
Tuntuu olevan itsellä ainakin paha tapa tulla tänne foorumille kirjoittelemaan vain silloin kun on jotain vialla autossa. Ensimmäisen sivun otsikoita kun katsoo niin taitaa monella muullakin olla vain vikoja autoissaan. En tiedä onko vastaava ketju jo perustettu mutta tässä on nyt yksi lisää. Eli saa jakaa positiivisia asioita ysikolkistaan ja huomioita siitä mikä meillä on paremmin kuin muilla.
Viimeisimmän laturikeissin aikana minulla oli käytössä Ford Focus farkku vm. -09(?) joka oli kyllä hyvä ajaa mutta 9-3 SC TTiD vie MINUN mielestä pidemmän korren. Alla mietteitä mikä on Saabissa paremmin:
-Rankaiden ja moottorin melu on Sabassa vaimeampaa (Fordissa oli 1,6 vapari)
-Saabin ajotietokonetta voi käyttää molemmat kädet ratissa
-Saabin kaiuttimien sijoittelu parempi (Fordissa diskantit on suunnattu kohti kuuntelijaa, Saabissa diskantti on jotenkin miellyttävämpi.)
-Radion näyttö on hillitymmän värinen ja ehkä selkeämpi. Muutenkin ohjaamon valaistus on harmonisempi Saabissa, eli pääasiassa vihreä.
-Ohjaamon valaistusta saa varmasti Fordissakin himmennettyä mutta en onnistunut löytämään säädintä kun oli pimeää. Saabissa säätönappi on hienosti oikean käden puolella esillä ja Night Panel toiminto on aivan loistava keksintö kun ottaa yöajamisen tosissaan.
-Mittaristo on mietitty peruskuskia ajatellen paremmin Saabissa. Nopeusmittari on tärkein ja siksi isoimpana keskellä. Ajotietokoneen näyttöä ei ole ämpätty täyteen dataa vaan näkyvillä on vain se mitä tarvitsee nähdä. Värimaailma on miellyttävä vihreä. Fordissa on siis kierrosluku- ja nopeusmittarit yhtä isot vasemmalla ja oikealla, kun keskelle on laitettu ajotietokone, moottorin lämpö ja polttoainemittari.
-Mukavampi alusta (vrt. Fordin vähän urheilullisempi, kovempi alusta)
-Kulutus: 132 kW TTiD kone kuluttaa maantiellä litran vähemmän satasella kuin Fordin 74 kW bensakone. Suorituskykyä on turha edes verrata keskenään.
-Saabin avaimesta ei tarvitse kääntää ulos perinteistä metalliavainta käynnistystä varten
-Istuin on Saabissa mukavampi
-Vakionopeudensäädin menee yhdellä painalluksella päälle (Fordissa pitää aina käynnistyksen jälkeen painaa vakkari käyttöön vasemmalla kädellä ja sitten plus napista oikealla aktiiviseksi.)
-Ajovalokytkimeen harvemmin tarvitsee koskea Saabissa. Fordissa pitää valita eri asento jos haluaa käyttää pitkiä valoja.
Fordissakin oli muutama positiivinen yllätys: Vaihteisto oli parempi vaihtotuntumaltaan. Alusta oli kaupunkiajossa ehkä sopivampi, sporttisempi. Renkaiden vaihtoa helpotti se että pultit on autossa kiinni eli renkaan saa nostettua niiden varaan jonka jälkeen vain mutterit paikalleen.
Saattaa olla vain hyvä asia että Saab käy välillä korjaamolla, jotta oppii taas arvostamaan pieniä asioita autossaan. Tottakai kyse on myös siitä mihin on tottunut.
