Check Engine 4x = coolant temperature sensor SOLVED

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Check Engine 4x = coolant temperature sensor SOLVED

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Tollanen ilmoitus tuli, mistä päin vikaa voisi paikantaa.
Missä kohden anturi muuten sijaitsee, joka itse tuskin on kuitenkaan viallinen?
Viimeksi muokannut Hukkaportti, Ke Joulu 19, 2012 08:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CS 2,0t -97 225 000 km
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Check Engine: 4x = coolant temperature sensor

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Antureita 2, toinen koneen takana imusarjan alla, näkyy kun kurkkaa yläpuolelta. Toinen on koneen oikeella sivulla (edestä katsottuna), kattele mihin johdot menee niin löytyy, sekin ihan näkyvillä. Itsellä oli tuo sama keväällä, vaihdoin ekana ton imusarjan alla olevan ja ylläri piti sit se toinenkin vaihtaa. Mutta eivät olleet kauhean kalliit PCS:llä, oisko 20+ ja 30+ €, yht pitäs olla alta 60€ jos en ihan väärin muista.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Check Engine: 4x = coolant temperature sensor

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Auto käynnistyy ja käy normaalisti, hiukan kasvanutta PA kulutusta kesästä lähtien hieman pistänyt merkille, mutta lyhyttä ajoa vastaavasti ollut enempi, Di vaihdettu eikä ehkä kunnolla adaptoitunut, sen piikkiin olen huomion laittanut.

Mitä lueskelin noita oireita ko. koodeihin, P0115, P0117 ja P0118, niin kaikkiin liittyi voimakas savutus ja huono käynnistyminen, mitä itse en ole tunnistanut.
Yleisimmäksi vääräksi diagnoosiksi mainittiin anturin vaihto.

Mielestäni kone on käynyt jo pitkään (muutamia vuosia) alilämpöisenä, ja termarin vaihtoa olenkin suunnitellut. Hyvin vähän kun ajelen, niin en ole saanut aikaiseksi...
CS 2,0t -97 225 000 km
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Check Engine: 4x = coolant temperature sensor

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Mä en tiedä noista koodeista, kun en niitä luettanut. Mulla lämpömittari heitteli jonkun verran kun tuo vika ilmeni. Ja tosiaan poistui vaihdolla, varsinaisia oireita en muita havainnut.
Olethan tutustunut tonnarin vakiongelmaan, roikkuvaan lämpömittariin? (Muutama ruuvi sieltä vissiin löystyy ajan myötä ja mittari ei sen jälkeen enää puolta väliä saavuta. Eli se mahdollinen mittarin väittämä alilämpö voi johtua tuosta ongelmasta. Vanhassa tonnarissa tuli tutuksi, uudemmassa onneksi vielä toimii kuten pitää.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Check Engine: 4x = coolant temperature sensor

Viesti Kirjoittaja smeq »

Muistelisin, että antaa tuon vikakoodin myös jos moottori ei lämpene tarpeeksi. Eli termarin vaihto vois korjata sekä lämpömittarin, että vikakoodin.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Check Engine: 4x = coolant temperature sensor

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Statistiikan pohjalta tosiaan viallinen termari laukaisee tuon vikakoodin eikä itse anturi. Nyt kun säät kylmenee niin kone käy herkemmin kylmänä kun termari on suotta raollaan koko ajan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Check Engine: 4x = coolant temperature sensor

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Termari vaihdettu. Lämpimällä autolla lyhyellä n. 3 km ajelulla lämpömittarin osoitin aivastuksen vajaa klo 9, en tiedä olisko tuosta vielä noussut jos olisi enempi ajellut tai konetta käytelly. Kesällä joskus harvakseltaan saattoi nuin ylhäällä käydä...

Tänä aamuna pakkasta n. 8 astetta ja ilman lohkolämmitintä.
Kone käyntiin ja lumet pois n. 1-2 min.
Ajelua n. 2 km 40…50 km/h alle 2000 rpm ja tuulilasin lämmitys vaihtui kabiinin lämmitykseen.
Lisää ajelua n. 1 km ja puhallin alkoi nostella reippaaseen tahtiin kierrosnopeutta, osoitin saattoi olla jossakin klo 8 tuntumassa, ehkä enemmänkin. Tuossa kohden tulinkin jo perille, joten lopullinen arvio jää vaiheeseen.

Termarin vaihto auttoi tässä tapauksessa tuohon lämpenemiseen. Check Engine valokaan ei ainakaan tällä ajelulla ole syttynyt.

Aina vika ei siis ole roikkuvassa viisarissa. Laskujeni mukaan tämä on uudesta lähtien jo kolmas vaihdettu termari, samasta syystä.

Mikähän näitä oikein syö?
Siellähän on se vahaelementti (tjsp.) joka turpoaa lämmöstä termaria auki tuupaten ja kierrejousi vastakkaiseen suuntaan.
En oikein usko että sen vahaelementin ominaisuudet joenkin muuttuisivat ja se alkaisi turpoamaan "ennenaikaisesti". En oikein perusteita löytänyt jousimekanismin takertelullekaan.
Joskus ihmettelin vaihdettua yksilöä kattilassa digitaalisen paistimittarini kera, mutta mitään ihmeellistä en toiminnassa havainnut.

EDIT:
Nyt tarkenee :)
Viisari nousee max sen klo 9 tasan. Piti tuotakin sitte jahkailla muutama vuosi :oops:
PA kulutuskin taisi pienetä, 20 km maantie testilenkillä 70..80 km/h kulutuslukemaksi 6,0 :lol:
CS 2,0t -97 225 000 km
Vastaa Viestiin