sinisen 99:n tuore vikalista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

sinisen 99:n tuore vikalista

Viesti Kirjoittaja lucaf »

"edustusautoni", metallinsininen 99 -84 kävi konttorilla ja lista on seuraava:

-vetarin tunnelin pohjassa ja kyljessä reikä
-yksi jarruletku finaalissa
-pakokaasujen CO pitoisuus 6.1 (sallittu 4.5)

lisäksi korjauskehotusta äänimerkin toimimattomuudesta. lienee se lämppärinpuhaltimen kytkimestä tuttu saab-rasva/töhnä tehnyt sielläkin tehtävänsä. kylmänä ei toimi, lämpimänä töötti toimii. täytynee puhdistaa sähköä eristävästä töhnästä se tappi joka hieroo siihen kosketinlevyyn.

suosittelen lämpimästi saabisteille hyvinkään muottikadun katsastuskonttoria. mukava ja asiallinen setä siellä eikä nipota jokaisesta kukkasesta joka autossa näkyy.

jarrut meni läpi yllättävä kyllä, vaikka auto on ollut aika vähässä käytössä
käyttöjarru
1.akseli 1,5 / 2.0 ero 25% sallittu 30%
2.akseli 1,1 / 1.2 ero 8% sallittu 30%
seisontaj. 2.0 / 2.0 ero 0% sallittu 70%

terveiset+kiitokset vaan juholle joka myi+vaihtoi mulle kesällä vänkärin puolen etusatulan, hienosti toimii ja käkkärin säätköin saatiin näköjään enemmän kuin kohdalleen. Eniten ihmettelin takajarrujen balanssia, kun toiselta puolelta jarrulevy on täysin ruostunut ja olin jos suunnitellut satulan herkistelysessiota. Olisiko viime päivien polkimen pumppailu liikennevaloissa kuitenkin herättänyt takasatulan männät.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sellainen mielenkiintoinen huomio, että vaikka samainen katsastussetä on katsonut mun kummassakin ysiysissä pohjan ruostevaurioita positiivisen "ymmärtävällä" silmällä, niin ovien helmat se tutkii tarkasti ja hartaasti, taskulampulla. Siitä mä yllätyin. Ei sentään huomautusta tullut vaikka takaoven helmaan oli hiiri päässyt vähän nakertamaan muotoa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tämäkin auto sai sitten maanantai-aamuna leiman rekisteriotteeseen, haluan kiittää kaikkia "kanssasaabisteja" jotka on eri muodoissa auttaneet tämän yksilön ylläpidossa, kaikkia en jaksa edes aina muistaa. joku kohtelias saabisti lähetti kesällä lämppärin vesiletkunkin pilkkahintaan minulle. on neuvottu puhelimitse, käyty paikanpäällä laturirempan merkeissä ym. ym. kiitos teille että autoni on edelleen hienossa käyttökunnossa!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Katselin tota oven avauskahvaa oliko tuossa mallissa jo keskellä ovea, vai oliko aivan edessä.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Noita saabin oven sisäpuolenkin alareunoja on joka konttorilla naputeltu ja tutkittu nykyää, oon huomannu asian myös. Onhan se tietty että ei se paljoa lohduta kolaritilanteessa kun ruoste pöläys käy ja ruumiita tulee. Olen katsastus setien puolella ja jopa sitä mieltä että kaikkein pahempien pommien vuoksi täytyisi voida laittaa viimeinen leima autoon.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

On muuten jämärä paikka kun, katsastusmiehiä tuntuu aina niin hirveästi kiinnostamaan nuo Saabien kynnykset ja pohja...
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kontki-2 kirjoitti:Katselin tota oven avauskahvaa oliko tuossa mallissa jo keskellä ovea, vai oliko aivan edessä.
en tiedä mistä mallista olet katsonut, neliovisissa on etuoven kahva ollut aina samassa paikassa. kaksiovisissahan paikkoja on kolme

1) se kaikistä yleisin keskellä pitkän kahvan alla
näin oli 90 malleissa, sekä kaikissa 2-ovisissa 99 malleissa
(paitsi EMS 74-> ja TURBO).

2) se mikä on 2/3-ovisissa satkuissa, ylhäällä keskellä
näin oli 3-ovisissa 99 malleissa vuodesta 78 eteenpäin, sekä 2-ovisissa EMS ja TURBO malleiss (EMS malleissa 78 eteenpäin)

3) edessä polvenkorkeudella
näin oli 3-ovisissa malleissa vuoteen 77 asti sekä 2-ovisissa EMS malleissa vuosina 74-77
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mun mielestä kynnysten katsominen on jo ihan eri tavalla ymmärrettävä kun ovenhelmojen syynäys.

selitys että ruosteiset ovenhelmat vaikuttaisivat oleellisesti saabin kasaanmenemiseen kolaritilanteessa ei ole mielestäni kovin vakuuttava. läpimädät pommit on asia erikseen. oli miten oli, lienee läpimätäkin saab kolarissa turvallisempi kun joku riisikippo.

ymmärrän korjauskehoituksen jos ovenhelmaa ei ole olleenkaan, mutta että perusolemukseltaan pääosin ehjää helmaa tutkitaan 10 sentin päästä taskulampulla, pikkuisen herättää hilpeyttä, varsinkin jos pohjan muu tutkiminen jää suurpiirteiseksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuossa asias oot oikees. Pilkun panemista
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: sinisen 99:n tuore vikalista

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:"edustusautoni", metallinsininen 99 -84 kävi konttorilla ja lista on seuraava:

-vetarin tunnelin pohjassa ja kyljessä reikä
-yksi jarruletku finaalissa
-pakokaasujen CO pitoisuus 6.1 (sallittu 4.5)

lisäksi korjauskehotusta äänimerkin toimimattomuudesta. lienee se lämppärinpuhaltimen kytkimestä tuttu saab-rasva/töhnä tehnyt sielläkin tehtävänsä. kylmänä ei toimi, lämpimänä töötti toimii. täytynee puhdistaa sähköä eristävästä töhnästä se tappi joka hieroo siihen kosketinlevyyn.

suosittelen lämpimästi saabisteille hyvinkään muottikadun katsastuskonttoria. mukava ja asiallinen setä siellä eikä nipota jokaisesta kukkasesta joka autossa näkyy.

jarrut meni läpi yllättävä kyllä, vaikka auto on ollut aika vähässä käytössä
käyttöjarru
1.akseli 1,5 / 2.0 ero 25% sallittu 30%
2.akseli 1,1 / 1.2 ero 8% sallittu 30%
seisontaj. 2.0 / 2.0 ero 0% sallittu 70%

terveiset+kiitokset vaan juholle joka myi+vaihtoi mulle kesällä vänkärin puolen etusatulan, hienosti toimii ja käkkärin säätköin saatiin näköjään enemmän kuin kohdalleen. Eniten ihmettelin takajarrujen balanssia, kun toiselta puolelta jarrulevy on täysin ruostunut ja olin jos suunnitellut satulan herkistelysessiota. Olisiko viime päivien polkimen pumppailu liikennevaloissa kuitenkin herättänyt takasatulan männät.
vuodentakainen viestiketju on aika nostaa esiin ja julkistaa tänään haettu vikalista:

**************
CO 0,13 (sallittu 4,50)
HC 1102 (sallittu 1000)
CO2 9,50
O2 7,30 (sallittu 5,00)

jarrut
1.akseli 1,8/2,4 ero25%
2.akseli 0,9/1,2 ero25%
käkkäri 1,7/1,3 ero24%

jälkitarkastus:
jarruletku etu vasen (otetaan vastaan korjaustarjouksia)
jarrukilpi etu oikea (otetaan vastaan korjaustarjouksia)
HC/02 pitoisuudet

korjauskehoitus:
pieni reikä matkustajan helmassa
**************

omia kommenttejani/pohdiskeluja:
oikea etujarrulevy ja palat lähes uusia. vasen etujarrulevy huono ja palat huonot.
oikea takajarrulevy syöpynyt ruosteesta, mutta ei näytä haittaavan.
kuskin puolen ovenhelmat oli hiukan rotansyömiä, onneksi ei tullut sanomista.
tähänkin vuosikatsastukseen tuli autoa histautettua urakalla etukäteen, kuskin puolen vetarintunnelin pohja, sekä matkustajan puolen ovien helmat. edellisenä vuonna käytiin läpi tunkinkohdat, ja vetarintunnelin oikea puoli, sitä edellisenä vuonna käytiin läpi takapyörän kotelot :)

kysymyksiä:
miten ihmeessä noi päästöarvot voi mennä noin? CO lähes nolla?
millainen työ on jarrukilven vaihto? jarrusatula täytynee irroittaa? mulla olis ylimääräinen napa+satula samanlaisesta autosta, siinä myös jarrukilpi vaikkakin hapan. pallonivelet hyvät siinäkin. sen vois vaihtaa tilalle, mutta jarrulevyssä on puolen vuoden ulkonaseisomisen jäljet, aika karsean näköinen, lähtisiköhän puhtaaksi käytön myötä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Jarrukilpien vaihto on melko ikävä homma, satula ja levy pitää irroittaa, mutta ongelma on kiinni ruostuneet kilven pienet kiinnityspultit jotka ovat vielä vähän navan takana piillossa. :evil:
Onko muuten jarrukilvet pakolliset? jos poistaisi ne kokonaan? :oops: Minulla on sellainen kuva että joissain autoissa ei ole ollenkaan jarrukilpiä. Vaaditaanko niitä katsastuksessa?
nimimerkillä melko haperot jarrukilvet :(

Korkea O2 arvo viittaisi vuotoon pakoputkessa, tai huonoon palamiseen, tarkista sytytystulpat.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

autostani puuttuu kokonaan tuo apukuskin puolen jarrukilpi. pohdinkin tässä pitäskö siirtää tuo vaihtonapa satuloineen ja jarrukilpineen tilalle, ja nykyisestä navasta siirtää hyvä jarrulevy takaisin.

niin se katsastusmieskin jupisi tulpista jotain kun noita pakokaasuarvoja ihmeteltiin. höh. tulpat vaihdettu elokuussa 4tkm sitten. johdot saattaa olla kolmisen vuotta vanhoja. prkl nyt tuli mieleen että virranjakajan kansi oli yllättävän ruman näköinen sisältä pahus kun uusi oli vaihtolistalla ja hankittuna, olisko voinut johtua siitä? mites toi HC arvo, onko se samoista syistä johtuva oire vai jostain muusta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:autostani puuttuu kokonaan tuo apukuskin puolen jarrukilpi. pohdinkin tässä pitäskö siirtää tuo vaihtonapa satuloineen ja jarrukilpineen tilalle, ja nykyisestä navasta siirtää hyvä jarrulevy takaisin.

niin se katsastusmieskin jupisi tulpista jotain kun noita pakokaasuarvoja ihmeteltiin. höh. tulpat vaihdettu elokuussa 4tkm sitten. johdot saattaa olla kolmisen vuotta vanhoja. prkl nyt tuli mieleen että virranjakajan kansi oli yllättävän ruman näköinen sisältä pahus kun uusi oli vaihtolistalla ja hankittuna, olisko voinut johtua siitä? mites toi HC arvo, onko se samoista syistä johtuva oire vai jostain muusta?
Napa vaihtoon vaan. Ja HC:hen saattaisi auttaa ilmansuodatin ja sytkäosat, eikös?

Edit: Rankasti offtopic, mutta naapuri kaatoi Suzuki Alton tankkiin nitrometanolia pienehkön määrän ja kehui, että meni leimasta hienosti. :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Korkea HC-arvo eli palamattomat hiilivedyt johtuu yleensä juurikin viasta sytytyspuolella tai venttiiliviasta. Korkea happiarvo taas luultavasti vuotavasta pakoputkistosta. Ja sitten kun nuo ovat kunnossa, vielä CO:n tarkistus ja tarvittaessa säätö sinne 2-3% paikkeille.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ilmansuodatin vaihdettu maaliskuussa, noh, kilsoja on näköjään sen jälkeen kertynyt tuohon autoon 13 tuhatta lisää mutta ei kai se nyt vielä...?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin