Automaatti ilmastointi ja eber ongelma!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Baabel
"Viggen"

Automaatti ilmastointi ja eber ongelma!

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Jep elikkä liikkeessä asennettiin eber autoon (allekirjoitus) myyjä antoi ohjeen joka kerta ennen sammutusta laitetaan lämmöt ilmastoinnista täysille ja ikkunalle puhallus.. Ongelmana on kun seuraavan kerran laitan auton käytiin. niin ilmastointi on palanut lämpöön 19astetta ja automaatille.. veikkaan että tässä on ongelma miksei auto lämpeä sisältä...

miten tuon saa jäämään muistiin että auton ilmastointi on manuaalisena myös auton käynnistäessä ja lämpötilat ovat muistissa?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Rusakko__
"Viggen"

Re: Automaatti ilmastointi ja eber ongelma!

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Mulla lähtee aina startin jälkeen lämpötila "auto" asennosta ja +24 astetta, sekä mausteena kuskin penkin ahterinlämmitin 1-teholla... Sillon ku vielä sisätilan puhallinta ohjattiin releellä, lähti aina puhallus kakkosteholla ja vain tuulilasiin. Nyt ei enää ole rele mukana.

Täys mysteeri koko eberi, ja joka syksy riittää tätä saman asian ihmettelyä :)
Baabel
"Viggen"

Rusakko__ kirjoitti:Mulla lähtee aina startin jälkeen lämpötila "auto" asennosta ja +24 astetta, sekä mausteena kuskin penkin ahterinlämmitin 1-teholla... Sillon ku vielä sisätilan puhallinta ohjattiin releellä, lähti aina puhallus kakkosteholla ja vain tuulilasiin. Nyt ei enää ole rele mukana.

Vienkö takuuseen? ja miten sait tuon +24 ja ikkunalle asennettua?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Oiskohan NG-kolkin suhteen ohjelmoitavissa toi ilmastoinnin käyttäytyminen polttoainelämmitintä käytettäessä samoin kuten NG900/OG9-3/OG9-5:ssä.. WIS:ssä näkyy ainaskin, että SID:iin saa esim. Park Heater -säädöt käyttöön. Tämä pitänee aktivoida erikseen sen jälkeen, kun Eber tms. on asennettu. Kantsii poiketa jonkun Tech2-tyypin luona, josko tuohon saisi vaikka apuja.
Baabel
"Viggen"

testasin ulkona oli + 2.1 astetta. auton sisällä kaukosäätimen mukaan oli +12 lämmityksen alussa... kun auto oli lämmitettynä 20minuuttia sisällä oli vain +18 astetta. auton puhallin toimi ykköstasolla ja käynnistäessä autoa oli ilmastointi autolla lukemat näytti +19 ilmastoinnin näytöllä...

voiko olla joku lämpötilan mukaan säätyvä lämmitin??
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Rusakko__
"Viggen"

Baabel kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Mulla lähtee aina startin jälkeen lämpötila "auto" asennosta ja +24 astetta, sekä mausteena kuskin penkin ahterinlämmitin 1-teholla... Sillon ku vielä sisätilan puhallinta ohjattiin releellä, lähti aina puhallus kakkosteholla ja vain tuulilasiin. Nyt ei enää ole rele mukana.

Takuusta en tiedä, mutta tuskin on vikaa itse eberissä tai releessä. Mulla asennettiin eberi muistaakseni 2006 vuoden bensamallin ohjeiden mukaan, ja siis siten, että ite hankin osat ja kilpailutin asennusliikkeen. Ohjeiden mukaan asennettu ja tulos on mikä on...

Jos merkkiliike asentanut ja vieläpä väyläversion, niin sitten voinee takuuseenkin mennä. Ikään kuin asennusvirheenä?!

Mulla ei ole tietoa siitä, miten +24 saa asetettua ja suuntauksen tuulilasille. Käsitykseni on, että on kytkentä seikka, johon releellä on osuutta. Voisin kuvitella, että aina kun eberi aktivoituu, se aktoivoi myös ilmanvaihon läpät niin että ilma ohjautuu tuulilasille (kääntää läppiä tms). Ja kun lämmitetty neste saavuttaa määrätyn lämpötilan (esim. +50 astetta), alkaa puhallin puhaltaa...
Baabel
"Viggen"

Rusakko__ kirjoitti:
Baabel kirjoitti:

Takuusta en tiedä, mutta tuskin on vikaa itse eberissä tai releessä. Mulla asennettiin eberi muistaakseni 2006 vuoden bensamallin ohjeiden mukaan, ja siis siten, että ite hankin osat ja kilpailutin asennusliikkeen. Ohjeiden mukaan asennettu ja tulos on mikä on...

Jos merkkiliike asentanut ja vieläpä väyläversion, niin sitten voinee takuuseenkin mennä. Ikään kuin asennusvirheenä?!

Mulla ei ole tietoa siitä, miten +24 saa asetettua ja suuntauksen tuulilasille. Käsitykseni on, että on kytkentä seikka, johon releellä on osuutta. Voisin kuvitella, että aina kun eberi aktivoituu, se aktoivoi myös ilmanvaihon läpät niin että ilma ohjautuu tuulilasille (kääntää läppiä tms). Ja kun lämmitetty neste saavuttaa määrätyn lämpötilan (esim. +50 astetta), alkaa puhallin puhaltaa...
osaatko sano monta astetta eeperi lämmittää normaalisti? minusta tuo 12:sta 17:sta on kovin vähän 20minuutin lämmityksellä...
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Rusakko__
"Viggen"

Baabel kirjoitti:osaatko sano monta astetta eeperi lämmittää normaalisti? minusta tuo 12:sta 17:sta on kovin vähän 20minuutin lämmityksellä...
En kyllä osaa sanoa lämpötiloista, kun aika näppituntumalla mennään. Se lämpötila milloin puhallin lähtee pyörimään, on varmaan määritetty tarkkaan (missä lie anturi).

Sisätilan anturin sijaintikin vaikuttaa, ja sehän on se lukema, minkä kaukosäädinkin näyttää.

Mulla, vaikka puhallin ei pyörikään, lämpötila sisällä nousee selkeästi lämmityksen aikana, mutta ei kyllä minnekään +20 tienoolle. Tämä on ihan ok, kun talvikamppeissa liikun muutenkin. Hikihän autossa tulee :) Jos -15 asteessa kabiini lämpeää vaikka +5 asteeseen, niin ei enempää meikäläinen tartte.
Baabel
"Viggen"

Rusakko__ kirjoitti:
Baabel kirjoitti:osaatko sano monta astetta eeperi lämmittää normaalisti? minusta tuo 12:sta 17:sta on kovin vähän 20minuutin lämmityksellä...
En kyllä osaa sanoa lämpötiloista, kun aika näppituntumalla mennään. Se lämpötila milloin puhallin lähtee pyörimään, on varmaan määritetty tarkkaan (missä lie anturi).

Sisätilan anturin sijaintikin vaikuttaa, ja sehän on se lukema, minkä kaukosäädinkin näyttää.

Mulla, vaikka puhallin ei pyörikään, lämpötila sisällä nousee selkeästi lämmityksen aikana, mutta ei kyllä minnekään +20 tienoolle. Tämä on ihan ok, kun talvikamppeissa liikun muutenkin. Hikihän autossa tulee :) Jos -15 asteessa kabiini lämpeää vaikka +5 asteeseen, niin ei enempää meikäläinen tartte.
nyt se alko puhaltaa haaleaa... saa nähä menee torstaina takas korjaamolle
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Ristom
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eikös tästä aiheesta ollut juttua, muistaakseni JaniV laittoi asennusohjeetkin jakoon ja tämän vuoden puolella.. Etsimällä voi löytää..?
Baabel
"Viggen"

Ristom kirjoitti:Eikös tästä aiheesta ollut juttua, muistaakseni JaniV laittoi asennusohjeetkin jakoon ja tämän vuoden puolella.. Etsimällä voi löytää..?
kyllä bosch car servisen luulis tietävän tollaset....
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Ristom
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Itketäänkö vai nauretaanko sitten perästäpäin?

Ohjeet on löydettävissä tältä foorumilta, omakohtaista kokemusta ei ole.
Kahlaa nyt vaikka toi ensin läpi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=eber
Baabel
"Viggen"

Ristom kirjoitti:Itketäänkö vai nauretaanko sitten perästäpäin?

Ohjeet on löydettävissä tältä foorumilta, omakohtaista kokemusta ei ole.
Kahlaa nyt vaikka toi ensin läpi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=eber
itketään vaikka... ne veikkas ettei joku läppä avaudu siel... kattoo saako toimimaan huomen
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Vastaa Viestiin