Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
Tänään jäi katsastajalta kiilat satkua katsastaissa paikoilleen. Kuului vai kolaus kun pudotti alas. Kotia lähtiessä alkoi kuulua kolina edestä. Kävin takaisin konttorilla, jossa katsastusmies ja minä katsottiin ettei näkyvää vikaa ollut. Noissa kiiloissa oli pitkät varret jotka paikoillaan sojoittii eteenpäin ja se mietitytti, voisiko vääntä vetoakselin mutkalle?
Katsastus muuten meni läpi , vain valojen korkeus sai korjauskehoituksen.
Konttori lupasi korvata jos vikaa tuli .
Loksutusta kuuluu lähes jatkuvaan nyt , ehkä kääntely lisää hieman ääntä.
Mennessä konttorille ei ääniä kuulunut ollenkaan etupäästä.
Katsastus muuten meni läpi , vain valojen korkeus sai korjauskehoituksen.
Konttori lupasi korvata jos vikaa tuli .
Loksutusta kuuluu lähes jatkuvaan nyt , ehkä kääntely lisää hieman ääntä.
Mennessä konttorille ei ääniä kuulunut ollenkaan etupäästä.
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Ke Tammi 02, 2013 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
Kuulostaa kaulaa haetulta, mutta jos löytyy maksaja vetonivelen/maljan/tripodin vaihdolle, niin mikä ettei...
Lonksottaako nopeasti vai hitaasti, kuusi vai kolme kertaa per pyörän kierros. Sisäpäässä tripodissa on kolme rullaa, ulommassa nivelessä kuusi kuulaa.
Missä vaiheessa ne kiilat sitten otettiin pois, vai hukattiinko jonnekin tien varteen? Pakkohan se on ainakin osittain laskea alas pyörilleen, edttä kiilat saa pois tukivarsien alta.
Lonksottaako nopeasti vai hitaasti, kuusi vai kolme kertaa per pyörän kierros. Sisäpäässä tripodissa on kolme rullaa, ulommassa nivelessä kuusi kuulaa.
Missä vaiheessa ne kiilat sitten otettiin pois, vai hukattiinko jonnekin tien varteen? Pakkohan se on ainakin osittain laskea alas pyörilleen, edttä kiilat saa pois tukivarsien alta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
Tuota kaveri hoksasi vasta kun yritti pakittaa autoa, että tangot on paikoillaan. Toinen katsastusmies ne otti pois. Silloin ilmeisesti ottivat kiinni nostopalkkiin , jolla keulaa nostettiin. Eli jäivät jotenkin jännitykseen. Harvakseltaan kolkottaa mut säännöllisesti suoraankin ajaessa .jus kirjoitti:Kuulostaa kaulaa haetulta, mutta jos löytyy maksaja vetonivelen/maljan/tripodin vaihdolle, niin mikä ettei...
Lonksottaako nopeasti vai hitaasti, kuusi vai kolme kertaa per pyörän kierros. Sisäpäässä tripodissa on kolme rullaa, ulommassa nivelessä kuusi kuulaa.
Missä vaiheessa ne kiilat sitten otettiin pois, vai hukattiinko jonnekin tien varteen? Pakkohan se on ainakin osittain laskea alas pyörilleen, edttä kiilat saa pois tukivarsien alta.
Ja korostan , ettei kolinaa kuulunut aiemmin .
En tiedä vaikuttaako tuossa tapahtumassa vielä kun autossa on madallusjouset?
Katsastusmies tuumi , ettei näitä ole niin usein katsastettavana enää. Ettei tahdo muistaa kiilarautoja ottaa pois

Pitänee lähteä tallille katsomaan mitä siellä on mennyt , jos se pyörän poistolla näkyisi paremmin .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
Moro.
Oisko mahdollista, että rauta osuessaan sinne nosturin himppeisiin väänsi nyt ylätukivarren mutkalle, ja vetarin sisänivel on nyt eri asennossa ku normaalisti. Jos sisäniveleen on kulunut vähänkin uraa ja nyt rullat menee tämän uran yli eikä ole siinä kohtaa missä ennen. Kannattaa kyllä käydä mittauttamassa aurauskulmat ainakin.
Ja lasku tietysti sinne konttorille.
Oisko mahdollista, että rauta osuessaan sinne nosturin himppeisiin väänsi nyt ylätukivarren mutkalle, ja vetarin sisänivel on nyt eri asennossa ku normaalisti. Jos sisäniveleen on kulunut vähänkin uraa ja nyt rullat menee tämän uran yli eikä ole siinä kohtaa missä ennen. Kannattaa kyllä käydä mittauttamassa aurauskulmat ainakin.
Ja lasku tietysti sinne konttorille.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
Onneksi ei ollut mitään vikaa etupäässä . Vika löytyikin vielä oudommasta paikkaa . Käsijarrua vetäessä kolina loppui . Ovi auki ajaessa hoksasin äänen tulevan takapyörästä . Nostin tunkilla takasen ja oli takapyörän pultit löysääntyneet. Kirin muutkin pyöränpultit ja ne oli kyllä kiinni.
Pultit kirittyä ääni lakkasi kokonaan. Vähän nolottaa
. Tosin voihan olla niin että joku on löysännyt niitä , tai oma moka . Vajaa 100 km tuli ajeltua ja tuntui toimivan muuten ok. Onni onnettomuudessa, että pahempaa ollut ja ei rengas irronnut. Kyllä on vaikeaa autossa sisällä kuunnella , mistä ääni tulee.
Vielä kun tuo kolina ilmeni tuon tapahtuman jäljiltä , automaattisesti arvelin äänen johtuvan noista kiilojen jäännistä paikoilleen. Että olisi rikkoneet jotain. Onneksi ei tullut paikan päällä ruvettua enemmälti messuamaan
..
Pultit kirittyä ääni lakkasi kokonaan. Vähän nolottaa

Vielä kun tuo kolina ilmeni tuon tapahtuman jäljiltä , automaattisesti arvelin äänen johtuvan noista kiilojen jäännistä paikoilleen. Että olisi rikkoneet jotain. Onneksi ei tullut paikan päällä ruvettua enemmälti messuamaan

900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
kyllä se väliin on juu vaikeaa se äänen paikallistaminen autossa, itsekkin luulin tässä juuri että olisi apparin takapyörän laakeri joku mouruaa, kumminkin vielä ennen laakerin hakua katselin auton lämpökameralla läpi ja kuskin etupyörähän sielä oli kymmenisen astettä muita lämpöisempi.
ja etulaakerin vaihdolla siis lähti ehdottomasti suurin mouruaminen, nyt luulen kuulevani että toinen etulaakeri alkaa ääntämään, pitäisi vaan muistaa joskus pidemmän ajon jälkeen taas katsoa keskiöiden lämmöt.
ja etulaakerin vaihdolla siis lähti ehdottomasti suurin mouruaminen, nyt luulen kuulevani että toinen etulaakeri alkaa ääntämään, pitäisi vaan muistaa joskus pidemmän ajon jälkeen taas katsoa keskiöiden lämmöt.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
^Minkähintasia on lämpökamerat ja mista niitä saa? 

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
http://www.thermosun.fi/Laempoekamerat-ja-tarvikkeet
http://www.infradex.com/?gclid=CP6b1q_S ... cAodElgAkw
http://www.infradex.com/?gclid=CP6b1q_S ... cAodElgAkw
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
Kiitoksia. Arvelinkin ettei taida olla ihan muutaman kympin vehkeitä?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Katsastajalta jäi kiilat paikoilleen , voiko rikkoa vetoaks?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu