Misfire kaasua nostettaessa
Misfire kaasua nostettaessa
Moi,
Otsikon mukainen ongelma vaivaa. Eli täyskaasulta kun nostaa niin antaa misfireä. Mitä isommilta kierroksilta nostaa, sitä enemmän lukemaa tulee SID:in parametriin MiFi. Jostain 3000rpm kohdalta tulee muutama, 5000rpm kohdalta muutama kymmentä. Pahenee vaan mitä kuumemmaksi imuilma lämpiää.
Jos jatkaa kiusaamista, antaa lopulta SID vian 4864 = P1300 Misfire multiple cylinders tai jotain semmosta, kuitenkin Misfireen viittaava koodi.
Auto on 9-3 Aero -02, Biopower Stage ~3
Adaptaatio ok (Ad85 = 850, Amul = 0 - +200)
Rautana:
- 3" DP+sportcat
- isompi välijäähy
- Deka 870cc suuttimet
- Henkon bensapumppu
Softana:
- Vakio Biopower softa -> ilmamassapyyntejä nostettu stg3 tasolle
- Mackanin 875cc tuning package
Tähän mennessä korjattua:
- Uusi ilmamassamittari
- EVAP ketjun takaiskut ok
- Uudet silikoniletkut
- DI-kasetti (3.7) testattu vaihtokasetilla, silti tulee Misfireä
- "Norsunkärsään" puhallettaessa paineet pysyy
Laajakaistalambdaa ei ole. Onnistuuko vikadiagnoosi ilman?
Otsikon mukainen ongelma vaivaa. Eli täyskaasulta kun nostaa niin antaa misfireä. Mitä isommilta kierroksilta nostaa, sitä enemmän lukemaa tulee SID:in parametriin MiFi. Jostain 3000rpm kohdalta tulee muutama, 5000rpm kohdalta muutama kymmentä. Pahenee vaan mitä kuumemmaksi imuilma lämpiää.
Jos jatkaa kiusaamista, antaa lopulta SID vian 4864 = P1300 Misfire multiple cylinders tai jotain semmosta, kuitenkin Misfireen viittaava koodi.
Auto on 9-3 Aero -02, Biopower Stage ~3
Adaptaatio ok (Ad85 = 850, Amul = 0 - +200)
Rautana:
- 3" DP+sportcat
- isompi välijäähy
- Deka 870cc suuttimet
- Henkon bensapumppu
Softana:
- Vakio Biopower softa -> ilmamassapyyntejä nostettu stg3 tasolle
- Mackanin 875cc tuning package
Tähän mennessä korjattua:
- Uusi ilmamassamittari
- EVAP ketjun takaiskut ok
- Uudet silikoniletkut
- DI-kasetti (3.7) testattu vaihtokasetilla, silti tulee Misfireä
- "Norsunkärsään" puhallettaessa paineet pysyy
Laajakaistalambdaa ei ole. Onnistuuko vikadiagnoosi ilman?
Viimeksi muokannut mmattsso, To Elo 30, 2012 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Normaalia jos fast throttle-optiot päällä. Ei haittaa, diagnostiikasta voi filtteröidä misfiret kaasua nostaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Kiitos nopeasta palautteesta.
Fast throttle-optio ruksattiin päälle viime päivityksen yhteydessä. En ole mitään kummempaa vaikutusta huomannut kuin tuon Misfire-ongelman.
Pitäisikö Misfiret hävitä kokonaan jos ottaa fast throttlen pois?
Jos ei, niin mistä tuota filtteröintiä voi lisätä?
Fast throttle-optio ruksattiin päälle viime päivityksen yhteydessä. En ole mitään kummempaa vaikutusta huomannut kuin tuon Misfire-ongelman.
Pitäisikö Misfiret hävitä kokonaan jos ottaa fast throttlen pois?
Jos ei, niin mistä tuota filtteröintiä voi lisätä?
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Todnäk vähenee ainakin radikaalisti jos poistaa fast throttlen. Ei niistä misfireistä haittaa ole, tieto vaan lisää tuskaa tässä tapauksessa. Tapahtuu siis ihan normaalisti vaijerikaasu-autoissa mutta niitä ei vain kirjata ylös.
Trionictuningilla on listattu kartat joita muokkaamalla saa filtteröityä.
Trionictuningilla on listattu kartat joita muokkaamalla saa filtteröityä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Ok, kokeillaan tuota.
Kävin Ahvenistolla ajamassa, ja siellä reilumman misfiren kaverina tuntui kunnon nykäisy kaasua nostettaessa. Voisiko tuo nykäyskin mennä fast throttlen piikkiin?
Kävin Ahvenistolla ajamassa, ja siellä reilumman misfiren kaverina tuntui kunnon nykäisy kaasua nostettaessa. Voisiko tuo nykäyskin mennä fast throttlen piikkiin?
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Todnäk. fast throttle ja ei 100% kohdallaan olevan kartat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Lainataas vähän tätä ketjua. Elikkäs itsellä ongelmana on vikakoodi 769, jonka sain käännettyä 301 eli ilmeisesti P01301? Tämä vissiin viittaisi 1 sylinterissä olevaan häikkään.
Ongelmat alko kun vaihdoin sytystulpat uusiin (ngk bcpr7es-11) niikun olen tehnyt aina n. 10tkm välein. Heti tulppien vaihdon jälkeen kaikki toimi ihan normaalisti mutta myöhemmin samana päivänä kesken ajon heitti CE-valon päälle ja tuon ylempänä mainitun koodin. Rupesin sitten seuraamaan Mifejä ja olihan niitä tullut jokunen sata.
Seuraavana päivänä vaihdoin 1 sylinterin tulpan uuteen. Vaikutusta ei tullut heti vaan suoraan käynnistyksestä löi joku 50-70 mifiä laskuriin, mutta taas myöhemmin samana päivänä CE-valo sammui ja Mifejä ei tullut enää kuin 0 - 20 (lämpimällä koneella).
Ongelmat alkoivat uudestaan taas eilen kun CE-valo syttyi ja mifejä rupes tauluun ilmestymään. Mitä tuota nyt olen seurannut niin kylmällä koneella varsinki tyhjäkäynnillä tai liikkeelle lähtiessä valoista/hidastetöyssyn jälkeen mifejä tulee. Lyhyessä pätkäajossa jotain 50 - 300 välille mutta koneen lämmittyä mifejä ei tule kuin yksittäisiä eikä nekään polkemalla vaan juuri pienestä vauhdista rauhassa kiihdyttäessä tai paikaltaan lähtiessä.
Voiko tästä päättellä, että DI-kasetti on antautumassa vai pitäisikö vielä vaihtaa tulpat uusiin vai mitähän tässä ja ennenkaikkea uskaltaako tuolla ajaa, kun autoa tarvitsen päivittäin? Autona tosiaan vm. 2001 9-3 re85 softalla ja 223tkm rullattuna.
Ongelmat alko kun vaihdoin sytystulpat uusiin (ngk bcpr7es-11) niikun olen tehnyt aina n. 10tkm välein. Heti tulppien vaihdon jälkeen kaikki toimi ihan normaalisti mutta myöhemmin samana päivänä kesken ajon heitti CE-valon päälle ja tuon ylempänä mainitun koodin. Rupesin sitten seuraamaan Mifejä ja olihan niitä tullut jokunen sata.
Seuraavana päivänä vaihdoin 1 sylinterin tulpan uuteen. Vaikutusta ei tullut heti vaan suoraan käynnistyksestä löi joku 50-70 mifiä laskuriin, mutta taas myöhemmin samana päivänä CE-valo sammui ja Mifejä ei tullut enää kuin 0 - 20 (lämpimällä koneella).
Ongelmat alkoivat uudestaan taas eilen kun CE-valo syttyi ja mifejä rupes tauluun ilmestymään. Mitä tuota nyt olen seurannut niin kylmällä koneella varsinki tyhjäkäynnillä tai liikkeelle lähtiessä valoista/hidastetöyssyn jälkeen mifejä tulee. Lyhyessä pätkäajossa jotain 50 - 300 välille mutta koneen lämmittyä mifejä ei tule kuin yksittäisiä eikä nekään polkemalla vaan juuri pienestä vauhdista rauhassa kiihdyttäessä tai paikaltaan lähtiessä.
Voiko tästä päättellä, että DI-kasetti on antautumassa vai pitäisikö vielä vaihtaa tulpat uusiin vai mitähän tässä ja ennenkaikkea uskaltaako tuolla ajaa, kun autoa tarvitsen päivittäin? Autona tosiaan vm. 2001 9-3 re85 softalla ja 223tkm rullattuna.
9-3 2.0t -01 Flexifuel
Re: Misfire kaasua nostettaessa
3.6-version sytkäkasetin kanssa 9-3 antoi meillä bensakäytössä varsin pitkään missfireä ja poltti CE-valoa, sytyttäen sen yleensä juurikin kaasua nopeasti nostettaessa, vaihtamalla tulpat ja sytkäkasetti (3.7) ongelma poistui, tässä autossa on B205E 170hp softalla.
Muistaakseni vikakoodikin oli tuo P01301.
Tässä yksilössä vanha sytkäkasetti kenkkuili tuolla tavalla yli vuoden ennen kuin vaihdoin sen, mitään hyytymisiä ei kuitenkaan tullut tuon takia.
Muistaakseni vikakoodikin oli tuo P01301.
Tässä yksilössä vanha sytkäkasetti kenkkuili tuolla tavalla yli vuoden ennen kuin vaihdoin sen, mitään hyytymisiä ei kuitenkaan tullut tuon takia.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Eli jos auto toimii suht normaalisti, uskaltaa tuolla ajella, eli ei riko mitään kovin isoa paitsi kasetin jos on mennäkseen? Tyhjäkäynnillä nuo mifit tosiaan parhaiten huomaa kun ite istuu autossa niin tyhjäkäynti "täristää" jonkun verran. Tietysti kylmällä koneella milloin noita mifejä eniten tulee on veto vähän kateissa mutta kone lämpösenä vetää normaalisti ja tehot tuntuu olevan tallella.
9-3 2.0t -01 Flexifuel
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Kannattaa välttää ajelua niin että mifejä syntyy, katalysaattori voi ylikuumeta jos niitä tulee tarpeeksi. Kylmällä koneella riski sinänsä pienempi toki.
Jos selvästi on yhteen pyttyyn kohdistunut niin sytytyskasetti tai kyseisen pytyn seokset on epäilyksenalaisia. Jälkimmäinen voi johtua esim. osittain tukkeutuneesta suuttimestakin, käyttäisin jonkun suutinten putsausaineen järjestelmästä läpi.
Jos selvästi on yhteen pyttyyn kohdistunut niin sytytyskasetti tai kyseisen pytyn seokset on epäilyksenalaisia. Jälkimmäinen voi johtua esim. osittain tukkeutuneesta suuttimestakin, käyttäisin jonkun suutinten putsausaineen järjestelmästä läpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Jees pitääpä kokeilla tuota puhitusainetta. Eipähän tuo kassu nyt kauheita maksa jos senki tässä vaihtelis uuteen mikäli ongelmat pahenee. Nyt tosiaan pätkii käyntiä vaan kylmänä. Voiko noita mifejä muuten kattoa jostain et mikä tulee milleki sylinterille, kun nyt oon tuijjottanu vaan sitä kokonais laskuria.
9-3 2.0t -01 Flexifuel
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Täyskaasukiihdytyksiä sekä muita suurempia kuormituksia kannattaa joka tapauksessa välttää jos vikavalo on päällä tai jotain muuta oireilua esiintyy moottorin toiminnassa, tämän pitäisi olla kaikille ihan selvä asia, en suosittele kenelläkkään ajelua CE-valo loistaen, etenkään ilman varmuutta siitä miksi se on syttynyt.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Misfire kaasua nostettaessa
Mulla teki kasetti samaa, vikakoodi kertoi 1 tai 2-pytyn sytytyshäiriöstä. Koodin nollaus auttoi hetkeksi, kunnes vikavalo syttyi yleensä käynnistyksen jälkeen pihalla autoa siirtäessä. Kasetin vaihto auttoi, vanha jäi hätävaraksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2