Tässä keskustelussa on lähtökohdat hieman erikoiset, koska en ole etsimässä erillistä subwooferia enkä painetta, vaan lisää bassoa verrattuna alkuperäisiin paperibassoihin. Kyllähän tuonne konttiin mahtuisi vaikka 20 tuumainen ja basso tulisi sekunnin muun äänikaista jäljessä, mutta se ei ole pointtina nyt
Noloja kysymyksiä hifistä
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Alunperin katselin 6,5" subbarielementtejä, mutta nekin olisi tarvinneet korotusrenkaat, jolloin tila loppuu kesken. Muistaakseni Kickeriltä olisi löytynyt jonkin asteiset free-air subit.
Tässä keskustelussa on lähtökohdat hieman erikoiset, koska en ole etsimässä erillistä subwooferia enkä painetta, vaan lisää bassoa verrattuna alkuperäisiin paperibassoihin. Kyllähän tuonne konttiin mahtuisi vaikka 20 tuumainen ja basso tulisi sekunnin muun äänikaista jäljessä, mutta se ei ole pointtina nyt
Tässä keskustelussa on lähtökohdat hieman erikoiset, koska en ole etsimässä erillistä subwooferia enkä painetta, vaan lisää bassoa verrattuna alkuperäisiin paperibassoihin. Kyllähän tuonne konttiin mahtuisi vaikka 20 tuumainen ja basso tulisi sekunnin muun äänikaista jäljessä, mutta se ei ole pointtina nyt
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Vähän ot tähän väliin. Itellä on 18" dynamicsi kolkin kontissa ja ei tuu yhtään jälessä ku on virrat ja säädöt kunnossa
9000 cs -94 stage?
9-3 2.0 t5 e85 "kustannustehokas"
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Ohjelmoinnit lähes kaikkiin muihinkin autoihin
Säädöt ja tehonmittaukset 4wd dynossa
9-3 2.0 t5 e85 "kustannustehokas"
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Ohjelmoinnit lähes kaikkiin muihinkin autoihin
Säädöt ja tehonmittaukset 4wd dynossa
-
jannevillepetteri
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Itse laitoin etu 4" tilalle paremmat 3-tie kajarit niin heti frendit lyttäs ja ihmetteli mikset laita 6,5" ja tyyliin 10"bassot oviin..
Itse lähinnä kanssa ajoin takaa ideaa että kuuluisi etupää pikkasen puhtaammin kuin orkkis 10w kajareista..
Meitä on moneen lähtöön..
Mulla on ollut joskus 6x9:t pelkkinä bassoina,soittimessa on säädöt mistä saa takapään pelkät bassot kuulumaan,yllättävän hyvin ihan normaali kokoonpanona kuului.Ihan makuasia minkälaista basso toistoa haluaa..
Meitä on moneen lähtöön..
Mulla on ollut joskus 6x9:t pelkkinä bassoina,soittimessa on säädöt mistä saa takapään pelkät bassot kuulumaan,yllättävän hyvin ihan normaali kokoonpanona kuului.Ihan makuasia minkälaista basso toistoa haluaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Ihan sama mitä sinne orkkispaikoille laitat,bassoa niistävitikka kirjoitti:Alunperin katselin 6,5" subbarielementtejä, mutta nekin olisi tarvinneet korotusrenkaat, jolloin tila loppuu kesken. Muistaakseni Kickeriltä olisi löytynyt jonkin asteiset free-air subit.
Tässä keskustelussa on lähtökohdat hieman erikoiset, koska en ole etsimässä erillistä subwooferia enkä painetta, vaan lisää bassoa verrattuna alkuperäisiin paperibassoihin. Kyllähän tuonne konttiin mahtuisi vaikka 20 tuumainen ja basso tulisi sekunnin muun äänikaista jäljessä, mutta se ei ole pointtina nyt
et saa, ehkä midbassoa jonkinverran(60-70hz ylöspäin,
kun se tila on ahdas,free elementtikin vaatii tilaa)....
#2285
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Eiköhän asia selviä kunhan saan roippeet asennettua. Kumma kyllä, alkuperäisistä Harman/Kardonin paperipömpeleistäkin sitä bassoa hieman tulee, vaikka tila olisikin ahdas tai liian suuri (ajattelutavasta riippuen).
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Mites jos rakentaisit kunnolla etupään? Eli panostaisi siellä edessä kunnon midbassoihin sekä diskantteihin. Eli 2-tie etupää ja niille oma vahvistin, eristää ovet vai onko midien paikka noissa ovissa?
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
On siellä midbassot ovissa. En ajatellut etupäähän muuta, kuin vaihtaa kojelaudalle paremmat 2-tiekaiutimet. Joskus kun on aikaa (=ei tarvitse olla hereillä sunnuntaisinkin klo 6 vaihtamassa vaippaa), niin sitten voi olla paremman hifistyksen aika. Nyt vain bolt-on tyyliset ratkaisut ovat ajankohtaisia.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Eikös Harman/Kardonin systeemissä juuri ole hattuhyllyllä 6x9 ikäänkuin "bassoina"?
Mulla oli jotkut järeämmät 6x9 vaihdettuna, kyllä ne tyhjää paremmat oli ja pientä lisää bassoon toivat juurikin 9-5 sedanissa. Hetken meni tolleen, kunnes hommasin subin konttiin. Uskon että pärjäät noilla ihan hyvin, jos et halua mitään älytöntä bassoa saada vain pientä lisää sointuun.
Mulla oli jotkut järeämmät 6x9 vaihdettuna, kyllä ne tyhjää paremmat oli ja pientä lisää bassoon toivat juurikin 9-5 sedanissa. Hetken meni tolleen, kunnes hommasin subin konttiin. Uskon että pärjäät noilla ihan hyvin, jos et halua mitään älytöntä bassoa saada vain pientä lisää sointuun.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Joo, hattuhyllyllä on vakiona paperikartioiset 6x9 "subbarit".
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Hifi-corneriin uusi utelu
Autoon tulossa 6,5" 2-tie erillissarja (Impedanssi: 4Ω, Tehonkesto: 100W RMS, Tehonkesto: 150W MAX)
Soivatko kuinka auton vakio soittimella vai onko ihan pakko hankkia vahvistin?
Autoon tulossa 6,5" 2-tie erillissarja (Impedanssi: 4Ω, Tehonkesto: 100W RMS, Tehonkesto: 150W MAX)
Soivatko kuinka auton vakio soittimella vai onko ihan pakko hankkia vahvistin?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
-
jannevillepetteri
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
No eihän ne soi..
ei se mankka paljoa tehoa jakele kajareille..laita suosiolla vaikka joku kevyt 4x50w vahvari sinne niin toimii se erkkasarja niinkuin kuuluu..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
2-kanavaisella ajelet tuota mukavasti passiivisena jos sarja sisältää jakosuotimet
4-kanavainen sitten hyvillä suotimilla jos tarkoitus aktiivisena ajaa.
Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Joo ei ne automankat anna ulos todellista tehoa ku 10-20 W huolimatta siitä mitä etupaneelissa lukee. Pikku vahvari vaan sinne ni hyvä tulee.
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Itsekin kun nyt ensimmäistä hifilaitteistoa kokoan, on pari kertaa tullut hieman erikoisia kysymyksiä päähän, mutta ihan järjellä saanut ratkottua tai osia käsissä pyörittelemällä. Nyt on kuitenkin sellainen asia aiheuttanut pähkäilyä, että miten nuo piuhat käytännössä tuohon vahvistimeen liitetään? Kyseessä siis virtajohdot ja kaiuttimien lähdöt. Ovat siis niitä terminaaleja, joissa on kierrettävä "ruuvi" joka puristaa liitännän. Tämähän lienee se yleisin. Jostain syystä pää sanoo, että sille johdolle pitäis tehdä jotain ennen tuota. Siis muutakin kuin kuoria eristeet.
Re: Noloja kysymyksiä hifistä
Aika usein (riippuen vähän vahvarin liittimestä) siihen piuhan päähän kannattaa torpata haarukkaliitin. Esim tässä Alpinen vahvarissa kaiutinlähtöihin haarukkaliitin helähtää kauniisti paikoilleen. Virtaliittimet tuossa Alpinessa taas näyttää siltä, että niihin ei haarukalla ole asiaa.
Juu juu, ihan sattumalta mulla oli valmiiksi auki Powersetin sivut ja sopivan esimerkin omaava vahvari
.
Juu juu, ihan sattumalta mulla oli valmiiksi auki Powersetin sivut ja sopivan esimerkin omaava vahvari
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla