Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Tähän on pitänyt vastata jo pitkän aikaa.
Auto on ollut nyt vähän yli kuukauden alla, ja kilometrejä on kertynyt jo vajaa neljä tuhatta.
Auto on ensirekisteröity helmikuussa 2012 Rinta-Jupin toimesta, koska sen jälkeen se ei olisi enää onnistunut tyyppihyväksynnän lakkaamisen takia.
Spekseinä 2.0 TiD 160 hv FWD M6 Carbon Grey. Kuopiossa olisi vielä uusi automaatilla varustettu yksilö myytävänä hintaan 49.900 e. Kepitän mielelläni noin kymppitonnin edestä.
Muutamia huomioita ja kokemuksia autosta:
- yli viiden metrin pituus ja parin metrin leveys todella tuntuu parkkihalleissa
- sisätiloiltaan avara, takapenkin (jalka)tilat hulppeat
- maantieajossa suuntavakaa, ei tarvitse ohjata
- jousitus antaa täsmällistä tietoa tienpinnasta (lue: on hieman pintakova)
- ovia sulkiessa huomaa auton jämäkkyyden ja laadun tunteen moneen muuhun merkkiin verrattuna
- ovien ja konepellin kumitiivisteet toteutettu loistavasti, lika ei pääse auton sisään
- hiljainen sekä moottori- että rengasääniltään (Continentalin kitkat)
- moottori lämpenee nopeasti termostaatin lämpöön, vaikkei ajonaikaista lämmitintä olekaan
- yleisilme ja moni onnistunut pikkuseikka takaavat, että kyseessä on ehta Saab
- koneen vääntö ja tehot ovat riittävät, vaikka yksi turbo tippuikin edelliseen verrattuna pois
- takapuskuri suttaantuu aivan kuten farmareissakin
- tämän kanssa on kaiken autojen jälleenmyyntiarvoon ja vaihtohyvitykseen liittyvän keskustelun yläpuolella
(ei tarvitse murehtia kertyvistä kilometreistä, kun tietää alle viiden vuoden pitoajan tarkoittavan kunnon pomppua alaspäin)
- suosittelen ostamaan vielä kun näitä saa
Melkein ensi töikseni asensin kynnyksiin läpinäkyvät suojakalvot. Keväällä on tarkoitus massauttaa auto. Webaston sijaan asennutin lohkolämmittimen (ei säteilijä), koska pyysivät merkkiliikkeissä 2500-3000 euroa polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä, joka keskustelee auton sisäilman puhalluksen kanssa. Voi olla, että pelkän moottorin lämmittävä lisälämmitin tulee ensi talvena hankittua, jos sellaisen saa tonnin pintaan.
Kesärenkaiksi on valmiina Michelinin 225/55 R17 Primacy HP:t, muttei vanteita. Arvonkin nyt 17" tarvikevanteiden ja noin 400 e/sarja maksavien 18" orkkisvanteiden (http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... older.aspx) ja 18" renkaiden hankkimisen välillä.
Auto on ollut nyt vähän yli kuukauden alla, ja kilometrejä on kertynyt jo vajaa neljä tuhatta.
Auto on ensirekisteröity helmikuussa 2012 Rinta-Jupin toimesta, koska sen jälkeen se ei olisi enää onnistunut tyyppihyväksynnän lakkaamisen takia.
Spekseinä 2.0 TiD 160 hv FWD M6 Carbon Grey. Kuopiossa olisi vielä uusi automaatilla varustettu yksilö myytävänä hintaan 49.900 e. Kepitän mielelläni noin kymppitonnin edestä.
Muutamia huomioita ja kokemuksia autosta:
- yli viiden metrin pituus ja parin metrin leveys todella tuntuu parkkihalleissa
- sisätiloiltaan avara, takapenkin (jalka)tilat hulppeat
- maantieajossa suuntavakaa, ei tarvitse ohjata
- jousitus antaa täsmällistä tietoa tienpinnasta (lue: on hieman pintakova)
- ovia sulkiessa huomaa auton jämäkkyyden ja laadun tunteen moneen muuhun merkkiin verrattuna
- ovien ja konepellin kumitiivisteet toteutettu loistavasti, lika ei pääse auton sisään
- hiljainen sekä moottori- että rengasääniltään (Continentalin kitkat)
- moottori lämpenee nopeasti termostaatin lämpöön, vaikkei ajonaikaista lämmitintä olekaan
- yleisilme ja moni onnistunut pikkuseikka takaavat, että kyseessä on ehta Saab
- koneen vääntö ja tehot ovat riittävät, vaikka yksi turbo tippuikin edelliseen verrattuna pois
- takapuskuri suttaantuu aivan kuten farmareissakin
- tämän kanssa on kaiken autojen jälleenmyyntiarvoon ja vaihtohyvitykseen liittyvän keskustelun yläpuolella
(ei tarvitse murehtia kertyvistä kilometreistä, kun tietää alle viiden vuoden pitoajan tarkoittavan kunnon pomppua alaspäin)
- suosittelen ostamaan vielä kun näitä saa
Melkein ensi töikseni asensin kynnyksiin läpinäkyvät suojakalvot. Keväällä on tarkoitus massauttaa auto. Webaston sijaan asennutin lohkolämmittimen (ei säteilijä), koska pyysivät merkkiliikkeissä 2500-3000 euroa polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä, joka keskustelee auton sisäilman puhalluksen kanssa. Voi olla, että pelkän moottorin lämmittävä lisälämmitin tulee ensi talvena hankittua, jos sellaisen saa tonnin pintaan.
Kesärenkaiksi on valmiina Michelinin 225/55 R17 Primacy HP:t, muttei vanteita. Arvonkin nyt 17" tarvikevanteiden ja noin 400 e/sarja maksavien 18" orkkisvanteiden (http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... older.aspx) ja 18" renkaiden hankkimisen välillä.
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
No olipa kivaa luettavaa! Kun aikoinaan kirjoitin ihan näitä samoja juttuja "pikkumustan" aloittaessa taipalettaan, sain kyllä "lunta tupaan" aika lailla. Olet saanut itsellesi hienon auton, yhden parhaista talviautoista.
Itselleni kertyi vastaavanlaisesta automaatista kokemusta n. 60tkm ja voin sanoa, että ei nykyinen arkiautoni näin talvella ole yhtä hyvä. Minä laitatin silloin Webaston uutena ja Se oli autossa loistava peli. Ei Se silloin maksanut kuin tonnin verran ja Se toimi loistavasti, kuten koko ajan niinkauannkuin auto minulla oli.
Pikkumusta ei minulle vikailmoituksia ilkkunut koko matkan aikana kuin muutaman kerran. Nekin tulivat takapuskurin parkkitutkilta, mutta sehän ei ole vaiva eikä mikään aika-ajoin puhdistaa tuo puskuri, niin ei ilku!
Nauti oikeasta uudesta Saabista, turvallista matkaa!
Itselleni kertyi vastaavanlaisesta automaatista kokemusta n. 60tkm ja voin sanoa, että ei nykyinen arkiautoni näin talvella ole yhtä hyvä. Minä laitatin silloin Webaston uutena ja Se oli autossa loistava peli. Ei Se silloin maksanut kuin tonnin verran ja Se toimi loistavasti, kuten koko ajan niinkauannkuin auto minulla oli.
Pikkumusta ei minulle vikailmoituksia ilkkunut koko matkan aikana kuin muutaman kerran. Nekin tulivat takapuskurin parkkitutkilta, mutta sehän ei ole vaiva eikä mikään aika-ajoin puhdistaa tuo puskuri, niin ei ilku!
Nauti oikeasta uudesta Saabista, turvallista matkaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Kiitos Risto, innolla olen myös lukenut sinun ja kumppaneiden edesottamuksia ja kokemuksia kyseisestä automallista ja sinun pikkumustastasi. Täytyy myöntää, että itselläni oli ennen tätä autoa suuri autokuume juuri E-sarjalaista, 220 tai 250 CDI:tä kohtaan.
Kuralätkät olen ainakin eteen laittamassa, eivät pahasti erottuneet ainakaan tuossa mustassa autossasi.
Kuralätkät olen ainakin eteen laittamassa, eivät pahasti erottuneet ainakaan tuossa mustassa autossasi.
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Mielestäni kuraläpät kannattaa laittaa sekä eteen, että taakse. Ne suojaavat helmaa hyvin ja sitten tuo takaläppä estää takapuskuriin alle talvella syntyvää lumikuormaa. Huomasin myös, että perä pysyy kaikenkaikkiaan puhtaampana.
Puutun nyt tuohon teidän kaukalomatto-keskusteluun. Itse käytin syksyn ja talven aikana kaksia mattoja. Alkuperäisten päälle leikkaisin kumipohjaisista ns.kuramatoista hiukan ylisuuret alkuperäisen muotoisen matot. Näin reunat hieman kohosivat mutta yleisilme oli oikein siisti sekä toimiva.
Webastosta Ja sen toiminnasta olen varmaan kirjoittanut aiemminkin. Se on kyllä paras lisävaruste Suomen talveen, autoon kuin autoon. Mutta kun sen asentaa, kannattaa samalla asentaa myös kiinteä akkulaturi. Se takaa akun keston ja ei tule turhia yllätyksiä käytössä.
Pikkumustaan laitoin Defan 10A:rin laturin, Se puskee virtaa kunnolla eikä ole näissä hommissa mikään"lelu".
Edelleen mukavia hetkiä Saabin kanssa!
Ps. Kun näitä juttuja rupeaa muistelemaan, meinaa Saab taas ruveta kutkuttamaan!
Puutun nyt tuohon teidän kaukalomatto-keskusteluun. Itse käytin syksyn ja talven aikana kaksia mattoja. Alkuperäisten päälle leikkaisin kumipohjaisista ns.kuramatoista hiukan ylisuuret alkuperäisen muotoisen matot. Näin reunat hieman kohosivat mutta yleisilme oli oikein siisti sekä toimiva.
Webastosta Ja sen toiminnasta olen varmaan kirjoittanut aiemminkin. Se on kyllä paras lisävaruste Suomen talveen, autoon kuin autoon. Mutta kun sen asentaa, kannattaa samalla asentaa myös kiinteä akkulaturi. Se takaa akun keston ja ei tule turhia yllätyksiä käytössä.
Pikkumustaan laitoin Defan 10A:rin laturin, Se puskee virtaa kunnolla eikä ole näissä hommissa mikään"lelu".
Edelleen mukavia hetkiä Saabin kanssa!
Ps. Kun näitä juttuja rupeaa muistelemaan, meinaa Saab taas ruveta kutkuttamaan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Siellä Joupilla on vielä se automaatti diesel...ristos kirjoitti: Ps. Kun näitä juttuja rupeaa muistelemaan, meinaa Saab taas ruveta kutkuttamaan!
Anna mennä jos siltä tuntuu!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Taitaa tuo tuttu pikkumustakin olla taas kaupan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Alkaa näiden paljon ajettujen hinnat olla jo sillä tasolla että "normaalit" ihmiset voi pian näitä ostaa
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5321885
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5321885
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Aika normaalit ihmiset niitä on tähänkin asti ostaneet....mitä nyt pitää sairastaa Saabismia. Tuon esimerkkiauton jälkeen seuraavaksi halvin onkin sitten "pikkumusta" ja noin 8 t€ kalliimpi. Eli kiinnostuneiden kannattaisi tuo halpa käydä hakemassa. Huomasin muuten pari viikkoa sitten tuolla Nettiautossa yhden Aeroksi mainitun, tuo tosin myytiin noin viikon sisällä ilmoituksen julkaisusta. http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5306433
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Niin, lähinnä normi suomalaista auton-ostajaa tässä meinasin tuolla normaalilla. Aika harvassa sellaiset jotka 40k++ euron autoja ostavat.
Onko muuten muilla ng-femman omistajilla ollut ongelmia avaimen kanssa? Meillä toinen avain ei tahdo pakkasella toimia, ei aukaise ovia ja auto ilmoittaa että kauko-ohjaimia ei havaittu. Ei auttanut pariston vaihtokaan
Onko muuten muilla ng-femman omistajilla ollut ongelmia avaimen kanssa? Meillä toinen avain ei tahdo pakkasella toimia, ei aukaise ovia ja auto ilmoittaa että kauko-ohjaimia ei havaittu. Ei auttanut pariston vaihtokaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Rikkaat normaalit ihmiset Kyllä duunari-palkansaajalla alkaa yli 30k€:n autot olemaan melkoisen kalliita... Jos pääsen aikanaan perustamaan yritystä kuten suunnitelmissa on voisi hyvällä tuurilla joskus olla varaa kalliimpaankin, mutta silloinpa ei enää olekaan mitään kovin kallista autoa mitä ostaa, kun NG9-5:stenkin hinnat tippuvat sinne alle kahdenkymmenen kategoriaan.tosu kirjoitti:Aika normaalit ihmiset niitä on tähänkin asti ostaneet....
Jahas väliin ehdittiinkin jo samalla idealla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Muistan pikkumustan ajoilta tuollaisen avain-keskustelun. Kun tuota toista avainta tuli vain harvoin herättelyä, niin avaimen paristoa kannattaa todella herätellä. Toiminta on hieman samanlaista kuin vanhemmissa Nokian puhelimissa? Paristo irti ja taas toimintaa!
Näytti tänään tulleen TM:n rekisteröinti tiedoissa, että viime vuonna rekisteröitiin 14 9-5 Saabia ja 25 9-3 Saabia. Ei se paljon ole! Nyt ne viimeiset uudet tai uuden karheat ovat sitten jakelussa. Nyt varmasti tarvitaan "urheilumieltä" ja oikeaa "saabismia" niiltä, ketkä näitä viimeisiä hankkivat. He saavat kyllä erinomaisia käyttöautoja ja niitä ei sitten joka pojalla olekaan!
Täällä foorumilla on nyt käyty keskustelua Saabin talviominaisuuksista. Kun nyt tätä kirjoitan täällä Kainuussa on -25 pakkasta. Omasta kokemuksestani uskon juuri nyt Saabin olevan loistava auto! Oma viimeinen arkikäytössä ollut NG 9-5 oli minun paras talviautoni. En perustele enempää, kun olen sen täällä aiemmin jo selvitellyt. Olen juuri lähdössä liikenteeseen tuolla saksalaisella ja Se on kyllä näin talvella huonompi kuin Vanha Saabini, tämä on totuus omalla kohdallani.
Näytti tänään tulleen TM:n rekisteröinti tiedoissa, että viime vuonna rekisteröitiin 14 9-5 Saabia ja 25 9-3 Saabia. Ei se paljon ole! Nyt ne viimeiset uudet tai uuden karheat ovat sitten jakelussa. Nyt varmasti tarvitaan "urheilumieltä" ja oikeaa "saabismia" niiltä, ketkä näitä viimeisiä hankkivat. He saavat kyllä erinomaisia käyttöautoja ja niitä ei sitten joka pojalla olekaan!
Täällä foorumilla on nyt käyty keskustelua Saabin talviominaisuuksista. Kun nyt tätä kirjoitan täällä Kainuussa on -25 pakkasta. Omasta kokemuksestani uskon juuri nyt Saabin olevan loistava auto! Oma viimeinen arkikäytössä ollut NG 9-5 oli minun paras talviautoni. En perustele enempää, kun olen sen täällä aiemmin jo selvitellyt. Olen juuri lähdössä liikenteeseen tuolla saksalaisella ja Se on kyllä näin talvella huonompi kuin Vanha Saabini, tämä on totuus omalla kohdallani.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Ymmärsin kyllä että tarkoitit tuota. Mutta todellisuudessa, jos katsotaan tuota Riston mainitsemaa autojen rekisteröintitilastoa, niin esim. Audin+BMW+MB+Volvo yhteinen rekisteröintimäärä Suomessa vuonna 2012 oli runsas 22.000 kpl / yhteensä rekisteröityjä henkilöautoja noin 110.000 kpl. Suuri osa noiden merkkien autoista maksaa uutena todellisuudessa 40 t€ tai enemmän. Eli kyllä tuon hintaisia autoja Suomessa aika paljon myydään, olkoonkin että monet noista (yli 50%) on leasing/työsuhdeautoja.99 GL kirjoitti:Niin, lähinnä normi suomalaista auton-ostajaa tässä meinasin tuolla normaalilla. Aika harvassa sellaiset jotka 40k++ euron autoja ostavat.
Sinällään tuo 39 Saabia on kuitenkin aika paljon kun tehdas sentään lopetti toimintansa jo keväällä 2011, ainakin jos vertaa vaikka Jaguaarin (omissa haaveissa sitten kun Saabit tulleet liian vanhoiksi) jota rekisteröitiin vain 97 kpl.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Ei ole ollut ongelmaa, ainakaan vielä, mutta vikakoodi toisen lähettimen paristosta oli tallentunut viimeksi.99 GL kirjoitti:Onko muuten muilla ng-femman omistajilla ollut ongelmia avaimen kanssa? Meillä toinen avain ei tahdo pakkasella toimia, ei aukaise ovia ja auto ilmoittaa että kauko-ohjaimia ei havaittu. Ei auttanut pariston vaihtokaan
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Oolrait, 90tkm huolto on pian joten pitänee silloin kysellä sieltä. Voihan se olla tuo avainkin rikki, tainnut tippua joskus maahankin. Samalla saavat tutkia miksi kumpikaan penkinlämmitin ei toimi..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Urheilumieltä? "Uusi" 9-5 tuli taloon
Jaa.. Meillä oli johtajan takapuolta penkki lämmittänyt ihan pyytämättä ja joku vikakoodi oli penkinlämmittimestä kahdesti tallentunut..