Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Joo melkoisen rikkaalla käy kyllä, kylmäkäynnistys 8 asteen pakkasessa ilman ryyppyä ja komiasti lähti käyntiin, vastasi kaasuunkin niin hyvin että olisi saman tien voinut lähtä ajamaan, en kuitenkaan lähtenyt, eihän se nyt noi rikkaalla saa käydä :evil:
Elikkäs sitten olisi seosten säätö ajankohtaista, eli sääjänkö neulaventtiilin korkeutta, vai suutinputken korkeutta ensinnä vai mitä teen? En ole ikinä seoksia säätänyt näes :)
ari_viitanen kirjoitti:Sitä kaasaria saat säädettetyä kun otat 4mm kuusiokoloavaimen ja vaimennus öljykorkki auki koloavain sinne pohjalle pitäs topistaa sinnne kolo ruuviin sitten vain
puoleen tai toiseen kääntelemällä avainta niin pitäs käynti muuttua.
Tässä tehtävässä kyllä epäonnistuin :mrgreen:
Oli niin ohut se putki ettei sinne mitään kuusiokolohylsyä saanut mahtumaan
Kaasutinhan tuossa on Strömberg eli se vanhempi malli, se vissiin säädetään erillä tavalla kuin uudempi Pierburg?
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

strömperiin seoksen säätöön on oma työkalunsa sen on saanut motonetistä ja autotarvikeliikkeistä ostettua noin 15 euron hintaan.

k-jetronic ruiskua säädetään 4mm kuusio avaimella.

kaasutin säätö työkalussa on hiukan tuon mallinen vääntiö= (II)

http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Risto »

antti.hakamaa kirjoitti:k-jetronic ruiskua säädetään 4mm kuusio avaimella.
Itse olen säätänyt 3 mm:n kuusiokoloavaimella.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Risto kirjoitti:
antti.hakamaa kirjoitti:k-jetronic ruiskua säädetään 4mm kuusio avaimella.
Itse olen säätänyt 3 mm:n kuusiokoloavaimella.
joskus itsekin säädin lucafin saabia tais olla se 3tai4mm koloavin ja hyvin toimi
eli sai säädettyä.
Ari 1622
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Onko noita kaasuttimen kalvoja sitten erikokoisia ku on tuo motonetin kalvo niin paljon venähtänyt ettei tuonne kaasuttimen syvennykseen mahdu:http://aijaa.com/ElS9fh
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no huh huh. löytyy 2 erikokoa löytyy tuplakaasariin hiukan pienempi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Enpä saanut seoksia sopivaksi, neulan laskin niin alas kuin se kanta siellä putken pohjalla antoi, vieläkin röpöttää ja tulee melko tummaa savua.
Mitähän sitä lähtis nyt koettamaan? Rikastin vipukaan ei ole jumissa mutta jostakin kumman syystä kaasuttimen puhdistus aiheutti tämän rikkaalla käymisen :roll:
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saman teki mulla.. oli yllätys päästömittauksessa ku kävi niin rikkaalla... kesällä puhdistin kaasarin mustasta karstasta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Strömppäsessä on ryyppypuolellakin kalvo. Jos siinä on reikä, niin laskee bensat läpi kurkkuun.
Se on muistaakseni kaasarin keulanpuoleisella kyljellä ...siitä on jo muutama vuosi kun tuo tuli omakohtaisesti opittua :roll:
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

By-pass valven nimellä se kalvo tuossa on ja olikin just toisella puolella kaasariaKuva
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Ei pelkkä puhdistus voi muuttaa säätöjä noin paljoa. Polttoainepinnan (kohon) tarkistus, neulan perussäätö ja rikastimen tarkistus... näillä alkuun.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Nyt ainakin yksi syy löytyi tuohon miksi käy rikkaalla, nimittäin se imukaulassa oleva lisäruiskuttaja, siitä kun nyppäsi johdon pois niin johan alkoi käymään nätimmin.
Nyt vain alkoi mietityttämään ku ei ryyppy enään toimi eli ryyppy ei tukehduta kuumaa konetta, nostaa vain tyhjäkäyntiä kun vääntää sitä vipua :roll:
Helpolla pääsisi ku purkaisi kaikki nuo petrohärpäkkeet pois ja vaihtaisi huolletun pierburgin tilalle, mutta eihän petro olisi sen jälkeen enään petro.. :oops:

Edit. Näkypä tuo lähtevän nyt 14 asteen pakkasessa käyntiin 3 tunnin seisottamisen jälkeen eli kyllä se ryyppy näyttää pelaavan.
99 GL Petro -84
szwuxi
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: La Loka 06, 2012 12:38
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja szwuxi »

Kovakundi kirjoitti:Nyt ainakin yksi syy löytyi tuohon miksi käy rikkaalla, nimittäin se imukaulassa oleva lisäruiskuttaja, siitä kun nyppäsi johdon pois niin johan alkoi käymään nätimmin.
Nyt vain alkoi mietityttämään ku ei ryyppy enään toimi eli ryyppy ei tukehduta kuumaa konetta, nostaa vain tyhjäkäyntiä kun vääntää sitä vipua :roll:
Helpolla pääsisi ku purkaisi kaikki nuo petrohärpäkkeet pois ja vaihtaisi huolletun pierburgin tilalle, mutta eihän petro olisi sen jälkeen enään petro.. :oops:

Edit. Näkypä tuo lähtevän nyt 14 asteen pakkasessa käyntiin 3 tunnin seisottamisen jälkeen eli kyllä se ryyppy näyttää pelaavan.
Pidä vaan petrona, ne on jo harvassa! :D Saabit on tehty suomen talveen ;)
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kyllä, pyritään pitämään petro petrona, siinähän se taika onkin ku aika harvinaisia meinaavat olla nämä "erikoismallit" :mrgreen:
:saab:
99 GL Petro -84
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Varmaan kannattaa ottaa kaasari uudestaan pöydälle ja purkaa ja kasata uudelleen järjestelmällisesti niin tulee eliminoitua varmasti kaikki viat pois. Vaikka se aina kyrpiikin. :)
Vastaa Viestiin