Mikä kytkin 9-3:een
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Nyt tämä projekti saatu vietyä läpi, eli autossa on nyt uusi kytkin.
Tuossa vielä osien hankkimiseen käyttämäni osakoodit, jos joku on aloittamassa kytkimen vaihto-projektia:
55562984 kytkin kitti (aero)
55558371 slave sylinteri (laakeri ja sylinteri tulevat yhdessä, ei saa erikseen)
415031910 LUK kaksoismassavauhtipyörä
Yllä mainitut osat menivät kiinni tuohon sigun 1.8t autoon. Toi aeron kytkin on kyllä huomattavasti jäykempi kun vanha, joko se on tuollainen (sporttinen vois olla oikea sana) tai sitten vanha oli vaan niin kulahtanut...
Vauhtipyörä tuli hankittua koska oli tullut päästeltyä luistavalla kytkimellä ja vauhtipyörän kunnosta ei ollut tietoa - ei tullut siten huollossa ongelmaa että jaa täähän on paskana pitää vaihtaa ja sitten vasta osa tilaukseen...
Tuossa vielä osien hankkimiseen käyttämäni osakoodit, jos joku on aloittamassa kytkimen vaihto-projektia:
55562984 kytkin kitti (aero)
55558371 slave sylinteri (laakeri ja sylinteri tulevat yhdessä, ei saa erikseen)
415031910 LUK kaksoismassavauhtipyörä
Yllä mainitut osat menivät kiinni tuohon sigun 1.8t autoon. Toi aeron kytkin on kyllä huomattavasti jäykempi kun vanha, joko se on tuollainen (sporttinen vois olla oikea sana) tai sitten vanha oli vaan niin kulahtanut...
Vauhtipyörä tuli hankittua koska oli tullut päästeltyä luistavalla kytkimellä ja vauhtipyörän kunnosta ei ollut tietoa - ei tullut siten huollossa ongelmaa että jaa täähän on paskana pitää vaihtaa ja sitten vasta osa tilaukseen...
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Samat metkut edessä, joten kysäisen, tuleeko työsylinterin mukana laatikon sisäänmenoakselin stefa, kuten kuva epc:ssä antaa ymmärtää?
Saabiton Saabisti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
En usko, asentanut liike vaihtoi vaihdelaatikon stefan samalla.TommyW kirjoitti:Samat metkut edessä, joten kysäisen, tuleeko työsylinterin mukana laatikon sisäänmenoakselin stefa, kuten kuva epc:ssä antaa ymmärtää?
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Miten te, jotka olette vaihtaneet kytkimen itse, olette ratkaisseet paineasetelman asennuksen: sekä Sachs- että LuK-pohjaiset asetelmat ovat itsesäätyvää tyyppiä ja ainakin valmistanien ohjeiden mukaan ne pitäisi asentaa ns. SAC-työkalua käyttäen?
Tässä linkki LuK:n ohjeisiin
Wis:ssä on kytkimen vaihdon yhteydessä maininta itsesäätyvistä kytkimistä, mutta aihetta ei käsitellä sen kummemmin.
Biltemankin luettelossa on tarjolla SAC-työkalu, mutta en mielellään sijoittaisi ylimääräistä 159€, jos ei ole pakko.
EDIT: tein tästä aiheen yleiselle alueelle http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129991, koska ko. kytkintyyppi löytyy myös muun mallisista ja merkkisistä autoista.
Tässä linkki LuK:n ohjeisiin
Wis:ssä on kytkimen vaihdon yhteydessä maininta itsesäätyvistä kytkimistä, mutta aihetta ei käsitellä sen kummemmin.
Biltemankin luettelossa on tarjolla SAC-työkalu, mutta en mielellään sijoittaisi ylimääräistä 159€, jos ei ole pakko.
EDIT: tein tästä aiheen yleiselle alueelle http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129991, koska ko. kytkintyyppi löytyy myös muun mallisista ja merkkisistä autoista.
Saabiton Saabisti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Nyt on itsesäätyvän paineasetelman asennus selvä, kuten toisessa ketjussa kirjoitin.
Sitten olenkin valintojen edessä: kun näyttää siltä, että mahdollisesti tulevalla tekniikkapaketilla (Aero-turbo, 3" DP ja 870cc-suuttimet) päästään väännöissä yli sen, mitä Aeron kytkin kestää, pitäisi kartoittaa vaihtoehdot.
Kaikesta huolimatta olen kuitenkin sillä kannalla, että kytkimessä saisi olla jonkinlainen värinänvaimennus. Olen kokeillut myös autoa, jossa oli Aero-kytkimen ja kiinteän vauhtipyörän yhdistelmä - ei ollut huono tuntumaltaan, mutta silti...
Mahdollisia toteutustapoja on siis kaksi:
1) Kaksoismassavauhtipyörän ja "vahvistetun Aero-kytkimen" yhdistelmä, esim.:
Osaisiko joku kommentoida ja kenties auttaa "oikean" sarjan valinnassa - ja vielä tuo mahdollisesti tuleva viritystaso huomioiden?
Sitten olenkin valintojen edessä: kun näyttää siltä, että mahdollisesti tulevalla tekniikkapaketilla (Aero-turbo, 3" DP ja 870cc-suuttimet) päästään väännöissä yli sen, mitä Aeron kytkin kestää, pitäisi kartoittaa vaihtoehdot.
Kaikesta huolimatta olen kuitenkin sillä kannalla, että kytkimessä saisi olla jonkinlainen värinänvaimennus. Olen kokeillut myös autoa, jossa oli Aero-kytkimen ja kiinteän vauhtipyörän yhdistelmä - ei ollut huono tuntumaltaan, mutta silti...
Mahdollisia toteutustapoja on siis kaksi:
1) Kaksoismassavauhtipyörän ja "vahvistetun Aero-kytkimen" yhdistelmä, esim.:
- Sachs Performance = vakio + 15% = n. 460nm?
- Black Diamond Stage 1 = vakio + 25% = n. 500nm?
- Black Diamond Stage 1 = vakio + 25% = n. 440nm, olettaen, että vakio kestää 350nm
Osaisiko joku kommentoida ja kenties auttaa "oikean" sarjan valinnassa - ja vielä tuo mahdollisesti tuleva viritystaso huomioiden?
Saabiton Saabisti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Itse ehkäpä valitsisin Sachsin kytkimen Aeron pakettina. Kallein ratkaisu, mutta kytkin on sellainen paikka jossa ei ole kiva säästää.
Toisesta valmistajasta ei tietoa, kysyisin vielä valmistajalta tarkoittaako +25% vakiovääntöön nähden (265Nm 2.0t 5spd) vai vakiokytkimen kestämään maksimivääntöön nähden. Esim. speksit siitä paljonko kitkakerroin on levyssä korkeampi kuin vakiossa sekä asetelman puristusvoiman ero (clamp load newtoneina tai prosentteina) vrt. vakio. Jos noita ei osaa tai halua antaa niin en ostaisi.
Saatiin se vakio aeron kytkin toistaiseksi ainakin pitämään tuossa 3" DP + 14T autossa, ja ahtopaine on mielestäni järkevällä tasolla (1,3 bar) eikä kovin paljoa nostovaraa ole enää niin että pysytään kohtuulukemissa (max 1,5 bar). Vääntö ei nouse ihan lineaarisesti joten todnäk. alle tuon 440Nm pysytään, tai ehkä Aeron nokilla saisi vähän enemmän. 460Nm paketilla pitäisi olla ihan sopiva marginaali, 500 lienee jo tarpeetonta.
Toisesta valmistajasta ei tietoa, kysyisin vielä valmistajalta tarkoittaako +25% vakiovääntöön nähden (265Nm 2.0t 5spd) vai vakiokytkimen kestämään maksimivääntöön nähden. Esim. speksit siitä paljonko kitkakerroin on levyssä korkeampi kuin vakiossa sekä asetelman puristusvoiman ero (clamp load newtoneina tai prosentteina) vrt. vakio. Jos noita ei osaa tai halua antaa niin en ostaisi.
Saatiin se vakio aeron kytkin toistaiseksi ainakin pitämään tuossa 3" DP + 14T autossa, ja ahtopaine on mielestäni järkevällä tasolla (1,3 bar) eikä kovin paljoa nostovaraa ole enää niin että pysytään kohtuulukemissa (max 1,5 bar). Vääntö ei nouse ihan lineaarisesti joten todnäk. alle tuon 440Nm pysytään, tai ehkä Aeron nokilla saisi vähän enemmän. 460Nm paketilla pitäisi olla ihan sopiva marginaali, 500 lienee jo tarpeetonta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Kiitos jc kommenteista - olen kyllä itsekin sitä mieltä, ettei kytkinremonttia jaksa kovin montaa kertaa tehdä, vaan on parempi valita suoraan toimivaksi tiedetty/arvattu ratkaisu, vaikka se sillä kertaa hieman kalliimmaksi tulisikin.
Varmistan silti vielä tuon Black Diamondinkin speksit.
Ja toki muidenkin rakentavat kommentit ovat tervetulleita...
PS. ihan mielenkiinnosta: onko tuon esimerkkiauton kytkinkonversio tehty alkuperäisellä vauhtipyörällä?
Varmistan silti vielä tuon Black Diamondinkin speksit.
Ja toki muidenkin rakentavat kommentit ovat tervetulleita...
PS. ihan mielenkiinnosta: onko tuon esimerkkiauton kytkinkonversio tehty alkuperäisellä vauhtipyörällä?
Saabiton Saabisti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Alkuperäinen 1.8t vauhtipyörä ja Aeron paketti. Ei siis jousitusta levyssä eikä vauhtipyörässä. Käyttö tuntuu täysin normaalilta sekä omistajan mielestä että mitä olen itse autoa hieman ajanut. Kilometrejä takana rempan jälkeen taitaa olla jo reippaasti koska autolla ajetaan paljon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
no niin hieman aihetta lainaten, eli kun tossa hieman ennen talvea rupes kytkin luistamaan niin kevään/kesän korvilla olisi tarkoitus uusi paketti sinne laittaa. nyt kysynkin jotta pääsen asiasta kärryille kun autonihan on 6 vaihteinen manuaali niin mikä kytkin itselle sopisi parhaiten, kun otetaan huomioon että tulevaisuudessa on tarkoitus autoa piristää hieman, tavoitteena n.260-320hv että kytkin vielä kestää. varmaan sen 450nm pitäis kestää. aeron kytkintä meinasin mutta mitä se 6 vaihteisena kestää?
auto on 2008 mallinen 9-3 6 vaihteisella manuaalilla.
kiitos vinkeistä jo etukäteen.
auto on 2008 mallinen 9-3 6 vaihteisella manuaalilla.
kiitos vinkeistä jo etukäteen.
9-3 Tids -08
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Aika outoa, kun tuo 6v paketti kytkimineen pitäs olla ymmärtääkseni aika luja?
Onko luistateltu? No, tietysti kun näiden "kottosten" laatua kattelee, niin mitä vaan voi hajota ja milloin vaan......
Onko luistateltu? No, tietysti kun näiden "kottosten" laatua kattelee, niin mitä vaan voi hajota ja milloin vaan......
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Juu siis autossahan on speksit 225/360 valmiina. Ei siis vakio. Ja ehkä isoilla vaihteilla kiihytwlty myönnetään.
9-3 Tids -08
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Itse päädyin tilaamaan tuolta:
http://www.performance-kupplung.de/shop ... 154kw.html
Omani on tosin 5-vaihteinen - hyvyydestä en tässä vaiheessa osaa sanoa mitään, kun paketti odottelee asennusta varaston hyllyllä
http://www.performance-kupplung.de/shop ... 154kw.html
Omani on tosin 5-vaihteinen - hyvyydestä en tässä vaiheessa osaa sanoa mitään, kun paketti odottelee asennusta varaston hyllyllä
Viimeksi muokannut TommyW, Su Tammi 13, 2013 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton Saabisti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
En odottaisi noin pitkään, vaan vaihtaisin/vaihdattaisin sen mitä pikimmiten. Luistava kytkin aiheuttaa lämpenemistä/kuumenemista kytkinlevyissä ja lämpö siirtyy sitten asetelmaan ja vauhtipyörään. Tällöin vauhtipyörä vääntyy ja aiheuttaa myös vauhtipyöränvaihtotarpeen. Samalla kuumeneminen löysyttää asetelmaa entisestään ja luistaminen lisääntyy jatkuvasti tuottaen näin entistä enemmän lämpöä.avaittinen kirjoitti:kevään/kesän korvilla olisi tarkoitus uusi paketti sinne laittaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mikä kytkin 9-3:een
6-vaihteisen paketti on sama Aerossa ja 2.0t:ssä, ja olen jo yhden toisenkin luistavan 6-vaihteisen kytkimen nähnyt. Eli aika heikkoa tekoa sekin on, ihan eri kaliiperia kuin vanhempien koneiden kytkimet. 5-vaihteisen B207 Aeronkin kytkin antautuu jo 400Nm tienoilla.
Lienee siis järkevin korvata luistava jollakin vähän järeämmällä kuin mikään orkkiskytkin, ainakin jos lisäpiristys on haaveissa. Esim. Sachs Race Engineeringin tuotteella? Ei kokemuksia vielä näistä B207 kohdalla.
Lienee siis järkevin korvata luistava jollakin vähän järeämmällä kuin mikään orkkiskytkin, ainakin jos lisäpiristys on haaveissa. Esim. Sachs Race Engineeringin tuotteella? Ei kokemuksia vielä näistä B207 kohdalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: Mikä kytkin 9-3:een
Toi vahvistettu aeron kytkin sachs:lta vaikuttaa järkevältä jos sen 460nm kestää 6v ehkä enemmän?
9-3 Tids -08