9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Moro
Kuinkas tuommonen eberi toimii tai kuinkas sen saa käyntiin? Mulla ei oo käyttöohjetta lainkaa.
En oo kyllä edes tutkinu onko sielä koko laitosta, mutta jos teen kansirempan niin vois siinä samalla vilasta tuon eberin jos se on särki.
Sami
Kuinkas tuommonen eberi toimii tai kuinkas sen saa käyntiin? Mulla ei oo käyttöohjetta lainkaa.
En oo kyllä edes tutkinu onko sielä koko laitosta, mutta jos teen kansirempan niin vois siinä samalla vilasta tuon eberin jos se on särki.
Sami
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Kannattais vilasta konehuoneeseen ennen topicin aloittamista että löytyykö sitä eberiä edes
Jossei erillistä kelloa ole eberiltä, niin sid ohjauksen saa päälle virtojen ollessa pois päältä, painamalla plussaa tai miinusta. Muista nyt, mutta taisi lukeakkin sidissä "heater" vasemmassa reunassa virtojen ollessa päällä.
Eberin toimivuuden voi testata ainakin techillä.
Jossei erillistä kelloa ole eberiltä, niin sid ohjauksen saa päälle virtojen ollessa pois päältä, painamalla plussaa tai miinusta. Muista nyt, mutta taisi lukeakkin sidissä "heater" vasemmassa reunassa virtojen ollessa päällä.
Eberin toimivuuden voi testata ainakin techillä.
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Tattis. Ei näin kaupunkioloissa oikein jaksa innostua pellin alle kattelusta. Meen pajalle jouluksi niin sitte puretaan koko pirssi.
S
S
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Eberin asennus ohjeen jonka sain saab huollosta, niin siinä ainakin oli että eber asennetaan pissapojan säiliön alle. Eli jos se siellä on, niin pienen pakoputken löydät ihan, kun vähän kyyristyt ja eturenkaan edestä puskurin alta kattelet / koittelet. Tai toinen mihin nuita asennellaan niin rintapeltiin. Eli konepellin avaamalla moottorin takanaolevaan peltiin katsomalla pitäisi löytyä. Jommasta kummasta todennäköisesti ilman sen suurempaa vaivaa ja ihan vaikka kaupan pihalla voi diagnoosin tehdä
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Pitäisi 00 tid:ssä olla eberi vakiona, ja ainakin minulla rintapellissä kiinni. Ei sitä voi olla näkemättä. Johan siihen lyö otsansa jos kumartuu.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Mikähän se eberin tyyppimalli on kun omasta on poistettu ja nyt tarttis takaisin sen. Edellinen omistaja oli ottanu pois kun oli särki eikä voinut ehjätä enää sitä.
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Dieselin Eber löytyy tosissaan rintapellistä apparin puoleisesta kulmasta, ei voi olla erehtymättä. Jeipolla on bensakone ja siinä taitaa olla se asennuspaikka tosissaan siellä pissapojan alla. Auton ollessa sammuksissa eberin saa manuaalisesti päälle tai ajastettua sidistä nuolinäppäimiä selaamalla. Ajastin kelloihin (A-C eli 3 kpl) saat asetettua aikoja painamalla yhtäaikaa clear sen vieressä olevaa nuolinäppäintä samaan aikaan (SID1 jossa 4 näppäintä). Nuolinäppäimet samaan aikaan painamalla auton ollessa käynnissä sidin saa pakotettua päälle ja pois. SIDin alalaitaan tulee pienellä heater teksti. Jos lämpötila on alle +5 astetta eberin pitäisi lähteä automaattisesti päälle, ja silloin heater valo ei pala kun auto käynnistetään (ja auto on kylmä).
kokeile vaikka manual startilla virrat pois päällä ollessa käynistää eberiä kun olet katsonut pellin alle. Se näkyy siellä tulipellissä samalla tavalla möykkynä kuin vaikka akku eli löytyy nopeasti ilman että täytyy auto laittaa palasiksi
Kun eber lähtee päälle alkaa ensin pieni eberin pumpun naputus, hetken päästä paloilman puhallin pörähtää päälle ja alkaa pitämään pientä huminaa. Olisko noin minuutin päästä kun yrittää sytyttää...
kokeile vaikka manual startilla virrat pois päällä ollessa käynistää eberiä kun olet katsonut pellin alle. Se näkyy siellä tulipellissä samalla tavalla möykkynä kuin vaikka akku eli löytyy nopeasti ilman että täytyy auto laittaa palasiksi
Kun eber lähtee päälle alkaa ensin pieni eberin pumpun naputus, hetken päästä paloilman puhallin pörähtää päälle ja alkaa pitämään pientä huminaa. Olisko noin minuutin päästä kun yrittää sytyttää...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Kiitos!
Tuolla ohjeella osaa jo vaikka käsikopelolla.
Tuli hirvittävä juoru tänään spealistilta jotta saabin lohko voi olla halki 2-3 sylinterin välistä. Usein ei kuulemma mee kannentiiviste...tuota mä en halua vielä uskoa. Vettä vain tarvii lisätä samalla tahdilla pissapoikaan ja jäähdyttäjään
Tuolla ohjeella osaa jo vaikka käsikopelolla.
Tuli hirvittävä juoru tänään spealistilta jotta saabin lohko voi olla halki 2-3 sylinterin välistä. Usein ei kuulemma mee kannentiiviste...tuota mä en halua vielä uskoa. Vettä vain tarvii lisätä samalla tahdilla pissapoikaan ja jäähdyttäjään
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Mainittakoon vielä että eberin manuaaliohjausta ei ole kaikissa autoissa. Ainakin omasta saksamallisesta M01 autosta puuttui kiertovesipumppu ja sitä myöten SID:stä manuaaliohjaus.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Kuten myös jos on TiD ilman SE-varustusta, pelkkä koneen kanssa käynnistyvä Eberi. (ainakin -99)pka kirjoitti:Mainittakoon vielä että eberin manuaaliohjausta ei ole kaikissa autoissa. Ainakin omasta saksamallisesta M01 autosta puuttui kiertovesipumppu ja sitä myöten SID:stä manuaaliohjaus.
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Omasta Saksasta hakemassani (-02 SE) oli kanssa pelkkä lisälämmittimenä toimiva Eberi. Kiertovesipumpun puuttuessä ei tämä voi toimia lämmittimenä kun auton moottori ei ole käynnissä. Kattila (=Eberi) keittäisi oitis jos vesi ei kierrä. (Ylimuumenemissuoja toimisi ennen keittämistä)
Järjestelmään piti asennuttaa kiertovesipumppu letkuineen, tämän ohjausboksi sekä liitännät sekä SID:lle että ACC- yksikköön.
Toiminta: Kv- pumppu kierrättää vettä välillä Eberi -lämmityslaitteen kenno- lohko- Eberi- reittiä. Omani on asennettu siten että lämppärin puhallin käynnistyy hitaimmalla nopeudella vartin päästä käynnistyksestä. Tämä a) säästää akkua ja b) ilma tulee lämpimämpämä lasille. Eberin automaattinen käynnistyminen startattaessa on ohitettu (lyhyissä siirroissa ei saavutettaisi käyttölämpötilaa, liekkipinnat karstottuisivat ... ongelmia ... käyttöikä lyhenee rajusti -> pajalle asiaa).
Muuta huomioitavaa: Ajoajan pitäisi olla vähintään yhtä pitkä kuin Eberin päälläoloaika ennen lähtöä. Joku 5 min työmatka-ajo käy akun päälle. En ole vielä kokeillut mutta kuulemani mukaan Eberi ei starttaa jos polttoainevalo palaa (ei vedä tankkia tyhjäksi).
Järjestelmään piti asennuttaa kiertovesipumppu letkuineen, tämän ohjausboksi sekä liitännät sekä SID:lle että ACC- yksikköön.
Toiminta: Kv- pumppu kierrättää vettä välillä Eberi -lämmityslaitteen kenno- lohko- Eberi- reittiä. Omani on asennettu siten että lämppärin puhallin käynnistyy hitaimmalla nopeudella vartin päästä käynnistyksestä. Tämä a) säästää akkua ja b) ilma tulee lämpimämpämä lasille. Eberin automaattinen käynnistyminen startattaessa on ohitettu (lyhyissä siirroissa ei saavutettaisi käyttölämpötilaa, liekkipinnat karstottuisivat ... ongelmia ... käyttöikä lyhenee rajusti -> pajalle asiaa).
Muuta huomioitavaa: Ajoajan pitäisi olla vähintään yhtä pitkä kuin Eberin päälläoloaika ennen lähtöä. Joku 5 min työmatka-ajo käy akun päälle. En ole vielä kokeillut mutta kuulemani mukaan Eberi ei starttaa jos polttoainevalo palaa (ei vedä tankkia tyhjäksi).
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Minulla -99 mallisessa tuntuisi eberi lähtevän käyntiin, lämpiää ainakin, vedet ei kuitenkaan kierrä. Onkohan tuo kiertovesipumpun hajoaminen yleistäkin ? Miten toiminta olisi helppo tarkistaa, olisko vinkkiä esim. kytkinkaavasta tai helppo kokeilla syöttää suoraan akusta ?
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Tosiaan tuo eberi taitaa olla vakiovaruste kaikissa näissä Isuzun Tid-DTi vehkeissä, ainakin B-Vectrassa on lämppärin letkujen välissä joku Eberin valmistama laitos mutta erillistä ohjausta tuolle ei ole missään.
Empä tuohon halkeavaan lohkoon jaksa uskoa, luulis kuitenkin että alumiininen kansi siellä ennemmin halkeaa kuin valulohko. Tosin nuo kannen pultit on tosi syvällä tuolla lohkossa joten periaatteessa tuo lohko voisi haljeta tuosta vesitilan ja pultin reijän välistä. Mutta toisaalta jos tuo nyt niin heikkoa tekoa olisi niin miksi sitten Saksassa tuolla koneella on lähes legendaarinen maine ns. ikiliikkujana...
Kannattaa tutkia kaikki mahdolliset paikat ennen kannen avaamista, lämppärin kenno ja öljynjäähdytin tuossa öljynsuodattimen jalassa vuotavat paljon useammin kuin tuo kannentiiviste. Itse yhteen DTi-Vectraan vaihdoin kannentiivisteen ja samaa tahtia jatkoi jäähdytysnesteen syöntiä. Loppujen lopuksi ei tullut selväksi mistä vuoti kun auton omistaja syötti autolle syylärisementtiä ja loppu nesteen vienti siihen.. Ja itse kyllä ennen remonttia sanoin että en usko kansipahvin hajonneen kun ei kerta savuttanut, lähti tosi hyvin käyntiin eikä kerännyt paisariinkaan ylimääräistä painetta..zami kirjoitti:Kiitos!Tuli hirvittävä juoru tänään spealistilta jotta saabin lohko voi olla halki 2-3 sylinterin välistä. Usein ei kuulemma mee kannentiiviste...tuota mä en halua vielä uskoa. Vettä vain tarvii lisätä samalla tahdilla pissapoikaan ja jäähdyttäjään
Empä tuohon halkeavaan lohkoon jaksa uskoa, luulis kuitenkin että alumiininen kansi siellä ennemmin halkeaa kuin valulohko. Tosin nuo kannen pultit on tosi syvällä tuolla lohkossa joten periaatteessa tuo lohko voisi haljeta tuosta vesitilan ja pultin reijän välistä. Mutta toisaalta jos tuo nyt niin heikkoa tekoa olisi niin miksi sitten Saksassa tuolla koneella on lähes legendaarinen maine ns. ikiliikkujana...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: 9-3 diesel -00 eberi, kuinka se toimii?
Jos eberi käy, niin sen kuulee kyllä ainakin pelti auki. Vesipumppuja on monet vaihtaneet. Jos eberi toimii kone käynnissä, mutta ei sammutettuna niin pumppu on rikki.wesku kirjoitti:Minulla -99 mallisessa tuntuisi eberi lähtevän käyntiin, lämpiää ainakin, vedet ei kuitenkaan kierrä. Onkohan tuo kiertovesipumpun hajoaminen yleistäkin ? Miten toiminta olisi helppo tarkistaa, olisko vinkkiä esim. kytkinkaavasta tai helppo kokeilla syöttää suoraan akusta ?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.