Saab 9000 triggeripyörän asennus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
turbosaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 19:35
Paikkakunta: Kankaanpää

Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja turbosaba »

Eli auto on 9000 -91 Aero. Ostin -94 Aerosta T5 moottorinohjauksen ja tarkoitus olisi vaihtaa vakio jetronicin tilalle tuo T5.
Kysymys kuuluu, että mihin asentoon tuo triggeripyörä laitetaan siivapyörän jatkoksi, niin että se "tyhjä lovi" on oikeassa kohdassa ajoitukseen nähden ja kampiakselin asentotunnistin tietää sitten antaa oikeita ohjeita moottorinohjaukselle?
Anturin paikalla ei sitten vissiin ole enää merkitystä, kun "triggerin ajoitus" menee oikein.
Saab 99 Combi Coupe projekti
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

turbosaba kirjoitti:Eli auto on 9000 -91 Aero. Ostin -94 Aerosta T5 moottorinohjauksen ja tarkoitus olisi vaihtaa vakio jetronicin tilalle tuo T5.
Kysymys kuuluu, että mihin asentoon tuo triggeripyörä laitetaan siivapyörän jatkoksi, niin että se "tyhjä lovi" on oikeassa kohdassa ajoitukseen nähden ja kampiakselin asentotunnistin tietää sitten antaa oikeita ohjeita moottorinohjaukselle?
Anturin paikalla ei sitten vissiin ole enää merkitystä, kun "triggerin ajoitus" menee oikein.
"T5 has 62 pulses per engine rotation from
which 2 teeth are missing at 117° BTDC on cylinder 1 to determine TDC."

Väittäisin kyllä että anturin paikallakin on merkitystä.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Olisikohan tästä jotain apua?

http://www.saablink.net/forum/525625-post44.htm
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Anturin sijainnilla sinänsä ei ole merkitystä kunhan anturi on 117ast ennen triggauskohtaa (reikiä). Eli reikien ja anturin keskinäinen sijainti on se mikä merkitsee.

Ja jos oikein tulkitsin kuvaa niin anturin tulee olla 20 hammasta ennen reikiä. Näkyvässä kuvassa reiät on ilmeisesti YKK:n kohdalla ja anturi sen 20ast aikaisemmin. Muut kuvat kun on rikki niin tiedot on vähän vajavaisia.

(muokattu koko tekstiä, toivottavasti on oikein)
Viimeksi muokannut f-19, Ma Marras 05, 2012 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turbosaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 19:35
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja turbosaba »

Eli
Viimeksi muokannut turbosaba, Ma Marras 05, 2012 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 Combi Coupe projekti
turbosaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 19:35
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja turbosaba »

Eli löysin kuvan siitä että tuo triggauskohta on 117 astetta TDC:n jälkeen eli siivapyörällä lovi tulisi 117 astetta vastapäivään. Koska tuon TDC:n ja triggauskohdan väli on aina 117 astetta niin anturin voi laittaa mihin parhaiten saa.
Saab 99 Combi Coupe projekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Äh, tuli oltua epäselvä tuossa ylempää mutta korjattu toivottavasti selkeämmäksi ja oikeammaksi.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Mulla on kans tohon satkuun sama homma edessä ja meinasin näin: Kampiakseli yläkuolokohtaan, asentoanturi on tällä hetkellä jo kunnolla paikallaan, triggeri pyörä 20 hammasväliä myötäpäivään siitä isommasta lovesta ja siihen heppailee kiinni?
Tämän jälkeenhän kun kampiakselin kääntää triggaus kohtaan niin eikös se ole siinä 117 asteessa..

Tätä helpottaa se että kone on tuolla hetkellä irti ja luultavasti tukevassa telineessä..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
turbosaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 19:35
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja turbosaba »

Kiitoksia, näillä mennään. :D
Saab 99 Combi Coupe projekti
turbosaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 19:35
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 9000 triggeripyörän asennus

Viesti Kirjoittaja turbosaba »

Löysin asiaa melko hyvin havainnollistavan kuvan ja keskustelun:

http://saabworld.net/f5/1st-post-t-5-co ... l?langid=1
Saab 99 Combi Coupe projekti
Vastaa Viestiin