Katsastuksessa paljastui, että HC-arvo (100ppm) oli hylkäysrajalla. Onko muilla vastaavilla autoilla (9-3 SC 1.8t/maptun stage1 -07/08) ollut haasteita HC-arvon kanssa? Kannaisiko vikaa lähteä etsimään ekana lambda-anturista, sytyksestä vai imuvuodosta? Ei kai katalysaattorit ole kovin heikkoa tekoa olleet? Autossa en ole huomannut muuta vian poikasta, kuin että mielestäni starttaa kylmänä turhan hitaasti. Heti käynnistyttyään käynti vaikuttaa ainakin päällisin puolin olevan kunnossa.
Päästömittaus:
Viimeksi muokannut Metu, Su Huhti 14, 2013 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto starttailee edelleen vähän nihkeästi, kun on ollut pitempää paikoillaan. Vian selvityksessä omat konstit loppu kesken, joten kävin näyttämässä autoa Mekonomenilla. Suureksi yllätykseksi HC-arvo olikin nyt tipahtanut 100 => 4. Katsastuksessa kone oli kunnolla lämmin, mutta Mekonomenilla melko viileä (öljy 26 astetta). Mekonomenilla epäilivät katsastusaseman mittaamaa HC-arvoa virheelliseksi.
Aluksi en meinannut saada oireettomasti käyttääntyneelle autolleni minkäänlaista diagnoosia, mutta myöhempi käynnistyskokelu herätti epäilyksen viallisesta bensapumppusta. Voiko bensapumpun rele oireilla myös samalla tavalla, vai kannattooko ryhtyä heti kalliiseen bensapumpun vaihtoon?
Kylmäkäynnistyminen edelleen nahkeeta etenkin yli 10 asteen pakkasilla. Vika lienee "tervaantuneissa" venttiilien nostimissa. Nostimista ei kylmäkäynnistyksessä kuulu mitenkään huomiota herättävää ääntä, pientä "dieselmäistä" käyntiääntä lukuun ottamatta. Puristusta ei kylmällä koneella startatessa tunnu löytyvän, koneen vähänkin lämmittyä kone toimii normaalisti. Long life öljyt on aina vaihdettu ennen 30tkm. Täytynee jatkossa vaihtaa öljyt vanhaan malliin 10 tkm jälkeen...
CRC (kuulemma FORTEa vastaava) ajettiin koneesta läpi, mutta eipä ollut huomattavaa apua. Onko enää muuta vaihtoehtoa kuin nostimien vaihto tai käsin puhdistus?
Eipä auttanut venttiilien nostimienkaan vaihto, joten syytin ehkä suotta long life öljyjä. Polttoaineen paineet katoavat yön aikana, mutta käsittääkseni pumpu nostaa ne riittävän korkeaksi heti kun virrat pistää päälle. Rinteeseen parkiin jättäminen (keula alas) ei parantanut starttaamista.
PA-paineen katoaminen yön aikana viittaa vikaan polttoainelinjan takaiskussa. Pumppu ei saa nostettua painetta nollasta normaaliin kovinkaan nopeasti, eipä taida edes T8 pyörittää pumppua ennenkuin starttimoottori pyörii. Dieselmoottorien siirtopumppu kyllä pyörii aina virtoja päällä käyttäessä mutta se on eri asia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com