Polttoainemittari näyttää väärin
Polttoainemittari näyttää väärin
Polttoainemittari on alkanut näyttää mitä sattuu, tankin kun tankkaa täyteen niin mttari hyppää 3/4 lukeman kohdalle. Kyllä, olen vaihtanut polttoainepumpun ja murjonut ämpärin ulos tankista nyt neljä kertaa. Eilen viimeksi tarkistin sen kohosysteemin onko vääntynyt mutta en kyllä havainnut moista. Onko muilla tämmöistä esiintynyt?
Vikahan ei sinänsä ajoa haittaa millään tavalla, halvin ja helpoin lääke tähän lienee varata 10 l kanisteri etanolia tai pensaa peräloosteriin koivuhalkojen kaveriksi mutta kivahan se ois jos se näyttäs oikein.
Vikahan ei sinänsä ajoa haittaa millään tavalla, halvin ja helpoin lääke tähän lienee varata 10 l kanisteri etanolia tai pensaa peräloosteriin koivuhalkojen kaveriksi mutta kivahan se ois jos se näyttäs oikein.
Saab 9-5 2.3t 2001 BioPower
Re: Polttoainemittari näyttää väärin
Sama vika täällä. Bensamittaria olen kalibroinut tech:llä eli näyttää muuten oikein paitsi kun tankki on täynnä mittari näyttää 3/4.
Aiemmin pumpun vaihdon (01/12) jälkeen pelasi mittari hyvin, myöhemmin kun bensaletku irtosi ämpärissä ja vaihdoin ysitonnisen ämpärisysteemin tilalle pikakorjauksena niin tämän jälkeen mittari "sekosi".
Olen kokeillut kummallakin ämpärillä ja mittari ei nouse ylös asti.
Onko siis:
-Kummassakin ämpärissä sama vika? (epätodennäköistä)
vai
-Päämittaristo seonnut pumpunvaihdon seurauksena?
Ämpärit olen mitannut yleismittarilla ja ohmit kunnossa.
Sid näyttä täydellä tankilla 62 litraa, Wis:n mukaan maksimi on 75L.
Jos tämmöistä on tapahtunut muillekin olisi kiva kuulla kommentteja miten asia on korjautunut.
Aiemmin pumpun vaihdon (01/12) jälkeen pelasi mittari hyvin, myöhemmin kun bensaletku irtosi ämpärissä ja vaihdoin ysitonnisen ämpärisysteemin tilalle pikakorjauksena niin tämän jälkeen mittari "sekosi".
Olen kokeillut kummallakin ämpärillä ja mittari ei nouse ylös asti.
Onko siis:
-Kummassakin ämpärissä sama vika? (epätodennäköistä)
vai
-Päämittaristo seonnut pumpunvaihdon seurauksena?
Ämpärit olen mitannut yleismittarilla ja ohmit kunnossa.
Sid näyttä täydellä tankilla 62 litraa, Wis:n mukaan maksimi on 75L.
Jos tämmöistä on tapahtunut muillekin olisi kiva kuulla kommentteja miten asia on korjautunut.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Jos oikein muistan, niin ämpäri kun on pöydällä pitää kohon olla n. 1cm irti pöydästä(tarkkaa muistikuvaa ei ole, mutta ainakin sen kuuluu olla irti). Eli jos on sattunut murjoontumaan ämpärin irrotuksessa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
-
- Matalapaineturbo
Itsellä mittari tipahtelee täydellä tankilla ajoittain nollille.
. Itse nollaan tripin aina kun käy tankkaamassa niin ei käy vahinkoa tuon loppumisen suhteen.

Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Sama vaiva oli mullakin varmaan 3 vuotta,sitten korjaantui ittekseen... Pumppu oli vaihdettu ed omistajan toimesta merkkihuollossa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Pari kertaa mulla kesti käyttää ämpäriä pöydällä ennenkuin alko mittari heittämään.
Eilen tarkastin että koho on irti, mekaanisestihan tuota tietty voi kalibroida jos vääntelee kohoa kannattelevaa lankaa
Seurailempa tilannetta josko korjautuisi itsekseen ja pidän varuilta se etanolipänikän kossupullon kaverina takakontissa.
Eilen tarkastin että koho on irti, mekaanisestihan tuota tietty voi kalibroida jos vääntelee kohoa kannattelevaa lankaa

Seurailempa tilannetta josko korjautuisi itsekseen ja pidän varuilta se etanolipänikän kossupullon kaverina takakontissa.
Wis neuvoo että pumpun ollessa asetettuna tasaiselle alustalle pitää pinnan ja kohon alapuolen välisen etäisyyden olla 0-3mm.
Anturin resistanssi tyhjä säiliö, koho ala-asennossa: 50 ± 1,5ohm,
Täysi säiliö koho ylhäällä: 425 ± 6,5ohm
Testasin bensamittaria ämpärien ollessa poissa tankista eli käsin liikuttelin kohoa eikä mittaria saanut tappiin. Mystinen homma.
Anturin resistanssi tyhjä säiliö, koho ala-asennossa: 50 ± 1,5ohm,
Täysi säiliö koho ylhäällä: 425 ± 6,5ohm
Testasin bensamittaria ämpärien ollessa poissa tankista eli käsin liikuttelin kohoa eikä mittaria saanut tappiin. Mystinen homma.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Itse en ole vieläkään saanut tuota polttoainepumppua aikaiseksi vaihtaa, mutta
kun olen jo orientoitunut tuohon lueskelemalla voorumia ja kyselemällä viisaammilta, niin mieleen on jäänyt että asennettaessa tulisi olla tarkkana, että kohon/ämpärin
suunta pysyy oikeassa linjassa/muuttumattomana ämpärin kaulusta kiristettäessä.
( voi siis liikkua kauluksen mukana kiristettäessä )
Jos kiristettäessä suunta muuttuu niin mittarikin voi alkaa näyttää väärin/eri lailla kuin ennen....
kun olen jo orientoitunut tuohon lueskelemalla voorumia ja kyselemällä viisaammilta, niin mieleen on jäänyt että asennettaessa tulisi olla tarkkana, että kohon/ämpärin
suunta pysyy oikeassa linjassa/muuttumattomana ämpärin kaulusta kiristettäessä.
( voi siis liikkua kauluksen mukana kiristettäessä )
Jos kiristettäessä suunta muuttuu niin mittarikin voi alkaa näyttää väärin/eri lailla kuin ennen....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Sain asetella ämpäriä pari kertaa uudelleen ennen kuin mittari näytti oikein koska anturi ei pääse liikkumaan kunnolla jos se ei osoita etuoikealle tankissa. Tankki jäi täytenä näyttämään 3/4 kohtaa. Ne viivat pitää olla oikein kohdistuksessa.
Luulisi sen kuitenkin kuiviltaan toimivan joten:
Onko mittarin liitin puhdas? Onko johtosarja päässyt pahasti taittumaan tms.
Itse anturi on varsin yksinkertainen lipare joka kohon avulla siirtyy pitkin vastuslangalla varustetua levyä jolloin mittarin näyttämä lukema (vastus) muuttuu. Koskettako se kunnolla vastapintaa? Mikä on sen pinnan kunto?
Jos puhumme sähköviasta niin kysehän on siis muuttuvasta vastuksesta jonka läpi ajetaan pieni jännite. Jos kaapeleissa/liittimissä on ylimääräistä vastusta kalibroituu mittari eri kohtaan. Toki syöttöjännitekin voi olla anturille väärä mutta kysymys on siitä missä muutos on todennäköisin; osassa johon on koskettu vai sellaisessa jota ei ole roplattu?
Luulisi sen kuitenkin kuiviltaan toimivan joten:
Onko mittarin liitin puhdas? Onko johtosarja päässyt pahasti taittumaan tms.
Itse anturi on varsin yksinkertainen lipare joka kohon avulla siirtyy pitkin vastuslangalla varustetua levyä jolloin mittarin näyttämä lukema (vastus) muuttuu. Koskettako se kunnolla vastapintaa? Mikä on sen pinnan kunto?
Jos puhumme sähköviasta niin kysehän on siis muuttuvasta vastuksesta jonka läpi ajetaan pieni jännite. Jos kaapeleissa/liittimissä on ylimääräistä vastusta kalibroituu mittari eri kohtaan. Toki syöttöjännitekin voi olla anturille väärä mutta kysymys on siitä missä muutos on todennäköisin; osassa johon on koskettu vai sellaisessa jota ei ole roplattu?
Minulla vika poistui kun tankin ollessa miltei tyhjä asettelin ämpärin uudelleen ja mittarihan alko näyttää oikein. Eli kannattee tehä pensapumppuhommat kuivalla tankilla niin ei noste vänkää vastaan kun ämpäriä asentelee takasin.