Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..
Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..
Joo on tossa tullut pari vuotta omistettua toi T16 tekniikan sisältävä -88 vuoden 2 ovinen satku.
Värihän on tollainen perus sininen ja omasta mielestä kori on melko hyvinkin säilynyt, kerran on joutunut vetaritunnelin pohjan hitsaamaan katsastukseen, sekä perus varapyöräkotelon pohjan.
Sisältä tosiaan löytyy -01 aero femman penkit, keskikyynärnoja mallia speedparts ja erityinen ylpeyden aihe eli kolmipuolainen nahkaratti
Pellin alta tiivistettynä -90 T16 cu14.0 lucas, T03 cossu sierran ahdin, kilon ahdot, 3"putkisto, lastu ja sokerina pohjalla t5:sen suuttimet sekä etanolit tankissa.
Ulkokuorta puolestaan ympäröi viistokeulan puskurit, Aeron sivupalat, myös takapalat löytyy ja on jopa saanut mustan muovinmaalin päälle, muttei löytänyt vielä tietään paikoilleen
Oon tossa pari topiccia tehny aiheista: 9-5 Aeron sisusta sekä mölyläppää og satkuun.
Ajattelin nyt tiivistää tämän auton tulevaisuuden suunnitelmia niin ei tarvitse montaa topiccia tehdä joka työvaiheesta.
Tuli tuossa ostettua kaverin kanssa -95 vuoden ng turbo 900 ja siitä nyt oli tarkoitus purkaa Trionic 5.5 moottorin ohjaus ja istuttaa tähän vanhukseen ensi kesään mennessä
Paljoa en ole aiheeseen kerennyt tutustua, mutta oletettasti saan tuosta varaosa kärrystä lähes kaiken olennaisen? Asiantuntevat neuvot ovat tervetulleita.
Kytkimen meinasin tuossa samassa sopassa vaihtaa vähän järeämpään (black diamond steg1?) http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4293
Saan autoon myös toisen taka-akselin, jonka putsaan maalaan ja asennan uudet puslat..
Sportti jarrulevyt tulee myös joka nurkkaan kevään mittaan ja luultavasti green stuffin palat kaveriksi.
Alustasta löytyy tällä päivämäärällä jo lesjöforssin jouset, sekä kesällä ostetut Bilstein sport iskarit ja näillä mennään toistaiseksi etiäpäin..
Tälläistä pikku prokkista siis pukkaa sen mukaan, mitä työn puolesta kerkiää ja tarkoitus olisi tosiaan saada autosta sopivasti tasaista tehoa, yhdistettynä jämäkkään ja perus hyvillä jarruilla varustettuun alustaan. Ja tietty classisen satkun ulkomuotoja ja asennetta kunnioittaen
Mielipiteitä/huomioita jakoon vaan
Kuvia allekirjoituksen "900" linkistä
Värihän on tollainen perus sininen ja omasta mielestä kori on melko hyvinkin säilynyt, kerran on joutunut vetaritunnelin pohjan hitsaamaan katsastukseen, sekä perus varapyöräkotelon pohjan.
Sisältä tosiaan löytyy -01 aero femman penkit, keskikyynärnoja mallia speedparts ja erityinen ylpeyden aihe eli kolmipuolainen nahkaratti
Pellin alta tiivistettynä -90 T16 cu14.0 lucas, T03 cossu sierran ahdin, kilon ahdot, 3"putkisto, lastu ja sokerina pohjalla t5:sen suuttimet sekä etanolit tankissa.
Ulkokuorta puolestaan ympäröi viistokeulan puskurit, Aeron sivupalat, myös takapalat löytyy ja on jopa saanut mustan muovinmaalin päälle, muttei löytänyt vielä tietään paikoilleen
Oon tossa pari topiccia tehny aiheista: 9-5 Aeron sisusta sekä mölyläppää og satkuun.
Ajattelin nyt tiivistää tämän auton tulevaisuuden suunnitelmia niin ei tarvitse montaa topiccia tehdä joka työvaiheesta.
Tuli tuossa ostettua kaverin kanssa -95 vuoden ng turbo 900 ja siitä nyt oli tarkoitus purkaa Trionic 5.5 moottorin ohjaus ja istuttaa tähän vanhukseen ensi kesään mennessä
Paljoa en ole aiheeseen kerennyt tutustua, mutta oletettasti saan tuosta varaosa kärrystä lähes kaiken olennaisen? Asiantuntevat neuvot ovat tervetulleita.
Kytkimen meinasin tuossa samassa sopassa vaihtaa vähän järeämpään (black diamond steg1?) http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4293
Saan autoon myös toisen taka-akselin, jonka putsaan maalaan ja asennan uudet puslat..
Sportti jarrulevyt tulee myös joka nurkkaan kevään mittaan ja luultavasti green stuffin palat kaveriksi.
Alustasta löytyy tällä päivämäärällä jo lesjöforssin jouset, sekä kesällä ostetut Bilstein sport iskarit ja näillä mennään toistaiseksi etiäpäin..
Tälläistä pikku prokkista siis pukkaa sen mukaan, mitä työn puolesta kerkiää ja tarkoitus olisi tosiaan saada autosta sopivasti tasaista tehoa, yhdistettynä jämäkkään ja perus hyvillä jarruilla varustettuun alustaan. Ja tietty classisen satkun ulkomuotoja ja asennetta kunnioittaen
Mielipiteitä/huomioita jakoon vaan
Kuvia allekirjoituksen "900" linkistä
Viimeksi muokannut NGpower, Pe Touko 10, 2013 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Suurimpina hommina tuossa konversiossa on kampiakselin asentoanturin ja triggeripyörän asennus ja nopeussignaalin saaminen eculle. Tonnarissa nopeussignaali tulee suoraan mittaristolta eculle mutta muistaakseni ng:ssä se tulee abs anturilta kanttiaaltona ja se pitää muuttaa ecun ymmärtämään muotoon.
Johtosarja muuten sitten onkin aika hyvin paikoilleenmenevä. Kymmenkunta liitosta muistaakseni piti tehdä auton omaan johtosarjaan.
Näin äkkiseltään ulkomuistista, korjatkoon joku jos meni jotain väärin.
Johtosarja muuten sitten onkin aika hyvin paikoilleenmenevä. Kymmenkunta liitosta muistaakseni piti tehdä auton omaan johtosarjaan.
Näin äkkiseltään ulkomuistista, korjatkoon joku jos meni jotain väärin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Joo tämä nopeus singnaali homma olikin jo tiedossa ja eiköhän sille jokin patentti keksitä.. vaikka vauhtipyörän hampaista abs:in anturille jotain pulssitietoa ja ahtorajoitukset pois T5 suitella?
Mulla on yksi ylimääräinen kampuran hihnapyörä satkuun ja meinasin siihen ranettaa sen triggerin ihan ajan kanssa tässä talven mittaan ,kunhan saadaan se b204 purettua!?
Mulla on yksi ylimääräinen kampuran hihnapyörä satkuun ja meinasin siihen ranettaa sen triggerin ihan ajan kanssa tässä talven mittaan ,kunhan saadaan se b204 purettua!?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Morjesta! Tuossa eilen kävin pcs:ltä tilailemassa takajarru satuloiden korjaus sarjat ja taka-akseliston puslat, korin ja pitkittäis tuen liitokseen uretaaniset ja loput normaaleina.
"uusi" taka-akseli odottelee teräsharja käsittelyä, jos sitä sunnuntaina pääsis hiomaan sen ja vetästä temalacin pohjamaalit pintaan?
Osaako kukaan suositella jotai maalia tuohon akseliin, vai vetäisikö vaan paineilma alustamassat pohjamaalin päälle, ainakin tunkeutuisi paremmin?
Sitten pari vinkkiä oisi mukava saada noiden jarrusatuloiden huoltoon
Sunnuntaina oli myös tarkoitus noutaa saarijärven suunnalta 2.1 litraisen kansi ja imusarja.. Kansi lähtee koneistukseen ja imusarja kiillotetaan, mites noiden nokka-akselien kanssa kannattaa menetellä? Oletettavasti turbon nokat kannattaa vaihtaa uuteen kanteen (ei olla alavääntöä hakemassa)
"uusi" taka-akseli odottelee teräsharja käsittelyä, jos sitä sunnuntaina pääsis hiomaan sen ja vetästä temalacin pohjamaalit pintaan?
Osaako kukaan suositella jotai maalia tuohon akseliin, vai vetäisikö vaan paineilma alustamassat pohjamaalin päälle, ainakin tunkeutuisi paremmin?
Sitten pari vinkkiä oisi mukava saada noiden jarrusatuloiden huoltoon
Sunnuntaina oli myös tarkoitus noutaa saarijärven suunnalta 2.1 litraisen kansi ja imusarja.. Kansi lähtee koneistukseen ja imusarja kiillotetaan, mites noiden nokka-akselien kanssa kannattaa menetellä? Oletettavasti turbon nokat kannattaa vaihtaa uuteen kanteen (ei olla alavääntöä hakemassa)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebuild.phpNGpower kirjoitti: Sitten pari vinkkiä oisi mukava saada noiden jarrusatuloiden huoltoon
9000 ja takakäsijarrullinen 900 sama takasatula, ei kannata hämääntyä "väärästä" automallista.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Nää on näitä mitä ite pitäis tehdä, no, toiset tekee ja toisilla makaa palikat tallilla odottamassa parempaa aikaa/budjettia tai mikä ikinä selityksenä onkaan omalle hitaudelle... no, onneksi tää on harrastus ja voi tehä just sen verran kun ite haluaa.
Mutta siis ot:sta asiaan. Kyllä yleensä suositellaan pintamaalia väliin, pohjamaali kun ei estä kosteuden kulkemista, massasta en osaa täysin sanoa, mutta jonkun epoksimaalin kun tuhautat väliin niin pitäisi tulla ikuinen? Jos et ole jo tehnyt, niin ennen akselin maalaamista kannattaa tarkistaa ja vahvistaa pantojen liitokset, ettei homma mene hukkaan.
Sitten tosta kannesta - kannattaa harkita t5-kantta, jos ei osia ole jo haettuna, pitäisi hengittää ihan vakiona huomattavasti paremmin kun 212-kansi, ja palotilat on jotakuin saman muotoiset. Vaatii hiukan täytehitsausta ja vinkua osuakseen lohkoon, mutta netistä löytyy mallia nykyään jo aika paljon. Mm. turbo16 nimimerkin satkusta taitaa löytyä nykyisessä kokoonpanossa..?
Trionicin pystyy rakentamaan hihnapyörän taakse tulevalla triggeripyörällä, 5.2-softan saa uudempaankin purkkiin. Jostain tonnareista löytyy bolt-on tyyppisesti nuo osat.
Kaikki tämä siisi itsellä odottelemassa, joten kyseessä toisen käden tieto jota oon tässä keräillyt, että saisi hommat joskus käyntiin, mutta kuten todettu tuppaa projektit etenemään hitaaaaasti täällä Hämeessä - ainakin mulla.
Mutta siis ot:sta asiaan. Kyllä yleensä suositellaan pintamaalia väliin, pohjamaali kun ei estä kosteuden kulkemista, massasta en osaa täysin sanoa, mutta jonkun epoksimaalin kun tuhautat väliin niin pitäisi tulla ikuinen? Jos et ole jo tehnyt, niin ennen akselin maalaamista kannattaa tarkistaa ja vahvistaa pantojen liitokset, ettei homma mene hukkaan.
Sitten tosta kannesta - kannattaa harkita t5-kantta, jos ei osia ole jo haettuna, pitäisi hengittää ihan vakiona huomattavasti paremmin kun 212-kansi, ja palotilat on jotakuin saman muotoiset. Vaatii hiukan täytehitsausta ja vinkua osuakseen lohkoon, mutta netistä löytyy mallia nykyään jo aika paljon. Mm. turbo16 nimimerkin satkusta taitaa löytyä nykyisessä kokoonpanossa..?
Trionicin pystyy rakentamaan hihnapyörän taakse tulevalla triggeripyörällä, 5.2-softan saa uudempaankin purkkiin. Jostain tonnareista löytyy bolt-on tyyppisesti nuo osat.
Kaikki tämä siisi itsellä odottelemassa, joten kyseessä toisen käden tieto jota oon tässä keräillyt, että saisi hommat joskus käyntiin, mutta kuten todettu tuppaa projektit etenemään hitaaaaasti täällä Hämeessä - ainakin mulla.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Joo siis löytyi 70euroon kansi ja imusarja, joten taidan tyytyä siihen 212 kanteen.. eikä ole oikeen vehkeitä tuohon täytehitsaukseen
Mites noiden nokkien kanssa?
Joo ja tuo taka-akselin hitsailu kävi kanssa itelläki mielessä, pitää nyt hioa se metallille ja tutkia otollisimmat kohdat, ainakin sen akselin ja korin välisen vinotuen korvakkeet tulee vahvistettua.
Tuota temalacin pohjamaalia ollaan töissä käytetty nosturin osien pohjamaalaukseen ja on todettu kyllä erinomaiseksi! Eikä tuosta akselista nyt tarvitse täysin ikuista saada, kun korikin on 24 vuotias
Mites noiden nokkien kanssa?
Joo ja tuo taka-akselin hitsailu kävi kanssa itelläki mielessä, pitää nyt hioa se metallille ja tutkia otollisimmat kohdat, ainakin sen akselin ja korin välisen vinotuen korvakkeet tulee vahvistettua.
Tuota temalacin pohjamaalia ollaan töissä käytetty nosturin osien pohjamaalaukseen ja on todettu kyllä erinomaiseksi! Eikä tuosta akselista nyt tarvitse täysin ikuista saada, kun korikin on 24 vuotias
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Nii toihan on tosiaan ihan sama vuosi- ja korimalli kun oma harraste.
Joo no toi Temalac voi olla vähän eri juttu kun Motonetin kilikalipullosta töhötetty pohjamaali, ettei ole pelkkä tarttumispinta. Minkälaisiin nostureihin muuten tulee..? Itellä oli teininä kaikki projektit joko oliivinvihreitä, keltasia tai mustia, kun tuli oltua Logliftin varaosavarastossa pari kesää hommissa.
Nuo b202 turbon nokat taitaa olla ihan suosittuja virikäytössäkin, haulla voi löytyä linkki jossa on tietoa ajotuksista ja nostoista. Pakonokkina vissiin käytetty joskus joitain imunokkia tai toisin päin, mutta se vissiin vaatii säädettävät nokkapyörät..?
Nyppäse siitä ng900:sta kansi, niin samalla vaivalla ihmettelee minkälainen homma ois sovittaa vanhaan alakertaan, eihän sitä koskaan tiedä mitä tulee talven pimeinä iltoina mieleen...
Joo no toi Temalac voi olla vähän eri juttu kun Motonetin kilikalipullosta töhötetty pohjamaali, ettei ole pelkkä tarttumispinta. Minkälaisiin nostureihin muuten tulee..? Itellä oli teininä kaikki projektit joko oliivinvihreitä, keltasia tai mustia, kun tuli oltua Logliftin varaosavarastossa pari kesää hommissa.
Nuo b202 turbon nokat taitaa olla ihan suosittuja virikäytössäkin, haulla voi löytyä linkki jossa on tietoa ajotuksista ja nostoista. Pakonokkina vissiin käytetty joskus joitain imunokkia tai toisin päin, mutta se vissiin vaatii säädettävät nokkapyörät..?
Nyppäse siitä ng900:sta kansi, niin samalla vaivalla ihmettelee minkälainen homma ois sovittaa vanhaan alakertaan, eihän sitä koskaan tiedä mitä tulee talven pimeinä iltoina mieleen...
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Itse laittaisin ne Turbon nokat sinne. http://www.900aero.com Tech->Camshafts löytynee suht hyvää dataa eri nokista. Ja eikös noita B202 nokkia käytetä jopa jonkinlaisia virinokkina uudemmissakin Saabeissa.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Temalacia tosiaan käytämme töissä torninosturien osien maalaukseen, väriltään keltainen
Joo niin ne taitaa turbon nokat löytää tiensä tuonne kannen päälle, ompahan muutenkin suoraan ajosta ainakin varmatoimisemmat?
