Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Jokohan sitä uskaltais sanoa, että alkaa petro olla taas iskussa :D
Hyvin lähtee käyntiin, vääntöä löytyy jo heti kylmällä koneella, ei ryki eikä nyi, ryyppyäkään ei tarvitse enään pitää päällä niinkuin ennen, varmaan käy vielä hieman rikkaalla mutta ei kuitenkaan röpötä, nätisti käypi :)
Olisiko kellään ohjeistaa, miten tehdä perussäätö kaasuttimeen, neulan korkeus yms. 8)
99 GL Petro -84
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Käy säädättään CO 3,0%

Kulkee sopivasti, eikä kuluta liikaa. Sytkä 20° eykk.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Nyt vähän kovemmissa pakkasissa tullut ajettua petrolla, lähtee hyvin käyntiin ja käy kaikilla pytyillä, liikkeelle pääsee hyvin mutta...meinaa veto olla poissa suuremmissa nopeuksissa eli ei taho kiihtyä samaan tahtiin kuin ennen :roll:
Kaasua painaessa moottori täristää normaalia enemmän ja konehuoneen puolelta kuuluu pientä suhinaa tai sen tapaista, tyhjäkäynti on melko alhainen...
Liekkö sitten nämä kovat pakkaset syypää, ryypyn käytöllä ei vaikutusta, auto ei vaan kiihdy kovin hyvin...
Epäilisin taas kaasuttimen jäätymistä, spriitä lisäsin tankkiin
Onko muilla kaasutinsaabeissa ollut vastaavaa?
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tarkasta kaikki alipaineletkut. ja kunnolla. kesällä piti yks reissu heittää ilman tyhjäkäytiä ,kun en löytäny poikki ollutta letkua. oli niin kovettunut et päät oli yhdes ,mut silti imi ilmaa. startti spray paljasti syyllisen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kyllähän sitä pitäisi uusia kaikki nuo alipaineletkut, kymmenen vuotta silti seisoi auto ennenkuin sitä aloin harrastamaan.
Kun konehuoneessa kuulostelee, niin huomasin, että kaasuvipua vääntäessä kuuluu ilmanputsarikotelosta pöhinää/sihinää.
Kun kaasun survaisee paikoillaan pohjaan, kestää moottorilta jonkin aikaa reagoida siihen polkaisuun, kyllä sielä joku nyt meinaa ahdistaa..
Arkiajot tuolla kyllä heittää,nykimistä ei ilmene mutta enpä lähtisi tuolla juuri nyt pahemmin moottoriteille kiihdyttelemään :)



Pitäisiköjän se vanha kunnon Petro jo päästää ansaitulle talvilevolle, sitten huhtikuussa uusiksi :saab:
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Tänään alkoi Petro taas toimimaan normaalisti eli tehot palasivat, joksineenkin oudolla tavalla, nimittäin kuusamontiellä kun kaasu pohjassa lähdin keräämään tavoitenopeutta, kuului pakoputkesta pari poksahdusta ja kadoksissa ollut kiihtyvyys palasi :D
Että tämmöinen tapaus tällä kertaa :)
99 GL Petro -84
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Pakoputki ollut jäässä, tai muuten tukossa ja nyt auennut.

Jos ajaa pitkään tukkeutuneella putkella, voi polttaa venttiilin.
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

No toivotaan että pahemmilta vaurioilta vältyttiin :)

Nyt seuraavana olisi edessä starttiremontti eli solenoidin ja hiilten vaihto ainakin.
On vissiin olemassa kahdenlaisia starttimoottoreita, uutta ja vanhaa mallia, onko näissä starteissa sitten isojakin eroja lähinnä tuosta solenoidiasiassa?
Onko tuossa petrossa sitten kumpi startti, motonetissä olisi myynnissä bosch solenoidi 69-84 vm saabeihin, tämähän menee tuohon petron starttiinkin vai?
99 GL Petro -84
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kovakundi kirjoitti:No toivotaan että pahemmilta vaurioilta vältyttiin :)

Nyt seuraavana olisi edessä starttiremontti eli solenoidin ja hiilten vaihto ainakin.
On vissiin olemassa kahdenlaisia starttimoottoreita, uutta ja vanhaa mallia, onko näissä starteissa sitten isojakin eroja lähinnä tuosta solenoidiasiassa?
Onko tuossa petrossa sitten kumpi startti, motonetissä olisi myynnissä bosch solenoidi 69-84 vm saabeihin, tämähän menee tuohon petron starttiinkin vai?
Ja laita ne ankkurin laakerit samalla,ja ennen asennusta laita öljyä se hela täyteen ja puristat sitä öljyä siinä helassa niin kauan että rupee öljy hikoileen läpi siitä helasta siksi kun siinä ei ole muuta voitelua.
Ari 1622
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Startin solenoidissa näkyy olevan kaksi liitintä, omassani ei mene kuin yksi johto vain toiseen näistä, mikä on tämä "ylimääräinen" liitin ja mihin sitä tarvitaan?
99 GL Petro -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Ylimääräisestä liittimestä menee ainakin K-jetronic-ruiskullisissa jännite kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Tulipa puhdistettua Petron lämppärin kenno sisältä, kaksi kourallista kaavin sieltä shaissea ja imurilla tuli lopuksi otettua joka nurkka, epäilisin että lämmityksen teho nousi :)
Vielä on jotain pientä häikkää tuon lämppärin kanssa ku huurteenpoistosta ja jalkalämmityksestä tulee kuumaa ilmaa mutta keskisuuttimista taas hailakkaa pelkästään.
Petro on nyt toiminut kiitettävän hyvin eikä mitään ongelmia ole esiintynyt, starttia en ole vielä kerennyt huoltaa kun on nyt pelannut hyvin, kytkin startin toiminnan releen välityksellä ja poistin käytöstä aiemmin asettamani nappistartin :wink:
99 GL Petro -84
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kuuluuko niistä keskisuuttimista edes tulla lämmintä? Ainakin satkussa keskisuuttimet ovat pelkästään raittiille ilmalle.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Kojetaulun päädyissä olevat ja keskisuuttimet ovat raitisilmasuuttimia ja antavat lämmittämätöntä ulkoilmaa silloin, kun konehuoneessa lämppärikotelon läppä on Summer-asennossa. Läpän ollessa Winter-asennossa ulkoilman tulo kanaviin estetään, puhallinkotelossa niihin ohjautuu kennon läpi kulkenutta lämmitettyä ilmaa. Läpät ei uutenakaan ole olleet täysin tiiviit, varsinkaan kuskin puolella hanan letkujen takia. Näihin suuttimiin riittää lämmintä ilmaa paremmin, jos pienentää ilman suuntausta tuulilasille ja etujalkatilaan suuntausta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Onko muuten normaalia että tyhjäkäynti on "tuputtavaa", ei säännöllistä, vaan vähän väliä kuuluu tuputusta pakoputkesta?
Petro kun on niin tuo on kai ymmärrettävää?
99 GL Petro -84
Vastaa Viestiin