Lämmitys on ihan varmasti hyväksi pakastuneelle akulle mutta en näe siinä mitään syytä olla ottamatta suurempaa akkua joka tapauksessa. En aio laittaa autoa sähkötolpan orjaksi akun lämmittimen takia joten akunlämmitin ei muutenkaan ole mielenkiintoinen ratkaisu.
En huomannut että kukaan olisi puhunut akun lämpenemisestä latauksessa.
Itse viittasin lähinnä moottorin lämmittävään vaikutukseen jota yritetään suunnittelulla vähentää, vaikka siitä voisi talvella olla hyötyä.
NoNI kirjoitti:Fakta nyt kuitenkin on, että pienempi akku tulee nopeammin täyteen pakkasella esim. 2A virranvastaanottokyvyllä, jolloin se kestää jatkossakin pakkasta paremmin.
Miten niin?
Oletetaan kaksi akkua; 60Ah ja 80Ah. Jos kummassakin on 10Ah vaje, on 80Ah akku prosentuaalisesti täydempi kuin pienempi. Kumpikin akku ottaa tunnissa sen 2Ah vastaan joten vajeen paikkaaminen menee samoihin kummallakin akulla.
Jos tarkoitat että kumpikin on esimerkiksi 50% täynnä niin 80Ah akku on jo tarjonnut jonnekin sen 40Ah jota pienempi ei vastaavassa tilanteessa ole pystynyt toimittamaan vaan hyytynyt jo aiemmin.