Öljy.
Re: Öljy.
Perusteluja odotellessa...
Mitään en mielestäni väittänyt, ihan mielenkiinnosta vaan haluan kunnon faktaa asiasta eikä mitään mutu juttuja...
Mitään en mielestäni väittänyt, ihan mielenkiinnosta vaan haluan kunnon faktaa asiasta eikä mitään mutu juttuja...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Öljy.
Minusta olisi mielenkiintoista tietää onko huohotusvaivaisilla autoilla ollut minkälaiset öljyt koneessa?
Eli voisiko tuolla autossa käytetyn öljyn laadulla olla kuitenkin jonkinlaista vaikutusta smetanan muodostumiseen?
Niin ja tiedoksi en omista Mobilin/GM:n osakkeita.. Eli ei ole penniäkään kiinni aiheessa.
Eli voisiko tuolla autossa käytetyn öljyn laadulla olla kuitenkin jonkinlaista vaikutusta smetanan muodostumiseen?
Niin ja tiedoksi en omista Mobilin/GM:n osakkeita.. Eli ei ole penniäkään kiinni aiheessa.
Saab 9-5 Aero
Re: Öljy.
Anekdootit eivät ole faktoja.aajule00 kirjoitti: Toinen esim. Minun papalla (R.I.P) oli Taunus -1976. Ajoi vuosia, vaihtoi öljyn 4tkm välein. Kerran kysyin, että vaihdatka usein suodattimen..."minkä suodattimen?" Hän oli ajanut vuosia vaihtamatta öljyn suodatinta! Auto toimi 30 vuotta ihan ok. Öljy on Mobil mineraali 10-40w (se keltainen kanisteri). Ilman hyvää öljyä vahinko olisi ollut pahempi! Eli öljyssä on eroa
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Öljy.
Mulla ei ole faktaa noista eroista ja paremmuudesta.aajule00 kirjoitti:samoin... Sun perusteluja odotellessa;) tulee aika tylsä keskustelu kun sää vain kuuntelet etkä fakta tasolla kommentoi!
Ei ole kuin mutua.. Ainakin oma 9-5:n on ihan tikissään vaikka on ajettu pian 300tkm vain GM:n öljyillä. joten perusteluja kaipaisin mitä hyötyä olisi siirtyä Moblilin öljyihin..
Eikä ole kuuppakaan tai prätkäkään hakonnut vaikka olen niissäkin käyttänyt "halppis" öljyjä..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Öljy.
No tuossapa tipsit jos on käyttänyt "vääränlaisia" öljyjä T7 moottoreissa ja alkaa oireilemaan ...
Lietteentyvän öljyn aiheuttamat oireet moottorissa
Se mätäneteissä, puusurkimuksissa ja missä muissa marketeissa myytävä GM öljy ei ole sitten täyssyntteettistä ...
Lietteentyvän öljyn aiheuttamat oireet moottorissa
Se mätäneteissä, puusurkimuksissa ja missä muissa marketeissa myytävä GM öljy ei ole sitten täyssyntteettistä ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Öljy.
Minä olen käyttänyt Mobil New Lifea(<112tkm) , vaihdettu 10tkm:n välein. Ex Ruotsin ISS:n omistajaa en tiedä (>68tkm). Etanoli päivityksen jälkeen huomasin, ettei enää savuta startatessa. Öljy+suodatin on halvin homma mitä tälle voi tehdä. Jää maltaan makukin omaan suuhun.
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
Re: Öljy.
ysifemma kirjoitti:No tuossapa tipsit jos on käyttänyt "vääränlaisia" öljyjä T7 moottoreissa ja alkaa oireilemaan ...
Lietteentyvän öljyn aiheuttamat oireet moottorissa
Se mätäneteissä, puusurkimuksissa ja missä muissa marketeissa myytävä GM öljy ei ole sitten täyssyntteettistä ...
Eipä taida öljyn laadusta johtua nuo huohotusvammaisten ja läpipuhaltavien tinamukien omaavien T7 koneiden ongelmat...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Öljy.
Joskus viime vuonna kirjoitiin toiseen öljykinastelufoorumiin:
Tähän heittäisin vielä lisäkysymyksenä: onko kukaan törmännyt ennenaikaisesti remonttikuntoon menneeseen moottoriin, jossa epänormaalinkulumisen syy olisi ollut selvästi se, että omistaja on pidemmän aikaa lotrannut koneeseen oikeat luokitukset omaavaa halpisöljyjä?AZP kirjoitti:Olin tuossa tänään tilaisuudessa, jossa eräs suomalainen öljyalalla johtavassa asemassa oleva kaveri puhui voiteluyöljyistä ja niiden koostumuksesta. Kaveri ei ole yhdenkään ison öljy-yhtiön palveluksessa, vaan yhtiö myy tuotteitaan usealle isommalle ja pienemmälle öljyntuottajalle ja markkinoijalle.
Hänen viestinsä oli, että autojen voiteluöljymarkkinat ovat hirveää brändäystä, voiteluöljyn hinta kymmenkertaistuu, kun öljy laitetaan 4litran kanisteriin, ja jos API-luokitus on sama, on käytännössä ihan sama mikä tuotemerkki pullon päällä on. Tämän lisäksi erimerkkisiä öljyjä valmistetaan samoissa jalostamoissa samalla tavalla. Esim. Neste Oilin voiteluöljyt valmistetaan ulkopuolisella jalostamolla Hollannissa, ei Naantalissa tai Porvoossa. Lisäaineistuksessa voi olla pieniä eroja merkkien välillä, mutta herran viesti oli, että me ajamme tänäpäivänä "liian hyvillä" öljyillä. Toisin sanoen öljyjen lisäkehittäminen ei vaikuta pätkääkään normaaliautoilijan moottorin kestävyyteen tai muihin ominaisuuksiin. Lapin kunnon pakkaset on hänen mukaansa pieni poikkeus, eli kylmäviskositeetilla on merkitystä talvisin jos tulee kylmäkäynnistyksiä.
Sanoisin siis, että esim T7-koneissa ongelma ei ole öljy, vaan se, että samoilla öljyillä ajetaan liian kauan. Huono moottori tai liian pitkä vaihtoväli pilaa hyvänkin öljyn.
Viesti häneltä oli kuitenkin sellainen, että jos luokitus on sama, on ihan sama kaataako autoonsa Bilteman vai Mobilin öljyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Öljy.
Eli mitä kalliimpi öljy sitä enemmän hinnassa on markkinoinnin kustannuksia.
Varovasti mitään tietämättömänä mallikkona sotken kiivaana käyvään keskusteluun turbon.
Joskus öljypurkkien kyljistä lukenut "valmistettu erityisesti turbolla varustettuihin moottoreihin,,," "sopii myös turbomoottoreihin,,,," jne.
Olisko se turbo sellainen paikka jossa jyvät erottuu akanoista, sitä vaan kun siellä sitä lämpöä riittä ja voitelun pitää pelata sekä saada lämpöä kuljetettua pois.
Varovasti mitään tietämättömänä mallikkona sotken kiivaana käyvään keskusteluun turbon.
Joskus öljypurkkien kyljistä lukenut "valmistettu erityisesti turbolla varustettuihin moottoreihin,,," "sopii myös turbomoottoreihin,,,," jne.
Olisko se turbo sellainen paikka jossa jyvät erottuu akanoista, sitä vaan kun siellä sitä lämpöä riittä ja voitelun pitää pelata sekä saada lämpöä kuljetettua pois.
Re: Öljy.
Pitää varmaan tarkastaa mitä öljyä käytettiin ennen tuon dieselin omistus suhteen vaihdosta, koska samoilla öljyillä oli ajettu 37tkm.
Nyt on pyörinyt kaksi öljynvaihtoa GM:n halvin oljy motonetista ja 15tkm vaihtovälillä ei tarvitse lisätä öljyä. Muutenkin öljynvaihtoväli ollut n. 30tkm ja koneella ajettu n.350tkm. Aika paskoja öjyjä on varmaan käytetty?
Nyt on pyörinyt kaksi öljynvaihtoa GM:n halvin oljy motonetista ja 15tkm vaihtovälillä ei tarvitse lisätä öljyä. Muutenkin öljynvaihtoväli ollut n. 30tkm ja koneella ajettu n.350tkm. Aika paskoja öjyjä on varmaan käytetty?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Öljy.
Jos koitat GM öljystä hakea speksejä, niitä ei ole missään. Olen myös koittanut ottaa selvää ko. tavarasta mutta mistään ei löydy mitään tietoa. Täytyy varmaan marssia öljyä myyvän liikkeen tiskille ja pyytää käyttöturvallisuustiedote ja tuoteseloste. Nehän on pakko toimittaa ja antaa jos niitä kysyy.aajule00 kirjoitti:Pittääpä kaivaa faktaa...
Meillä on aina ajettu näillä kalliimmilla öljyillä. Niin T5, T7 huohotinongelmaisella, parannetulla T7 huohotuksella kuin T8 koneilla. Yhdessäkään ei vielä toistaiseksi ole koskaan ollut mitään ongelmia joita täällä foorumilla on raportoitu.
Hienoa että tämä vihdoin myönnetään.jcarlson kirjoitti:Kalliiden öljyjen edut tulevat esille vasta kovassa kuormituksessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Öljy.
GM öljyillä mennään. Uudemmassa (femma 92 tkm) ja vanhemmassa (tonttu 356 tkm). Femmassa on ollut GM:n litkut ensimmäisestä huollosta lähtien eikä mitään ongelmia ole ollut. Öljynvaihdon yhteydessä on ollut mahdollista ihastella erittäin puhdasta suodattimenjalkaa Ja kumpikin pirssihän on ihan normaali ajossa, ei "erityisen kovassa kuormituksessa"
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06