Ja kori oli -88, joten tonnarin jarrut ja käsijarru takana. Taitaa olla melkolailla paras aihio tuohon virittelyyn, kun omamassa jää 1190kg ja sedani on taka koriltaanki jäykempi kuin combi
Joo niin ne taitaa turbon nokat löytää tiensä tuonne kannen päälle, ompahan muutenkin suoraan ajosta ainakin varmatoimisemmat?
Ja kori oli -88, joten tonnarin jarrut ja käsijarru takana. Taitaa olla melkolailla paras aihio tuohon virittelyyn, kun omamassa jää 1190kg ja sedani on taka koriltaanki jäykempi kuin combi
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Mistä kohtaa tarvii vingutella?Jatra kirjoitti:
Sitten tosta kannesta - kannattaa harkita t5-kantta, jos ei osia ole jo haettuna, pitäisi hengittää ihan vakiona huomattavasti paremmin kun 212-kansi, ja palotilat on jotakuin saman muotoiset. Vaatii hiukan täytehitsausta ja vinkua osuakseen lohkoon, mutta netistä löytyy mallia nykyään jo aika paljon. Mm. turbo16 nimimerkin satkusta taitaa löytyä nykyisessä kokoonpanossa..?
PitäISI itekin JOSKUS omaan projektiin tehdä B202 alakerta T5-kannella. Osat on, pitäis vaan hitsuutella jakopään koppa umpeen ja käydä plaanaamassa se lohkon kanssa tasan. Itse koitan siis sitä lähestymistapa että kanteen ei koskettaisi vaan sovitus jakopäänkopassa. Turbo16 toteutus myös näin tehty.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Mä tykkäsin, että oli helpompi tehdä kaksi täytepalaa kanteen ja viedä sitten kansi plaanaukseen. Sen kun olisi muutenki joutunu tekemään.
PS. Imukanavia joutuu myös kairaamaan aika paljon, jotta B212:n imusarjan kanssa kanavat natsaa kohdilleen. (pulttijako on kuitenki sama)
PS. Imukanavia joutuu myös kairaamaan aika paljon, jotta B212:n imusarjan kanssa kanavat natsaa kohdilleen. (pulttijako on kuitenki sama)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Ilmeisesti ei siis mistään, ihan muistin varassa huutelin? En löytäny enää ohjetta, joissa toi JuHemin kertoma tapa kuvineen, omalle projektikannelle ei siis ole vielä tehty mitään vaan makaa tallin nurkassa.f-19 kirjoitti:Mistä kohtaa tarvii vingutella?
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
No nyt kun sen ääneen noin sanoit niin alkoi itteäkin houkuttaa tuo tapa helppoudessaan ja suoraviivaisuudessaanJuHem kirjoitti:Mä tykkäsin, että oli helpompi tehdä kaksi täytepalaa kanteen ja viedä sitten kansi plaanaukseen. Sen kun olisi muutenki joutunu tekemään.
PS. Imukanavia joutuu myös kairaamaan aika paljon, jotta B212:n imusarjan kanssa kanavat natsaa kohdilleen. (pulttijako on kuitenki sama)
Helpompi se on kansi koneistaa kuin lohko+jakopään koppa+vauhtipyörän päätylevy. Toisaalta ei tekisi muutenkaan pahaa konetta tehdessä lohkon tasopintakin plaanata pelkän siistimisen lisäksi. Jotenkin tuon kannen koneistamatta jättämisen ajatellut sillä tavoin että kansi säilyisi "koskemattomana" ja kannen voisi käyttää muissakin koneissa myöhemmin. Satkun jakopäänkoppa on ja pysyy satkun jakopään koppana. Mutta turha sitä kantta säästellä.
Jakopään ja imarin sovituksen lisäksi T5 kantta sovitettaessa satkuun pitää muistaa myös että oikeanpuoleinen moottorinkannake pitää sovittaa T5 kanteen sopivaksi.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Joo, moottorinkannaketta tosiaan myös joutuu modaamaan, mutta se on aika simppeli homma rälläkällä, lattaraudalla ja hitsausvehkeillä.
Jos oikein huolella tekee, niin onhan tuo lohkon plaanauskin ihan aiheellinen.
Jos oikein huolella tekee, niin onhan tuo lohkon plaanauskin ihan aiheellinen.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938