Läppäkotelon korjaus
Läppäkotelon korjaus
Aika monessa nykyautossa taitaa tuo läppäkotelo olla vanhemmiten varsin heikko lenkki. Luettuani koti- ja ulkomaisia keskustelufoorumeita olen havainnut, että näin on selvästi myös Saabin laita. Britanniasta löytyisi ainakin yksi taho, joka korjaa näitä ihan työkseen, mutta eipä ole intoa lähetellä mitään sellaista merten taa jolle vielä itsekin pystyy tekemään jotain.
Tässäpä aluksi ne oireet, joiden perusteella allekirjoittanut ryhtyi epäilemään läppäkoteloa:
1. Satunnaisesti syttyvä ja usein kuitenkin itsekseen sammuva "check engine" -valo. Kampiakselin asentoanturi oli jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
2. Moottorin kummallinen ryntäily, kuin aave olisi käynyt painamassa kaasupoljinta silloin tällöin
3. Lopulta 2 x tielle jäänti, TCS -valoineen yms. jolloin moottori suostui vain käynnistymään sekunniksi mutta sammui heti. Akun irrotus hetkeksi palautti kyvyn saada ajoneuvo ajamalla kotiin mutta vain lyhyen matkan, toisella kertaa alle kilometri ja toisella kertaa n. 4 kilometriä.
Kerrottakoon vielä, että limp home -solenoidi oli mekaanisesti hajonnut, eikä siis voinut toimia valmistajan tarkoittamalla tavalla. Mutta päättelyketjussani limp home -solenoidia tarvitaan vasta sitten kun jokin on jo mennyt pahasti pieleen, joten en uskonut että se itse olisi voinut aiheuttaa kuvailemiani ongelmia. Enemmänkin epäilin eräästä toisesta ajoneuvosta minulle ennestään tuttua läpän kulloistakin positiota ilmaisevaa paluutietoa. No koska matkahuolto toi viimeinkin eilen uuden limp home -solenoidin, päätin sen asennuksen yhteydessä laittaa läppäkotelon saman tien paloiksi ja katsoa mitä se oli syönyt. Sisällä odotti melkoinen ylläri!
Kuva1: Kannen ja kelan poiston jälkeen johtimet näyttivät tältä http://kuvapilvi.fi/k/Y421.jpg
Kuva2: Tuon pyörivän kestomagneetin poiston jälkeen avautui lisää näkymiä http://kuvapilvi.fi/k/Y42D.jpg eli mitäköhän tuon mustan aluslevyn alla oikein onkaan. Sitä en kuitenkaan onnistunut poistamaan, joten oli pakko tyytyä hellittämään sitä avaamalla nuo pienet T8:n torxit. Sen jälkeen johdot sai varovasti alta pois http://kuvapilvi.fi/k/Y420.jpg
Tässä välissä olin jo ehtinyt kolvaamaan tuon liittimen irti ja seuraavaksi edessä oli johtojen korjaus ja uudelleen paketointi. Käytin noihin lyhyisiin yksinkertaisesti kutistesukkaa, pidemmät johtimet vaihdoin uusiin niin kaukaa katkaisten kuin pystyi ja loppupätkät naamioin taas samaisella kutistesukalla http://kuvapilvi.fi/k/Y42t.jpg Sitten vain liittimen kolvaus takaisin paikalleen http://kuvapilvi.fi/k/Y42x.jpg ja paketti kasaan http://kuvapilvi.fi/k/Y42v.jpg muistaen kiristää tuon mustan aluslevyn torxit. Huomaa uutuuttaan kiiltävä limp home -solenoidi!
Nuo johtimet, joilla korjauksen tein olivat hieman liian paksuja ja vain yksi väri osui kohdalleen. Mutta kun vika oli noin ilmeinen, niin korjaajakin on silloin malttamaton. Sitä käytetään mitä pakista löytyy..! Ja koeajolla olikin sitten jo juhlan tuntua ilmassa. Kaikki toimi, ei kertaakaan check engine -valoa, jonka välkyttelyyn olikin jo lähes tottunut viimeisen parinsadan kilometrin aikana. Ei moottorin kummallista vaeltelua ja itsekseen ryntäilyä. Solenoidikin on nyt kunnossa, mutta sitä ei enää tarvittu! Aiemmin tuon solenoidin sähköinen osuus päästeli vähän väliä sellaisia iloisia konepistoolisarjoja klak-klak-klak-klak-klak voimatta vialle yhtään mitään. Huomenna lähden pidemmälle lenkille ja katsotaan miltä sen jälkeen vaikuttaa.
Tässäpä aluksi ne oireet, joiden perusteella allekirjoittanut ryhtyi epäilemään läppäkoteloa:
1. Satunnaisesti syttyvä ja usein kuitenkin itsekseen sammuva "check engine" -valo. Kampiakselin asentoanturi oli jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
2. Moottorin kummallinen ryntäily, kuin aave olisi käynyt painamassa kaasupoljinta silloin tällöin
3. Lopulta 2 x tielle jäänti, TCS -valoineen yms. jolloin moottori suostui vain käynnistymään sekunniksi mutta sammui heti. Akun irrotus hetkeksi palautti kyvyn saada ajoneuvo ajamalla kotiin mutta vain lyhyen matkan, toisella kertaa alle kilometri ja toisella kertaa n. 4 kilometriä.
Kerrottakoon vielä, että limp home -solenoidi oli mekaanisesti hajonnut, eikä siis voinut toimia valmistajan tarkoittamalla tavalla. Mutta päättelyketjussani limp home -solenoidia tarvitaan vasta sitten kun jokin on jo mennyt pahasti pieleen, joten en uskonut että se itse olisi voinut aiheuttaa kuvailemiani ongelmia. Enemmänkin epäilin eräästä toisesta ajoneuvosta minulle ennestään tuttua läpän kulloistakin positiota ilmaisevaa paluutietoa. No koska matkahuolto toi viimeinkin eilen uuden limp home -solenoidin, päätin sen asennuksen yhteydessä laittaa läppäkotelon saman tien paloiksi ja katsoa mitä se oli syönyt. Sisällä odotti melkoinen ylläri!
Kuva1: Kannen ja kelan poiston jälkeen johtimet näyttivät tältä http://kuvapilvi.fi/k/Y421.jpg
Kuva2: Tuon pyörivän kestomagneetin poiston jälkeen avautui lisää näkymiä http://kuvapilvi.fi/k/Y42D.jpg eli mitäköhän tuon mustan aluslevyn alla oikein onkaan. Sitä en kuitenkaan onnistunut poistamaan, joten oli pakko tyytyä hellittämään sitä avaamalla nuo pienet T8:n torxit. Sen jälkeen johdot sai varovasti alta pois http://kuvapilvi.fi/k/Y420.jpg
Tässä välissä olin jo ehtinyt kolvaamaan tuon liittimen irti ja seuraavaksi edessä oli johtojen korjaus ja uudelleen paketointi. Käytin noihin lyhyisiin yksinkertaisesti kutistesukkaa, pidemmät johtimet vaihdoin uusiin niin kaukaa katkaisten kuin pystyi ja loppupätkät naamioin taas samaisella kutistesukalla http://kuvapilvi.fi/k/Y42t.jpg Sitten vain liittimen kolvaus takaisin paikalleen http://kuvapilvi.fi/k/Y42x.jpg ja paketti kasaan http://kuvapilvi.fi/k/Y42v.jpg muistaen kiristää tuon mustan aluslevyn torxit. Huomaa uutuuttaan kiiltävä limp home -solenoidi!
Nuo johtimet, joilla korjauksen tein olivat hieman liian paksuja ja vain yksi väri osui kohdalleen. Mutta kun vika oli noin ilmeinen, niin korjaajakin on silloin malttamaton. Sitä käytetään mitä pakista löytyy..! Ja koeajolla olikin sitten jo juhlan tuntua ilmassa. Kaikki toimi, ei kertaakaan check engine -valoa, jonka välkyttelyyn olikin jo lähes tottunut viimeisen parinsadan kilometrin aikana. Ei moottorin kummallista vaeltelua ja itsekseen ryntäilyä. Solenoidikin on nyt kunnossa, mutta sitä ei enää tarvittu! Aiemmin tuon solenoidin sähköinen osuus päästeli vähän väliä sellaisia iloisia konepistoolisarjoja klak-klak-klak-klak-klak voimatta vialle yhtään mitään. Huomenna lähden pidemmälle lenkille ja katsotaan miltä sen jälkeen vaikuttaa.
Viimeksi muokannut Pakari, Ma Syys 21, 2015 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkit korjattu
Syy: Linkit korjattu
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Läppäkotelon korjaus
Oli hieno kuvasarja. Monta kertaa on näin, kun tarpeeksi kaivaa, vika onkin suht yksinkertianen.
Saapilla 1987.........
Re: Läppäkotelon korjaus
Hyvät kuvat tosiaan. Itse tein tuon samaisen operaation jokunen vuosi sitten, kun pirssi teki satunnaisia nykäyksiä(varsinkin kostealla kelillä). Toki mulla ei ollut piuhat ihan noin huonossa hapessa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Läppäkotelon korjaus
Tässäpä Foorumin antia parhaimmillaan... Hienoa !
t . A
t . A
Re: Läppäkotelon korjaus
hienoa
ja sitten vaan odottelemaan yhteydenottoja
ja sitten vaan odottelemaan yhteydenottoja
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Läppäkotelon korjaus
Todella hyvät kuvat ja ohjeet
Noi piuhatko noista yleensä menee ? Olen jostain lukenut, että jotkut "kontaktipinnat" pitäis uusia... Mut jos se korjaantuu noin "helposti", nii joka ukkohan tuon tekee...
Ittellä toimii vielä, mutta oon kanaalisaarilta katellu noita korjattuja. Esim:
http://www.ecutesting.com/catalogue/pro ... 186-a.html
Onkhan noistakin vaan johdot korjattu ja muuten putsattu...
Noi piuhatko noista yleensä menee ? Olen jostain lukenut, että jotkut "kontaktipinnat" pitäis uusia... Mut jos se korjaantuu noin "helposti", nii joka ukkohan tuon tekee...
Ittellä toimii vielä, mutta oon kanaalisaarilta katellu noita korjattuja. Esim:
http://www.ecutesting.com/catalogue/pro ... 186-a.html
Onkhan noistakin vaan johdot korjattu ja muuten putsattu...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Läppäkotelon korjaus
Hyviä kuvia ja eipä epäilystä, että onko vikaa vai ei.
Missä kunnossa muuten olivat potentiometrit? Tutkitko, putsasitko tai mittasitko?
Niitähän on kaikkiaan 4 kpl. Vai oliko ne "avattuna" siinä purkuaikana ollenkaan?
Kaksi niistä kuuluu kaasupedaaliin ja kaksi vastaavasti moottorin/läpän asentotunnistukseen. Jos liukupinnat tai kosketin kuluneet saattaa tulla hetkellisiä katkoksia tai liian suurta resistanssia. Tuplaten niitä onkin, ettei ongelmia tulisi liian herkästi.
Ne nyt tuskin tässä se ongelma oli, mutta noin ennalta ehkäisevänä huoltotoimenpiteenä siinä samalla nekin hoitaa.
Missä kunnossa muuten olivat potentiometrit? Tutkitko, putsasitko tai mittasitko?
Niitähän on kaikkiaan 4 kpl. Vai oliko ne "avattuna" siinä purkuaikana ollenkaan?
Kaksi niistä kuuluu kaasupedaaliin ja kaksi vastaavasti moottorin/läpän asentotunnistukseen. Jos liukupinnat tai kosketin kuluneet saattaa tulla hetkellisiä katkoksia tai liian suurta resistanssia. Tuplaten niitä onkin, ettei ongelmia tulisi liian herkästi.
Ne nyt tuskin tässä se ongelma oli, mutta noin ennalta ehkäisevänä huoltotoimenpiteenä siinä samalla nekin hoitaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Läppäkotelon korjaus
Hei en saanut noita potentiometrien pintoja esille kun en uskaltanut vääntää tuota muovihärpäkettä väkisin irti... Ainoa mitä saatoin tehdä oli puhallella nuo muovipurut pois joita muuten riitti pieneksi muovisateeksi asti ja sitten käyttää kontaktisprayta. Olisiko se muovi lähtenyt ehjänä vain vetämällä irti? Minusta se vaikutti siltä, mutta siinä kohtaa minulta loppui joko vetovoima tai uskallus kesken.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Läppäkotelon korjaus
Tuo kaasuläppäkotelohan on suunniteltu alusta alkaen kuluvaksi osaksi. Yhden kotelon purin aikoinaan ja totesin asentotunnistimen liukupintojen olevan kuluva osa. Ilmeisesti jotenkin pinnoitettu liukupinta, joka kuluessaan alkaa antaa väärää tietoa.
Tämä on muutenkin tuttua auto puolelta eli osia ei edes suunnitella kestämään juurikaan 200tkm enempää.
