Vielä tarkennus: eli lämpöjen putoaminen on ok myös silloin kun normaalia käyntilämpötilaa ei ole saavutettu? Ts. termarin ei pitäsi olla auki?
Mutta joo, varmaan sitten tuossakin uusi termostaatti on se coolimpi versio.
En tiedä, en koskaan käytä yli 3000rpm kierroksia ennenkuin moottori on saavuttanut normaalin käyttölämpötilan ja näin toimittaessa ei neula laske kesken lämpenemisvaiheen.
Kyllä ne putoavat nimenomaa siinä vaiheessa kun kone on vielä vasta lämpiämässä.
Tuo mittarin toiminta on tosiaan epätarkkaa ja jos ne käskyt neulan näyttämille ovat vain nuo portaat, jotka aiemmin kirjoitin, niin en ottaisi sitä neulan paikkaa kovinkaan tosissani kun ollaan normaalilla alueella.. Kaipa se jotain näyttää, mutta on varmaan volttiperusteinen ja nuo viisi porrasta ainoat, jotka WIS tunnustaa. Lämmön putoaminen ehkä hieman ylidramaattinen.
Luulisi muutenkin, että palotapahtumalla on oikea lämpötila, vaikka veden lämpötila anturilla heiluisi? Eikö se liekki välähdä kuitenkin aika usein siellä..? 1500 rpm = 12,5 sytytystä sekunnissa per sylinteri?
Tänään vaihdetaan se lämpötila-anturi, katsotaan jos se poistaisi tuon moottorimerkkivalon syttymisen..
Mutta tuli vielä lisää ongelmia: eilen ohjelmoivat uuden avaimen, joten vikakoodit täytyi lukea. Oli se sama eli juurikin tuo anturi, mutta lisäksi puhaltimen toimintahäiriö (en muista sitä koodia).
Liittyykö nämä jotenkin toisiinsa? Moottorin merkkivalo siis viimeksi syttyi auton ollessa tyhjäkäynnillä pihassa.
Olen jo muutaman viikon kuulostellut sisäilmapuhaltimen ääntä; kovalle laittaessa se resonoi jotenkin oudosti. Ihan ratissa tuntuu pieni tärinä. Voiko olla laakeri mennyt, tai lehtiä jossain? Pääseekö sen avaamaan itse miten helposti? Voiko sillä olla joku yhteys merkkivaloon?
Jos käsitin oikein, niin ilmastoinnin puhallin ääntää ja myös siitä oli vikakoodi. .
Vai mistä puhaltimesta .
Ei liity moottorin vikavaloon, jos kyseessä lämmitys-ilmastoinnin puhallin.
Laakereita mennyt noista lämmityslaitteen puhaltimista ja jotkut joutuneet vaihtamaan puhaltimen moottorin. Useimmilla muistaakseni ääni ilmennyt sirinänä.
Nyt kun lämpötila-anturi vaihdettu ei moottorin merkkivalo ole syttynyt.
Mutta auto on kuin pakastin...
Kuulin vinkkiä että syylärille menevän letkun ei pitäisi oikeastaan lämmetä ennen kuin moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilan. ELi termari auennut? Pitääkö paikkansa? Ja onko tämä letku konehuoneen vasemmassa reunassa moottorin vieressä, menee syylärin yläkulmaan (jos siis seisot puskurin edessä ja katsot moottoriin päin)? Ja paluuletku lähtee syylärin alta ja nousee sinne koneen viereen oikealle kupeelle? Missäs termari on?
Laittakaa vielä vertailun vuoksi lukemia omista lämmmöistä, miten pian alkaa puhaltaa lämmintä, monenko km jälkeen on normilämmöt ja millaista ajoa..
Itsellä auto pistokkeessa, pakkasta noin -18, työmatkan ajettuani (noin 6 km josta motaria 4), ei lämmöt nouse käytännössä yhtään ja ihan haaleaa puhaltaa.
Edit:
Äsken kävin vielä testilenkin ajamassa. Käytin koneen lämpimäksi jonka jälkeen se jäähtyi noin tunnin. Ajoin motaria yht n. 14 km ja lämmöt ei noussut yli 1/4. 7 km jälkeen laitoin puhalluksen ihan pienelle manuaalisesti ja ei vaikuttanut lämmönnousuun. Minusta ei ihan normaalia....
Puhataampas oikeilla termeillä. Älkää sotkeko ilmastointia ja auton ilmanvaihtoa keskenään. Ilmastointi on kompressorilla toteutettu ilman viilennys ja siinä ei ole auton sisälle puhaltavaa puhallinta. Ilmanvaihdossa on puhallin, joka puhaltaa kaiken ilman auton sisälle, myös se ilmastoinnin jäähdyttämän.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Autoissa yleensä käsitetään ilmastoinnilla ilman vaihtamisen käsittävän laitteen, joka hoitaa myös lämmityksen (ja jäähdytyksen). Ehdottaisin, että ei lähdetä näsäilemään asiasta? (Asunnoissa asia ja käsite on aivan eri, ilmastoinnista voidaan puhua vain jäähdyttävän ilmanvaihtokoneen yhteydessä.)
Tämän palstan kaikissa autoissa on ilmastointi, mutta kaikissa ei automaattista.
Allekirjoittaneen 9-3 ss 1.8t vm 07 lämpeni tänään kuuden kilometrin työmatkalla mittarin mukaan miltei keskiasentoon. Pakkasta oli -22,5 astetta, tosin auto oli kyllä roikan päässä n. 2h.
pante62 kirjoitti:Allekirjoittaneen 9-3 ss 1.8t vm 07 lämpeni tänään kuuden kilometrin työmatkalla mittarin mukaan miltei keskiasentoon. Pakkasta oli -22,5 astetta, tosin auto oli kyllä roikan päässä n. 2h.
Tänään oli lähtö -21 kelistä ilman esilämmitystä. Pistin merkille, että Saab lämpes suunnilleen yhtä nopeesti/hitaasti kun esim. jollain -5 kelillä. Kohtuullisen pitkälle pitää ajella (~10-15km), että neula on vaakatasossa, mutta kun se lopulta päätyy siihen asentoon, niin ei laske mihkään. Ilmastointi on automaatilla, joten se alkaa työntämään lämmintä kabiiniin heti, kun neula on ekan viivan kohdilla.
H&M kirjoitti:Itsellä auto pistokkeessa, pakkasta noin -18, työmatkan ajettuani (noin 6 km josta motaria 4), ei lämmöt nouse käytännössä yhtään ja ihan haaleaa puhaltaa.
Ooksie varma että ite lohkolämmitin toimii? Ettet nyt aina sitten täysin jäisellä koneella ole liikenteessä.. Kyllähän nöyränä palvelijana lähtee käyntiin vaikka ilman lohkoakin
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
Kiitos noista tiedoista. Noin sen minustakin kuulus lämmetä.
Taas työmatka 6 km ja mittari ei värähtänytkään. Ja puhaltaa ehkä 15 asteista.
Lohkolämmitin toimii. Sen tietää tässä jo siitä että se kuulostaa lohkossa oltuaan käyntiin hörähtäessä kuin kävis 3 pytyllä pari sekuntia. Kylmiltään hörähtää normaalisti. Aiemmista ketjuista pääteltynä tämä on ainakin 03 ominaisuus, ei vika.
Alempi. Tuollaisen minä ostin my2003 1,8t:hen. Ja ei sitten laiteta tuota alas menevää tukirautaa sitten termostaattikoteloon tulevan letkun eteen, tällöin se haittaa/kuristaa sisääntulevaa virtausta.