96:een H4 lisävalot
96:een H4 lisävalot
http://www.s-v-c.co.uk/product/5-3-4--f ... ing-steel/
Tällaiset löytyi Enkusta.
Ymmärsin sen verran, että EU-linsseillä niihin tulee seisontavalot, mutta ei kai siitä haittaa, eihän niitä tietysti oteta käyttöön. Johdotus (harness) on norm tai caterham, siis kai normaali?
Suomalaisilta sivuilta en löytänyt paljonkaan näitä, yhdet käytetyt Cibie Oscarit oli syyskuussa myynnissä, mutta ei koskaan tullut vastausta. C. Oscar taitaa olla joku huippu tällä saralla.
Eli jos näitä tai samantapaisia on ostettu ulkomailta ja asennettu, niin tietoa otetaan vastaan mielellään. Myös jos myytävänä käytettyjä.
Tällaiset löytyi Enkusta.
Ymmärsin sen verran, että EU-linsseillä niihin tulee seisontavalot, mutta ei kai siitä haittaa, eihän niitä tietysti oteta käyttöön. Johdotus (harness) on norm tai caterham, siis kai normaali?
Suomalaisilta sivuilta en löytänyt paljonkaan näitä, yhdet käytetyt Cibie Oscarit oli syyskuussa myynnissä, mutta ei koskaan tullut vastausta. C. Oscar taitaa olla joku huippu tällä saralla.
Eli jos näitä tai samantapaisia on ostettu ulkomailta ja asennettu, niin tietoa otetaan vastaan mielellään. Myös jos myytävänä käytettyjä.
Re: 96:een H4 lisävalot
Haussa siis nimenomaan kromikuorilla?
IKH:lta löytyy mustia
http://www.ikh.fi/documents/key20121109 ... T02_fi.pdf
Monesta muustaki traktoritarvikeliikkeest löytynee valoja
'Tuon brittiliikkeen kans kyl kauppa toimi ihan hyvin.
IKH:lta löytyy mustia
http://www.ikh.fi/documents/key20121109 ... T02_fi.pdf
Monesta muustaki traktoritarvikeliikkeest löytynee valoja
'Tuon brittiliikkeen kans kyl kauppa toimi ihan hyvin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 96:een H4 lisävalot
Ei ollut enää käytössä tämä linkki. Eikä muutenkaan suomalaisilta sivuilta löytänyt, enimmäkseen keskustelua. On minulla ollut aikaisemmin mustat muoviset, olisko ollut 24€ pari(!), haluaisin nyt näyttävämmät. Kiinnitys on sitten oma ongelmansa johtuen eteen alas laskeutuvasta konepellistä.timos kirjoitti:http://www.ikh.fi/documents/key20121109 ... T02_fi.pdf
Re: 96:een H4 lisävalot
Mul lähtee kyl heti lataamaan pdf:ää
Mut täält http://www.ikh.fi/Tarvikkeet ja sielt toi T2
Tuollaset löyty http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... php?p=2491
Mut täält http://www.ikh.fi/Tarvikkeet ja sielt toi T2
Tuollaset löyty http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... php?p=2491
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 96:een H4 lisävalot
Tollasiakin on, hieman "kustannustehokkaampia":
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -12-82626/
Ja sama suurempana:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... o-7-82625/
7" traktorivalot mulla oli veenelkun nokalla, peltikuori ja rosteririnkula, mahtui nippanappa konepelti auki-asentoon, ja kyllä latu aukesi
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... -12-82626/
Ja sama suurempana:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... o-7-82625/
7" traktorivalot mulla oli veenelkun nokalla, peltikuori ja rosteririnkula, mahtui nippanappa konepelti auki-asentoon, ja kyllä latu aukesi

Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96:een H4 lisävalot
Biltema näyttää ihan hyvälrä. En olis arvannut katsoa - Biltemahan luopui vanhojen autojen osien kaupasta joku 10(?)v sitten, eikä sikstoiseen täälläpäin ole liikettäkään.
Ostin lisävaloja varten rek kilven taakse tulevan lisävalojen kiinnitysraudan, jota olen pidentänyt joku 20cm, ettei valot ihan lähellä toisiaan. Ehdin laittaa sen kiinnikin jo, käyttäen kilven ruuveja ja kahdella popniitillä. Meni uusiks, liian korkea n. 2cm, tulee ajovalojen tielle. Kokeilin vanhoilla lisävaloilla. Täytyy mittailla uudestaan, kun saan noi Biltemat- Ehkä telinettä muokattava, että saa tarpeeksi kauas puskurista. Kartsalle "kotitöitä": Sanos vielä: 1.kuinka kaukana puskurista lyhdyt ovat, kiinnityspisteen keskeltä mitattuna, 2. kuinka korkealla puskurin yläreunaan nähden ja 3. missä kohtaa, sanotaan keskiviivasta mitattuna, öbaut. Jos joskus ehdit. Jos tiedän nämä, niin voisin tehdä sopivan kiinnitystelineen. Voinhan tietysti sittenkin, kun Biltemat on tullut. Saab on näet ihan käyttöautona, tällä hetkellä Datsun 100A vielä ajossa, mutta talviajossa ei niin vakaa kuin Saab.
Ostin lisävaloja varten rek kilven taakse tulevan lisävalojen kiinnitysraudan, jota olen pidentänyt joku 20cm, ettei valot ihan lähellä toisiaan. Ehdin laittaa sen kiinnikin jo, käyttäen kilven ruuveja ja kahdella popniitillä. Meni uusiks, liian korkea n. 2cm, tulee ajovalojen tielle. Kokeilin vanhoilla lisävaloilla. Täytyy mittailla uudestaan, kun saan noi Biltemat- Ehkä telinettä muokattava, että saa tarpeeksi kauas puskurista. Kartsalle "kotitöitä": Sanos vielä: 1.kuinka kaukana puskurista lyhdyt ovat, kiinnityspisteen keskeltä mitattuna, 2. kuinka korkealla puskurin yläreunaan nähden ja 3. missä kohtaa, sanotaan keskiviivasta mitattuna, öbaut. Jos joskus ehdit. Jos tiedän nämä, niin voisin tehdä sopivan kiinnitystelineen. Voinhan tietysti sittenkin, kun Biltemat on tullut. Saab on näet ihan käyttöautona, tällä hetkellä Datsun 100A vielä ajossa, mutta talviajossa ei niin vakaa kuin Saab.
Re: 96:een H4 lisävalot
Hiano sata-amppeeri sulla
Minun lisävaloasennuksesta on hyvinkin 20 vuotta ja se autokin on RIP-tilassa ollut jo jonkun aikaa (79-malli, lahos käsiin vaikka oli 100% helmi päällepäin
), eli mittailemaan en pääse.
Se mun veenelkku oli tosiaan kumipuskureilla, ja valokuupat oli aika tiukkaan sovitettu siihen nokalle. Valokoppien ja maskin välissä oli tilaa sen verran ettei sormet oikein mahtuneet väliin, ja niin lähellä olivat puskuria että lampun pohjan läpi tulevia kiinnityspultteja piti lyhentää etteivät ottaneet puskuriin kiinni (ottivat silti hieman). Silmienväli oli kanssa trimmattu siten että hieman olivat alkuperäisten lamppujen edessä jos suoraan edestä katsoi. Hyvin lievästi mutta kuitenkin. Eihän niiden väliin silti jäänyt kuin hyvä jos nyrkin leveys.
Kiinnitysraudan askartelin huonekaluputkesta, taivutin putken sellaiseen kumipuskurien kiinnikevälin levyiseen leveän suorapohjaisen U-kirjaimen muotoon, josta löin päät lyttyyn ja taivutin n. 80 astetta. Lytättyihin kohtiin porasin reiät jotka (lähes) sopivat puskurin kiinnityspultteihin. Rauta siis tuli puskurin kiinnitysmuttereilla kiinni. Putki oli 21 millistä (tai sinnepäin), suurinpiirtein saman paksuista kuin mopojen ohjaustangot, ja lamput saikin näppärästi kiinni kiinnikkeillä jotka oli tarkoitettu mopon peilien kiinnitykseen, sellainen tangon ympärille kiristettävä juttu joka oli vieläpä kromattu
Tällaiset kiinnikkeet mahdollistivat lamppujen asennon hienosäädön. Kuuppien yläreunoista sitten tietysti tukiraudat auton naamapeltiin.
Aika työläs homma senaikaisilla resursseilla, kaikkiaan taisi olla useamman illan projekti
Putket sain katkoa ja taivutella RM-keskuksen (nyk. Agrimarket) metalliosastolla, ei taida monessa kaupassa enää olla moisia. Sen verran suuret ne kopat olivat, että konepelti tosiaan ei oikein meinannut pysyä pystyssä, kun sen etureuna osui lamppujen laseihin eikä se taittunut kunnolla yli "kaatokohtansa". Onneksi kuupan pelti on kevyt, ei paljon sattunut jos tuuli sen takaraivoon kaatoi 


Se mun veenelkku oli tosiaan kumipuskureilla, ja valokuupat oli aika tiukkaan sovitettu siihen nokalle. Valokoppien ja maskin välissä oli tilaa sen verran ettei sormet oikein mahtuneet väliin, ja niin lähellä olivat puskuria että lampun pohjan läpi tulevia kiinnityspultteja piti lyhentää etteivät ottaneet puskuriin kiinni (ottivat silti hieman). Silmienväli oli kanssa trimmattu siten että hieman olivat alkuperäisten lamppujen edessä jos suoraan edestä katsoi. Hyvin lievästi mutta kuitenkin. Eihän niiden väliin silti jäänyt kuin hyvä jos nyrkin leveys.
Kiinnitysraudan askartelin huonekaluputkesta, taivutin putken sellaiseen kumipuskurien kiinnikevälin levyiseen leveän suorapohjaisen U-kirjaimen muotoon, josta löin päät lyttyyn ja taivutin n. 80 astetta. Lytättyihin kohtiin porasin reiät jotka (lähes) sopivat puskurin kiinnityspultteihin. Rauta siis tuli puskurin kiinnitysmuttereilla kiinni. Putki oli 21 millistä (tai sinnepäin), suurinpiirtein saman paksuista kuin mopojen ohjaustangot, ja lamput saikin näppärästi kiinni kiinnikkeillä jotka oli tarkoitettu mopon peilien kiinnitykseen, sellainen tangon ympärille kiristettävä juttu joka oli vieläpä kromattu

Aika työläs homma senaikaisilla resursseilla, kaikkiaan taisi olla useamman illan projekti


Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96:een H4 lisävalot

Oscarin kopioita olen joskus SVC:n sivuilta katsonut, mutta ne ei ole H4:t
Re: 96:een H4 lisävalot
Joo, ne olikin lähellä maskia sitten. Meinasin ite, että sen verran puskurien (kromi) eteen, että pelti pääsee taittumaan lisävalojen takaa. Paremman näköinen tietysti kun lähellä maskia, saati tököttää pitkällä maskin edessä. Mutta jos lähellä maskia, niin onko ylätukea lainkaan? Onko niissä ylätukea varten ruuvin paikka vai pitääkö porata?timos kirjoitti:verran suuret ne kopat olivat, että konepelti tosiaan ei oikein meinannut pysyä pystyssä, kun sen etureuna osui lamppujen laseihin eikä se taittunut kunnolla yli "kaatokohtansa".
Niin, ja JOS jollain olis kuva toimivasta lisävaloratkaisusta kromipuskuri-96:een, niin kiitollisuudella vastaanotetaan. Hitsausvehkeet on, peltiä ja putkea samoin. Putkea en kyllä taivutettua saa...
Re: 96:een H4 lisävalot
Aika "tyrkylle" ne lyhdyt tulee jos laitat ne niin että konepelti mahtuu väliin. En tiedä miten esim rallitallin kajakeissa oli valot laitettu, kromipuskurithan antavat mahdollisuuden tietysti laittaa valot alemmas kuin mitä kumipuskurisessa pystyy. 5 3/4 koko tietysti mahtuu paremmin tulematta liikaa eteen.
Ylätuet mielestäni kannattaa laittaa, muuten lamput saattavat täristä liikaa, ja se lyhentää polttimoiden ikää plus pahimmillaan aiheuttaa "strobo-efektiä". Nuo hoonelkut ovat siinäkin mielessä "tarkat" asennettavat, että niiden suuntaus tarkastetaan (tai pitäisi tarkastaa) katsastuksessa lähivalojen osalta. Kannattaa siis laittaa ne niin että pysyvät, ja toisaalta niin että ovat säädettävissä.
Mun lampuissa ei ollut reikiä valmiina, eikä autossa myöskään. Porasin siis 4mm reiät sopiviin kohtiin lamppujen yläosaan ja naamapeltiin maskin yläpuoliseen kapeaan osaan. Piiloon reiän saa tietysti auton puolella jos käyttää litteitä tukirautoja ja laittaa ne kiinni naamapellin vaakasuoraan osaan, konepellin alle.
EDIT: Tässä linkissä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=108284 on Tikkiksen oranssijarrulevyinen
kajakki lisävaloilla. Kromipuskuriinhan saa tosiaan ruuvattua lamput suoraan, jos vaan raaskii porata reiät. Biltsun lyhdyssä on kiinnike aika takana, saisiko sen kiinni suoraan puskurin yläpintaan? Tikkiksellä näyttäisi olevan joku latanpätkä tms systeemi omassaan.
Ylätuet mielestäni kannattaa laittaa, muuten lamput saattavat täristä liikaa, ja se lyhentää polttimoiden ikää plus pahimmillaan aiheuttaa "strobo-efektiä". Nuo hoonelkut ovat siinäkin mielessä "tarkat" asennettavat, että niiden suuntaus tarkastetaan (tai pitäisi tarkastaa) katsastuksessa lähivalojen osalta. Kannattaa siis laittaa ne niin että pysyvät, ja toisaalta niin että ovat säädettävissä.
Mun lampuissa ei ollut reikiä valmiina, eikä autossa myöskään. Porasin siis 4mm reiät sopiviin kohtiin lamppujen yläosaan ja naamapeltiin maskin yläpuoliseen kapeaan osaan. Piiloon reiän saa tietysti auton puolella jos käyttää litteitä tukirautoja ja laittaa ne kiinni naamapellin vaakasuoraan osaan, konepellin alle.
EDIT: Tässä linkissä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=108284 on Tikkiksen oranssijarrulevyinen

Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96:een H4 lisävalot
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tori/fo ... at+001.jpgtimos kirjoitti:Niin, ja JOS jollain olis kuva toimivasta lisävaloratkaisusta kromipuskuri-96:een, niin kiitollisuudella vastaanotetaan.
Itse toteutin näin:
Maskeja, joissa on muutama ripa jo valmiiksi poikki, löytyy hyllystä/saa edullisesti. Jättää ehjän maskinsa autotallin koristeeksi tahi ripustaa takan päälle = talteen.
Mallailee pottain kera paikkoja, ja piirrottelee spriitussilla sopivat onkalonpaikat ripoihin.
Rautasahalla menevät nuo muovipuolat poikki aika näppärästi. Viistoon kun sahailee, näyttää taiten tehdymmältä.
Valot voi siis tällä konstilla upottaa jonkin verran maskin sisään, jolloin konepelti pääsee taipumaan yli "kuolokohtansa".
Konepellin pystyyn lukitsevaa hakaahan voi lyhentää, niin ei tuulenvire pääse paukauttamaan kantta monttöörin takaraivoon.
terv. jt
Viimeksi muokannut jt, Su Marras 11, 2012 19:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Re: 96:een H4 lisävalot
Kiitos vaan Jarille selityksestä, kuva ei kyllä auennut. Kyllä se valo pitää saa niin lähelle maskia kuin vaan voi tai maskin sisäänkin ohjeen mukaan. Katellaan!
Re: 96:een H4 lisävalot
timos kirjoitti:Kiitos vaan Jarille selityksestä, kuva ei kyllä auennut. Kyllä se valo pitää saa niin lähelle maskia kuin vaan voi tai maskin sisäänkin ohjeen mukaan. Katellaan!
jt kirjoitti:![]()
Re: 96:een H4 lisävalot
No jo alkoi näkyä. Onhan siinä alla joku peltikin, ettei suoraan kromipuskurissa?
Re: 96:een H4 lisävalot
Kiitos Ristolle : )
Kuvan osoitteessa olevat sulkumerkit ilmeisesti hämäsivät foorumisoftan automatiikan.
Linkki on nyt URL-tagien välissä, pitäis toimia.
Joo timos, nyt kun sanoit niin muistin. Vankkaa L-profiilia, alumiinista tietty. Ei tarvitse reijittää puskuria. Tuossa härdellissä taitaa olla vielä pituusakselin suuntaisesti kierretyt latakat, joilla alukisko on kiinni puskurin kiinnikkeissä. Lampunkoteloista lähtee vielä std tukiraudat, muistaakseni tuolla maskin kiinnikeraudoissa ovat yläpäästään kiinni ne.
Kuvan osoitteessa olevat sulkumerkit ilmeisesti hämäsivät foorumisoftan automatiikan.
Linkki on nyt URL-tagien välissä, pitäis toimia.
Joo timos, nyt kun sanoit niin muistin. Vankkaa L-profiilia, alumiinista tietty. Ei tarvitse reijittää puskuria. Tuossa härdellissä taitaa olla vielä pituusakselin suuntaisesti kierretyt latakat, joilla alukisko on kiinni puskurin kiinnikkeissä. Lampunkoteloista lähtee vielä std tukiraudat, muistaakseni tuolla maskin kiinnikeraudoissa ovat yläpäästään kiinni ne.