Rikkonaisen turbon diagnosointi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok, kiitokset vinkeistä!
Saakohan asennukseen käypiä tiivisteitä esim. Pro Car Serviceltä, vai mistä noita kannattaa kysellä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13460
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Varmaan saa PCS:ltäkin, mutta marmoriltakin löytynee. Ei sinne kovin montaa tiivistettä mene:
- pakosarjan ja turbon välinen peltitiiviste, ei maksa ihmeellisiä
- turbon öljyputken paperitiiviste, pari euroa
- kuparirenkaita banjopultteihin asennustavasta riippuen 6-12 kpl, näitä löytyy vähän joka tarvikeliikkeesä n. eurolla kappale

Lisäksi turbon mukana kai harvemmin tulee pinnapultteja, niitä menee kolme DP:n liitokseen ja neljä pakosarjan liitokseen. Näihin voi olla hyvä pistää kuparimutterit. Näitä löytyy marmorilta muutamilla euroilla ja varmaan monesta mutteri- tai tarvikekaupasta.

Itse ostin koko setin marmorilta, eikä hinnat olleet kovinkaan pahat siihen nähden että olisi lähtenyt metsästämään tiivisteitä sieltä ja pultteja täältä (varsinkin kun auto seisoo tallissa ja marmoritiski löytyy 500 m päästä kotoa :mrgreen: ).

Marmorilla etuna sekin, että ei tarvi tietää esim. kupariprikkojen kokoja itse, vaan näkevät koneella mitä kaikkea tarvitaan missä koossa.

Itse vaihdoin Garretin tilalle käytetyn Mitsun. Ihan vain sen vuoksi että se kestäisi koko auton loppuiän, kun ajellaan kuitenkin Stage 1-tehoilla. Maksoi vähemmän kuin uusi Garretti ja ehkä satasen enemmän kuin käytetty Garretti.

Jos vaihtaa mitsuun, joutuu ostamaan myös pari uutta banjopulttia sekä eri kokoiset kupariprikat. Vanhat putket käy, kun vähän vääntelee. Garret->Mitsu konvertiosatsikin on olemassa, mutta itse en nähnyt sitä tarpeelliseksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Irroitin tänään turboin imupuolen putkia, että pääsin kopeloimaan turbiinia. Kyllähän siellä reilu klappi oli -ihan kunnolla lelut hölskyi, eikä jäänyt kyllä lainkaan arvailun varaan, että onkohan tuo kulunut vai ei...
Ostin sitten saman tien Latviasta kunnostetun turbon, joten eiköhän tuon pääse asentamaan ensi viikonloppuna.
Hitusen oli stressaavaa ajella maalle, kun vaihdoissa turbo pölläytteli jo aika herkästi... No, perille päästiin ilman täystuhoa ja remppakin siis jo aloitettu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kilinkolin :lol:
http://s409.photobucket.com/albums/pp17 ... a242c9.mp4
Ihmeen vähän kyllä pölläytteli tuohon väljyyten nähden...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun autossa oli turbo suunnilleen yhtä välyksellinen, kun se otin irti, pakopesästä kokeillen tuli ensimmäisenä mieleen että akseli on poikki.

Ilmeisesti nuo pikku-Garretit hajoavat usein niin pahasti, ettei niitä kannata edes yrittää korjata...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Itse en kyllä lähtisi korjaamaan, vaikka korjaussarjoja kohtuuhintaan onkin tarjolla. Mulla ei kuitenkaan olisi mitään mahdollisuuksia tasapainottaa turboa ja ilmeisesti ohut akselikin aiheuttaa haasteita korjaamiseen. No, katotaan, mitä sieltä Latvista tulee. Vuoden takuun kuitenkin lupaavat korjatulle Garretille, eli siinä suhteessa ei häviä mitään.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä voi olla muutamalla pinnapultilla ja muulla tilpehöörillä hintaa! Menin marmoritiskiltä hakemaan turbon asennussarjaa, niin hinnaksi tuli ihanat 140 euroa! Pelkillä muttereilla oli hintaa 7 euroa/kpl... Jäti sitten mutterit pois sekä yhden öljyputken, jolloin hinta tippui 75 euroon. Tosin yksi olkaliitos pitää vielä hakea, kun kanta nylppääntyi irroituksessa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13460
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika riistoa! Mikä liike kyseessä?

Muistan omalla kohdallani käyneen niin, että mulle pussitettiin BMW:n kuparimutterit, koska Saabin koodilla samat tavarat maksoivat juurikin moninkertaisesti. Laitatko erittelyä siitä, mitä mikäkin osa maksoi, voin katsoa vertailun vuoksi mitä itse maksoin?

Tosin lankomies vastapäätä tiskillä, eli hinta oli itselleni alennettu, mutta silti kuulostaa melko kovalta.

Edit: kuitti sattui kouraan, tässä osalistaa, jolla Garret-Garret -asennus pitäisi onnistua (hinnat ovh per kpl, sis alv):

peltitiiviste turbo-pakosarja 13,44
paperitiiviste turbon öljynpoistoputkeen 1,17
14 mm kupariprikka 0,85
12 mm kupariprikka 0,81
pinnapultti M8x38 3,18
kuparimutteri 1,02

Jos näistä nyt laskee tarvittavat määrät prikoille, muttereille ja pulteille, pitäisi ovh-summaksi tulla luokkaa 55 euroa. Siitä sitten alennuksia jos saa.

Vai oliko hakemassasi asennussarjassa vesiputket mukana?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tässä eriteltynä:

Kuparitiiviste...............4kpl.....3,00 euroa
tiiviste.......................2........7,50
tiiviste.......................2........6,10
O-rengas läppäkotelo....1........0,92
O-rengas....................1........0,97
turbon pinnapultti.........6........17,58
O-rengas....................2.........9,57
tiiviste turbon laippa.....1........12,39
kuparitiiviste...............6.........4,72
mutteri......................3........11,58
tiiviste.......................1........1,08

yhteensä...............................75,41

Eihän nuo nyt ihan hirveitä hintoja ole yksittäin, mutta mokomasta osakasasta vaan näyttää kertyvän loppusummaa. Pinnapultit ja laippatiiviste nyt ainakin oli pakko ostaa, kun niitä ei normi-tarvikeliikkeistä saa.
Viimeksi muokannut Lahti411, Ti Marras 27, 2012 11:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä hain kesällä tiivistesarjan Turbotekniikasta, maksoi 10€ ja mies tiskin takana muisti ulkoa sarjan numeron, tuossa oli sarjan ja ahtimen välinen tiiviste ahtimen pään kupariprikat ja öljyn paluuputken tiivisteet.

Pinnapultit ja kuparimutterit taisivat maksaa toisen kympin Pihliksen varaosakaupassa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Nämä marmorilta haetut on sitten varmaan erityisen laadukkaita, kun niille kehdataan laittaa moninketainen hinta...
Jossain pakkauksessa näytti lukevan Made in Spain -tiedä sitten, mistä mikäkin osa Saabille tulee. Vesipumppukin kehotettiin ostamaan alkuperäisosana (katso: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=130912 marmorilta, kun tarvikkeet ovat olleet huonolaatuisia. No, tarvikkeessa oli samat Espanjan leimat, kuin nyt marmorilta ostetuissa turbon tiivisteissä... Vesipumpuillakin oli hiukan hintaeroa: 160,- Saabilta ja 40,- tarvikkeena. Pumppu näytti avan samalta, kuin alkuperäinen -vain Saabin stanssaus puuttui hihnapyörästä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13460
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, marmorilla kaikki on avaruusteknologiaa ja motonetissä kaikki on kiinalaista kuraa :lol:

Ei noissa Lahti411:n hinnoissa näkynyt paljoa eroa olevan omiin marmorihintoihin. Tiivisteitä näytti olevan vain enemmän, jolloin loppusumma nousi.

Kympin asennussatsi kuulostaa kyllä edukkaalta. Noita pinnapultteja ja kuparimuttereita saanee joka toisesta pulttikaupasta murto-osalla noista marmorin hinnoista. Jotain kannattanee maksaa tosin siitäkin, että saa kaiken yhdeltä tiskiltä, varsinkin kun kyse on kuitenkin muutaman euron eroista. Tai se nyt on filosofia- ja ajankäyttökysymys.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä just sitä ajattelin, että en jaksa hakea osia sieltätäältä. Ja osassa niistä prikoista oli joku muovitiiviste, joten ajattelin, ettei niitä välttämättä edes saa ruuvikaupasta. Mulla on aiemmin ollut huono tuuri myös pinnapulttien löytämisessä, joten ajattelin, että ostan nekin sitten mielummin merkkiliikkeestä, niin ovat varmasti oikeilla kierteillä ja oikean mittaisia. Mutta kuparimutterit käyn kyllä hakemassa pulttikaupasta. Nythän ne on helppo hakea, kun on oikealla kierteellä olevat pinnapultit jo hankittuna. En mitenkään kyllä ymmärrä, miten mutteri voi merkkiliikkeessä maksaa 7 euroa kpl!!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tavallaan niissä marmoritiskin hinnoissa maksaa se tieto niiden sopivuudesta. Viitseliäs korjaaja säästää rahaa, mutta ei niinkään vaivaa etsiessään osat ruuvikaupoista, hydrauliikka-liikkeistä jne.

ps. pinnapultteja ei aina löydy juuri oikeissa mitoissa pulttikaupasta. On tullut hommattua pidempiä ja lyhennetty sopivaksi. Kierrettä voi jatkaa kierrepakalla (oikea nimi kierreleuka).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin