9000i>9000 turbo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Olen tekemässä ko. muutostyötä.
Käykö 89-vuosimallin lh-jetronic sellaisenaan suoraan turbokoneeseen, vai pitääkö siihen olla erilainen systeemi?

Lisäksi pyydän luetteloa kaikista osista, jotka on välttämätön pakko vaihtaa auton saamiseksi läpi katsastuksesta. Tarkoitus olisi selvitä projektista mahdollisimman halvalla, mutta silti hyvää työtä tehden. Mitään pommia ei siis olla rakentamassa.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Pakollisia vaihdettavia ei ilmeisesti ole kuin etujarrulevyt(korjatkaa jos olen väärässä). Kalajoella näet oman tekeleeni joka on muutettu ruiskusta turboksi viime elokuussa...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

Kävin kysymässä paikallisella konttorilla miten onnistuisi nykyiseen iivariin '88 asentaa vanhasta '87 varaosautosta turbokone.
kuulemma ei ole mahdollista koska nykysäädöksien mukaan autoon ei saa asentaa vanhempaa moottoria kuin auto on. :(

ainut tapa millä tuo onnistuisi on hankkia maahantuojalta/tehtaalta kyseisten moottoreiden päästöarvot ja mikäli vanha kone saastuttaa vähemmän niin sitten voisi laittaa..
(130 euroa maksaisi saapilta nuo paperit, mutta en ole vielä viitsinyt tilata kun kukaan ei tunnu tietävän saastuttaisiko se vanha kone vähemmän.. :(

onko muille tullut vastaavia lakiongelmia tekniikanvaihdossa??

Nimim. Halpa turbokone myynnissä :)
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

saab_9000_t kirjoitti:Kävin kysymässä paikallisella konttorilla miten onnistuisi nykyiseen iivariin '88 asentaa vanhasta '87 varaosautosta turbokone.
kuulemma ei ole mahdollista koska nykysäädöksien mukaan autoon ei saa asentaa vanhempaa moottoria kuin auto on. :(

ainut tapa millä tuo onnistuisi on hankkia maahantuojalta/tehtaalta kyseisten moottoreiden päästöarvot ja mikäli vanha kone saastuttaa vähemmän niin sitten voisi laittaa..
(130 euroa maksaisi saapilta nuo paperit, mutta en ole vielä viitsinyt tilata kun kukaan ei tunnu tietävän saastuttaisiko se vanha kone vähemmän.. :(

onko muille tullut vastaavia lakiongelmia tekniikanvaihdossa??

Nimim. Halpa turbokone myynnissä :)

Kysyhän nyt vielä muualtakin. Koska ko. kieseissä ei ole kattia niin ei sen nyt pitä vaikuttaa onko 88 vai 87. Onhan vaihtomoottoreita asenneltu autoihin aina. Jos sulla on turbon tekniikka olemassa niin älä vielä luovuta.
saab_9000_t
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 18:59

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

jep. pitänee kysyä toiselta konttorilta ja tosiaan eihän enää autohajottamoltakaan voisi enää vaihtokonetta ostaa jos sattuu olemaan päivämäärät väärin..
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Nostetaan aihetta...

Kaverille tulossa taloon vm -86 9000i

No Turbohan kaikkia kiinnostaa, minkälainen homma vaihtaa
tohon turbokone ja mitkä konemallit sopii?

Ja mikähän mahtaa olla tuon nykyisen koneen mallimerkintä?

Tarviiko muuta, Jarrut, vetoakselit , sähköt??
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Ja noissa bensan päästöissäkään ei tapahdu 87-88 mitään standardi muutoksia,raja-arvothan on bensalle:
-vm.79 vanhemmat-ei mitata päästöjä
-vm 79-06/86 asti co arvo max.4.5, hc alle 1000.
-vm 86-91(muistaakseni -91 jälkeen vähäpäästöiset) co max.3.5 ja hc alle 600
-vähäpäästöiset co alle 0.3 ja hc alle 100 ja lambda 0.98-1.03.
-O2 kaikissa alle 5.0.

Itsellä oli noin 5vuotta sitten eräässä ajoneuvossa tekniikan vaihto toteutettu,joka oli koriltaan -91(ei kuiteskaan vielä vähäpäästöinen.Lada.) Moottori oli -86 mallisesta Fiatista. Konttori vaati leimalle katalysaattorin koska pakokaasuarvot muuttuivat joten joku puhdistaja oli saatava väliin.
Tosin kyseinen kapistus lähti autojen taivaaseen ennen vuosileimaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Fakiiri kirjoitti:Nostetaan aihetta...

Kaverille tulossa taloon vm -86 9000i

No Turbohan kaikkia kiinnostaa, minkälainen homma vaihtaa
tohon turbokone ja mitkä konemallit sopii?

Ja mikähän mahtaa olla tuon nykyisen koneen mallimerkintä?

Tarviiko muuta, Jarrut, vetoakselit , sähköt??
Sen verran iso homma, ettei ole mitenkään muuten kuin harrastusmielessä kannattava :).

Noita 80-90 luvun alun turbotonnareita saa lähes ilmaiseksi, joten iivari paaliin jos ei sillä huvita ajaa ja turbomalli tilalle :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

OK, mikäs tossa on se isoin juttu? Sähköt?

Ja jatkoa ajatellen, niin mikäs toi oli ton vaparin koneen malli?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jks9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2011 13:22
Paikkakunta: muurame

Re: 9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja jks9000 »

Fakiiri kirjoitti:OK, mikäs tossa on se isoin juttu? Sähköt?

Ja jatkoa ajatellen, niin mikäs toi oli ton vaparin koneen malli?
eikös se ole b202,jos ilman katalysaattoria...

tuolta löytyy tekniset tiedot:http/www.jus.liitin.net/saab/9000/album/uudet/slides/
lh_osat_eikat.html
saab 9000 2.3t automaatti -91
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Eikös tuota 202:sta ole katinkin kans?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000i>9000 turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

muppelo kirjoitti:Eikös tuota 202:sta ole katinkin kans?
On sekä että, eikä katillisuus / katittomuus käy tyyppinumerosta mitenkään ilmi.

Kyseisessä 86 vaparissa on B202I jos tarkkoja ollaan. Turbokone on B202L.

Saa sen turbokoneen starttaamaan siinä vastaanottajatonnarissa jos vaan pitää moottorin johtosarjan ehjänä ja liittää sen vastaanottaja-auton pääjohtosarjaan.

Vuosimallien välillä on suuriakin vaihteluita liittimien muodossa ja nastojen määrässä, mutta eipä tuota nyt kovin kauaa molempien autojen kytkentäkaavioiden parissa tarvi viettää, että ilmenee mitä tarvii kytkeä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin