Lisätietoa vikakoodista
Lisätietoa vikakoodista
Olisko kellään mitään muuta tietoa tästä vikakoodista muutakun, että kaasuläppään viittaa?
p0638 01 Throttle Actuator Control Range, short to B+
Auto on -03 2.0t ss
p0638 01 Throttle Actuator Control Range, short to B+
Auto on -03 2.0t ss
Re: Lisätietoa vikakoodista
Kaasuläpän asento ei vissiin vastaa pyydettyä. Voi olla anturivika kyseessä tai läppä jumittelee. Tech2:lla ainaskin voisi tehdä testin tolle kaasuläpälle.
Re: Lisätietoa vikakoodista
Läpän asento poikkeaa pyydetystä.
Jotain häikkäähän tuossa motorisoidussa kaasuläpässä on.
Testerillä, myös esim. mun x431:llä, voi ohjata läppää aukeamaan/sulkeutumaan asteittain. Samalla voi tarkistaa läppäakselilla olevien potentiometrien antamaa asentotietoa ja verrata sitä moottorilla ohjattuun signaaliin sekä visuaalisesti katsoa missä asennossa läppä oikeasti on. Joku ristiriita kai näissä nyt on.
Moottori on PWM-ohjattu ja sen pulssinleveyden mukaan läppäanturit ilmeiseti antavat nyt aivan eri tietoa.
Jotain häikkäähän tuossa motorisoidussa kaasuläpässä on.
Testerillä, myös esim. mun x431:llä, voi ohjata läppää aukeamaan/sulkeutumaan asteittain. Samalla voi tarkistaa läppäakselilla olevien potentiometrien antamaa asentotietoa ja verrata sitä moottorilla ohjattuun signaaliin sekä visuaalisesti katsoa missä asennossa läppä oikeasti on. Joku ristiriita kai näissä nyt on.
Moottori on PWM-ohjattu ja sen pulssinleveyden mukaan läppäanturit ilmeiseti antavat nyt aivan eri tietoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisätietoa vikakoodista
Voivoi, ku tulee hepreaa mulle... Tuo kaasuläppä todellaki jumitti kiinni alkutalvesta niin jottei lähteny käyntiin enää.korjaamolla jonkinmoista valohoitoa antoivat sitte jotta saatiin kone käyntiin.Onko sielä olemas mitään läpän asennon tunnistinanturia?Pystyiskö sitä millään kotikonstein mittailemaan, jotta mikä sakkaa? Ei persaukinen viittisi heti viedä korjaamolle, eikä ole tutuillakaan mitään ohjelmia jolla voisi katsoa.Jos kaasuläppäkotelo menee vaihtoon niin mistä sitä kannattaisi ensimmäiseksi kysellä? Ja läppä ilmeisesti jumittaa kunnolla nyt kun moottorin vikavaloa ei enää saa akun kengän irroittamisella pois.
Re: Lisätietoa vikakoodista
Kaasuläppäkotelossa on 2 asentoanturia, joista molempien pitää olla kunnossa. Ehjän kaasuläppäkotelon voi löytää joltain purkaamolta suht hyvään hintaan.
Re: Lisätietoa vikakoodista
Saako niitä mitattua yleismittarilla? Ja jos saa niin tietenki pitäs tietää sitte normaalit vastusarvot? Vastus ilmeisesti muuttuu kaasuttaessa?
Re: Lisätietoa vikakoodista
En osaa sanoa. Noita on tullut tarkasteltua vain Tech2:lla, mikä näyttää anturien arvot voltteina.
Re: Lisätietoa vikakoodista
Aivan kuten kirjoitin aiemmin, niin kaasuläppäakselilla on potentiometrit (2kpl) asentoantureina. Ne muuttavat resistanssia päinvastaiseen suuntaan toisiinsa nähden eli toimivat "peilikuvina".
Potikat on kytketty 5 V jännitteeseen ja niiden liulta lähtee ulostulojännite. Se siis muuttuu läpän kääntyessä. Potikka muodostaa nk. jännitteenjakokytkennän liulta.
Mun testerillä saa myös tuon liukujen antaman ulostulojännitteen, mutta vielä sen lisäksi prosentuaalisena lukuna. Resistanssi arvoja ei testeri näytä, mutta ei niitä tarvitsekaan.
Yleismittarilla voi mitata nuo samat liukujen jännitteet (maita vasten) kaasuläppäkotelon liittimestä/johtosarjasta. Resistanssia niistä ei voi mitata jännitteet (virrat) päällä. Yleismittari menee "sekaisin", jos resistanssimittauksen tekee jännitteelliseen/virralliseen kohteeseen. Kaasuläppää pitäisi pystyä kääntämään käsin virrattomana, jotta resistanssimittaus onnistuu. Virrat vain päälle (ei auto käyntiin) ja apumies painamaan kaasuapoljinta tai kiilaa polkimen jollain ja sitten mittaamaan potikoiden antama jännite.
Potikat on kytketty 5 V jännitteeseen ja niiden liulta lähtee ulostulojännite. Se siis muuttuu läpän kääntyessä. Potikka muodostaa nk. jännitteenjakokytkennän liulta.
Mun testerillä saa myös tuon liukujen antaman ulostulojännitteen, mutta vielä sen lisäksi prosentuaalisena lukuna. Resistanssi arvoja ei testeri näytä, mutta ei niitä tarvitsekaan.
Yleismittarilla voi mitata nuo samat liukujen jännitteet (maita vasten) kaasuläppäkotelon liittimestä/johtosarjasta. Resistanssia niistä ei voi mitata jännitteet (virrat) päällä. Yleismittari menee "sekaisin", jos resistanssimittauksen tekee jännitteelliseen/virralliseen kohteeseen. Kaasuläppää pitäisi pystyä kääntämään käsin virrattomana, jotta resistanssimittaus onnistuu. Virrat vain päälle (ei auto käyntiin) ja apumies painamaan kaasuapoljinta tai kiilaa polkimen jollain ja sitten mittaamaan potikoiden antama jännite.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisätietoa vikakoodista
jos joudut uusimaan kaasuläppäkotelon niin katsoppa käykö joku noista http://www.neobrothers.co.uk/advanced_s ... condition=
ite olen viimeaikoina kaikki osat tilannut tuolta ja hyvin on homma toiminut
ite olen viimeaikoina kaikki osat tilannut tuolta ja hyvin on homma toiminut
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Lisätietoa vikakoodista
Tossa pääsin jo vähäsen saabin kimppuun.Kuinka mä saan mitattua ne potikoitten jännitteet tekemättä johtoihin reikää?Onnistuuko liittimen perästä?(liittimes oli ainaki 8 johtoo.Which is nice...) Auto siis käy tosi huonosti.Kierrokset heittelee ja yli neljän tonnin ei nosta kierroksia ollenkaan.olisko tästä tiedosta mitään apua viisaammille?Vai johtuuko se vaan siitä ku on vika päällä?Kuulostaa välillä niinku auto kävis kolmella... Kuuluuko kaasuläpän "narista" ku sitä käsin aukasee?Tuntuis jotta rattaat ottaa vastaan.Onko sielä muovirattaat?Kun läpän päästää kiinni vauhdilla niin kuuluu taas "narina" niinku rattaat löis yli?
Re: Lisätietoa vikakoodista
Potikat löytyvät nastoista:
Pot1: 3-1-7
Pot2: 8-4-2
Keskimmäiset (1 ja 4) ovat potikoiden liut, joissa siis jännite muuttuu.
3 ja 8 tulee +5V
7 ja 2 on maadoituksia.
Siisti tapa mitata jännitettä johtimesta (ellei siis liittimestä onnistu) on työntää nuppineula eristeen läpi. Nuppineulasta voi sitten mitata yleismittarilla. Kun nuppineulan ottaa pois, ei johtimen eriste ole tuhoutunut, vaan se vetäytyy itsestään umpeen.
Pot1: 3-1-7
Pot2: 8-4-2
Keskimmäiset (1 ja 4) ovat potikoiden liut, joissa siis jännite muuttuu.
3 ja 8 tulee +5V
7 ja 2 on maadoituksia.
Siisti tapa mitata jännitettä johtimesta (ellei siis liittimestä onnistu) on työntää nuppineula eristeen läpi. Nuppineulasta voi sitten mitata yleismittarilla. Kun nuppineulan ottaa pois, ei johtimen eriste ole tuhoutunut, vaan se vetäytyy itsestään umpeen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisätietoa vikakoodista
Voiko viisaat kertoa olisko tää oikee kotelo mun autoon? Tuskin on mitää eroa 1.8 ja 2.0 kotelois???? Mulla siis 129kw -03
http://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-1-8-IN ... 35b4b555a3
http://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-1-8-IN ... 35b4b555a3
Re: Lisätietoa vikakoodista
Kyseinen läppäkotelo on osanumeron ja selitteen mukaan 1.8-litraiseen vapaastihengittävään moottoriin, ei 2.0-litraiseen ahdettuun (1.8t, 2.0t ja 2.0T).
Saabiton Saabisti
Re: Lisätietoa vikakoodista
No niinpä oli kun tarkemmin kattoin
Re: Lisätietoa vikakoodista
Noniin.Otin läppäkotelon käteen, jotta pääsi kunnolla testaamaan läpän toimintaa.Jumittaa välillä niin, että pitää voimalla vääntää auki.Luulisin, jotta tuo on aika selvä peli. Lisäkoodeja sain halpiaisobd:lla ulos- P0638 P1523 P0122
Noita potikkoja myös mittailin, niin ei jännitteen arvo muuttunu mihinkään vaikka kaasupoljin oli pohjassa tai ylhäällä. Kotelon sisältä kuuluu epämääräistä meteliä kun sitä heiluttaa.Mahtaako sielä olla muovirattaat? Vaikuttais siltä, jotta jotain paloja on irti. Täytynee varmaan kaikilta hajottamoilta kysellä uutta koteloa.
Noita potikkoja myös mittailin, niin ei jännitteen arvo muuttunu mihinkään vaikka kaasupoljin oli pohjassa tai ylhäällä. Kotelon sisältä kuuluu epämääräistä meteliä kun sitä heiluttaa.Mahtaako sielä olla muovirattaat? Vaikuttais siltä, jotta jotain paloja on irti. Täytynee varmaan kaikilta hajottamoilta kysellä uutta koteloa.