Elikkä ihmettelin outoa klopinaa joka alkoi aika yhtä äkkiä. Eilen sitten löysin syypään. Luulin että vaihteiston vääntötuen pusla oli vain mennyt V-tuix mutta ei - koko vääntötuki oli irti lootan kyljestä ja pultit katkenneet sinne laatikon sisään. Kysynpä vaan että mitä tässä tilanteessa voipi tehdä muutakuin noitua ja vettää kännit? Pajahommiksi taitaa mennä, onko joku joutunut noita itse irrotteleen ja onko onnistunut vai vienkö suosiolla pajalle? Ovatko lie miten tiukassa siellä koloissansa? Pitäis ensten vaan saaha joku toinen auto emännälle että se voi kulukia töihin, ite pääsen pyörällä.
Mikähän tuohon on muuten johtanut, onko edelliset omistajat koittanu polttaa kumia vai mitä helevattua?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Muistikuva kiristyksestä oli, että ensin momenttiin useampi kymmenen newtonia (olisko voinut olla 90?) ja sitten vielä kulma 90 astetta. En oo kyllä ihan varma, mutta muistelisin että aika piukkaan piti vetää. Toisaalta jos kaikki kolme pulttia on poikki, niin miten lie tiukalla ne jämät
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Kaik kolome on tosiaa poikki. Mulla ei vaan mahu kupoliin että miten ne on voitu saaha katki, eikö kellekkään oo käyny tämmöstä vastaavaa? On vissiin saanu isosti kenkää tuo auto aiemmin.
Kai se täytyy ostaa akalle joku halapa tojota tai muu rottelo että saapi ajella töihin ja ruveta purkaan tuota saappia. Varalaatikko on mutta ihan periaatteen vuoksi tympäsee ruveta remppaamaan taas.
Muoks: heittäkeepä arvio että onko nopeempi homma vaihtaa koko loota vai ruveta temppuileen noita pultintynkiä pois? Mulla nimittäin ois pihalla lojuvassa toisessa femmassa joku arpaloota, oletettavasti ehjä kuitenki.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
jorppe, siinä on käytetty liianpitkiä pultteja. Vaikka olisi kiristetty momenttiin niin pultti on kiristynyt pohjaan eikä ole kiristänyt tukea. En tiedä pystytkö poraamaan pulttien natsat pois. Jos mahdollista porata, niin ota mitta varalaatikosta, poraa siihen syvyyteen lisää rot off. Valitse poran terä pultin irrotus työkalun mukaan, ei mitään kartoita vasenkätisellä kierteellä. Porauksen jälkeen pultti on vapaa ja irtoaa helposti.
1. toki voi kokeilla suoraan migilläkin hitsata mustaa tai rosteripulttia jämään kiinni. asetonilla pitää nuukasti pestä kaikki öljynpaska yms höyrystyvä pois maisemasta ja pultti ei tietenkään saa olla mitenkään sinkitty tai pintakäsitelty, koska paska höyrystyessään pilaa hitsin lujuutta. toki voi harkita kannakkeen hitsaamista suoraan jämiin kiinni, voi olla nopein konsti ja jos ei pysty/ pysy, siten niin jatkaa allamainituilla nysväyksillä. pitää vaan ensin ehkä niiden jämien korkeutta kasvattaa ja reiät varmaan senkata, jotta paremmin mahtuu hitsaamaan..riippuu siitä miten syvällä jämät ovat...
2. Jos pääsee paikoillaan poraamaan esireiät jämien keskelle, niin tarkkaan pistepuikolla keskiökolo n, 0,5 mm sisään keskelle ja n. 3 mm poralla ensin n. max 10 mm. sitten n. 4--5 mm mm poralla ehkä 20 mm, sitten bilteman kunnon ulosvetosatsin poralla loput ja lyödään se 6- kulmainen vääntiökara reikään. Ohulla poralla on helpompi porata keskeisesti ( pysyy keskiökuopassa) mutta ei liian syvään, koska varsinkin kokemattomalta helposti katkeaa.
Tärkeintä on porata noi esireiät varman päälle siten, ettei pora katkea, koska silloin peli on menetetty, kun kovaa jämää ei saa ulos.
3. Jos ei onnaa edelliset niin jatkona voi sitten porata se jämä kokonaan pois ja siksi keskiöreiät on porattava n. 0,5 mm tarkkuudella keskelle ja suoraan jo alunperin. lopuksi kierteet avataan uuteen uskoon kierretapilla.
Aika herkkää hommaa ja kokemustakin pitäisi olla. väärällä asenteella pilaa vaan pohjat.
--
Jospa sinne on tullut laitettua väärän lujuusluokan pultteja tai motin kannakointi on vaan niin retku, jotta pikkuhiljaa väsyttänyt pultit? tai tosiaan liian pitkät pultit, jolloin väsyttävä taivutus kohdistuu terävään kierteen pohjaan, joka on se heikoin paikka.
Viimeksi muokannut stara, To Tammi 03, 2013 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
sye kirjoitti:Vaikka olisi kiristetty momenttiin niin pultti on kiristynyt pohjaan eikä ole kiristänyt tukea.
No tätä mietin itsekin. Kiitos vahvistuksesta. Onhan se niin, että jos kappaleen kiristää kunnolla, niin ei se pultin "perä" saa takaseinässä kiinni olla. Eihän se oikein muutoin toimi .
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
kokeile, saatko migillä hitsattua mutterin katkenneen pultin päähän, tälläkonstilla olen aika monta katkennutta pulttia ottanut ylös. Ja reilusti sitten virtaa siihen miggiin.
RR69 kirjoitti:kokeile, saatko migillä hitsattua mutterin katkenneen pultin päähän, tälläkonstilla olen aika monta katkennutta pulttia ottanut ylös. Ja reilusti sitten virtaa siihen miggiin.
... juuri näin ja ei sitten kuumasinkittyä mutteria
Musta näytti että ne pultit on katkennu silleen aika tyvestä, että ei niihin varmaan saa hitsattua. Mutta täytyy vielä tarkistaa, kiitos kaikista vinkeistä! Onko muuten laatikon kuori alumiinia, eli voiko sinne ihan suoraan ruveta turaamaan migillä ilman että lanka sulaa kierteisiin kiinni?
Pitänee ruveta suunnitteleen myös sitä poraushommaa. Nyt kuitenkin pitää varmaan jokatapauksessa ruveta suunnittelemaan vara-autoa siksi aikaa että purkaa kaiken ylimääräisen pois tieltä. Edelleen tympäsee vähän muttei niin paljoa. Toivottavasti ne pultit on käytetty jossain vaiheessa irti niin ne voisivat lähteä kohtuudella irtikin.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
eipä se rautalanka aluun tartu mutta jos on jämät montussa, niin alukierre sulaessaan vioittuu ja taatusti siellä jämät pysyvät. Alun palaminen/höyrystyminen räkii ihan sikana ja juuri setekee puhtaan hitsin saamisesta vaikeaa. Jos saisi alumiinista hieman reiän reunaa jollain dremelillä tms poistettua niin avartaa maisemaa. jos ovat pinnan alapuolelta poikki niin paha on. sellaiset ohutseinämäiset putkenpätkät/ rinkulat voisi olla apuna siinä mielessä, ettei töki aluun ja pilaa hitsiä sotkuilla.
En osaa oikein itsekään sanoa lähtisinkö hitsaamaan vai poraamaan, vaikka paljon on molempia nysvätty. jos pinnan tasossa, niin ehkä primäärisesti kokeilisin hitsaamalla pultit jämiin. jos ei aukea/ tartu niin laikalla putsaisin pinnan ja sitten poraamaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Eipä tuo ehkä viitsimisestä ole ollut kiinni, lähinnä olen nautiskellut toimivasta autosta ja olipa tuossa naimajaishommia ynnä muuta pikku puuhastelua.
Homma oli hoitunut taitavan hitsarin käsissä, tynkiin oli onnistuneet naittamaan mutterit. Ja siinäpä se, samalla vaihdatin kone- ja lootaöljyt kun oli pakkaset ja näky femmassa olevan ne roput hankalammin kuin vanhemmissa Saabeissa. Kokonaiskulu oli öljyineen muistaakseni noin 160 euroa. Ja nyt tosiaan toimii
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91