900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Onneksi tuli varattua ensi torstaiksi muutenkin huolto eikä sitä ennen ole mitään tärkeää ajoa, pitää vain katsoa pitääkö hankkia uusi ylävesiletku vai riittääkö vanhan lyhennys :?:
Uutta ja kunnollista kehiin kun kerran korjaamassa ollaan. Ei se loppuletku siitä nuorru, että tämänhetkisen ongelman lyhentää pois.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Näinhän se on. Sitä hiukkasen ihmettelin, ettei 16v-satkuun löytynyt ylävesiletkua ollenkaan ainakaan motonetin luettelosta, vain 8v. Noh, jätän korjaamon huoleksi uuden hankkimisen kun kerran kaiken muun (jäähdytysnesteet, termostaatti, öljyt, öljynsuodatin) olen jo valmiiksi hankkinut. Kait niitä Saabin tiskiltä ainakin saa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mulla on muuten yksi 2,1:sen letku jemmassa. Ostin sen merkkiliikkeestä keväällä 2009 ja oli käytössä 2010 alkutalveen asti. Muistaakseni tämä letku meni siitä mustasta mötikästä vesipumpulle ja siitä lähti ohuempi haara koneen perää eli auton keulaa kohti. Nimittäin jos joskus tulee tarvetta ja ei muualta löydy.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Pidetään muistissa, jos noita letkuja rupeaa lisääkin paukkumaan :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ruisku on taas kunnossa, lämmintä tulee, käy vähän siistimmin uusilla öljyillä jne. Avaimia kun kävin hakemassa sanoivat että joko on ollut kansivika tai on nyt tulossa, kun öljyä tuli jäähdytysnesteen mukaan kun huuhtelivat järjestelmää. Loogisesti olen päätellyt että kun auto on 315tkm ajettu H-koneinen Saab, siinä luultavasti on vaihdettu kannentiiviste jo kerran, ja kun mitään kansivikaan viittaavia oireita ei ole niin en ole ainakaan vielä huolestunut. Nestettä tai öljyä ei myöskään kulu tai ilmaannu lisää. Uusi letku on tarvike.

Kaasarin herättelin taas tänään starttikaapeleilla, onneksi tuli naapurin vieraat auttamaan kun meinasi olla hankalaa yksillä käsillä ja jaloilla samaan aikaan pitää ruiskussa kierroksia, kääntää ryyppyä konehuoneesta ja startata kuskin paikalta. Luotan nyt tuuriin enkä käännä seosta laihemmalle, se ei tunnu käytöksestä päätellen olevan yhtään rikkaalla niin toivotaan että kelpaa katsastukseenkin. Käyttelin vihreän lämpimäksi pihassa, vaihdoin ruiskun huonot mutta vanhoja paremmat Bosch-pyyhkijät siihen ja ruiskuun uudet Unipointit, sitte lähdin Tarjoustaloon ostamaan vähän polttimoita, ja vaihdoin kuskin puolen H4:sen uuteen kun se pimeni joulun aikaan. Tulihan pieni kirkkausero. :D

Huomenna kun pakkanen hellittää vaihdan vielä molempiin kuskin puolen jarru-/seisontavalopolttimon, molemmista kun on seisontavalopuoli pimeänä samasta polttimosta :mrgreen: ja nyt varaan vihreälle ajan katsastukseen maanantaiaamuksi. Pitää vissiin ruveta ottamaan sen akku sisälle lämpimään kun ei jaksa noiden kaapeleiden kanssa leikkiä aina kun sillä haluaa ajaa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kannattaisko kannenpulttien kireys tarkistaa tässä vaiheessa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Varmaan kannattaisi, jos osaisi ja olisi jotain sisätilaa missä tehdä... Vai onnistuuko tuollainen homma ihan ulkona perushylsysarjalla? Pitääkö se musta 16-valve-tekstillä varustettu koppa ottaa pois edestä? Jonkunmoinen momenttiavainkin löytyy mutta enpä ole vielä sen käyttöön perehtynyt...

Jos joku haluaa kiristää esim. 50€-korvauksella, niin ilmoittautumisia otetaan vastaan :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joo, venttiilikoppa pois ja sitten momenttiavaimen kanssa kokeilet kireyden. Taitaa tuossakin kuitenkin jo olla torx-kantaiset pultit, joihin ei perushylsysarjasta löytyne hylsyä. E16 taitaa olla oikea koko.
Ihan hyvin tuon voi ulkotiloissakin tsekata, jos vettä tai lunta ei sada.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Enpä lyö vetoa mutta muistelisin että torxipultteihin löydy työkaluja... Ja venttiilikopan tiivistekin pitäisi varmaan sitten hankkia uusi. Noh, pitää jossain vaiheessa kattella mahdollisuuksia...että vituttaa ettei ole tallia, voisi siellä viettää kaikki illat tämän koneen sijaan ja saada ehkä jopa marginaalisesti enemmän aikaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

C kävi sitten tänään katsastuksessa (itse olin i:llä töissä) ja olihan yllätykselliset tulokset.

A) Päästöt meni läpi vaikken tehnyt seokselle mitään (lappu on autossa, mutta olin katsovinani että aika pieni oli CO-arvo)
B) Käyttöjarruissa molemmilla akseleilla ero 0%, käsijarrussa 7% (sinänsä loogista, kun on uudet jarruosat ympäriinsä)
C) Korjauskehotus tuli vasemman ajovalon valokuviosta (ilmeisesti johtuu Tarjoustalon halvimmasta H4-polttimosta, katsoin jo asennuksen jälkeen että onpa oudon häikäisevän näköinen ja katsastajakin epäili samaa. Ostin kaksi, kokeillaan toistakin...)
D) Hylky tuli kuskin puolen alapallonivelestä. Vanhoista katsastuslapuista tiedän että se on vaihdettu muutama vuosi sitten, eli vähemmän yllättävästi edellisten omistajien jäljet näkyvät taas kerran, tällä kertaa tarvikenivelessä...

Sinänsä olen pirun iloinen ettei tullut mitään mainintaa korista tai kaasarista. Alapallonivel vaihtuu hovikorjaajalla, toivottavasti ehtii tammikuun loppuun mennessä ettei tarvitse pulittaa täyttä hintaa toista kertaa.

Pitääkö korjauskehotuksen aiheen olla korjattuna uusintatarkastuksessa, jos se tehdään kolmen viikon päästä katsastuksesta?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei ole pakko. Mutta jos sitä ei ole korjattu, se kirjataan rekisteröintitodistukseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Ei ole pakko. Mutta jos sitä ei ole korjattu, se kirjataan rekisteröintitodistukseen.
Näin järkeilinkin.
Rattivaihde kirjoitti:Alapallonivel vaihtuu hovikorjaajalla, toivottavasti ehtii tammikuun loppuun mennessä ettei tarvitse pulittaa täyttä hintaa toista kertaa.
Hovikorjaajalla on nyt sitten tallissa levällään Volvo-merkkinen kuorma-auto, joten alapallon vaihdon teetän näillä näkymin samalla korjaamolla kuin tuon ruiskun huollonkin. Pallon hankin tietysti itse, että varmasti saan sen parempilaatuisen vaihtoehdon tällä kertaa...

Ruiskussa ei ole mitään valittamisenaihetta esiintynyt huollon jälkeen, kaikki nesteet pysyvät tasoissaan ja samanlaatuisina, lämpenee (muttei yli), käynnistyy luotettavasti ja silleen. Käyntiääni kylmänä vain kuulostaa edelleen yhtä pahalta kun on tottunut vähän kauniskäyntisempiin (suhteellinen käsite :mrgreen: ) moottoreihin. Tosin heti kuulostaa kauniimmalta kun käynnistää Toyotan ja Volvon dieseleiden kanssa samaan aikaan töistä lähtiessä. :lol:

Ilmansuodatin pitäisi vielä vaihtaa, taidan ajaa ainakin kunnolla lämpimäksi etukäteen, sen verran muovisia osia näyttää olevan siinä tiellä että muuten on pelko persiissä... Lisäksi täytyy katsoa jos olisi palkkapäivä kun käyn sen alapallon ostamassa, niin voisi tilin balanssi riittää niihin kullasta vuoltuihin 2,1-tulppiin :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Edellisviestin juttuihin ei vielä sen suuremmin lisättävää, mutta taas kerran parkissa moottori käyden odotellessa tuli heureka. Normaaliin tyyliin minuutin-parin jälkeen CE-syttyi, ja lämpömittarin viisari aloitti normaalin matkansa ylöspäin. Päätin kattella tippuuko se jossain vaiheessa termarin avauduttua, mutta matka jatkui hitaasti mutta varmasti. Sammutin sitten moottorin ja silloin tajusin luultavan syyn tälle hommalle: flektin en ole kuullut käyvän vielä ikinä tuossa autossa. Liikkeellelähdön jälkeen lämmöt tippuvat pikaisesti ja CE sammui parin kilsan päästä, kuten aina.

Tulin sitten kotia, selailin foorumilta vähän vahvistusta teorialleni ja sitten kattelin vähän kuvakansiota, ja kuinka ollakaan:
Kuva
(Isommasta näkee vähän paremmin) Nuo kaksi punaoranssia irtonaista johtoa ylävesiletkun kyljessä ovat kovasti samannäköisiä kuin taustalla syylärin päässä näkyvät kaksi kappaletta.

Teoria: jäähdyttimen termostaattianturi on hirttänyt kiinni, ja tähän on keksitty nerokas ratkaisu... Pitää huomenna kokeilla. Mihinkäs nuo irtonaiset tulevat kiinni?

Teoriaa saa myös korjata jos on aihetta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

liittyvät ilmastointiin.. nuo 2 irtonaista suojattua liitintä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Näinkö on? Jotain tuollaista aiemmin itsekin arvelin, kun ei niille näkynyt mitään loogista sijoituspaikkaa eivätkä näyttäneet mitenkään irronneilta tai käytetyiltä.

Pitääpä sitten selvitellä mistä ne johdot flektille menevät, johdot yhdistämällähän sen pitäisi ilmeisesti herätä henkiin. Tarkemmin muistellen kerran olen flektin nähnyt käynnissä, nimittäin Joensuussa autoa tarkemmin kattellessa ja moottorin käydessä, silloin olikin lämmöt niin korkealla että syttyi jo varoitusvalokin.

Kun kerran termostaatti pelaa, maantiellä on lämmöt kohdallaan ja lämmönnousu alkaa kun auto on seissyt jonkin aikaa paikallaan, eikä muuten kovalla pakkasella helposti lainkaan, niin flektin/jäähdyttimen suuntaan tuo mun mielestä viittaa. Jäähdytin näyttää parempikuntoiselta kuin vihreässä, joten sitä en oikein osaa epäillä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin