![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta koitetaas perusteella vielä näin:
Kuvitellaan kaksi täyttä akkua, vaikka 40Ah ja 100Ah. Pakkasta tuleekin sitten -18.
Tällöin tämänlämpöisessä akussa on puolet kapasiteettia jäljellä.
Eli pienemmässä 20Ah ja isommassa 50Ah. Startti vie minkä vie, molemmista saman kuitenkin, ei huomioida nyt sitä. Kun tiedetään, että kylmä akku kun ottaa vastaan heikosti virtaa (vaikka 2A aluksi) ja ajat vaikka hieman vähemmän, mutta kuitenkin saisit jopa 20Ah akkuihin tuupattua.
Eli pienempään takaisin 40Ah ja isompaan 70Ah. Sama uusiksi seuraavana päivänä, ainoastaan isompi pudottaa aluksi alemmaksi, koska pakkanen vaikuttaa enemmän vajaaseen akkuun. Putoaa vaikka 40Ah asti. Taas ajetaan ja pikkuakku latautuu taas täyteen 40 Ah ja isompaan ad. 60Ah. Tätä kun jatketaan, niin parin päivän päästä isompi akku on aamulla tasoissa 40Ah kanssa. Ainoastaan kun pakkasta on edelleen -18, niin pikkuakussa on se 20Ah taas aamulla, mutta isommassa enää 25Ah. ( Jos akussa lähtötilanteessa 40% kapasiteetista, luovuttaa akku -18 enää 25%).
Sitten jos aamulla onkin pakkasta -25, niin iso akku on jo jäässä, kun pienempi porskuttaa.
(Jos varausaste on vain 40%, akku jäätyy -25 asteessa, tyhjä akku taasen n. -10 asteessa)
Toki edellyttää, että akut ovat samanlaatuisia, mutta periaate toimii, vai?
Tilanne muuttuu jos erillisellä laturilla akut ladataan yöllä täyteen, tai sitten tietysti samantien jos pienempi ei jaksakaan startata autoa heti ekana pakkaspäivänä. Tai jos käytetään akkulämmitintä, niin ei tarvi latailla, koska lämmin akku latautuu aina täyteen lyhyemmälläkin ajolla.
Olen vain ihmetellyt, miksi noi japsikipot lähtee käyntiin jopa noilla 28Ah akuilla (esim. Honda Jazz) kun 100Ah mersut yms. kyykkää. Toki pieni bensakone lähtee helpommin käyntiin, mutta kuitenkin.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)