Latausjännite
Re: Latausjännite
Mulle oli uutta, että rattilukko on aina päällä. Olen luullul, että menee päälle vasta kun ohjaus on oikeassa asennossa taikka kääntää rattia. Ei ollut tarkoitus halkoa hiuksia, en vain ymmärtänyt alkuperäistä viestiä. Veri on kait aivoista mahalaukussa jouluruokien kimpussa.
Re: Latausjännite
Voisiko asian ymmärtää niin, että heilauttamalla rattia, todetakseen rattilukon lukkiutuvan, voi olla varma siitä, ettei mitään toimintahäiriötä ole päällä?
Eli rattilukkoa ei ole pakko lukita, kunhan ei revi avaimia irti vielä käynnissä olevasta autosta? Minulla renkaiden ollessa suorassa, ratti on vielä vapaana ellei sitä väännätä 5 min vasemmalle.
Eli rattilukkoa ei ole pakko lukita, kunhan ei revi avaimia irti vielä käynnissä olevasta autosta? Minulla renkaiden ollessa suorassa, ratti on vielä vapaana ellei sitä väännätä 5 min vasemmalle.
Re: Latausjännite
Kuuluuhan se selvä klonksahtava ääni kojelaudan alta rattiakselilta aina, kun rattilukko lukitsee/vapauttaa. Kääntyy se ratti suorassa ollessaan jonkin verran, vaikka on lukittuna. Toppaa, kun yrittää vähän enemmän kääntää.
Alkaa luisua tämä keskustelu sivuraiteille itse otsikosta. Sillä tavallahan tämä rattilukko liittyy tosiaan näihin akkuasioihin, että tätä sähkönkulutusta voi jäädä päälle. Myös toisella tavalla voi ilmetä rattilukon toiminta akun ollessa huonossa kunnossa, että se ei välttämättä toimi oikein eli jää epämääräiseen tilaan heikon akun johdosta. Silloin syntyy rattilukon vikatila ja auto on jumissa. Ei käänny edes virtalukko.
Alkaa luisua tämä keskustelu sivuraiteille itse otsikosta. Sillä tavallahan tämä rattilukko liittyy tosiaan näihin akkuasioihin, että tätä sähkönkulutusta voi jäädä päälle. Myös toisella tavalla voi ilmetä rattilukon toiminta akun ollessa huonossa kunnossa, että se ei välttämättä toimi oikein eli jää epämääräiseen tilaan heikon akun johdosta. Silloin syntyy rattilukon vikatila ja auto on jumissa. Ei käänny edes virtalukko.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Latausjännite
Onko kellään kokemusta noista Motonetin latureista, että millaisia kamppeita nuo on. Hintaluokaltaan tulis samoihin kun tuo Neobrothersin laturi.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Latausjännite
Motonetissä näkyy olevan kahta eri laturia tarjolla diisseliin, mutta ainakin tuossa meidän TTIDin Densossa oli noin 60mm hihnapyörä, joten Motonetin Opel 1.9CDTI-laturi sopinee Denson tilalle. Mahtaako Motonetin tehdaskunnostettu laturikin olla Elstock, jollaisen itse ostin Varaosamafiasta (270e).
Eski
Eski
Re: Latausjännite
Nonniin, nyt se poksahti omasta 2009 TTid:stä.. Mittarissa 144 000km.Eski kirjoitti:Aika monesta 1.9-diisselistä on laturi poksahtanut noin 100tkm ajettuna, joten melkeinpä kannattaa henkisesti varautua laturin uusimiseen noilla kilsoilla... Ainakin jos konehuoneesta löytyy tällainen 130A Denso ->
Tilalle kelpaa siis tehdaskunnostettu Elstock 28-5619 ->
http://www.elstock.dk/visvare.php?nr=28 ... n&menu=omb
Mittasin huvikseni myös uuden laturin toimintaa ja nyt latausjännite näytti olevan 14,1V ja akun lepojännitekin oli 12,75V. Akkua ei siis vielä ole vaihdettu ja "leimojen" mukaan on auton alkuperäinen Saab Genuine 80A -patteri vuodelta 2008.
Eski
Eilen alkoi kuulumaan autoon sisälle tasainen kierrosten mukaan vaihtuva vinkuna, paikallistin äänen laturin paikkeille.
50km ajon jälkeen vinkuna vain kovenee ja kierrokset jää tyhjäkäynnillä normaalia korkeammalle ~1200rpm. Pääsin autolla kotiin ja sammutuksen jälkeen kokeilin startata, ei käynnistynyt enää. Laturi oli todella kuuma, ei kättä kärsinyt päälle laittaa
Auto oli koko yön laturissa ja nyt aamulla lähti hyvin käyntiin, samalla syttyi myös laturin häiriövalo sekä ilmoitus lataamattomuudesta. Myös vinkuna loppui kuin seinään..
Uusi laturi tulee tänään, saappa nähdä kuinka kinkkinen tuo on vaihtaa paikalleen.
Re: Latausjännite
Uskomaton laturitalvi..
Re: Latausjännite
Kertokaahan nyt onko normaalia ettei latausjännite nouse missään tilanteessa yli 14V ja normaalisti vaihtelee maantiellä ajellessa 13,2-13,8V. Nämä arvot on otettu OBD lukijalla ja Torque ohjelmalla. Suoraan laturilta (laturilta mitaten ja moottoriin maadoittaen) tulee kyllä yleismittarilla 14,1-14,4V riippuen kaasusta. Kuuluuko tuon vähetä tällä tavalla matkalla?
Re: Latausjännite
Akunkengän ja kaapelin välinen liitos kai hapettunut.. Laskee jännitettä. Tyyppiominaisuus voisi sanoa.
Re: Latausjännite
Oma veikkaus miksi nämä laturit ei kestä saabissa on sen paikka. Bmw laturit on samankokosia teholtaan mutta niille ohjataan jäähdytysilmaa omalla putkella. Saabin laturi on todella kuumassa paikassa josta lämminilma ei pääse poistumaan. Myös toisessa saksalaisessa premium merkissä on huolehdittu laturin jäähdytystä nestejäähdytyksellä. Nämä mersun laturit on jo 200a kooltaan.
Tämmönen ajatus heräsi kun vaihdoin savuavaan konehuoneseen uutta laturia syksyllä.
Tämmönen ajatus heräsi kun vaihdoin savuavaan konehuoneseen uutta laturia syksyllä.
Re: Latausjännite
Onkos tuohon hapettumaan muuta ratkaisua, kuin vaihtaa koko kenkä?
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Re: Latausjännite
On vissiin vaihdettu koko kaapelia, luulisin että voi yhtälailla hapettua laturin päästä..
Re: Latausjännite
12V lyijyakun pikavarausjännite (siis laturin) on luokkaa 14,4V. Kestovarausjännite siinä 13,7V. Latausjännite siis vaihtelee akun varaustilan mukaan. Tyhjempää akkua saatetaan varata pikavarauksella, jotta saadaan nopeammin täyteen, sitten täydempää kestovarauksella, joka voi maata navoissa jatkuvasti.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Latausjännite
Onko noi Saabiin asennetut laturit niin älykkäitä, että vaihtavat jännitettä?
Re: Latausjännite
Neobros'sin toimittama Denso oli uusi, ei tehdaskunnostettu. Eikä vanhaa tartte laittaa vaihdossa.
Jännä että 9-3:een myyvät samaa laturia halvemmalla kuin 9-5:een. Kysyin miksi, niin selittelivät hihnapyörän erillaisuudella. EPC:n mukaan pyörä on sama kaikissa saabin asennetuissa 1.9 dieseleissä..
Jännä että 9-3:een myyvät samaa laturia halvemmalla kuin 9-5:een. Kysyin miksi, niin selittelivät hihnapyörän erillaisuudella. EPC:n mukaan pyörä on sama kaikissa saabin asennetuissa 1.9 dieseleissä..
V90 CC D4 AWD