"Tehtaan 1.8t biopower"

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

"Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tuulilasin mittaustuloksia.
Väittäävät, että olis se pikku Garretti tuossa.
Sivu 1.
Sivu 2.
Sivu 3.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ihan normi 1.8t biopower joo. 11T siinä on kuitenkin oikeasti, tuotto sama kuin pikkugarrettissa joka on alkupään malleissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onko tuollainen jälkiasenteinen biopower ohjelma testattu rullilla? Ng kolkissa siis. Pitäisi löytyä 220-230hv mutta löytyykö paperilla?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kiinnostaisi vähän sama asia, kun "kaikki" tuntuvat väittävän ja kertovan totuutena että niin tuo pikkugarretti kuin mitsun 11T, "Ei vain voi tuottaa niin paljoa tehoa" koska se menee tukkoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Atticus
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Loka 12, 2012 09:37
Paikkakunta: Turku

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja Atticus »

...ja sitten kun välillä muistaa irroittaa sen F2 sulakkeen ni autolla-ajaminen on taas kivaa! Olis mielenkiintoinen nähdä miten tossakin testissä aikoinaan olisi tullut eri tulokset.

Tuli eilen tosiaan tämä tehtyä ja pään sisällä heräsi kysymyksiä miksi viime kerrasta pääsi kulumaan niin pitkä aika, on se ero järkyttävä!
2021 Tesla Model 3 Performance
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On testattu (tarkoilla) rullilla, useasta yksilöstä. Aika lailla 215-220 heppaa on se joka sieltä oikeasti löytyy E85:lla. Tällöin mankun PWM on maksimissa eli vastaa tilannetta W-letku irti, ahtopainetta ei tule enempää kuin ~0,8 bar siellä hieman alle 5000rpm josta huipputeho B207 moottorissa löytyy vakioahtimella. Ennakkoa tai seosta säätämällä ei niin ikään saa enempää tehoa.
Eli kun otetaan tavanomainen myyntilappulisä tai hitusen asiakasystävälliseksi säädetty dyno niin ollaan siellä 220-230 haarukassa.

Bensalla (98E) todelliset rullilla mitatut tehot on aika tasan 200hv. 95E rokottaa selvästi lukemia, etenkin vääntöjä.

En ole huomannut eroja pikkumitsun ja pikkugarrettin välillä.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Tammi 07, 2013 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja 900i »

Putosin kärryiltä. Mikä on F2 sulake?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa tarkoittaa ECU resetointia. Ei mitään tarvetta sellaiseen ellei softassa ole jotain vialla ja adaptoituu päin pyllyä.. Googlen perusteella jotain amerikkalaisten hölmöilyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jcarlson kirjoitti:Bensalla (98E) todelliset rullilla mitatut tehot on aika tasan 200hv. 95E rokottaa selvästi lukemia, etenkin vääntöjä.
Toissa keväänä penkitin tuon 1,8t:n ja sieltä tuli aikalailla samat lukemat, 204,9hv/325nm. Huipputeho 5690rpm ja huippuvääntö 3180rpm. Tehoa oli kierrosvälillä 4800-6000rpm, lähes sama 204hv siis koko tuolla välillä.. Suuttimet taitavat olla tapissaan kun tehokäyrä on lähes vaakasuora tuolla alueella.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahdin on tapissa. Ei tule sen enempää 2007-> mallisesta jossa on isommat suuttimet. n. 200-205hv/340Nm on 98E:llä tyypillinen lukema, 95E:llä 190-195hv/320Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hmm.. okei. En halua väittää vastaan, kysyisin kuitenkin että: Kuinka sitten voidaan luvata samaiselle ahtimelle esim. bensastage3:lla 235hv? Ja garrett valmistajana speksaa ahtimen riittävän 230hv asti (ylin linkki)?

Mikä näistä seuraavista on sport sedanista löytyvä garrett GT2052? Kun näyttää olevan kolmea eri versiota.
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... %20%281%29
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... %20%282%29
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... %20%283%29
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Atticus
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Loka 12, 2012 09:37
Paikkakunta: Turku

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja Atticus »

jcarlson kirjoitti:Taitaa tarkoittaa ECU resetointia. Ei mitään tarvetta sellaiseen ellei softassa ole jotain vialla ja adaptoituu päin pyllyä.. Googlen perusteella jotain amerikkalaisten hölmöilyä.
Joku voi kokeilla, ketä kiinnostaa. Itsellä ja isälläni on jcarlsonin biopower-konversiot (2004 ja 2008) ja eroa ei voi olla huomaamatta. Jostain luin (valitettavasti en muista mistä) että tuo sulake irti noin 10 minuutiksi ja takaisin paikalleen, pitäisi juurikin resetoida ECUn. En sitten tiedä kuinka päin pyllyä molemmat autot adaptoituu mutta ero on ollut huomattava.
2021 Tesla Model 3 Performance
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En kyllä ole penkissä(kään) huomannut mitään tuollaista eroa.. enkä mitään sellaista toimintoa sinne ole ohjelmoinut enkä ole tietoinen että tehdaskaan niin olisi tehnyt. :) On kyllä ajettu rullilla sellaista autoa jota ei ole pitkään aikaan resetoitu ja samat tehot tuli kuin vasta ohjelmoidusta. Se ecun sulakkeen irroitus siis resetoi osan adaptaatioista mutta ei kaikkia, e85-pitoisuutta esimerkiksi ei.

Äkkiseltään ainoa selitys minkä keksin kyseisellä käytökselle on, että boost adaptaatio resetoituu ja se ajautuu jonkin ajan kuluessa hieman miinuksen puolelle. Resetoinnin jälkeen ahdot ampuu polkaistessa ensin hieman yli tavoitteesta ja auto tuntuu äkäisemmältä. Kuitenkin vedon pitkittyessä massat ja ahto asettuu tavoitteeseen ja teholukema ei muutu. Adaptoiduttuaan toimii kuten on tarkoitettu ja ahtopaine sekä ilmamassa seuraavat pyydettyä. Mutta tämäkin pitäisi ensin käytännössä todistaa, lukemalla adaptaatiot ennen nollausta ja seuraamalla käyriä sekä ennen että jälkeen resetoinnin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakari kirjoitti:Hmm.. okei. En halua väittää vastaan, kysyisin kuitenkin että: Kuinka sitten voidaan luvata samaiselle ahtimelle esim. bensastage3:lla 235hv? Ja garrett valmistajana speksaa ahtimen riittävän 230hv asti (ylin linkki)?

Mikä näistä seuraavista on sport sedanista löytyvä garrett GT2052? Kun näyttää olevan kolmea eri versiota.
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... %20%281%29
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... %20%282%29
https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... %20%283%29
Ei välttämättä mikään noista. OEM-valmistajille voidaan myydä ihan eri versioita samalla tyyppimerkinnällä olevista ahtimista kuin mitä viritysmarkkinoille. Muistaakseni mittasin irto 11T:stä imusiiven ja oli noin 36mm luokkaa eli ei ainakaan tuo isoin. Garrettin lupaus noille pienimmille on 210hv joka onkin erittäin hyvin linjassa mitattujen kanssa. Tuo hieman yli menevä lukema jonka E85:lla saa puristettua on polttoaineen ominaisuuksien ansiota. Aivan ahtimen choke rajalla mennään, kartta loppuu 22lb/min = 166g/s. Juurikaan yli 160g/s MAF lukemia ei ole noista pikkuahtimista saanut ikinä logattua vaikka hukkaporttia ajettaisiin täysillä kiinni (w-letku irti). Kompuran hyötysuhdekkin on enää 60% joka tietysti tarkoittaa kuuman ahtoilman lisäksi (no, ahtopaine on sen verran matala jo että se auttaa lämmöntuoton kanssa) sitä, että turbiinilta vaaditaan paljon tehoa = hukkaportti kiinni, korkea pakopaine, huono huuhtelu.

Summattuna: Ahdin on ihan tapissa. :)

Niin ja mitä noihin lupauksiin tulee, niin niissä on tunnetusti aina vähän ilmaa. 14T:n kanssa 3" downpipe racekatilla auttoi sen n. 12hv verran, kyllä se varmasti kuristunutta 11T/GT20 ahdintakin auttaa hieman. Sellaista kombinaatiota ei ole vielä penkitetty mutta suhtaudun kovin skeptisesti 235hv bensatehoon sitä ennen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: "Tehtaan 1.8t biopower"

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tyhjentävä vastaus. Täytyy ihmetellä sitten lisää kun on penkitystulos kourassa seuraavasta kokoonpanosta...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin