Lohkolämmitin probleemia...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja Timon »

Pakari kirjoitti:Sorry en malta...

Ei tarvitse keulaa tukkia kun käyttövoima on oikea ja termostaatti ehjä. Auton on tuotettava tarvitsemansa lämpö itse, ilman lisälämmittimiä ja keulan tukkimisia. Heikentää huomattavasti ulkonäköä nuo keulantukkimiskeinot. :wink: :mrgreen:
^Mutta keulan tukkiminen varmasti nopeuttaisi lämpenemistä myös näillä "oikeaa" polttoainetta käyttävillä, eikö näin? 8)

Ulkonäön heikkenemisestä olen aivan samaa mieltä, järkyttävän rumia nuo maskinsuojat on järjestään olleet, ihan merkistä riippumatta. Sen vuoksi olenkin miettinyt miten tukkia keula siististi ilman että se näkyisi ulospäin. Kai se on puskurin sisäpuolelle laitettava musta tai läpinäkyvä muovi kiinni tukkimaan noi reiät.

Syksymmällä lisäpitkiä asentaessa huomasin että alakautta sais kohtuullisen helposti tukittua tuon maskin alaosassa olevan pitkän aukon. Pitäis vaan etsiä sopiva muovi ja keksiä kiinnikkeet. Kunhan toi joululoma tuossa ens viikolla alkaa nii jospa sitä sais aikaseks askarrella jotain :wink:

Edit: lisätty lainaus
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:Sorry en malta...

Ei tarvitse keulaa tukkia kun käyttövoima on oikea ja termostaatti ehjä.
Nimenomaan. Tähän asti jokainen diesel on meikäläisellä toiminut ihan nätisti ilman mitään keulapeitteitä. Wanhassa Volvossa vähän lämpömittari roikkui kovilla pakkasilla, mutta toleranssien rajoissa ja sisälle piisasi lämpöä siinäkin.

Säteilylämppäristä sen verran, että olikohan nyt 300W palikka tuossa Alfassa, -20C pihalla, 3h lämmityksen jälkeen startista jäähdytysnesteet -7C. Siitä 40sek myöhemmin 0C. Säteilylämppäri kun ei lämmitä suoraan jäähdytysnestettä vaan pikemminkin itse lohkoa, näkyy tilanne tietty hieman hitaammin jäähdytysnesteessä ja etenkin sitä mittaavalla anturilla (joka ei välttämäti ole ihan lämppärin kulmalla). Tämä tekee vertailun vesitilavastukseen hieman epätasaiseksi, muttei tietenkään poista sitä faktaa, että enemmän lämmitystehoa tietää enemmän lämpöä. Eikä sitä, että keskemmälle moottoria synnytetty lämpö johtuu hitaammin ja pidempää reittiä ulkoilmaan kuin lohkon ulkopintaan synnytetty lämpö.

Mittaamisesta sen verran, että lämppärin olemassaolo (eli käytännössä ehjyys) on helppo mitata yleismittarilla siitä keulan tökkelistä. Sisälämppärin piuha irti, mittari vastusasteikolle ja mittaamaan. Kahden nastan välistä pitäisi löytyä n. 230 ohmia (=~230W lämpövastus eli säteilylämppäri) tai n. 90-110 ohmia (500-600W, vesitilavastus) ja kolmanteen nastaan verrattuna pitäisi kahden muun olla täysin irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pakari kirjoitti:Sorry en malta...

Ei tarvitse keulaa tukkia kun käyttövoima on oikea ja termostaatti ehjä. Auton on tuotettava tarvitsemansa lämpö itse, ilman lisälämmittimiä ja keulan tukkimisia. Heikentää huomattavasti ulkonäköä nuo keulantukkimiskeinot. :wink: :mrgreen:
Täysin samaa mieltä.

En mitään lisälämmittimiä asennuttanu enkä keulaa tukkinu TTiD:ssä ja kaikkien aikojen loistavin talviauto ikinä. Aivan tehtaan vakiosetillä pärjättiin, ei mitään lisää tarvinnu sätöstellä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5814
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, eipä se siitä käyttövoimasta kyse ole jos asiat osataan tehdä oikein, kunhan nyt piti yrittää lohkoa niin ei menisi aivan offtopiciksi :wink: Ainakin fordin 2,2tdci myllyssä transitin yhteydessä tarkenee myös ilman lisälämmitintä, vaikka siitä sellainenkin härveli löytyy. Ja on niitä kylmiä bensavehkeitäkin, parista VAGilaisesta kokemusta ja takki päällä siellä talvella istumaan joutuu.

Mutta, asiaakin välistä. Tuohon ng93seen asennettiin perinteinen vesitilavastus 2010, ja nyt ensimmäisten oikeiden pakkasten aikaan jolloin tarvitsee lämmittää niin täytyi ihmetellä kun se ei enää pidä "kihinää" vaikka se uutena pitikin. Silti se näyttää lämmittävän. Silloin kun tuota lohkolämmitintä kyselin, niin minulle ei muita vaihtoehtoja tarjottukkaan kuin perinteistä vesitilavastusta koska muilla ei kuulemma tee yhtään mitään tämä oli mm. myös marmoritiskin näkemys Tampereella.

Ne keulan peitteet ei korjaa viallista termostaattia, ensisijaisesti kyllä termostaatin uusinta ennenkuin laittaisin keulaa umpeen. :roll: Mielestäni ainakin tuo bensa ng93nen lämpenee ihan riittävän nopeasti sekä sisätiloiltaan että moottoriltaankin - ilman peitteitä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kaverin dieseli BMW:ssä "lämpenemisongelma" on pimitetty käyttäjältä poistamalla lämpömittari mittaristosta. :) Jostain asetusten syövereistä absoluuttinen lämpötila toki löytyy. Siitä ei missään tapauksessa ollut kyse etteikö tuossa dieseli Saabissa ilman keulamaskia tarkenisi. Itseä vaan ajatustasolla häiritsee se kun eberi joutuu tekemään tuota päälle-pois-päälle-pois sekvenssiä; sen verta kallis laite korjata. Oikeista polttoaineista en viitsi kinata. Jokainen ajaa millä parhaakseen näkee. Eli Saabilla. :wink:
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja karg »

TeamEetu kirjoitti:
karg kirjoitti:Löytyykö kuvaa asennuksesta? Pikkusen kiinnostais moinen, kun kolkissa ei oo minkäänlaista lämppäriä tällä hetkellä.
Ei ole kuvaa asennuksesta. Laitoin moottorilta eberille menevään letkuun ja kiinni tulipeltiin tehostimen säiliön viereen. Tässä on vielä tuo termostaatti niin ei ylilämmitä vaan pitää välillä taukoa. Virrat kun laittaa päälle niin tulee heti lämpöä ohjaamoon. Jäähtyy kyllä melko nopeesti moottorin lämpöön. Niin mulla on eberi epäkunnossa ja siksi laitoin ton.
Mites toi sähköasennus hoitui? Näyttää lähinnä sisäkäyttöön tarkotetulta toi sähköjohto.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hämmästelen myös minäkin kuten tuossa edellä...

Kai tuo nimim. TeamEetun lähettämän linkin laitteeseen liittyvät kuvat ovat lähinnä vitsejä. Onhan, pakko sen on olla.

Ihan muutoin asiallisen näköinen itse lämmitin, joten tuskin tuo sähköliitäntä on kuvan mukaisella toteutuksella. Moottoritilaan vain ex-tilaluokituksen täyttävät verkkojännitteiset sähkötarvikkeet ja -laitteet (esim. kaapelit panssarisuojattuja). Ei mitään muita kuin sinne hyväksyttyjä kiinteään asennukseen. Muuten .... :evil: :twisted:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Jep perus defa johto sarja tuolla on ja se on siihen ympätty. Toi perus johto mikä mukana tulee on samanlainen kun esim. tietokoneen virta johto. Saahan sitä taipusaa metallikuorta metritavarana.

Edittiä sen verran että enpä äkkiä löytänyt sitä metalliputkea mistään myynistä. Meillä on noita vanhoja johtosarja mistä olen hyväksi käyttänyt kuorta tuohon jatkoksen päälle. Eli toi liitin on alkuperäsestä johdosta on käytössä ja sen jälkeen menee metalli sukassa.
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Tämä lämmitin ei taida olla suomessa "laillinen" juuri tuon johdon liitoksen kohdalta. Siinä ei IP suojaus vaaditunlainen. Alkuperäsen johdon liitin kestää vain 70C. Taitaa olla siis 5cm matka laitonta minun autossa. Johdon tiivistin sikamassalla lämmittimeen. Nyt pitää ettiä vedenkeittin missä on tämä sama johto kun niissä lämmön kesto on parempi tai vähintään riittävä.
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja aero »

Aika harvassa lie EX-speksatut vedenkeittimet...

Ts. ei se kovemman lämmönsiedon omaava piuha vielä lailliseksi tee. Mutta eihän siitä haittaakaan ole, jos setti ei ikinä syty palamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Laiton mikä laiton!
Ei siitä laillista saa mitenkään.

IP-luokitukset eivät tässä autuaaksi tee, vaan pitää täyttää myös mm. liuottavien-, syövyttävien-, syttyvien ja räjähdysherkkien aineiden edellyttämät vaatimukset.

Kehoitan poistamaan ko. asennuksen moottoritilasta. Jos vahinko sattuu sähköiskun tai tulipalon muodossa, ei mitkään vakuutukset korvaa ja kaiken hyvän päälle joutuu asennuksen tekijä oikeuteen. Vaikka kyseessä on oma auto, niin asia ei ole ns. "oma asia". Ainahan sitä ajattelee, ettei sitä mitään satu, mutta ei tarvitse sattua kuin kerran.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Poistan hengenvaarallisen liitos johdon jätän lämmittimen odotteleen talli-iltaa. Huomasin että kyseistälämmitintä käytetään asuntovaunuissa. Niin ja olen ammatiltani sähkömies ja tiedän hyvin EX-tilan vaatimukset ja IP-luokat, onpahan kokeiltu hyvää lämmitintä. EX-tilan sähköjohto nyt ei kauheesti eroa tavallisesta siinä nyt vaan on yksi suojakuori lisää päällä.

Jatketaan lohkolämmitin keskustelu.
Vastaa Viestiin