900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Taas mennyt viikko töihin ja töistä ajaessa sinisellä, josta on tähän asti puuttunut keskikonsolin yläkotelo. Sieltä takaa kaivelin jo aiemmin autoliikkeen Saab-Horizon-jääskraban ja kasetin pask... Madonnaa. Ilmeisesti joskus on siis kasettisoitinkin ollut, vähän veikkaan että mahdollisesti siinä reiässä kun kotelo on kerran hävinnyt. Tänään varastin sitten vihreään tulossa olleesta keskikonsolista sen kotelon, taas on lisää säilytystilaa.

Postissa tuli klubikaupasta uusi MY1993-käyttöohjekirja (1992 ei ollut tarjolla ja erot ovat korkeintaan minimaalisia) puuttuneen alkuperäisen tilalle sekä neljä kappaletta klubitarroja. Pitää pestä ikkunat ja päättää laitanko toisen takaoveen vai oopperaikkunaan ennen kuin kiinnitän. Toinen menee takaikkunaan, kun klubikilventaustoja en ainakaan vielä rupea markkakilpiin askartelemaan. Seuraavana olisi to do -listalla moottoriöljyjen, öljynsuodattimen, jäähdytysnesteen, renkaiden, radion ja termostaatin vaihto. Viimeksimainittu sen vuoksi että lämpömittari nuokkuu muutaman minuutin keskikohdan alla ja Barbados-moodi (kaveripiirin nimitys Saabin lämmityslaitteen kuumalle puolelle) ei ole yhtä saunamainen kuin vihreässä.

Radion vaihtoa varten täytyy hankkia ne irrotuskoukut, toisin kuin vihreän LG:ssä, Blaupunktissa on kiinnitys-lukitussysteemi. Tuo Blaukkari muuten on 80-luvun alusta ja tarkalta malliltaan Oslo SM21, toisin sanoen tuskin ainakaan ensiasennus. Ihmettelinkin vähän että 90-luvun alussa olisi vielä myyty numeronäytöttömiä radioita, kun jo tuolloin 1980 tienoilla oli kalliimmissa malleissa näytöt.

Vähän maltillisemman pituinen postaus näin vaihteeksi :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

tuolta saa jotain korjaus peltiosia jos tarvii ainakin nuo iskarin yläpäät takana.
http://www.skandix.de/en/?f=0
Ari 1622
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nonniin, taas kaksi viikkoa kulunut viime postauksesta. Tuossa välillä ei ole klubitarran kiinnityksen sekä varaosien ja sisätilanlämmittimen hankinnan lisäksi suurempia tapahtunut. Tänään sitten tuli vähän edistystä, olisi tullut enemmänkin mutta sään vuoksi en ruvennut renkaita vaihtamaan.
Kuva
Sisätilanlämppäri säästää ikkunoiden raappaukselta mutta järjestää sitten vastaavasti kunnon jäät pitkin ovia ja takaspoilerin päälle.
Kuva
Kuva
Toinen on nukkunut rauhassa kolme viikkoa :D Olihan vähän putsaamista...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Radiota irrottaessa huomasin että auto oli järjestänyt itselleen kunnon varkaussuojauksen sen jälkeen kun olin vienyt rattilukonkin siniseen. Akku on tyhjä :mrgreen: Kun olin saanut radion tappelun jälkeen irti kojelaudasta (turhan tiukka väli asennuskehikon kanssa), siirryin siniseen. Ennen Blaukkarin irroitusta vaihdoin ajovalokytkimen joka eilen illalla hävitti normivalot ja hetkeksi päivävalotkin. Koko roska hajosi käsiin ja jätti vielä liittimeen kaupan päälle yhden liuskoistaan.
Kuva
Tappelun jälkeen tuokin irtosi ja muu liitin selvisi sen verran pienillä vaurioilla että aiemmin tässä ketjussa esiintyneestä varaosasatkusta otettu valokytkin kelpasi paikoilleen sievästi ja valot toimivat taas kuin uutena.
Kuva
Kuvissa näkyvä istuinlämmittimen säädin ei aiheuta mitään eroa kuskin takamuksen lämmitykseen, ei sillä että sitä suuremmin kaipaisinkaan kun talvella on muutenkin sen verran vaatetta päällä ettei penkki, varsinkaan kangaspenkki tunnu kovinkaan kylmältä. En tiedä liittyykö toimimattomuus siihen että fasten beltskään ei pala kuskille, vain matkustajalle. :roll:

Tuo päivävaloasento tuli pienenä yllätyksenä, enkä edes tiennyt että sellainen tästäkin löytyy ennen kuin luin Murobbs:stä että saman vuosimallin tonnareista ainakin löytyy. Vanhemmassa satkussa siis valokytkimen 0-asento todella sammuttaa valot myös auton ollessa käynnissä, parkkiasennossa parkit palavat jatkuvasti ja ajovaloasennossa ajovalot syttyvät virrat päällä. Tässä 0-asento on yhtäkuin päiväajovalot, jolloin valot sammuvat käynnistyksen ajaksi (ajovaloasennossa pysyvät päällä), pitkät eivät jää päälle viiksestä vetäessä ja sumuvalojen ja lisäpitkien merkkivalot ovat pimeänä eivätkä toimi. Lisäksi valot mahdollisesti palavat alennetulla jännitteellä, mutta siitä en ole täysin varma.

Tämän jälkeen radion kimppuun. Oikeanlaisilla irrotusraudoilla Blaupunkt irtosi todella helposti ja siististi, ja takana ihailtavan siistit johtoasennukset (vihreän sekasotkuihin verrattuna).
Kuva
Kuva
Nuo "haaroittimet" olivat niin siististi paikallaan, etten viitsinyt niitä ruveta purkamaan, vaan jätin paikoilleen kun alkuperäiset johdot menivät niiden läpi. Sitten vain SAAB->ISO-välipalat paikalleen, ja LG ISO:illa kiinni.
Kuva
Kuva
Tässä vielä tärkeä epäkohta näkyvissä, mutta onneksi korjaus oli nopeasti tehty.
Kuva
:mrgreen: Pitää vielä mahdollisesti laittaa irrotusrautojen mukana tullut kehikko tuohon ympärille, kun on vähän löysästi paikoillaan, mutta toimii noinkin. Nyt kuuluu radio huomattavasti paremmin, mutta mikä tärkeintä, USB-tikulta tulee ihan mitä itse tahtoo kanavien soittolistoista välittämättä. 8)

Huomenna pitää katsoa keliä, jos vaikka saisi renkaat vaihdettua. Vihreätä voisi myös vähän ulkoiluttaa ja täyttää tankin vedentorjunnan nimissä. Onneksi tuli hankittua starttikaapelit.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5431
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ainakin tonnarissa, kai satkussakin, on päiväajovaloille sulake. Olikohan daylight saving tms. Sen kun nyppää pois, niin sammuu valot. Sit tonnareissa (vanhoissa) on kuskin puoleises etulokaris sellanen reilu 5cm halkasijaltaan oleva kiekon mallinen vastus, joka alentaa jännitteen päiväajovaloille. Sitte ku bixenonit taiteilet, niin saat siitä kätevästi led-huomiovaloille virran, eikä automatiikkaa tarvi sen kummemmin miettiä :saab: Veikkaisin, että samat himmelit löytyy melkolailla samoilta paikoilta satkussakin.

Edit. Eikä tartte edes ostaa teinejä ledejä puskurin alle. Eikös satkuis ole huomiovaloille paikat vilkuissa?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minen kannata ledejä enkä xenoneita, luotan halogeeneihin ja hehkulamppuihin autossa ja kotitaloudessa :mrgreen: Tuota päivävaloasentoa olen käyttänyt lähinnä sen takia ettei tartte käynnistäessä rasittaa akkua valoilla (varsinkaan kun työmaalla ei ole lämmitysmahdollisuutta), ja on tullut ajettua työmatkaa valaistuilla teillä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Mäkin oon joskus miettinyt tota akun rasittuminen käynnistyksessä -näkökulmaa mut kyllä mulla on katkaisija koko ajan ajovaloasennossa. Lähinnä siks et eipä se tunnu juurikaan haittaavan yhtään mitään.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllä sinne pitäis jonkinlainen alennettu jännite tulla. Kuvat nyt ovat huonoja, mutta tuossa ohimennen tuollaiset nappasin havainnollistamaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Älä hävitä tota blaukkaria sitten. :wink:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5431
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

http://www.oldtimerautoradio.nl/a-60709 ... oslo-sm21/

Vois kyllä tehdä tilin, kun keräilis ilmatteeks 90-luvun bassonuppimankkoja yms ekoja cd-pyörittimiä. Sitte ku 70-80 -lukujen taitteen tyypit on eläkeiässä ja fiilistelevät villiä nuoruutta, voisi sijoitukselle saada kohtalaisen tuoton. Eikä tollaset mankat vie edes paljoa tilaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

kärkkäinen kirjoitti:Älä hävitä tota blaukkaria sitten. :wink:
Minä en hävitä mitään minkä säilyttäminen ei tuota täysin ylitsepääsemättömiä ongelmia :lol: Tuossa se nököttää hyllyssä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

haffu kirjoitti:Kyllä sinne pitäis jonkinlainen alennettu jännite tulla. Kuvat nyt ovat huonoja, mutta tuossa ohimennen tuollaiset nappasin havainnollistamaan.
Eilen illalla kotia tullessa satku seisoi käynnissä samalla kun kolasin parkkiruutua ja kyllä nuo täyslähivalot ovat tosiaan kirkkaammat kuin päivävalot, juuri niin kuin sulla kahressa ensimmäisessä kuvassa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja duuduu »

vmt kirjoitti:^ Mäkin oon joskus miettinyt tota akun rasittuminen käynnistyksessä -näkökulmaa mut kyllä mulla on katkaisija koko ajan ajovaloasennossa. Lähinnä siks et eipä se tunnu juurikaan haittaavan yhtään mitään.
Siitä on jopa hyötyä. Ainakin teoriassa. :D Akun sisäisen resistanssin vuoksi se lämpeää ennen startin käyttöä, jolloin akku kykenee antamaan virtaa paremmin.
NG9-3 Aero MY05
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

duuduu kirjoitti:
vmt kirjoitti:^ Mäkin oon joskus miettinyt tota akun rasittuminen käynnistyksessä -näkökulmaa mut kyllä mulla on katkaisija koko ajan ajovaloasennossa. Lähinnä siks et eipä se tunnu juurikaan haittaavan yhtään mitään.
Siitä on jopa hyötyä. Ainakin teoriassa. :D Akun sisäisen resistanssin vuoksi se lämpeää ennen startin käyttöä, jolloin akku kykenee antamaan virtaa paremmin.
Kyllä tuo teoria pätee, etenkin vanhalla akulla :mrgreen:
99 GL Petro -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

duuduu kirjoitti:
vmt kirjoitti:^ Mäkin oon joskus miettinyt tota akun rasittuminen käynnistyksessä -näkökulmaa mut kyllä mulla on katkaisija koko ajan ajovaloasennossa. Lähinnä siks et eipä se tunnu juurikaan haittaavan yhtään mitään.
Siitä on jopa hyötyä. Ainakin teoriassa. :D Akun sisäisen resistanssin vuoksi se lämpeää ennen startin käyttöä, jolloin akku kykenee antamaan virtaa paremmin.
Mutta päivävaloasennossakin valot syttyvät ennen käynnistystä, ne vain sammuvat starttauksen ajaksi :wink:

Joo-o, olihan taas iltapäivä. Lähdettiin ruiskusatkulla Verkkokauppaan Jätkäsaareen ruuhka-aikaan (= virhe). Koska termostaatti on ilmeisesti koko ajan pikkuisen auki (ei lämpiä nopeasti ja jää normiajossa viileäksi mutta lämpenee tyhjäkäynnillä) ruuhka aiheutti Mechelininkadulla sitten lopulta kauhun hetkiä kun jono ei vain edennyt. Ensin syttyi Check Engine (tämän auton merkki liian pitkään kestäneelle tyhjäkäynnille, syttyy aina kun käyttää pidempään paikallaan) ja sitten rupesi lämpömittari kipuamaan hälyttävää tahtia. Tajusin sitten viimein jo melko lähellä Jätkäsaarta pistää lämmöt täysille mutta sieltäpä ei tullut kuin viileää, alkoi tulla kiire löytää parkkipaikka ja sitten parkkihallin tienhaarassa pysähtyessä alkoi nousta höyryä konepellin alta ja ikkunat vetämään huuruun. Äkkiä ramppiin ja auto sammuksiin, vapaalla rullaten jotenkuten parkkiruutuun, konepelti auki ja sen alla oli melko trooppiset olosuhteet. Sormella vetäisy akun päältä ja kielelle, saatanan makeaahan se on...

Oli lievästi epätoivoinen olo, mutta hain sitten vessasta vettä pulloilla, ja kaadettuani litran tyhjään paisuntasäiliöön huomasin että ylävesiletkussa on pitkittäinen reikä josta sylkee pihalle. Pikainen selvitys netistä ja tutulta että ilmastontiteipin pitäisi pelata hätäratkaisuna, muutaman kymmenen kierrosta reiän ympärille ja paisuntasäiliön pinta puoliväliin min-max-väliä, ja ihme kyllä, kotimatka tultiin täysin ongelmitta (mitä nyt kamera pääsi välähtämään Töölössä kun keskityin enemmän vihreiden vaihtumiseen eli seisomisen välttämiseen) ja menettämättä tippaakaan nesteitä (MacGyver-teippiä tosiaan...). Itse asiassa, outoa kyllä, jopa normaalia paremmissa olosuhteissa sillä ilmeisesti shokkityhjennyksen ja uudelleentäytön myötä lämppärin kennosta oli jokin tukkeuma lähtenyt liikkeelle ja aiemmin korkeintaan kohtuulämmintä puskenut lämmityslaite alkoi täystehoasennossa puskemaan suurinpiirtein yhtä kuumaa ilmaa kuin kaasarissa, ns. Barbados-moodi löytyi siis ihan vahingossa :mrgreen:

Onneksi tuli varattua ensi torstaiksi muutenkin huolto eikä sitä ennen ole mitään tärkeää ajoa, pitää vain katsoa pitääkö hankkia uusi ylävesiletku vai riittääkö vanhan lyhennys :?: Rupesin näin jälkikäteen miettimään että saattoi tuo ylävesiletkun puhkeaminen olla jopa koneen tai ainakin kannen pelastus, jos se ei olisi ensin antanut periksi olisi voinut kannentiivisteelle käydä ohraisesti kun en olisi tajunnut sammuttaa yhtä aikaisin... Lämmön varoitusvalo ei ehtinyt syttymään lainkaan eikä Check Enginekään palanut hallin suulla, saatika että mittari olisi missään vaiheessa ehtinyt punaiselle.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nyt on ajeltu pari päivää kolkilla kun uudempi satku on levännyt odottamassa huoltoa ja vanhempi on levännyt hangessa akku sippinä. Tänään käyttelin ensin uudemman lämpimäksi (jeesusteippi pitää edelleen nesteet sisällä täysin, ihme kamaa), ja sitten apuvirran (Volvosta) kanssa pitkällä pyörittämisellä heräsi Pierburgerilaite henkiin melkein puolentoista kuukauden unilta. Ja onhan hauska ajaa, kun on muutaman päivän ajellut ysikolmosella ja kasiviiskymppisellä (aiemmin mainittu Volvo). Renkaat ovat myös todella loistavat verrattuna edellämainittujen ja ruiskun liukkaisiin kiekkoihin.

Vasta tuossa ajellessa tajusin että riippumatta siitä, katsastanko tuon vihreän nyt vai huhtikuussa, ajoaikaa on ensi vuoden loppuun (nyt sitä on tämän vuoden loppuun), joten saattaapi olla että käännän seosta puoli kierrosta laihemmalle ja käyn kokeilemassa läpiheittoa konttorilla. Alustan ja korin pitäisi olla nyt kunnossa ja moottori tuntuu toimivan oikein mukavasti, joten saapa nähdä. Varsinaisia käyttöä haittaavia vikoja autossa on tällä hetkellä huonot sulat (peräisin ruiskusta), mittarivalaistus (uusi mittaristo odottaa edelleen vaihtoa takajalkatilassa, ei ois iso homma) ja ryyppyvaijeri joka ei pysy ryhdissään (olen tullut siihen tulokseen, puolen vuoden sähläämisen jälkeen, että helpoin ratkaisu on jostain purkuautosta alkuperäinen vaijeri kahvoineen tilalle). Niin ja radiota ei ole kun varasin senkin siniseen, mutta voisin viritellä autossa alunperin olleen CD-Pioneerin takaisin paikoilleen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin