Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Olis tarkoitus vaihtaa jarrunesteet takaletkujen vaihdon yhteydessä.
Samaan pakettiin sitten kytkimen nesteetkin eka kerran, jos vaikka saisi korroosion topatuksi ennen kuin lakkaa toimimasta. Vaikka saattaahan tuo olla jo myöhästäkin syöpymien suhteen.
DOT 4 lienee sopiva aines, vaan paljonko käyn hakemassa? Tarjoustalossa näky olevan litran purkki (ainoa) alta 7€, mutta ei taida riittää molempiin operaatioihin?
Samaan pakettiin sitten kytkimen nesteetkin eka kerran, jos vaikka saisi korroosion topatuksi ennen kuin lakkaa toimimasta. Vaikka saattaahan tuo olla jo myöhästäkin syöpymien suhteen.
DOT 4 lienee sopiva aines, vaan paljonko käyn hakemassa? Tarjoustalossa näky olevan litran purkki (ainoa) alta 7€, mutta ei taida riittää molempiin operaatioihin?
CS 2,0t -97 225 000 km
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Samalla säiliöllähän ne on,mut kytkimeen ei taida mennä paljoa..Riippuen käytätkö jarrujen ilmaamisessa talteenotto pulloa..itse ottaisin 2 purkkia kuiteskin..ei se pilaannu ja tartteehan sitä joskus uudestaankin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Sen verran halpaa nestettä kuitenkin, että kannattaa ostaa pari purkkia ja päästellä hieman läpi, että varmasti vaihtuu vanhat uusiin... Avattua pulloa en itse säilöisi käytettäväksi kovin kauaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Saatan olla väärässä.mutta eikös ABS jarrut vaadi DOT 5.1 :sta ??Hukkaportti kirjoitti:Olis tarkoitus vaihtaa jarrunesteet takaletkujen vaihdon yhteydessä.
Samaan pakettiin sitten kytkimen nesteetkin eka kerran, jos vaikka saisi korroosion topatuksi ennen kuin lakkaa toimimasta. Vaikka saattaahan tuo olla jo myöhästäkin syöpymien suhteen.
DOT 4 lienee sopiva aines, vaan paljonko käyn hakemassa? Tarjoustalossa näky olevan litran purkki (ainoa) alta 7€, mutta ei taida riittää molempiin operaatioihin?
Viimeksi muokannut Firges9000, La Joulu 29, 2012 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
ABS jarrut kaipaavat oman jarrunesteen ei käy sama kun normaalissa jarrujärjestelmässä muistaakseni tuo DOT 5 oli ABS jarruihin käypää
Firges9000 kirjoitti:Saatan olla väärässä.mutta eikös ABS jarrut vaadi DOT 5 :sta ??Hukkaportti kirjoitti:Olis tarkoitus vaihtaa jarrunesteet takaletkujen vaihdon yhteydessä.
Samaan pakettiin sitten kytkimen nesteetkin eka kerran, jos vaikka saisi korroosion topatuksi ennen kuin lakkaa toimimasta. Vaikka saattaahan tuo olla jo myöhästäkin syöpymien suhteen.
DOT 4 lienee sopiva aines, vaan paljonko käyn hakemassa? Tarjoustalossa näky olevan litran purkki (ainoa) alta 7€, mutta ei taida riittää molempiin operaatioihin?
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Ja eikös tämäkin yleensä lue jopa säiliössä tai korkissa? Jos ei siellä, niin jossain manuaalissa tai vähintäänkin korjauskäsikirjassa.
EDIT: Korjauskäsikirja sanoo kyllä DOT4 jokatapauksessa... Tiedä sitten kun ei vielä ole ollut omalla kohdalla ajankohtaista.
EDIT: Korjauskäsikirja sanoo kyllä DOT4 jokatapauksessa... Tiedä sitten kun ei vielä ole ollut omalla kohdalla ajankohtaista.
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Täällä
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebleed.php
ja myös täällä
http://saabclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=9847
annetaan ymmärtää että sinne laitetaan DOT 4:ää tai DOT 5.1:stä, mutta EI DOT 5:sta. Toisaalta jälkimmäisessä todetaan että jos huljutat koko systeemin läpitte niin ei se ole niin justiinsa vaikka laittaisi sitä DOT 5:sta.
Ja kahta litraa on tuossa ensimmäisessä ohjeistuksessa käytetty, mutta siinä taitaa olla huljutteluvaraakin aika paljon. Toisaalta miellyttävämpi kokemus on toimivat, herkät jarrut kuin ruostunut jarrusylinteri. Ja jos seitsemän euron lisäpanoksella on moinen mahdollista saavuttaa hiukankin pidemmäksi ajaksi, itse ainakin olisin valmis tuon sijoituksen siihen toiseen pulloon tekemään.
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebleed.php
ja myös täällä
http://saabclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=9847
annetaan ymmärtää että sinne laitetaan DOT 4:ää tai DOT 5.1:stä, mutta EI DOT 5:sta. Toisaalta jälkimmäisessä todetaan että jos huljutat koko systeemin läpitte niin ei se ole niin justiinsa vaikka laittaisi sitä DOT 5:sta.
Ja kahta litraa on tuossa ensimmäisessä ohjeistuksessa käytetty, mutta siinä taitaa olla huljutteluvaraakin aika paljon. Toisaalta miellyttävämpi kokemus on toimivat, herkät jarrut kuin ruostunut jarrusylinteri. Ja jos seitsemän euron lisäpanoksella on moinen mahdollista saavuttaa hiukankin pidemmäksi ajaksi, itse ainakin olisin valmis tuon sijoituksen siihen toiseen pulloon tekemään.
Viimeksi muokannut marvi, To Joulu 27, 2012 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Mites taajaan olette noita nesteitä vaihdelleet?
Glykoli happanee (sanan mukaisesti) parissa vuodessa ja alkaa syövyttää kennoja (Purkkarin Volvopenta huolto-ohjelma, sama 2v vaihtoväli, glykoli & tislattu vesi).
Jarruneste kerää itseensä vettä ja aiheuttaa korroosiota. Lisäksi kovissa jarrutuksissa (ei Suomessa "käytännössä", mutta?) nesteen kiehumispiste alenee ja neste kiehahtaa.
Joskus tein Rouvan pirssiin vuosittain takasylkkyjen irtivasaroinnin (katsastus), kunnes vaihdoin uudet. Putkiliitoksen avauksesta putkesta juoksi aluksi oranssia ruostevettä!
Omassa kärryssä noi litkut on vaihdettu huolloissa säännöllisesti sen 2v ohjelman mukaisesti, vaan nyt viimeiset luokkaa viisi vuotta on saattanut väliä syntyä.
Rupes kiinnostaan, jos säiliö on sama, niin ovatkohan huollossa myös kytkimen osuuden vaihtaneet? Siis kuuluuko huoltoon ja jos, niin ovatko ehkä saaneet sitä valohoitoa?
Mutta tämähän alkaa olla selvää, 2 ltr DOT 4.
Itseasiassa huomasin kaupan hyllyssä joidenkin purkkien kupeessa tekstin silicon, joka nostatti varpailleen asian suhteen.
Thx kaikille avittaneille, tästä oli oikeesti paljon riemua välttämään väärät litkut.
Tommonen säie tuli vielä vastaan http://keskustelu.suomi24.fi/node/10007555
Ja näin menevät asiat iloisesti sekaisin http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Jarrunesteet
Glykoli happanee (sanan mukaisesti) parissa vuodessa ja alkaa syövyttää kennoja (Purkkarin Volvopenta huolto-ohjelma, sama 2v vaihtoväli, glykoli & tislattu vesi).
Jarruneste kerää itseensä vettä ja aiheuttaa korroosiota. Lisäksi kovissa jarrutuksissa (ei Suomessa "käytännössä", mutta?) nesteen kiehumispiste alenee ja neste kiehahtaa.
Joskus tein Rouvan pirssiin vuosittain takasylkkyjen irtivasaroinnin (katsastus), kunnes vaihdoin uudet. Putkiliitoksen avauksesta putkesta juoksi aluksi oranssia ruostevettä!
Omassa kärryssä noi litkut on vaihdettu huolloissa säännöllisesti sen 2v ohjelman mukaisesti, vaan nyt viimeiset luokkaa viisi vuotta on saattanut väliä syntyä.
Rupes kiinnostaan, jos säiliö on sama, niin ovatkohan huollossa myös kytkimen osuuden vaihtaneet? Siis kuuluuko huoltoon ja jos, niin ovatko ehkä saaneet sitä valohoitoa?
Mutta tämähän alkaa olla selvää, 2 ltr DOT 4.
Itseasiassa huomasin kaupan hyllyssä joidenkin purkkien kupeessa tekstin silicon, joka nostatti varpailleen asian suhteen.
Thx kaikille avittaneille, tästä oli oikeesti paljon riemua välttämään väärät litkut.
Tommonen säie tuli vielä vastaan http://keskustelu.suomi24.fi/node/10007555
Ja näin menevät asiat iloisesti sekaisin http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Jarrunesteet
CS 2,0t -97 225 000 km
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Otan tän vielä tähän ylös ton DOT luokituksen tähden, asia on hankala satunnaisen käyttäjän kannalta. Netti juttujen pohjalta asia ei ole selvä edes korjaamon henkilöstölle!
DOT4 ja DOT5.1 ovat käypäsiä keskenään. Silikonipohjainen DOT5 EI ole. Korjatkaa jos nyt meni jotenkin väärin. DOT4 lienee se alkuperäinen?
Tuolla linkin takana liivitakki iloisesti opastaa asiassa tuntematta DOT5 ja DOT5.1 eroja.
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Jarrunesteet
DOT4 ja DOT5.1 ovat käypäsiä keskenään. Silikonipohjainen DOT5 EI ole. Korjatkaa jos nyt meni jotenkin väärin. DOT4 lienee se alkuperäinen?
Tuolla linkin takana liivitakki iloisesti opastaa asiassa tuntematta DOT5 ja DOT5.1 eroja.
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Jarrunesteet
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Kyllä. DOT 5.1 nestettä voi huoletta laittaa DOT 4 järjestelmiin. Sekoittuvat keskenään, ja DOT 5.1:llä on korkeammat kiehumispisteetkin. Sitten tämä DOT 5 on silikonipohjainen ja yleensä käytetty moottoriurheilussa. DOT 5 nestettä ei oikeastaan kannata käyttää, sillä joskus myöhemmin huollossa sinne kuitenkin kaadetaan ihan normaalia jarrunestettä ja sitten on asiat taas vituillaan.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
duuduu kirjoitti:Kyllä. DOT 5.1 nestettä voi huoletta laittaa DOT 4 järjestelmiin. Sekoittuvat keskenään, ja DOT 5.1:llä on korkeammat kiehumispisteetkin. Sitten tämä DOT 5 on silikonipohjainen ja yleensä käytetty moottoriurheilussa. DOT 5 nestettä ei oikeastaan kannata käyttää, sillä joskus myöhemmin huollossa sinne kuitenkin kaadetaan ihan normaalia jarrunestettä ja sitten on asiat taas vituillaan.
Kirjoitin vahingossa DOT 5 vaikka piti olla DOT 5.1 jota olenkin käyttänyt.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Olivat pajalla kuitenkin laittaneet DOT 5.1 ja jättäneet tuomani DOT4 käyttämättä.
Sanoivat, jotta näin kuluu olla ABS jarrujen kanssa.
Kytkinpoljintuntuma muuttui hieman, nyt työliike alkaa ylhäältä asti, aiemmin alussa taisi olla hieman löysää. Vaste myös saattaa olla hieman jäykempi, voi myös olla pelkkä tuntuma johtuen pidemmästä työliikkeestä.
Sanoivat, jotta näin kuluu olla ABS jarrujen kanssa.
Kytkinpoljintuntuma muuttui hieman, nyt työliike alkaa ylhäältä asti, aiemmin alussa taisi olla hieman löysää. Vaste myös saattaa olla hieman jäykempi, voi myös olla pelkkä tuntuma johtuen pidemmästä työliikkeestä.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Kytkin ja jarrunesteiden määrä?
Varmaan ihan aito tunne. Tulihan järjestelmä samalla ilmattua. 9000 voi laittaa kumpaa vaan edellä mainituista. Tietenkin korjaamot pitävät hyllyssä 5.1 joka sopii kaikkiin eikä tarvitse tapauskohtaisesti miettiä sopiiko se 4.0 ja saivathan näin sinulta laskutettua sievästi aineistakin.Hukkaportti kirjoitti:Olivat pajalla kuitenkin laittaneet DOT 5.1 ja jättäneet tuomani DOT4 käyttämättä.
Sanoivat, jotta näin kuluu olla ABS jarrujen kanssa.
Kytkinpoljintuntuma muuttui hieman, nyt työliike alkaa ylhäältä asti, aiemmin alussa taisi olla hieman löysää. Vaste myös saattaa olla hieman jäykempi, voi myös olla pelkkä tuntuma johtuen pidemmästä työliikkeestä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB