Saab 900 T16 -88

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Saab 900 T16 -88

Viesti Kirjoittaja haffu »

Jokunen vuosi sitten tällainen odoardonharmaa satku eksyi käsiini kesällä kun -85 satkuni alkoi olemaan tiensä päässä. Ilmestyi juuri sopivaan aikaan myyntiin ja lähipäivinä sovittiin myös kaupat. Tuolloin elettiin kevättä 2009. Satku kun oli sopivasti 3-ovinen. Värikin miellytti omaa silmää ja moottorina toki B202 ahdettuna.

Alkuun fiksailtiin pieniä sähkövikoja, joita autosta löytyi. Esimerkiksi APC-boksi sai lähteä kun ei kunnolla tahtonut toimia. Tämän jälkeen satkulla onkin ajeltu normaalin käyttöauton tapaan remppoja tehden aina niitä vaatiessa. Suurimpana toiminpiteenä ennen vuotta 2012 oli vaihdelaatikon vaihto. Muutoin saanut mennä lähes peruskorjauksilla, eli jarrupalojen vaihtoa ym. pientä. Ajan mittaan myös auton ulkonäköä on koitettu päivitellä omiin normeihin sopivammaksi. Kuten esimerkiksi Super Aero -vanteet ja hieman maltillisempi maski.

Kesällä 2012 auto oli edelleen ihan normaalissa, lähes päivittäisessä käytössään. Kuitenkin eräänä heinäkuisena päivänä olivat öljyt päässeet hieman vähiin, mutta tuolloin ei vielä mitään ilmaantunut. Paria kuukautta myöhemmin tosin alkoi moottori pitämään hiljalleen koventuvaa kalkatusta ja päätin ajaa tien sivuun. Samalla moottorijarrutuksen yhteydessä alkoikin öljynpainevalo vilkkumaan. Epäilykseni osuivat alakerran laakereihin, jotka olivat kenties saaneet siipeensä aiemmasta alhaisesta öljymäärästä.

Satku tuli vielä ajamalla (50km) takaisin kotipihaan. Ja koska tuossa edellisessä Saabissani oli koneremontin jälkeen vain 50tkm ajettu moottori, otettaisiin se siitä suoraan tähän. Samalla vaihtui myös pakoputki DP mukaanlukien 3" rööriin. Kuten myös ahdin vaihtui hieman isompaan, alkupään Escort Cosworthista alunperin olevaan Garrett T35. Välijäähdyttimeksi tuli 450*300*76 kennolla oleva alumiininen. Akku siirrettiin DP:n tieltä, mutta säilyi konehuoneen puolella, tosin toisella puolen. Muita muutoksia ei vielä tässä vaiheessa kuitenkaan tehty.

Toistaiseksi satku on pelittänyt hyvin. Mitä nyt aluksi startin kanssa oli pientä hämminkiä, mutta toinen startti tilalle ja taas toimii. Virtalukon pohja oli myös hieman kulunut, mutta se osoittatui vain valojen toimimattomuutena. Talven ylitse mennään tällaisella ja sinä aikana olisi tarkoitus saada tuo toinen harraste liikkumakykyiseksi. Satku on tällä hetkellä siis käyttöharraste.

Ja mitäkö kevät sitten tuo tullessaan. Tallissa on osia vaikka kuinka. Alustaa olisi tarkoitus jämäköittää vakaajien asentamisella ja puslien vaihdolla. Ulkonäköpuolelle löytyy Airflow puskurit ja Whale tail -spoileria. Jossakin vaiheessa on myös pakko laitella toinen vaimennin putkistoon, sillä tällä hetkellä pitää aivan liian kovaa meteliä.

Ja jokunen kuva itse projektin ajoneuvosta löytynee täältä.

Lisäystä vielä. Tällä hetkellä ahtoputkisto on aikamoinen palapeli. Tarkoitus olisi saada vähän fiksummaksi. Ahtimessa on vakiosta poiketen lähtö alaviistoon eteen. do88.se katsellut jo valmiiksi noita silikonikäyriä. Tarvis myös hommailla Forgen tai vastaavan bypass originaalin tilalle. Tuo Boschilainen kun ei tahdo pysyä enää mukana ja ahdin pääsee hieman sakkailemaan.
Viimeksi muokannut haffu, Ma Maalis 25, 2013 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tässä vuosimallissako ei ole vakaajia vakiona?
Millaset puslat tulee?
Kori taitaa olla välttynyt isommilta ruosteilta?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyseinen auto on tietääkseni lähtenyt T8-moottorilla tehtaalta, mutta myöhemmin vaihdettu T16-tekniikka. Enkä niin hyvin tiedä, että mihin nuo vakaajat ovat sen koommin edes kuulunut. Se tosin tiedossa, että kaikissa 900S malleissa moiset pitäisi löytyä. Uretaanipuslia tuonne olen kaavaillut. Tulkoot kivirekimäinen alusta, eipä haittaa. Ja jäi myös tuosta aloitusviestistä pois näistä kevään suunnitelmista pysäyttämisen parantamista tonnarin jarruilla.

Perusruosteita kyllä löytyy, mutta ei mitään mahdottomia kuitenkaan. Eri asia mitä noista ovista muovien takaa löytyy. Tarkoitus näitäkin sitten fiksailla kun kevät koittaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Saako uretaanisia ihan valmiina, vai tiettämällä?
Joo itelläkin ässässä on vakaajat.
Noilla varmaan käytös muuttuu roimasti.
Tonnarin jarrut eikös menneet suht helpolla työllä satkuun?
Niin ruosteettomia satkuja harvemmin näkee , kun rakenteissa on pesimäpaikkoja reilusti. Itsekkin hitsikonetta laulattanut tovin :lol: .
Lähinnä pito ja alue missä ollut taitaa ratkaista kunnon.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja haffu »

Powerflexiltä löytyy valikoimista og900 ja näitähän sitten myy aika moni pulju. Ja satulathan menevät paikoilleen pienillä modifioinneilla. Pientä tarinaa tuosta löytyy tuolta: http://www.fixmysaab.com/900_repair/bra ... brakes.asp Ja kun palan pinta-ala kasvaa tuolla sen 25% niin kyllähän tuon pitäis vaikuttaa.

Ja mitä noihin ruosteisiin tulee niin yhtään täysin ruosteetonta satkua en ole nähnyt kuin Uudenkaupungin automuseossa. Toki siskon -90 900S oli kohtalaisen vähäruosteinen. Ja kyllä hieman voi vilkaista SAAB:n insinööreihin parissa ruostumispisteessä. Hyvänö esimerkkinä toiminee polttoainetankin korkin luukku.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuli hommattua jotain hifiäkin tähän värkkiin. Eli kun halvalla sai (30€) uuden 6.5" 2-tie erillissarjan päätin moisen ostella. Kyseessä siis tuollainen sarja kuin Macrom M3S.61MK2. RMS-tehoakin huimat 30W ja maksimia 200W. Jakosuotimia ei tosin tuohon pakettiin kuulu, joten kysymys nyt kuuluukin, että minkäsmoiset jakosuotimet olisivat passelit tähän. Googlettelulla löytyi nyt tällaiset ainakin: http://osanetti.fi/2tie-jakosuodinpari- ... 17280.html

Nää autohifit, kuten hifit noin muutenkin, on vähän puutaheinää mulle kuitenkin. Vahvistinta ei tällä hetkellä ole, mutta joskus tulee, mutta tuskinpa kuitenkaan kovin kummoista. Ellei sitten vielä ensi viikolla tule jotain hyviä tarjouksia. Toki jos jokin erillissarjakin on hyvässä tarjouksessa niin moinen saattaa myös tulla hankittua ja tää Macrom siirtyy muuhun käyttöön. Tälläkin hetkellä Rainbow Sound Line SL-C6.2 sen verran hyvässä tarjouksessa, että on kovassa harkinnassa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kuten jo tuonne Mitä ostit saabiisi tänään topic? VOL 2 postasin pariin otteeseen, tuli tosiaan tilattua tuota autohifipuolta hieman paremminkin. Eli etupäähän tiensä löytää Rainbowin Sound Line SL-C6.2 ja jonnekin takaluukun uumeniin myöskin Rainbowin valmiste, eli Hurricane V10 refleksikoteloitu 10" subi. Nämä kytketään SPL Dynamicsin ICE-150.4 4-kanavaiseen vahvistimeen, jota tosiaan tullaan ajamaan 3-kanavaisena.

Vielä pitäisi kuitenkin hommata RCA-kaapelit soittimen ja vahvistimen väliin, virtakaapelit sekä kaiuttimien kaapelit. Olen myös harkinnut tuota akun siirtämistä takaluukkuun ja hankkimalla samalla AGM-akun. Optiman Yellow Top on jo varmaan monille tuttu, mutta onko kellään kokemuksia noista Ground Zeron akuista? "Hifiakkuina" noita enemmän taidetaan mainostaa, mutta ajaisiko tuollainen asiansa auton ainoana akkuna?
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja haffu »

No nytpä tulikin sitten tilattua Innovaten MTX-L WB-lambda, jonka TNT kaiketi ensi viikolla kiikuttanee perille. Samalla pitäisi keksiä tuolle mittarille jokin fiksu paikka jostakin. Jo valmiiksi hyllyssä odottelee asennusta Speedpartsilta aikoinani tilaamat 3 mittaria DIN-paikkaan menevän telineen kera.
Aiemmin ilmaantunut töysyjen jälkeen nytkähdyskin selvisi vihdoin. Itse oletin pitkään, että kyseessä olisi ollut puolan maaliittimen heiluminen, mutta parin lenkin jälkeen ilmeni ettei tästä ollut kyse. Myöhemmin isä (jupu) katseli ja heilutteli eri liittimä ja IMM:n kohdalla tapahtui tämä ilmiö. Nyt 250km myöhemmin ei ole enää ilmaantunut uudestaan. Ja nyt WB:n myötä kyllä pysyy vähän kärryillä sitten seoksistakin. Muutama vuosi sitten rikkoutunut IMM antoi katsastuksessa yli 10% meneviä häkäarvoja. Ihmekös jos poltteli välillä putkessa.

Välissä tuli hankittua myös uusi vaimennin kun vanha sanoi sopimuksensa irti. Tosin hieman turhan kovaääninen tuo rööri on edelleen, eli pitkä kolmituumainen pitänee vielä hommata "alkupäähän" ja siirtää nykyinen taka-akselin jälkeen. Sentään dp:ssä on paikka lambdalle ja muutenkin on ollut ihan hyvä putkisto. Kiitokset tästä Colttille, jolta joskus aikanaan ostin ahtimen kera.

Pitkään jo harkinnut jonkin säädettävän moottoriohjauksen hommaamista. Yhtenä vaihtoehtona käynyt mm. Trionic5, mutta tämän rajaa pois flexifuel käyttö. Toisena vaihtoehtona pyöritellyt MS3+MS3X ja nyttemmin jopa MS3 Pro pyörii mielessä. Vielä kun hinta hieman tuosta nykyisestä laskisi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88 Käyttöharraste

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuli tosiaan tonnari hommattua käyttöautoksi ja satkustakin loppuu leima kuunvaihteessa. 2.4. käyn näyttämässä konttorilla viimeisenä katsastuspäivänä. Tämän jälkeen sitten liikennekäytöstä poisto ja toivottavasti kesäksi takaisin ajoon. Näin ollen siis pitää tuota otsikkoakin hieman rukata paremmaksi. :lol:

Hommaahan tuossa riittää ihan mukavasti kuitenkin. Suurimpana työllistäjänä tietenkin ruosteet. Tämän vuoksi jo aiemmin kyselin facebookissa kaveripiiristäni, onko tiedossa Rauman lähiympäristöstä hyväksi todettuja fiksaamoita. Kunhan edes ~100km säteeltä löytyisi.

Nyt on tuon MS3Pron hintakin tullut hieman alas (1999€->1225€). Toki on vielä noin tuplat MS3+MS3X verrattuna. Tosin tuo Pro-versio on lähes täysin valmis paketti ja paremmilla liittimillä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88

Viesti Kirjoittaja haffu »

Katsastus tuli ja meni. Meni myös läpi. Siis rengasrauta pohjasta. Hieman oletettua suurempaa mätävauriota löytyi mm. takaluukun pohjasta. Kai tuo täytyy ottaa nyt välittömästi liikennekäytöstä pois ja purkaa sisustaa pois. Saa sitten huolettomammin käydä pohjaa läpi. Samoin olisi helppo lisäillä äänieristysmattoa pohjaan, kun tuota äänentoistoakin pitäisi hieman parannella. Onkin viimeinen äänentoistoon liittyvä hankinta tähän autoon.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

jos meinaat tuota myydä (5v sisällä)niin täällä ollaan kiinnostuneita.
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 900 T16 -88

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuonne kuvat.fi palvelun blogiin jaksoin taasen kirjoittaa jotakin. Kyseinen pätkä löytyy siis täältä: http://haffu.kuvat.fi/blog/6/Katsastuksesta+hylsy!/
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin