Stability control failure. Contact service
Re: Stability control failure. Contact service
Tästä vinkistä otettu onkeen ja tänään tapahtuu päivitys. Vikakoodi esp:hen liittyen löyty ja viittaa juuri tuohon (ilmeisesti) abs-boksin ohjelma vikaan. Uusi päivitys ainakin löytyy niin toivotaan, että nämä failuret on sen jälkeen historiaa
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Stability control failure. Contact service
Hain eilen romikselta CIMmin josta aioin purkaa kääntökulma-anturin, vaan sepä oliki autosta jossa ei ollut ESP:eetä ja puuttu koko anturi
Jatkuu ensi vuoden puolella, passelisti tuo ESP pois pelistä just nyt kun tulee jouluna ajettua Suomea päästä päähän.
Jatkuu ensi vuoden puolella, passelisti tuo ESP pois pelistä just nyt kun tulee jouluna ajettua Suomea päästä päähän.
Re: Stability control failure. Contact service
Omaan -03 vuotiseen päivitystä ei voinutkaan tehdä, koska auton abs-boksi on versiota "ei soveltuvaa päivitystä". Mutta tarkastivat kaikki abs:ltä, kääntökulma-anturilta, jarruilta yms. tulevat tiedot ja toimivat moitteetta. Epäillys oli, että jokin abs venttiili takertelee silloin tällöin ja aiheuttaa vian. Nyt taas kerran vika on pysynyt poissa kun on antanut ESPille kunnolla töitä. On näköjään unessa aina kesän jäljiltä
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Stability control failure. Contact service
Jouluaattona ajelin pitkää siivua etelästä pohjoiseen. Huoltsikalle pysähdyttäessä puolen päivän ajon jälkeen alkoi auto herjaan että jarruissakin jotain vikaa, jo valmiiksi päällä olevan stability cont. failuren lisäksi. Vessaan oli kiire niin en sen kummemmin asiaa ehtiny pohtimaan, tulin takas, starttasin auton ja kas, joulun ihme! Kaikki viat oli poistunut.
Onnellista ajoa jatkui pari päivää, kunnes stability failure alkoi taas tulemaan rattia käännettäessä.
Mystinen vika. Akku on selvästi vähän heikossa hapessa jo, niin aattelin sen nyt ekana vaihtaa, ja laturikin ääntää. Laitan ne ensin uusiksi ja katon josko homma olisikin virtaprobleema.
Onnellista ajoa jatkui pari päivää, kunnes stability failure alkoi taas tulemaan rattia käännettäessä.
Mystinen vika. Akku on selvästi vähän heikossa hapessa jo, niin aattelin sen nyt ekana vaihtaa, ja laturikin ääntää. Laitan ne ensin uusiksi ja katon josko homma olisikin virtaprobleema.
Re: Stability control failure. Contact service
Iskariotin kanssa katsottiin OP-Commilla vikakoodeja, tällaista kaikkea tuli (pahoittelut megapostauksesta):
OP-COM 100219a - PC based diagnostic tool
OP-COM - CAN Communication Window> GM based SAAB|Saab 9-3 CAN|Chassis|EHPS (Electrohydraulic Power Steering)
Read Info...
Identifier: 0x0104
Hardware number:24444336
System name: EHPS GEN3 TRW
Part Number:0
Software version number: V20_
System description: TRW 0300
Alpha code:
Code Index and version: 001 00
ECU variant coding: 0x00000100
Total number of fault codes: 3
C1550 - Replace Electronic Control Unit (ECU)
(37) - Not present
U2105 - CAN-Bus ECM Message Range/Performance
(71) - Not present
U2139 - CAN-Bus CIM Message Range/Performance
(71) - Present
OP-COM - CAN Communication Window> GM based SAAB|Saab 9-3 CAN|Body|CIM (Steering Column Module)
Read Info...
Identifier: 0x0306
VIN: YS3FF56W661011338
Hardware number:12803038
System name: CIM
Part Number:12760545
Software version number: 00C2B5E0
Programming Date: 20050714
Hardware key number:
System description: DELPH0400
Alpha code: AA
Manufacturing date: 02400242024202420130
Software Freeze Date: 0134D077
Total number of fault codes: 4
C0460 - <Unknown DTC>
(00) - Present
U1501 - <Unknown DTC>
(01) - Not present
U1501 - <Unknown DTC>
(0F) - Not present
B3981 - <Unknown DTC>
(00) - Not present
OP-COM - CAN Communication Window> GM based SAAB|Saab 9-3 CAN|Chassis|ABS/TC/ESP
Read Info...
Identifier: 0x6A05
Hardware number:0
System name: ESP 430 NG
Part Number:13191184
Software version number: 00C2BD40
Hardware key number:
Alpha code: JC
Software Freeze Date: 0015DB33
Total number of fault codes: 3
U2143 - Invalid Data from SAS (Steering Angle Sensor)
(71) - Present
U2103 - No Communication with CAN-Bus (High Speed)
(00) - Present
C0460 - Steering Angle Sensor Circuit Malfunction
(11) - Present
Akun vaihdoin, laiskaan starttaamiseen auttoi. Onkohan tuossa CIMmissä enemmänkin vikaa. Tuli vain mieleen tuossa pitkällä matkalla kun huomasin ettei pitkät mene päälle/pois joka kerta viiksestä. Vakkarikaan ei mene aina päälle.
OP-COM 100219a - PC based diagnostic tool
OP-COM - CAN Communication Window> GM based SAAB|Saab 9-3 CAN|Chassis|EHPS (Electrohydraulic Power Steering)
Read Info...
Identifier: 0x0104
Hardware number:24444336
System name: EHPS GEN3 TRW
Part Number:0
Software version number: V20_
System description: TRW 0300
Alpha code:
Code Index and version: 001 00
ECU variant coding: 0x00000100
Total number of fault codes: 3
C1550 - Replace Electronic Control Unit (ECU)
(37) - Not present
U2105 - CAN-Bus ECM Message Range/Performance
(71) - Not present
U2139 - CAN-Bus CIM Message Range/Performance
(71) - Present
OP-COM - CAN Communication Window> GM based SAAB|Saab 9-3 CAN|Body|CIM (Steering Column Module)
Read Info...
Identifier: 0x0306
VIN: YS3FF56W661011338
Hardware number:12803038
System name: CIM
Part Number:12760545
Software version number: 00C2B5E0
Programming Date: 20050714
Hardware key number:
System description: DELPH0400
Alpha code: AA
Manufacturing date: 02400242024202420130
Software Freeze Date: 0134D077
Total number of fault codes: 4
C0460 - <Unknown DTC>
(00) - Present
U1501 - <Unknown DTC>
(01) - Not present
U1501 - <Unknown DTC>
(0F) - Not present
B3981 - <Unknown DTC>
(00) - Not present
OP-COM - CAN Communication Window> GM based SAAB|Saab 9-3 CAN|Chassis|ABS/TC/ESP
Read Info...
Identifier: 0x6A05
Hardware number:0
System name: ESP 430 NG
Part Number:13191184
Software version number: 00C2BD40
Hardware key number:
Alpha code: JC
Software Freeze Date: 0015DB33
Total number of fault codes: 3
U2143 - Invalid Data from SAS (Steering Angle Sensor)
(71) - Present
U2103 - No Communication with CAN-Bus (High Speed)
(00) - Present
C0460 - Steering Angle Sensor Circuit Malfunction
(11) - Present
Akun vaihdoin, laiskaan starttaamiseen auttoi. Onkohan tuossa CIMmissä enemmänkin vikaa. Tuli vain mieleen tuossa pitkällä matkalla kun huomasin ettei pitkät mene päälle/pois joka kerta viiksestä. Vakkarikaan ei mene aina päälle.
Re: Stability control failure. Contact service
Itselle tuli tänään Stability control failure, Contact service sekä Malfunction Brake, Make safe stop -ilmoitukset kun lähdin vähän käynnistämisen jälkeen liikennevaloista oikealle. Lisäksi paloi ESP off-, ABS- ja käsijarrun merkkivalot. Noin 500 metrin tahmean ajon jälkeen pysäytin ja starttasin uudestaan eikä ilmoituksia enää tullut puolen tunnin ajon aikana. Liittyisköhän kova pakkanen asiaan?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Stability control failure. Contact service
Voi hyvinkin liittyä. Kovilla pakkasillahan ihmisillä noita infoja on tullut. Jostain syystä minulla ei kuitenkaan koskaan, vaan aina nollakeleillä kun täräyttää kosteaan tilaan kuten parkkihalliin ja käännöksissä. Oudointa on, että edellisestä stability control failuresta on jo toista vuotta aikaa, vaikka silloin niitä tuli kerran pari kuussa ja aina starttauksen jälkeen kaikki kunnossa. Ihme parantuminen?!zenga kirjoitti:Itselle tuli tänään Stability control failure, Contact service sekä Malfunction Brake, Make safe stop -ilmoitukset kun lähdin vähän käynnistämisen jälkeen liikennevaloista oikealle. Lisäksi paloi ESP off-, ABS- ja käsijarrun merkkivalot. Noin 500 metrin tahmean ajon jälkeen pysäytin ja starttasin uudestaan eikä ilmoituksia enää tullut puolen tunnin ajon aikana. Liittyisköhän kova pakkanen asiaan?
Jos jarrut pelaa ja kaikki infot häipyy startin jälkeen, niin en välittäis asiasta mitään. Pysyvä vika on sitten eri juttu ja vikapaikkoja kuulostaa olevan vaikka ja kuinka paljon
(-> TECHiä)
Re: Stability control failure. Contact service
Pakkanen ja huurre varmaankin vaikuttavat asiaan. Itellä vm-08 93 ja joka talvi on tullut pari kertaa ilmoitus. Auton "rebootti" on ainakin mulla auttanut asiaan.zenga kirjoitti:Itselle tuli tänään Stability control failure, Contact service sekä Malfunction Brake, Make safe stop -ilmoitukset kun lähdin vähän käynnistämisen jälkeen liikennevaloista oikealle. Lisäksi paloi ESP off-, ABS- ja käsijarrun merkkivalot. Noin 500 metrin tahmean ajon jälkeen pysäytin ja starttasin uudestaan eikä ilmoituksia enää tullut puolen tunnin ajon aikana. Liittyisköhän kova pakkanen asiaan?
Re: Stability control failure. Contact service
Kävin männäviikolla Turun Metriautossa merkkihuollossa. Tuomio oli CIM rikki, osa oli ~650€ ja siihen askartelut päälle. Aattelin Ruottista kattella purkuosaa.
Re: Stability control failure. Contact service
Tilasin Ruotsista käytetyn CIMmin. Kyselin avainta mukaan, ei löytynyt. Mutta tiesivät kyllä purkamollakin että ilman avainta ei voi koodata uudestaan, eivätkä meinannu myydä. Olin sitä kääntökulma-anturia lähinnä vailla, niin myivät sitten kuitenkin ilman palautusoikeutta. Osa tuli, vaihdoin pelkän anturin, ei voittoa. Sama vikailmoitus säily.
Merkkiliikkeeseen käynee tie.
Merkkiliikkeeseen käynee tie.
Re: Stability control failure. Contact service
Näyttääkö se ohjauskulma-anturi vieläkin nollaa vaikka pyörittelee rattia? Tuli vaan mieleen, että jos siitä on kalibrointi vaan pielessä, niin sen sais Techillä helposti kuntoon.
Jos vaihtaa koko CIM:n, niin pitää hankkia sitten koodaamattomia avaimia, että saa homman toimimaan. Noita löytyy eBaysta ellei merkkiliikkeestä löydy.
Jos vaihtaa koko CIM:n, niin pitää hankkia sitten koodaamattomia avaimia, että saa homman toimimaan. Noita löytyy eBaysta ellei merkkiliikkeestä löydy.
Re: Stability control failure. Contact service
Näyttäis olevan -03 -malliin uusin CIM-softaversio 12805099. Ko. versiossa on mm. just diagnostiikkaherkkyyttä muuteltu. Itelläni näytti olevan toi jo paikallaan, joten päivittely ei auta. Tulee kans pakkasaamujen jälkeen auton lämmettyä välillä toi herja tauluun hitaissa käännöksissä ja syynä on aina ohjauskulma-anturi ja jos toi vika on päällä, niin anturi näyttää pelkkää nollaa. Virrat pois ja takas ratkaisee tuon aina loppupäiväksi.SA9000AB kirjoitti:Omaan -03 vuotiseen päivitystä ei voinutkaan tehdä, koska auton abs-boksi on versiota "ei soveltuvaa päivitystä".
Re: Stability control failure. Contact service
Tästä Saabin pyhästä kolminaisuudesta (CIM, ISM ja SCL) kysymystä:
Meneekös se nyt niin, että vain CIM vaatii TECHin käyttöä? Eli, että ISM:n ja SCL:n voi vaihtaa "ihan ite" milloin huvittaa?
Onkos se niin, että ohjauspylvään lukosta nimenomaan se noin nyrkin kokoinen mötikkä on se joka rikkoutuu, ei niinkään itse ohjauspylväs??
Jos ulkomailta tilaa hiluja, niin onko merkitystä sillä, kummalla puolella ohjaus on?
Mulla on kerran hirttänyt ohjauspylvään lukko niin, että ratti ei inahtanutkaan, kunnes yhtäkkiä rämähti vaan auki. Nyt olen huomannut, että avainpesä eli ISM vähän takkuaa, kun yrittää kääntää ekasta pykälstä eteenpäin. Ei aina, mutta välillä.
Mitä nyt olen netistä katsellut, niin ohjauspylvään lukkoa saa alle satasen ja virtalukkoa noin 100 € eli ei mitään syntisen kalliita.
Meneekös se nyt niin, että vain CIM vaatii TECHin käyttöä? Eli, että ISM:n ja SCL:n voi vaihtaa "ihan ite" milloin huvittaa?
Onkos se niin, että ohjauspylvään lukosta nimenomaan se noin nyrkin kokoinen mötikkä on se joka rikkoutuu, ei niinkään itse ohjauspylväs??
Jos ulkomailta tilaa hiluja, niin onko merkitystä sillä, kummalla puolella ohjaus on?
Mulla on kerran hirttänyt ohjauspylvään lukko niin, että ratti ei inahtanutkaan, kunnes yhtäkkiä rämähti vaan auki. Nyt olen huomannut, että avainpesä eli ISM vähän takkuaa, kun yrittää kääntää ekasta pykälstä eteenpäin. Ei aina, mutta välillä.
Mitä nyt olen netistä katsellut, niin ohjauspylvään lukkoa saa alle satasen ja virtalukkoa noin 100 € eli ei mitään syntisen kalliita.
Re: Stability control failure. Contact service
Ihmeiden aika ei ole ohi, Check Ok eli vika on pois!
Noh kyllähän se jotain askarteluakin vaati.
Tilasin siis Ruotsista purkuosana CIMin samalla osanumerolla kuin oma. Irroitin pelkän kääntökulma-anturin, ja asensin omaan CIMiin. Vika ei korjaantunut pelkästään tällä, vaan sama vanha virsi jatkui. Eli heti kun auton starttas tuli "Stability..." virheilmo näyttöön. Ei ehtinyt edes niin pitkälle että olisi tarvinnut rattia kääntää.
Tilasin varalle pari koodaamatonta avaimen lähetinosaa ja lähdin Hämeenlinnaan kargin luo, tarkoituksena koodata paikalleen Ruotsista tullut varaosa autoon TECHillä. Vanhat avaimet eivät olisi enää pelannut, siksi tilasin lähetinosat.
Mutta mutta, testin vuoksi kokeiltiin kalibroida kääntökulma-anturi uudestaan ennen CIMin vaihtoa, ja kas, vikailmoitus hävisi! Tosin tuli heti ensimmäisellä koeajolla ekan kerran kun käänsi rattia takasin, mutta toisen kalibroinnin jälkeen on pysynyt pois.
Eli autossa on paikallaan alkuperäinen CIM, ja vaan steering angle sensor on vaihdettu.
Noh kyllähän se jotain askarteluakin vaati.
Tilasin siis Ruotsista purkuosana CIMin samalla osanumerolla kuin oma. Irroitin pelkän kääntökulma-anturin, ja asensin omaan CIMiin. Vika ei korjaantunut pelkästään tällä, vaan sama vanha virsi jatkui. Eli heti kun auton starttas tuli "Stability..." virheilmo näyttöön. Ei ehtinyt edes niin pitkälle että olisi tarvinnut rattia kääntää.
Tilasin varalle pari koodaamatonta avaimen lähetinosaa ja lähdin Hämeenlinnaan kargin luo, tarkoituksena koodata paikalleen Ruotsista tullut varaosa autoon TECHillä. Vanhat avaimet eivät olisi enää pelannut, siksi tilasin lähetinosat.
Mutta mutta, testin vuoksi kokeiltiin kalibroida kääntökulma-anturi uudestaan ennen CIMin vaihtoa, ja kas, vikailmoitus hävisi! Tosin tuli heti ensimmäisellä koeajolla ekan kerran kun käänsi rattia takasin, mutta toisen kalibroinnin jälkeen on pysynyt pois.
Eli autossa on paikallaan alkuperäinen CIM, ja vaan steering angle sensor on vaihdettu.
Re: Stability control failure. Contact service
Omaani tuli vaihdettua täysin uusi CIM. Uuteen CIM:iin pystyy koodaamaan vanhat avaimet, mikäli ECM:ää ei ole vaihdettu samalla. Tollakin konstilla hävis ko. virhe - tosin tuli vähän kalliimaksi. Saksassa maksoi uusi CIM 384€. Paikallinen Länkkäri olis myyny vastaavan hintaan 580€.