9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

T5 toimintaperiaatteesta on hyvät määrät lukemista suiten asennushakemistosta löytyvässä jättimäisessä pdf:ssä.
Eikä sitä säätämistä ilman kokeilemista opi, yrityksen ja erehdyksen kautta ja pikkasen mittarointia mukaan niin homma rullaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
ttpiri
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2007 23:29

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ttpiri »

Ohoh! Olen kyllä lukenut tuota manuaalia, mutta olen jostain syystä täysin ohittanut kaiken E85:een liittyvän asian. Ei kait edes käynyt mielessäkään.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ah, en huomannut että tarkoitit E85 säätöjä. Niistä ei kyllä aikaisemmissa painoksissa ollut juurikaan asiaa.
Ecuprojectilla on esimerkiksi "drunken swede" hakusanalla tarina mitä karttoja on muuteltu. Trionictuningilla taas muutamakin esimerkkitopicci binääreineen joita voi tutkiskella
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 05:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Toimiiko tuo etanolisofta kuinka hyvin yhteen bensan kanssa, jos ei ole etanolia saatavilla? Ja kuten edellinen kysyi niin tosiaan kuinka hyvin toimii talvella etenkin kovien pakkasten aikaan?

Vois kiinnostaa tuo etanoliin vaihto kun tänne rovaniemellekkin pitäis tulla pumppu ens vuonna.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja G-mies »

T5 etanolisofta ei ole nk biopower vaan on ajettava pelkästään etanolilla. Bensaa varten kannattaa vaikka pitää toista boksia mukana, jos joutuu bensaa tankkaamaan. Pakkasilla kylmäkäynnistystä voi joutua säätämään, mutta eiköhän näitä softia ole jo jonkin verran hiottu pakkaskeleissäkin, että pahimmat käynnistysongelmat ovat varmaankin jo takanapäin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mikä on SRAMmissa sijaitseva ACC_temp symbolin merkitys? "Present acceleration enrichment temperature factor."
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Selityksen mukaan se on senhetkisen moottorin lämpötilan mukaan valittu kiihdytysrikastuskerroin, veikkaisin taulukosta Accel_temp!

Noihin liikkeellä oleviin softiin tuntuis muuten tepsivän ainakin vakioraudalla hivenen VE-kartan skaalaus alipainealueella ja matalilla kierroksilla rikkaammaksi, tempkomp_konst:n viilaus pikkasen alaspäin ja accel_tempin vastaavasti ylöspäin. Hieman paremmin käyttäytyy näillä syysviileillä liikkeellelähdössä vaikka ajelen ilman lambdaa koko ajan ettei adaptaatio sotke karttojen täsmäystä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mites tuo Accel_temp2! Missä tilanteessa se on käytössä?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Btw, onko täälä foorumilla kellään muulla T5.2 olevaa Tonnaria mikä käy etanolilla?

Itsellä on tuo oma Tonttu -93 T5.2 ja kylmällä ilmalla on vähän ruvennut takkuilemaan.
Kylmällä joutuu sahaamaan kauan ja välillä CE-Valoa sytyttää.

Ongelma korjaantui, kun tankkasin 95e:tä noin 10litraa etanolin kaveriksi.
Lähtee kylmällä heti käyntiin, ei röpötä kylmällä koneella eikä loimottele CE.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja puu »

Kävisköhän liian laihalla ja lambdakorjaus sytyttäisi CE-valon.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Jos on tullut jo hetki ajeltua etanolilla ja käynnistyvyys kylmänä tuntuu vain huonontuvan, kannattaa tarkistella, onko suuttimien päihin kerääntynyt sitkeää mustaa/punaista "tervaa".

Aiheesta on keskusteltu enemmän OG9-5 foorumilla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122651
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ootteko huomannu kattoa hiipiikö adaptaatio plussalle kun mäihnää kertyy suuttimiin, vai vaikuttaako ainoastaan starttiin?
M97CSB234EFM57001 RE85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No niin, tänään se sitten viimeinkin porsi !

Nimittäin tontun polttoainepumppu. Auton alusta saakka omistaneen tiedän että alkuperäisellä osalla oli vain 280 tkm takana joista viimeiset 10tkm E85:lla. Matkanteko katkesi lennosta, veto katosi ja kone sammui.
Eihän noi kestä mitään ja takuulla E85 tämänkin hajotti kuten naapurin pesukoneen ja on syypää vielä lähi-idän levottomuuksiinkin.

Onneksi oli DW300 valmiiksi ämpärissä, työkalut kolkkiin ja singahdus 50 km:n päähän minne tonttu oli kauniimman puolikkaan jättänyt tien poskeen, puolisen tuntia puuhastelua takakontissa suunnistuslampun valossa ja kone käyntiin :)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
pante62
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 06, 2011 16:29

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja pante62 »

Voi voi Vesa, sultako se pumppu sitten porsikin.
Viime perjantainahan sitä kuulosteltiin siellä sun pajalla mun tonnarin pumpun murinoita. Pitää varmaan alkaa hommata varalle jo uutta pumppua tännekin, on nää saabit sellaisia tartunta-alttiita kulkupelejä. Yhtä en kuitenkaan vaihda...
Vastaa Viestiin