Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Tottahan se on, että siinä vaihessa kun GM jätti Saabin oman onnensa nojaan, niin lähes kaikki jälleenmyyntiverkostosta menetettiin. Minkähänlainen haaste lienee saada autoliikkeet kiinnostumaan Saabin myynnistä uudestaan?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei pitäisi olla yllätys, että Saab-harrastajilla saattaa olla Saab-lasit kun he kirjoittavat Saab-foorumilla. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo 9-3SC on itselleni sopiva auto tällä hetkellä ja siksi sellaisen ostin. Tällä kertaa sentään yritin tutkia muitakin vaihtoehtoja, mutta tuloksetta.
Saan myös olla sitä mieltä, että Saab 9-3SC kestää vertailun markkinoilla oleviin kulkineisiin omassa luokassaan. Tällä hetkellä 9-3SS/SC tarjoaa myös hyvän vastineen rahalle. Viime vuotisia, melkein ajamattomia TTIDejä on myynnissä noin 25ke hintalapulla. Saahan tuolla rahalla tietenkin myös uuden Kian tai Dacian, joissa on tehdastakuu
Eski
Saan myös olla sitä mieltä, että Saab 9-3SC kestää vertailun markkinoilla oleviin kulkineisiin omassa luokassaan. Tällä hetkellä 9-3SS/SC tarjoaa myös hyvän vastineen rahalle. Viime vuotisia, melkein ajamattomia TTIDejä on myynnissä noin 25ke hintalapulla. Saahan tuolla rahalla tietenkin myös uuden Kian tai Dacian, joissa on tehdastakuu
Eski
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin, Eski puhuu asiaa. Minä ainakin ajan paljon mieluummin 2003 vuosimallin 9-3SS:llä kuin vaikkapa suurimmalla osalla vuoden 2012 mallisista autoista. Puhumattakaan jos vertaillaan vuosimallin 2011 9-3:sta vastaavan vuoden malleihin.
SS/SC on perusmalliltaan 10v vanha auto. Mutta - mitä radikaalia on 10v aikana tapahtunut? Downsizing, päästöjen vähentäminen, ja muu ecohömpötys - muuta? Ei mielestäni mitään niin radikaalia ettei vanhaa mallia hieman päivittämällä saataisi tehtyä kilpailukykyinen paketti markkinoille. Sitäpaitsi, muitakin suosikkiautoja on 10v vanhoja perusrakenteeltaan ja ulkonäöltään esimerkiksi Skoda octavia - ja hyvin myy.
Summasummarum, viimeisimmästä faceliftatusta mallista saisi ihan varmasti autona kilpailukykyisen ratkaisun pienellä viilauksella ja järkevällä hinnoittelupolitiikalla. Kun homma lähtisi pyörimään mallia uudistettaisiin sitten täysin ajanmukaiseksi. Varmasti moni saabisti ympäri maailmaa tilaisi uuden saabin jos tehdas sen saisi markkinoille.
SS/SC on perusmalliltaan 10v vanha auto. Mutta - mitä radikaalia on 10v aikana tapahtunut? Downsizing, päästöjen vähentäminen, ja muu ecohömpötys - muuta? Ei mielestäni mitään niin radikaalia ettei vanhaa mallia hieman päivittämällä saataisi tehtyä kilpailukykyinen paketti markkinoille. Sitäpaitsi, muitakin suosikkiautoja on 10v vanhoja perusrakenteeltaan ja ulkonäöltään esimerkiksi Skoda octavia - ja hyvin myy.
Summasummarum, viimeisimmästä faceliftatusta mallista saisi ihan varmasti autona kilpailukykyisen ratkaisun pienellä viilauksella ja järkevällä hinnoittelupolitiikalla. Kun homma lähtisi pyörimään mallia uudistettaisiin sitten täysin ajanmukaiseksi. Varmasti moni saabisti ympäri maailmaa tilaisi uuden saabin jos tehdas sen saisi markkinoille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saabin tulevaisuus II
Koeajettu versio oli 2.0CDTI MT6 (160hv), jollaisen listahinta on 36ke. TTiD:tä vastaavan 195hv biturbon listahinta nelisenkymppiä. Varusteilla hintaa saa tietysti lisää, koeajoautossa oli sport-varustelu ja joku opc-paketti, joten auto oli noin 45ke hintainen.
Eski
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Su Marras 25, 2012 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Taitaa olla niin, että vanhan mutta tekniikaltaan päivtetyn auton ohittamato heikkous on perusmuotoilu. Sitä ei voi faceliftauksella muuttaa, ja muotokieli ja ulkonäkö on suurelle osalle autoilijoita yksi (vaikkakin usein tiedostamaton) ostokriteeri. Esim NG9-3:n kattolinja paljastaa perusmallin olevan vanhahko, ja se vaikuttaa auton kokonaisilmeeseen.
Työkaverini kun oli keväällä ostamassa Audi A5:n, niin hänen miehensä totesi siihen "Miksi sä sellasen ostat, se on jo ikivanha malli, esitelty joskus 2007!" Valitettavan usein tällaiset henkiset muurit rajoittavat ihmisten ajattelua.
Toinen ongelma on se, että jos/kun ostaja tietää, että automalli on jo vanha, kääntyy katse usein käytettyihin. Kuten jo todettua, pari vuotta vanhoja lähes ajamattomia Saabeja saa 20-25 k€:lla. Miksi ostaa uusi 35:llä? Saatika kun samaa perusmallia olevan auton vuodelta 2003 saa reilusti alle kympillä?
Moni ostaja haluaa itse kokea saavansa jotain "uutta", ja haluaa että naapurikin tietää sen. Tässähän ei ole mitään järkeä, mutta ei liene siinä maailman ainoa asia.
Työkaverini kun oli keväällä ostamassa Audi A5:n, niin hänen miehensä totesi siihen "Miksi sä sellasen ostat, se on jo ikivanha malli, esitelty joskus 2007!" Valitettavan usein tällaiset henkiset muurit rajoittavat ihmisten ajattelua.
Toinen ongelma on se, että jos/kun ostaja tietää, että automalli on jo vanha, kääntyy katse usein käytettyihin. Kuten jo todettua, pari vuotta vanhoja lähes ajamattomia Saabeja saa 20-25 k€:lla. Miksi ostaa uusi 35:llä? Saatika kun samaa perusmallia olevan auton vuodelta 2003 saa reilusti alle kympillä?
Moni ostaja haluaa itse kokea saavansa jotain "uutta", ja haluaa että naapurikin tietää sen. Tässähän ei ole mitään järkeä, mutta ei liene siinä maailman ainoa asia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Keväällä etsin työmatkakuljinta ja olisin halunnut Citroënin mutta Saabin markkinatilanne vaikutti hintoihin sen verran, että kannatti valita Saab. Ei siinä mitään, hyvin taittuu matka tuolla kolkillakin. Sympatiat on ihan 50/50 molemmille merkeille, raha ratkaisi tällä kertaa. Sillä ajaa millä on vara.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Saabin tulevaisuus II
Jep, uudehkojen Saabien halvat hinnat tietysti johtuvat nyt tästä Saabin tilanteesta. Tietysti osalla auton ostajista on pelko, että Saabin jälleenmyyntiarvo on heikko, joten sitä ei uskalla ostaa vaikka saisi puoli-ilmaiseksi... Kymmenen vuotta vanhaan samaan perusmalliin perustuvilla autoilla on yleensä ajettu kuitenkin enemmän kuin 15tkm, joten sikäli sille parinkympin hinnalle on jotain vastinetta. Itse ainakin huomasin aika selvän eron velipojan 200K ajetun M2006 SC:n ja tuon oman auton ajettavuudessa, kun ajoin niillä vuorotellen.
Tuo "vanha malli ei kelpaa" -ajattelu koskee vain autoista kiinnostuneita premiumin ostajia. Tuulipukukansa ei ymmärrä kattolinjasta automallin ikää arvioida, vaan ostaa muutaman vuoden välein uuden harmaan korollan tai oktavian, ettei vaan naapuri tai työkaveri huomaa, että taas on vaihdettu autoa
Eski
Tuo "vanha malli ei kelpaa" -ajattelu koskee vain autoista kiinnostuneita premiumin ostajia. Tuulipukukansa ei ymmärrä kattolinjasta automallin ikää arvioida, vaan ostaa muutaman vuoden välein uuden harmaan korollan tai oktavian, ettei vaan naapuri tai työkaveri huomaa, että taas on vaihdettu autoa
Eski
Re: Saabin tulevaisuus II
Siinä se ongelma onkin, kun Saab ei ole tuulipukukansan auto, vaan sen pitäisi vedota premiumtason ostajiin eksoottisella tekniikalla, urheilullisuudella ja sillä, että siinä on sitä jotain muuta kuin Audissa. Ja ikävä kyllä suurimmalle osalle potentiaalisia ostajia 9-3 eroaa A4:stä siinä, että A4 on uusittu kahteen kertaan nykyisen 9-3:n elinaikana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Näinhän se on, mutta en silti voi mitään sille, että tämä muinainen saappi näyttää omasta mielestäni paljon paremmalta->
Eski
Eski
Re: Saabin tulevaisuus II
Kattolinjoista puheen ollen, kuulin joku aika sitten nasevan määritelmän. Muodoltaan auton pitää olla kuin halkaistun perunan puolikas rähmällään, ja harmaa. Koskahan se sitten taas vuorostaan muuttuu loppuunkuluneeksi ja korvataan.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Top Gearin luonnehdintaa BMW:n värikartasta mukaillen: grey and greyerEski kirjoitti:
Ei Audi koskaan ole kovin monimutkaista muotoilua harrastanut mutta tuohan pyyhkii 80-luvun japanilaisillakin pöytää yksinkertaisuudessaan... Ottaa keulasta olympiarenkaat pois ja jäljelle jää se geneerinen auto jota käytetään jossain autotarvikefirmojen esitteissä
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Jep, tuo oli kuva joka tuli ekana vastaan, kun menin hakemaan audin nettisivulta kuvan A4 avantista. Saabin sivuja ei enää ole, joten piti tyytyä johonkin satunnaiseen googlen kuvahaun tulokseen...
Eski
Eski