-99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
-99 mallinenhan on vielä vanhoilla stelliitti pakovenoilla. Uskoisin että Nimonic pakovena kestäisi paremmin, löytyy ainakin B2X5R ja B2X5L-moottoreista. Muistaakseni tuli myös B2X5E eli matalapaineisiin jossain vaiheessa, olikohan 2001/2002.
Alkavat tulla vissiin siihen ikään että noita palaneita pakovenoja löytyy yleistyvällä tahdilla alkupään T7 autoista.
Alkavat tulla vissiin siihen ikään että noita palaneita pakovenoja löytyy yleistyvällä tahdilla alkupään T7 autoista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
jcarlson kirjoitti:-99 mallinenhan on vielä vanhoilla stelliitti pakovenoilla. Uskoisin että Nimonic pakovena kestäisi paremmin, löytyy ainakin B2X5R ja B2X5L-moottoreista. Muistaakseni tuli myös B2X5E eli matalapaineisiin jossain vaiheessa, olikohan 2001/2002.
Ymmärränkö oikein että noita "parempia" venttiileitä pystyisi suoraan heittämään tähän malliin ja jos voi niin mistähän noita saisi hankittua?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Taitaa olla raakakansi sama eli kyllä ne Nimonic pakovenat sinne varmaan sopii.. Ei niitä saa mistään järkevään hintaan irtona. Maksavat Saabilla muistaakseni liki 100e/kpl tai jotain muuta älytöntä. Halvempi ostaa esim. ruotsista käytetty Aeron kansi kokonaisena. Pari vuotta sitten ostin sieltä 100tkm ajetun hyväkuntoisen 150e sisältäen rahdit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Oho. Annatko viiden pennin vinkin mistä nettiosoitteesta tilasit. Niin ja mitä kaikkea muuta siihen pitää vaihtaa.jcarlson kirjoitti: Halvempi ostaa esim. ruotsista käytetty Aeron kansi kokonaisena. Pari vuotta sitten ostin sieltä 100tkm ajetun hyväkuntoisen 150e sisältäen rahdit.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Bildelsbasen.se esimerkiksi.. 1500SEK näyttäisi löytyvän esim. 2004 9-5 kansi. Itse ostin STCS:n foorumilta (stcs.nu), yksityiseltä saa tietysti halvemmalla.
Kyllähän se kansi sinne suoraan menee, ei tarvi vaihtaa mitään.
Kyllähän se kansi sinne suoraan menee, ei tarvi vaihtaa mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Oliskohan toi alkoholi osasyynä vaurioon... Löytykö muuten puuttuva pala?
Meinaan vaan, et uskaltaako näillä vanhoilla vermeillä läträtä, jos rupee paikat hajoomaan. Nuorena ja paremmassa kunnossa (vähemmän ajettu) olevana ei ollu krapulasta tietookaan, toisin kuin nykyisin...
Oiskohan näillä autoilla vähän sama juttu...
Meinaan vaan, et uskaltaako näillä vanhoilla vermeillä läträtä, jos rupee paikat hajoomaan. Nuorena ja paremmassa kunnossa (vähemmän ajettu) olevana ei ollu krapulasta tietookaan, toisin kuin nykyisin...

Oiskohan näillä autoilla vähän sama juttu...

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Tjaa, en oikein helpolla usko etanolin olevan syyllinen. Alkaa vaan olla jo konvertoidut autot sen verran yleisiä että helposti menee kaikki viat ja vaivat ja hajoamiset polttoaineen piikkiin vaikka totuus olisi että hajonnut se olisi vakionakin. Vanhoista ja paljon ajetuista vehkeistä kyse, öljykarstan polttamia pakovenoja tuli vastaan usein jo vuosia sitten tonnareissa, nyt sama jatkuu alkupään femmoissa. Pääasiallinen syy kuluneet venttiilivarren kumit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Kyllä noi kaikki pakoventtiilit on lievästi karstassa. Kurkkasin ensin kylmävaloendoskoopilla tulpanreiistä ja totesin kaikkien pakojen olevan siinä kunnossa että kansi pois. Täällä päin ovat vahvasti sitä mieltä että itse karsta ja sen irtoaminen ei tässä ole syynä vaan ns. perinteinen venttiilin palaminen. Koneistamolla sanoivat että näissä kallistuu seetirenkaat ja se aiheuttaa pakojen palamisen. No sama se mistä toi johtuu. Venat uusiksi ja koneistamon kautta kansi taksin. Samalla pukin männät ylös ja rengastan. Tuleepahan kerralla kohtalainen.Noin palaa en ole vielä löytäny. Turbon siipiin en ole vielä uskaltanut katsomaan.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Joo, itse asiassa kokonaan irronneita seetirenkaita on tullut muutamia eteen Saabeissa myös, ihan mekaanista tuhoa tullut sitten. Yleensähän se venttiili palaa kun ei kunnolla enää kosketa seetiin eli lämpö ei pääse johtumaan venasta kanteen ja jäähdytinnesteeseen. Bensalla oli noissa tapauksissa ajettu.. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Joo ei kait tätä voi etanolin piikkiin laittaa. 235 tkm on tehnyt tehtävänsä. Tuleepahan samalla rengastettua kun tikun väli menee öljyä tonnilla. Onpahan sekin vuotokohta sitten tilkitty. Kait se seetirengas on ollut poikki jos on irti tippunut tai käynyt jostain syystä tosi kuumana. Eikös ne ole aika hyvin lämpösovitettu.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
No, siinähän se venan palamisen syy taisi tulla jos söi tikunvälin öljyä tonnille.
Kummasti lämmittää se palava öljykarsta. Tippuneista seeteistä vaikea sanoa mikä oli juurisyy kun en tarkemmin niitä tapauksia tutkinut, se kansi joka itsellä käsissä kävi niin tuho oli jo tapahtunut aiemmin ja moottori oli takakontissa osina.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Sehän tässä öljyn kulutuksessa onkin mielenkiintoista. Venan varrenkumit vaihdettu pari kuukautta sitten. Öljyrenkaat liikkui karstaisimmassa männässä hyvin. Sylintereissä hyvin näkyy hoonausjäljet. Uusi turbo. Mutta niin kuin aiemmissa viesteissä on ollut että karstaiset venttiilit vaatii öljyä palotilaan. No jatketaan tarinaa kun saan myllyn nippuun ja savut pihalle
4-pytty jonka laki oli karstaisin
http://aijaa.com/g5232h
1-pytty joka oli lähes puhdas.
http://aijaa.com/GO3Sma
2-pytty jossa venttiilivaurio oli lähes yhtä puhdas kuin ykkönen
4-pytty jonka laki oli karstaisin
http://aijaa.com/g5232h
1-pytty joka oli lähes puhdas.
http://aijaa.com/GO3Sma
2-pytty jossa venttiilivaurio oli lähes yhtä puhdas kuin ykkönen
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Juu hälytyskellojen täytys soida jos
:n moottori syö öljyä ja turbokin on vaihdettu kertaalleen ja niin edelleen ... asiat eli ongelmat tahtoo kertaantua jos niihin ei haluta puuttua ajoissa.
Juu ja ongelmat ei korjaannu millään hokkupokkus kemikaaleilla, päinvastoin jos on poltettu vaan menemään vioista piittaamatta ja kuviteltu että säästänpä vielä polttoainekuluissa ja vaihdan E85:lle niin siinähän sitä sitten ollaan ...
Enkä nyt tässä millään tavalla syyllistä ketään, mutta harvinaisen vähän täällä foorumilla uskotaan niihin realiteetteihin mitkä liittyvät näihin T7 moottoreihin.
Niistä realiteeteistä on kyllä kirjoitettu aivan riittävästi tälläkin foorumilla jos vain ymmärtää jotakin polttomoottoreiden ja yleensä tekniikan periaatteista vai onko kyse enempi asioiden vähättelystä ja uskomuksista eli "esson baarin" jutuista ja kavereilta kuullusta "tiedosta" joihin uskotaan enemmän kuin tietoon mitä tältäkin foorumilta löytyy kyllä jos vain haluaa hiukan vaivaa nähdä.
Lyhyesti sanottuna: ihmisillä on suuria uskomuksia vanhoista autoista eli OG 9-5 :sta.
Mutta totuus on karvaampi eli ei todellakaan vanhojen autojen viat johdu Suomessa kehitetystä polttoaineesta eli RE85:sta.


Juu ja ongelmat ei korjaannu millään hokkupokkus kemikaaleilla, päinvastoin jos on poltettu vaan menemään vioista piittaamatta ja kuviteltu että säästänpä vielä polttoainekuluissa ja vaihdan E85:lle niin siinähän sitä sitten ollaan ...
Enkä nyt tässä millään tavalla syyllistä ketään, mutta harvinaisen vähän täällä foorumilla uskotaan niihin realiteetteihin mitkä liittyvät näihin T7 moottoreihin.
Niistä realiteeteistä on kyllä kirjoitettu aivan riittävästi tälläkin foorumilla jos vain ymmärtää jotakin polttomoottoreiden ja yleensä tekniikan periaatteista vai onko kyse enempi asioiden vähättelystä ja uskomuksista eli "esson baarin" jutuista ja kavereilta kuullusta "tiedosta" joihin uskotaan enemmän kuin tietoon mitä tältäkin foorumilta löytyy kyllä jos vain haluaa hiukan vaivaa nähdä.
Lyhyesti sanottuna: ihmisillä on suuria uskomuksia vanhoista autoista eli OG 9-5 :sta.
Mutta totuus on karvaampi eli ei todellakaan vanhojen autojen viat johdu Suomessa kehitetystä polttoaineesta eli RE85:sta.

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
No tämä kyseinen yksilö tuli pihaan "pakko" myynnin kautta. Tutulla kaverilla paloi käämit kun jatkuvasti piti rempata. Osti vielä minun suosituksesta. Tiedossa oli öljyn kulutus ja muut viat.
Kaveri käski viedä pihasta pois ja takasi ei seenu viedä. Kyllä minä näiden kanssa pärjään.Hyviä ajaa ja tilavia autoja. Osat halpoja ja apua saa tältä foorumilta.
Kaveri käski viedä pihasta pois ja takasi ei seenu viedä. Kyllä minä näiden kanssa pärjään.Hyviä ajaa ja tilavia autoja. Osat halpoja ja apua saa tältä foorumilta.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä
Aika harvassa alkaa olla ne femmat joissa sykkii alkuperänen pata keulilla 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11