MP puolella on havaintoja että nykybensat vanhenee jo yhden talven aikana. Edes stabilointiaineet ei auta tilannetta. Ei vaan jaksa käydä kone vanhalla bensalla. Sikäli e85 saattaisi olla jopa stabiilimpaa kuin bensa. Viina säilyy hyvin suljetussa astiassa. Kokemusta ei ole aiheesta eli arveluja vaan.Mertmi kirjoitti:ite ajaisin e85 vähiin ja tankkaisin bensiiniä. Sen ominaisuudet on tutut ja ei ole mitään korroosio tms. juttuja. Auto lähtee varmasti käyntiin vaikka kolmen vuoden seisonnaan jälkeen.
Biopower & RE85 (og93/ng900)
Re: Biopower & RE85
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Biopower & RE85
Aika pahalla "kuralla" auton moottori käy. Motskarin mosa voi hyvinkin olla herkempi talven seisoneelle bensiinille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Biopower & RE85
Joo ei itselläni ainakaan kokemuksia vanhentuneesta bensiinistä, vaikka vehkeet seisoneet joskus pitkäänkin. Mutta koeajoautoina matalaviritteiset kaasarikoneet. Kuplan n. 6 rutulla ja tuulettimen kaltaisilla ohivirtausvuodoilla on ihme että se käy yhtään millään. Mutta kun se käy siitäkin huolimatta 5v vanhalla bensalla
Aika usein olen tosin noudattanut tuota aikaisempaa neuvoani, eli tankki melko tyhjäksi säilytystä varten ja tuoretta polttoainetta tankkiin ennen tulille laittoa ajotauon jälkeen. Ei sinne tankkiin mielestän ehdoin tahdoin kannata jättää mitään vanhenemaan. Onhan bensa jo sen hintaistakin, ettei sitä kannata pilaannuttaa
Aika usein olen tosin noudattanut tuota aikaisempaa neuvoani, eli tankki melko tyhjäksi säilytystä varten ja tuoretta polttoainetta tankkiin ennen tulille laittoa ajotauon jälkeen. Ei sinne tankkiin mielestän ehdoin tahdoin kannata jättää mitään vanhenemaan. Onhan bensa jo sen hintaistakin, ettei sitä kannata pilaannuttaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopower & RE85
Ainakaan talven yli seisoneella 98 oktaanisella ei meinaa käydä korkeapuristeinen Corveten motti.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Biopower & RE85
Nesteen mukaan bensa säilyy 3 kk.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Biopower & RE85
Ja leipurin mukaan kääretorttu säilyy joitain kuukausia.
Silti: http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288520537741.html
Silti: http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288520537741.html
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopower & RE85
Hartsiintuminen on yksi bensan ongelmista, etenkin kaasuttimet menevät tukkoon kun bensasta haihtuu kevyemmät jakeet pois ja osa raskaammista muuttuu hartsiksi tukkien pienet kanavat, tämän takia esimerkiksi perämoottoreihin ajetaan pienmoottoribensaa ennen talvilepoa.
Voihan sitä ajaa tankin melkein tyhjäksi ja sen jälkeen tankata kallista lientä, itse tuskin tekisin muuta kuin tankkaisin bensaa tankkiin ja muutaman kerran lepokauden aikana käyttäisin lämpimäksi.
Voihan sitä ajaa tankin melkein tyhjäksi ja sen jälkeen tankata kallista lientä, itse tuskin tekisin muuta kuin tankkaisin bensaa tankkiin ja muutaman kerran lepokauden aikana käyttäisin lämpimäksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Biopower & RE85
Tänään heitti vikakoodin p0171 eli ilmeisesti käy/on käynyt laihalla? En tiedä onko etanolilla vaikutusta asiaan, vai olisiko koodi tullut bensallakin. On se kyllä itse asiassa joskus tullut, mutta on silloin ajettu melko raskaalla kaasujalalla toisin kuin nyt (rauhallista työmatka-ajoa 20 km suunta).
Käynnistykset on olleet jatkuvasti hankalia joten olisiko sillä osuutta asiaan, joutuu sahaamaan melko pitkään eikä ensimmäisellä jää suoraan käyntiin vaikka lupaa. Toisella tai kolmannella startilla kaasulla annostellen saa pysymään käynnissä melkoisen hörinän ja tärinän kera, kunnes kierrokset tasaantuu. Ja tämä siis lohkolämppärin käytön jälkeen, kun koneen lämpötila on 20-45 c. Sitten kun kone on ajossa lämmennyt, ei käynnistelyssä ole mitään ongelmia. En tiedä liittyykö tuo koodi hankaliin startteihin, mutta jotenkin ajattelin että voisi johtua siitä?
e: niin ja tuota SI-alkoa sisältänyt tankillinen on juuri nyt kulunut loppuun, liekö sillä vaikutusta asiaan, tuskin?
Käynnistykset on olleet jatkuvasti hankalia joten olisiko sillä osuutta asiaan, joutuu sahaamaan melko pitkään eikä ensimmäisellä jää suoraan käyntiin vaikka lupaa. Toisella tai kolmannella startilla kaasulla annostellen saa pysymään käynnissä melkoisen hörinän ja tärinän kera, kunnes kierrokset tasaantuu. Ja tämä siis lohkolämppärin käytön jälkeen, kun koneen lämpötila on 20-45 c. Sitten kun kone on ajossa lämmennyt, ei käynnistelyssä ole mitään ongelmia. En tiedä liittyykö tuo koodi hankaliin startteihin, mutta jotenkin ajattelin että voisi johtua siitä?
e: niin ja tuota SI-alkoa sisältänyt tankillinen on juuri nyt kulunut loppuun, liekö sillä vaikutusta asiaan, tuskin?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Biopower & RE85
Kesällä antoi tuota vikakoodia pari kertaa, mutta ei ole sen koommin näkynyt. Tosin taidettiin vaihtaa boksin ohjelmaa tuossa kesällä, joten olisko sen jälkeen hävinnyt -->pitkä muisti (vesa varmaan tietäisi) Oma käynnistyy kyllä ekalla kun starttia pyörittää sen 2-3 s(kylmänä). Toki kuullostaa startti vaivalloiselta, mutta pyörii sen jälkeen oikein nätisti. edit: tolpasta lähtee siis käyntiin, lähes kuin kesälläkin.
Tuntuisi , että tuo koodi ei vaikuta tuohon startti-ongelmaan. Joku proffista varmaan osaa kertoa tarkemmin..
Tuntuisi , että tuo koodi ei vaikuta tuohon startti-ongelmaan. Joku proffista varmaan osaa kertoa tarkemmin..
Jonni Peura kirjoitti:Tänään heitti vikakoodin p0171 eli ilmeisesti käy/on käynyt laihalla? En tiedä onko etanolilla vaikutusta asiaan, vai olisiko koodi tullut bensallakin. On se kyllä itse asiassa joskus tullut, mutta on silloin ajettu melko raskaalla kaasujalalla toisin kuin nyt (rauhallista työmatka-ajoa 20 km suunta).
Käynnistykset on olleet jatkuvasti hankalia joten olisiko sillä osuutta asiaan, joutuu sahaamaan melko pitkään eikä ensimmäisellä jää suoraan käyntiin vaikka lupaa. Toisella tai kolmannella startilla kaasulla annostellen saa pysymään käynnissä melkoisen hörinän ja tärinän kera, kunnes kierrokset tasaantuu. Ja tämä siis lohkolämppärin käytön jälkeen, kun koneen lämpötila on 20-45 c. Sitten kun kone on ajossa lämmennyt, ei käynnistelyssä ole mitään ongelmia. En tiedä liittyykö tuo koodi hankaliin startteihin, mutta jotenkin ajattelin että voisi johtua siitä?
e: niin ja tuota SI-alkoa sisältänyt tankillinen on juuri nyt kulunut loppuun, liekö sillä vaikutusta asiaan, tuskin?
Viimeksi muokannut himppu, Ma Joulu 17, 2012 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Biopower & RE85
Jos alkaa suuttimet oleen niin törkyset, että menee jo seokset laihalle, niin kannattaa kokeilla bensaa tankissa jos Si-alko ei auta. Jossainhan oli mainittu, että kaikilla tuo Si-alko ei toimi.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Biopower & RE85
Monet kirjottaa että T7 autonsa kuluttaa etanolilla ajaessa 10-11l/100km. Ite en pääse koskaan alle 12l. Ja oma ajo koostuu 75% maantieajosta 80-100kmh alueella (kesärajotuksilla). Ajotapa on pääsääntöisesti rauhallinen mitä nyt joskus tulee polkastua. Esimerkkinä ajoin 270km työmatkan (30% motariajoa 130km/h, 40% maantieajoa 90km/h, 30% maantieajoa 110km/h) tankaten tankin täyteen ennen reissua ja uudestaan heti reissun jälkeen, todellinen kulutus oli 12,6l/100km. Onko ihan normaalia? Autona vm. 2001 9-3.
Ja vastaavasti olen monet kerrat lukenut bensankulutuksista että jengi pääsee 7-8l/100km, itsellä mahdoton päästä alle 9l satasella.
Ja vastaavasti olen monet kerrat lukenut bensankulutuksista että jengi pääsee 7-8l/100km, itsellä mahdoton päästä alle 9l satasella.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Biopower & RE85
Kyllä siinä autossa jotain vikaa on jos ei menee maantiellä 90km/h bensalla 7-8 väliin ja vastaavasti etanolilla 10-11. Sekoitusajosta on vähän vaikea äkkiseltään arvioida ilman että alkaa laskemaan. Manuaali?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Ainakin T5 manuaalikolkin välityksillä on noi isommat nopeudet melko tarkkaan 10l/100 keskinopeus, 11l/110 keskinopeus, 12l/120 keskinopeus E85:lla. Nurkkapyörityksessä helppo päästä kesällä 10-11 väliin kun keskinopeudet ei päätä huimaa. Vaihtotyylinä seuraava vaihde ennen 2000 rpm ja 1500 kiekalla pystyy kevyellä kuormalla helposti liikkumaan.
Lambdavikahan noissa alkaa kulutusta nostamaan ainakin.
Lambdavikahan noissa alkaa kulutusta nostamaan ainakin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Biopower & RE85
T5 kulutus on myös suuremman kitkan takia noin puoli litraa korkeampi vrt. T7, matka-ajossa bensalla. Skaalautuu tietysti vastaavasti etanolilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Joo on manuaali. Miten mahdollinen lambdavika olisi helpoin todeta?
T7 vm. 2001 9-3