Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
..ja sitten vielä varmistus...aukeaako tyhjennyshana vastapäivään 1/4 kierrosta ja sitten veto pois?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Mä en edes tyhjentänny, nappasin kotelon vaan irti ja annoin vesien valua auton alla olevaan astiaan. ei sitä vettä sieltä niin paljoo tullu.
9-3.1972
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Nollakeleillä tai pikkupakkasella kun ajelee maantietä, niin termarin toiminnan näkee melko hyvin Teng-arvosta ajoon lähdön jälkeen. Moottorin lämpö nousee kylmästä tasaisesti, eikä pitäisi lähteä laskemaan ennen kuin se saavuttaa termarin avautumislämmön, joka on n. 89 astetta. Parin avautumissyklin jälkeen lämmönvaihtelun pitäisi maantiellä asettua välille 80-89 astetta, eli termari aukeaa 89:ssä ja avautumisen jälkeen Teng laskee kohtuu nopeasti 80 asteeseen, josta se lähtee taas kohoamaan kohti 89 astetta.
Kovilla pakkasilla voi arvot vaihdella vähän enemmän, mutta perusperiaate on sama. Kaupunkiajossa lämpöihin vaikuttaa myös tyhjäkäynnillä seisominen jne.
Itselläni oli vanhalla termarilla todella tasaiset lämmöt, eli ne pysyi ajossa melko tarkkaan 74-76 välillä. Kylmällä koneella kun lähti ajamaan, huomasi että termari aukesi 79 asteessa, jonka jälkeen lämmöt tasaantui tuohon 74-76 asteeseen. Mittarin neula jäi hieman roikkumaan.
Kovilla pakkasilla voi arvot vaihdella vähän enemmän, mutta perusperiaate on sama. Kaupunkiajossa lämpöihin vaikuttaa myös tyhjäkäynnillä seisominen jne.
Itselläni oli vanhalla termarilla todella tasaiset lämmöt, eli ne pysyi ajossa melko tarkkaan 74-76 välillä. Kylmällä koneella kun lähti ajamaan, huomasi että termari aukesi 79 asteessa, jonka jälkeen lämmöt tasaantui tuohon 74-76 asteeseen. Mittarin neula jäi hieman roikkumaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Aattelin että oisko haittaa porata tonne alamuoviin vaikka 25mm reikä jäähdytysnesteen tyhjennysaukon kohdalle?
Ei tartteis suojamuovia irrotella eikä autoa nostella.
Vasurilla pääsee nimittäin hanalle yläkautta akun vas. Puolelta...
Ei tartteis suojamuovia irrotella eikä autoa nostella.
Vasurilla pääsee nimittäin hanalle yläkautta akun vas. Puolelta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Siellä on reikä jo valmiina, ainakin minun autossa on
(-99)

-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Varmaankin tällä vanhalla termarilla viitattiin vanhaan huonosti toimivaan vai?AZP kirjoitti: Itselläni oli vanhalla termarilla todella tasaiset lämmöt, eli ne pysyi ajossa melko tarkkaan 74-76 välillä. Kylmällä koneella kun lähti ajamaan, huomasi että termari aukesi 79 asteessa, jonka jälkeen lämmöt tasaantui tuohon 74-76 asteeseen. Mittarin neula jäi hieman roikkumaan.
Minulla näyttäisi tekevän juuri noin tällä hetkellä. Jäähdytysnesteen lämpötila nousi OBD2 mokkulan välittämän tiedon mukaan n. 75 ºC hujakoille, kun ajelin töihin 20 min maantieajoa 80-100 km/h rajoitusalueella. Lohkolämppäri päällä 2h ennen lähtöä. Mittarin neula roikkuu lähes jatkuvasti kello puoli yhdeksässä ja joskus kipuaa hetkeksi normaaliin kello yhdeksään.
Pitäisi varmaan ensimmäisenä putsata lämpötila-anturin liitin ja seuraavaksi vaihtaa uusi termari, jos ei auta. Kun jäähdytysnesteet vaihtuu samalla, niin mitä laatua sinne oikeasti tulisi laittaa. Tällä hetkellä nesteet ovat väriltään kellertävät. Sitä ne olleet kuulemma aina ja merkkiliikkeessä on huollettu alusta asti.
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Jep, eli vanha termari oli tuntemattoman ikäinen autossa ostohetkellä ollut termari. Meni vaihtoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110887
Punasta ite olen laittanu. Eri värejä ei pidä sekoittaa
Punasta ite olen laittanu. Eri värejä ei pidä sekoittaa
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Termarin kunnon toteaminen SID-infolla
Seurasin tuota sykliä ja se tuntui olevan kuten AZP sen tuossa aiemmin kuvaili.
Lämmöt tulivat alas 5-10 sekunnissa ja nousu kesti 30-40 sekuntia.
Ovatko nuo lämmöt (80C-89C) maantieajossa ok vai pitäisikö koneen käydä pari astetta lämpimämpänä? Muistelen että 83C olisi ollut jokin raja jonka yläpuolella säädetään mm. Amulia.
Lämmöt tulivat alas 5-10 sekunnissa ja nousu kesti 30-40 sekuntia.
Ovatko nuo lämmöt (80C-89C) maantieajossa ok vai pitäisikö koneen käydä pari astetta lämpimämpänä? Muistelen että 83C olisi ollut jokin raja jonka yläpuolella säädetään mm. Amulia.