Tämä on muutenkin tuttua auto puolelta eli osia ei edes suunnitella kestämään juurikaan 200tkm enempää.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Läppäkotelon korjaus
Tähän vielä hiukan päivitystä ja erityisesti vastausta tuohon lainaamaani kysymykseen: Juuri noita sivuja tarkoitin kun aluksi kerroin, että UK:sta löytyy firma joka korjaa. En tiedä mitä he tekevät, luultavasti kai juuri tuon saman johtokorjauksen ja varmaankin tarkastavat ja ehkäpä jopa asentavat uudet potentiometrit, rasvaavat akselin ja mittailevat muutenkin, että värkki on sähköisiltä osiltaan kunnossa. Mutta mutta. Kun otin yhteyttä tätä asiaa selvittääkseni, ei sieltä ole tullut minkäänlaista vastausta tähän päivään mennessä. Malttamattomalta voisi mennä jo hermot, jos auto vain seisoo ja pelkkä sähköpostiin vastaaminen vie pian toista kuukauttasuapas kirjoitti: oon kanaalisaarilta katellu noita korjattuja. Esim:
http://www.ecutesting.com/catalogue/pro ... 186-a.html
Onkohan noistakin vaan johdot korjattu ja muuten putsattu...
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Läppäkotelon korjaus
Runsas kuukausi sitten ostin tuolta Ecutesting:ltä läppäkotelon, silloin ainakin palvelu sähköposteineen toimi mallikkaasti ja UPS:lla toimitus kotiovelle (ei tavinnut itse olla paikalla, sovin jakelufirman kanssa, että jättää paketin kuistille.)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Läppäkotelon korjaus
Tänään vaihdoin ecutesting tilatun läppäkotelon,lähetys toimi moitteettomasti. Tein ruumiinavauksen vanhalle kotelolle,kaikki johdot sisällä ilman kuoria. Tuskin korjautuisi johtoja vaihtamalla koska aika kulunut jo,eipä johtojen vaihtaminen paljon maksakkaa, täytyy testata?
Eisole poika mikhään.
Re: Läppäkotelon korjaus
Jos nyt oikein ymmärsin niin ottavat panttia 60 puntaa tai jos lähettää vanhan niin hyvittävät ton ?
Miten olette tehneet maksanu vaihto maksun vai lähettäneet vanhan osan vaihdossa?
Entä mitä muita kuluja on tullut lisäksi, ainakin rahti kuinka paljon se oli?
Kuinka nopea toimitus saako alle viikossa vai kuinka meni?
Miten olette tehneet maksanu vaihto maksun vai lähettäneet vanhan osan vaihdossa?
Entä mitä muita kuluja on tullut lisäksi, ainakin rahti kuinka paljon se oli?
Kuinka nopea toimitus saako alle viikossa vai kuinka meni?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Läppäkotelon korjaus
Minä ymmärsin asian niin, että jos on mahdollisuus seisottaa autoa, niin kaikkein edullisinta on korjauttaa oma läppäkotelo "uuden veroiseksi". Minulle eivät kuitenkaan koskaan vastanneet kun olisin kysynyt, mitä kaikkea korjauksessa tekevät.
Tuohon omaani jäi johtojen uusinnan jälkeen kiusallinen vikakoodi "heikko läpän palautusjousi". Se todennäköisesti indikoi sitä, että en saanut kaikkea muovipurua kotelon sisältä pois, vaan sitä kulkeutuu aina silloin tällöin kriittisiin väleihin aikaansaaden jumiutumista. Aionkin tehdä vielä toisen ruumiinavauksen kunhan aika on sopiva. Toisaalta moni vika kuitenkin loppui ml. "aavekaasutukset", limp home -moodiin siirtyminen ja totaalisammumiset.
Tuohon omaani jäi johtojen uusinnan jälkeen kiusallinen vikakoodi "heikko läpän palautusjousi". Se todennäköisesti indikoi sitä, että en saanut kaikkea muovipurua kotelon sisältä pois, vaan sitä kulkeutuu aina silloin tällöin kriittisiin väleihin aikaansaaden jumiutumista. Aionkin tehdä vielä toisen ruumiinavauksen kunhan aika on sopiva. Toisaalta moni vika kuitenkin loppui ml. "aavekaasutukset", limp home -moodiin siirtyminen ja totaalisammumiset.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Läppäkotelon korjaus
Sen voi ostaa suoraan "buy now" tai lähettää oma jonka korjaavat "get yours rebuild".
Tuolla toisella varaosanumerolla on näköjään "osta heti" hinta huomattavasti kalliimpi, kuin toisella.... Mitähän eroa noilla on, kun molemmat sopii vuoteen 2010 saakka..
Joo, ja pantti pitää maksaa "osta heti" kaupassa.
Pantin saa takasin, kun lähetät vanhan kotelon sinne. Näin oletan...
Tuolla toisella varaosanumerolla on näköjään "osta heti" hinta huomattavasti kalliimpi, kuin toisella.... Mitähän eroa noilla on, kun molemmat sopii vuoteen 2010 saakka..
Joo, ja pantti pitää maksaa "osta heti" kaupassa.
Pantin saa takasin, kun lähetät vanhan kotelon sinne. Näin oletan...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333