9-3 kokemuksia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Narahtelu tulee mitä todennäköisimmin noista kallistuksen vakaajan runkokumeista.
Voitelu ei auta mitään. Uudet kumit on halvat, joten suosiolla vaan vaihtoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Ai eikö voitelu auta mitään? 8O No voi piru, minä kun yhden kerran ne jo vaihdoin uusiin eikä sekään auttanut narinaan. :?

Joku täällä foorumilla kertoi tuon rasvauksen hiljentäneen narahtelun ja ajattelin sitä kokeilla kunhan on aikaa ja saan auton lämpimään talliin.

Vakaajia taitaa muuten olla kahta eri paksuutta, onko niin että molempien kumit narahtelee vai ainoastaan toinen koko? Tulkitsin tuon narinan johtuvan siitä että kumia on vakaajan ympärillä liian vähän, joten vakaaja kiertyy kumin sisässä, mikä aiheuttaa narisevan äänen.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Timon kirjoitti:^Ai eikö voitelu auta mitään? 8O No voi piru, minä kun yhden kerran ne jo vaihdoin uusiin eikä sekään auttanut narinaan. :?

Joku täällä foorumilla kertoi tuon rasvauksen hiljentäneen narahtelun ja ajattelin sitä kokeilla kunhan on aikaa ja saan auton lämpimään talliin.

Vakaajia taitaa muuten olla kahta eri paksuutta, onko niin että molempien kumit narahtelee vai ainoastaan toinen koko? Tulkitsin tuon narinan johtuvan siitä että kumia on vakaajan ympärillä liian vähän, joten vakaaja kiertyy kumin sisässä, mikä aiheuttaa narisevan äänen.
Edellisessä ja nykyisessä sport-sedanissa ei tuo sportti-alusta narahdellut / narahtele.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miten vakaajan kumien voitelu voisi poistaa narinan, jos narinat eivät poistuneet edes uusimalla koko kumit 8O . Yleensäkin noiden kumien voitelu on kovin lyhytaikainen helpotus, jos edes auttaa mitenkään. Turhaa hommaa ja ajan haaskausta, kun uudet maksaa muutaman kympin.
Narinoillehan oli muutamia muitakin aiheuttajia mm. syyläripaketin tukikumit jne.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Timon »

No ajattelin kokeilla sitä rasvausta kun sitä kerran joku muukin oli täällä kokeillut ja toimivaksi todennut :roll: Multa meni usko tuohon kumien vaihtoon kun ei se viimeksikään auttanut... Halpoja ne toki oli, mutta eipä sitä turhasta viitsisi montaa kertaa maksaa.

Ja kuten aiemmin sanoin, epäilen narinan syntyvän siitä että vakaaja pääsee pyörähtämään kumiensa sisässä (kumi on siis liian ohut). Rasva tuossa välissä voisi päästää vakaajan pyörimään helpommin. Tämä on oma teoriani, joku asiantuntevampi voi korjata. Mutta aion siitä huolimatta kokeilla tuota rasvausta, kunhan saan tilaisuuden. Täytyy yrittää muistaa raportoida tulokset tänne, oli ne sitten hyviä tai huonoja :)

Narinoille oli todellakin muitakin aiheuttajia ja omastani jo laitettiin uusiksi tuo jäähdytinpaketin tuenta, mutta yhä narisee, ja aika varma olen että narina tulee juuri noista vakaajien kumeista.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
MXG
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 13:44

Re: 9-3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MXG »

Vajaan 4 vuoden ja 40t km:n kokemukset: ainoat viat tuulilasin huuhtelupumppu ja etujouset (vaihdettu takuuseen), ja viimeisimmässä katsastuksessa hylsy kohonneen lambda-arvon takia (1,06). Auto (1.8t sentronic linear -06) vastannut täysin palstan keskustelusta saatua kuvaa: moottorissa ei ongelmia, mutta alusta pitää ääntä (epätasaisella lumella ajettaessa kuuluu nytkin selvä naputus, mutta esim. katsastuksessa ei löytynyt syytä).
Lambda-anturia rassattiin huollossa, mutta moottorivalo syttyi heti uudelleen. Toinen rassaus ja valo pysyi poissa n. 20 km, mutta parin päivän päästä sammui ja on pysynyt sen jälkeen poissa, joten anturin vaihdon voinee unohtaa.
Vastaa Viestiin