Ajoittain vaeltava tyhjäkäynti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Ajoittain vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tulipa tuossa uusi "ominaisuus" autoon.
3 viikkoa sitten alkoi seuraava ongelma:
Kun olen ajanut 50-60km/h pienillä kierroksilla niin silloin tällöin alkaa kierrokset vaeltamaan 2000-3500RPM välillä, vaellus on aivan samanlaista kun kaasuttelisi ennen tiukkaa liikennevalolähetystä :D

Tuota jatkuu joitan sekunteja ja vaiva katoaa kun muutaman kerran polkaisee kaasua.

Tapaus on sattunut 5-6 kertaa, onko ehdotuksia missä saattaisi olla tuon aiheuttaja? Joku anturi?

Auto siis 9-3 turbo trionic-5.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Sori ei vastausta ongelmaan mutta totean vaan että mulla on ollu samaa ilmiötä (vain) viripurkilla, tosin pienemmillä kierroksilla, about 1500-2500, mutta hyvinhyvin satunnaista joten en ole asiaan takertutunut enempää.

Noilla kierroksilla toi kyllä kuulostaakin jo kunnon kaasuttelulta. Ehkä sun trionic on viimein oppinut toistamaan kuinka sä käyttäydyt liikennevaloissa :lol:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoittain vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Tulipa tuossa uusi "ominaisuus" autoon.
3 viikkoa sitten alkoi seuraava ongelma:
Kun olen ajanut 50-60km/h pienillä kierroksilla niin silloin tällöin alkaa kierrokset vaeltamaan 2000-3500RPM välillä, vaellus on aivan samanlaista kun kaasuttelisi ennen tiukkaa liikennevalolähetystä :D

Tuota jatkuu joitan sekunteja ja vaiva katoaa kun muutaman kerran polkaisee kaasua.

Tapaus on sattunut 5-6 kertaa, onko ehdotuksia missä saattaisi olla tuon aiheuttaja? Joku anturi?

Auto siis 9-3 turbo trionic-5.
Ettei vaan olisi kampiakselin asentoanturi menossa rikki :?: Mulla oli sama homma omassa autossa juuri ennen kuin tuo anturi alkoi pätkiä oikein kunnolla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajoittain vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mulla tuo kyseinen anturi pätki niin että tallapohjassa kiihdytyksessä kone stoppas kuin seinään ja auto meinas liikkeellelähdössä sammua. Mutta voishan se olla tuokin, näitä variaatioita tuntuu aina olevan vaikka sama osa olisikin paskana. Toisaalta mulla oli varmaan aika selkeesti erilainen vika siinä anturissa kun sulla; anturin johto oli hinkkaantunut siinä johotonipussa puhki ja löi varmasti oikariin.

Tekillä pitäs selvitä jos se on syypää.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mullahan tuota vaellusta on kanssa mutta vain viri ECUlla. Kylmänä heti käynnistyksen jälkeen ja pitkän hieman rajumman ajorupeaman jälkeen tekee tuota soutamista takuuvarmasti.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kivaa, muillakin samaa ongelmaa :) :P

Ajattelin repiä irti kaikki mahdolliset anturit ja mittaan ne (p x k x l ja paino :lol: ) josko vikaa löytyisi, ja tech: llä sitten.
Sitä asentoanturia vois joo tutkailla tarkemmin, onks havaintoa pal uus maksaa??
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Muistelisin, mitä noita on lueskellut, että tech ei ilmottele asentoanturista mitään.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

peinu kirjoitti:Muistelisin, mitä noita on lueskellut, että tech ei ilmottele asentoanturista mitään.
Senkin pahanilmanlintu :x :P
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Muistelisin, mitä noita on lueskellut, että tech ei ilmottele asentoanturista mitään.
Joo, muistaakseni Tech 2 ja Check engine -valo ei ilmoita tuosta kampiakselin asentoanturista lainkaan. Mä sain tiedon tuosta viasta Sensonicin vikadiagnostiikan kautta.

Tuo kampiakselin asentoanturi maksaa noin 100-200 euroa merkkiliikkessä (tosi karkea arvio). En muista, paljonko se lasku oli tuon anturin vaihtamisen jälkeen, se oli joko 120 euroa tai 220 euroa :wink: Sen jälkeen auto on käynyt moitteettomasti lukuunottamatta auton tyhjäkäyntiä, joka varsinkin kylmänä soutaa jonkun verran, aivan kuten NG900SET -95:lla. Tämä taas johtuu Maptunin softasta.

Muistaakseni Freetu selitti jotain sellaista, että täyskaasukiihdytyksellä tuo softa mahdollistaa sen, että kone saa tarpeeksi soppaa. Tyhjäkäynnin "elävyys" voidaan fiksata softapäivityksellä, mutta silloin kone ei enää välttämättä saa tarpeeksi soppaa täyskaasukiihdytyksessä. NG900SET -95 voi varmaan korjata, jos muistan tuon asian väärin :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

En tiedä onko 9-3:ssa kaasuläppärungon likaantuminen ongelma, mutta joissakin ruiskupeleissä se voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

peinu kirjoitti:Muistelisin, mitä noita on lueskellut, että tech ei ilmottele asentoanturista mitään.
Kyl vaan mulla tekki ilmotti anturin olevan basana...
93t sport kirjoitti:Kivaa, muillakin samaa ongelmaa :) :P

Sitä asentoanturia vois joo tutkailla tarkemmin, onks havaintoa pal uus maksaa??
Mun kuitissa lukee 160 eur

Niin, ja se perkeleen JT DP taas köllöttelee tässäkin asennukessa sopivasti nakkien tiellä. :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Joo, pitää ekana käyttää tecissä jos se kertoisi jotain.

Tuolla on WIS osiossa tietoa asentoanturista:
http://pukkaajat.1g.fi/
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin