Voiko sökö/tyhjä akku särkeä laturin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Juha96
"Hölösuu"

Re: Voiko sökö/tyhjä akku särkeä laturin?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

mikkoimp kirjoitti: luulen että sinun tapauksessa on tuo ylijännite tappanut diodit laturista, ja varmaan kun vielä on apuvirtaa annettaessa sammutettu kaikki mahdolliset virran kuluttajat niin laturilla ei ole ollut lainkaan kuormaa..
Joo, luultavasti näin oli käynyt. Akku ei suostunut ottamaan virtaa vastaan, älylaturin kanssa ei suostunut seurustelemaan ollenkaan, mutta vanhanaikainen tyhmä laturi oli tässä etevämpi, kun heti ampeerimittarista näki mikä oli ongelma. Ja muutaman päivän kun piti vanhainaikaisessa laturissa kiinni niin akku heräsi ottamaan virtaa normaalityylisesti.

Autosta tsekkasin toiveikkaana ensin latauksen merkkivalon, se oli valitettavasti ehjä, joten seuraavaksi laturin kimppuun. Ensin ajattelin vaihtaa siihen toisesta laturista pelkän säätimen, mutta sen verran hankalasti oli lataussäätimen ristipääruuvit lähellä öljynsuodattimen jalkaa, ettei mun meisseli mahtunut väliin. Niinpä päädyin vaihtamaan koko laturin kun sellainen varaosa-autosta löytyi. Aika pirullisesti vaan suunniteltu se pitkä pultti sinne niin, ettei mahdu ottamaan pois katkaisematta pulttia, nostamatta moottoria tai irrottamatta laturin jalkaa.

Nyt toimii, latausvalo palaa silloin kun pitääkin ja akku pysyy latingissa ja kone käynnissä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Rattivaihde
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juha96 kirjoitti:Ensin ajattelin vaihtaa siihen toisesta laturista pelkän säätimen, mutta sen verran hankalasti oli lataussäätimen ristipääruuvit lähellä öljynsuodattimen jalkaa, ettei mun meisseli mahtunut väliin.
Itse ratkaisin tuon ongelman yhdistelemällä sopivasti hylsysarjapaketin väänninosia ja liittimiä niin että sain väistettyä öljynsuodattimen jalkoineen. :D Melkoisen ahdasta kyllä oli varsinkin moottorinpuoleisen ruuvin kanssa, mutta onnistuipa kuitenkin.
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on kyllä löytynyt mahdollisimman nolo ruuvi tuohon paikkaan, itse olen aina säätimen vaihdon yhteydessä vaihtanut normi kuusiokanta pultteihin nuo ruuvit...

muistaakseni kun tulipellille pari iskua antaa niin tuo pitkäkin pultti mahtuu tulemaan ;)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
antti.hakamaa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

laturi kuuluisi irroitaa sen alumiini jalan kanssa silloin ei tarvitse katkoa mitään pulttia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ja 2 ruuvia kolmesta riittää että jalkaa saa väännettyä vinoon että pultti mahtuu ulos ilman lekaa jne jne..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin