Öljy.
Re: Öljy.
tässä lisää kopioitua "tietoa", öljynvalmistajien sivuilta...muualtakin..
GM, Opel, Saab
Opel- ja Saab- autojen erikoisöljyvaatimukset
ovat vuodelta 2003. Öljyt täyttävät ACEA A3 ja
B3 -luokat ja niitä voi käyttää useimmissa muissa
henkilö- ja pakettiautojen moottoreissa.
A3/B3 Huippulaatuiset yleiskäyttöön sopivat
öljyt tehokkaisiin moottereihin, pidennetyille
vaihtoväleille ja vaativiin olosuhteisiin.
GM 5W-30 Motor Oil (W=winter)
Super Synthetic
Fuel Economy Longlife
GM-LL-A-025,
GM-LL-B-025,
ACEA A3, B3,
API SL/CF
Se kuuluu niin sanottuihin Mid-SAPS-voiteluaineisiin, mobil 1 kuuluu samaan ryhmään kuin myös lukuisa joukko uusiin moottereihin suunniteltuja öljyjä.
GM, Opel, Saab
Opel- ja Saab- autojen erikoisöljyvaatimukset
ovat vuodelta 2003. Öljyt täyttävät ACEA A3 ja
B3 -luokat ja niitä voi käyttää useimmissa muissa
henkilö- ja pakettiautojen moottoreissa.
A3/B3 Huippulaatuiset yleiskäyttöön sopivat
öljyt tehokkaisiin moottereihin, pidennetyille
vaihtoväleille ja vaativiin olosuhteisiin.
GM 5W-30 Motor Oil (W=winter)
Super Synthetic
Fuel Economy Longlife
GM-LL-A-025,
GM-LL-B-025,
ACEA A3, B3,
API SL/CF
Se kuuluu niin sanottuihin Mid-SAPS-voiteluaineisiin, mobil 1 kuuluu samaan ryhmään kuin myös lukuisa joukko uusiin moottereihin suunniteltuja öljyjä.
Re: Öljy.
Wau, kun uusiavuttomuus on räjähdysmäisesti lisääntynyt, on hyvä että
edes kooglettamalla saa apua ja vieläpä aika yksityiskohtaiset ohjeet
öljyn määrän tarkistuksesta
Jokos joku on uskaltanut laittaa motonetin Motox 5w-40 öljyä koneeseen?
Siitähän löytyy nuo GM LL bensakone approovalit ja muistaakseni se API luokitus,
jossa oli jotain tuohon etanoolin käyttöön liittyviä parannuksia.
Oliko se ny sitten API SN...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Öljy.
Eli kaskut;) eikä yksi painettu sana totuus!jcarlson kirjoitti:Anekdootit eivät ole faktoja.aajule00 kirjoitti: Toinen esim. Minun papalla (R.I.P) oli Taunus -1976. Ajoi vuosia, vaihtoi öljyn 4tkm välein. Kerran kysyin, että vaihdatka usein suodattimen..."minkä suodattimen?" Hän oli ajanut vuosia vaihtamatta öljyn suodatinta! Auto toimi 30 vuotta ihan ok. Öljy on Mobil mineraali 10-40w (se keltainen kanisteri). Ilman hyvää öljyä vahinko olisi ollut pahempi! Eli öljyssä on eroa
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Öljy.
Itselläni varsin vähäinen kokemus öljyistä. Siksi googlailin saadakseni edes jotain oikeaa tietoa. TB 5w-30 leimahduspiste on alle 200ast C kun muilla verrokeilla 220-230C
mhtaneeko liittyä kulutukseen?
Olen ollut ainoastaan kerran mukana, kun esso ajoi uutta öljyä sisään moottoreissa.
Silloin 10000h käyttötunnin välein purettin koneesta yksi sylinterilinja (V12) josta mitattiin männänrenkaiden/ rengasurien kuluma. Mitatiin myös sylinteri ja laakerit. Kuluneet osat myös punnittiin. Eli mitattiin kaiki kohteet joissa öljyn tetävä on voidella myös pumppu. Katseltiin kampikammion puhtaus/ likaisuus.
Tämä tehtiin 50000h käyntituntiin asti. Tänä aikana olin vastuussa koneen käytöstä/ huollosta. Kyseessä oli kuitenkin mineraaliöljy. Jotta näin... ei varmaan sovellu synteetiseen öljyyn...kuitenkin voiteluöljyn tehtävä on sama kuin on aina ollut...
mhtaneeko liittyä kulutukseen?
Olen ollut ainoastaan kerran mukana, kun esso ajoi uutta öljyä sisään moottoreissa.
Silloin 10000h käyttötunnin välein purettin koneesta yksi sylinterilinja (V12) josta mitattiin männänrenkaiden/ rengasurien kuluma. Mitatiin myös sylinteri ja laakerit. Kuluneet osat myös punnittiin. Eli mitattiin kaiki kohteet joissa öljyn tetävä on voidella myös pumppu. Katseltiin kampikammion puhtaus/ likaisuus.
Tämä tehtiin 50000h käyntituntiin asti. Tänä aikana olin vastuussa koneen käytöstä/ huollosta. Kyseessä oli kuitenkin mineraaliöljy. Jotta näin... ei varmaan sovellu synteetiseen öljyyn...kuitenkin voiteluöljyn tehtävä on sama kuin on aina ollut...
Re: Öljy.
joissain esim. GM (joku merkki..oliko 10-30) TBN ja leimahduspiste on öljyllä heikot. TBN heikko = öljy sitoo rajallisen määrän syövyttäviä emäksisiä -> lyhyt ajo aiheuttaa emäksisyyden määrän lisääntymistä moottorissa-> öljyn kyky sitoa emäk. loppuu, jolloin aineen alkavat syövyttää moottoria (varsinkin moottorin seistessä). Leimahduspiste -> öljyn alhainen leimahduspiste mahdollistaa öljyn haihtumisen alhaisessa lämpötilassa-> öljy haihtuu kuumalta pinnalta pois->pinnalla ei öljyä=ei voitelua. se auto johon tehtaan toimesta määritelty kyseinen öljy on myös määritelty lyhyt huoltoväli, yleensä enintään 1.3l moottori. Pieni moottori pienet lämmöt/emäk. kertymä huoltovälillä
..tosiaan on GM öljyn speksit kiven takana
Synteettinen öljy jossa lämmönsietoa nostetaan voidaan käyttää esim polyolester pohjaista synteettia
..tosiaan on GM öljyn speksit kiven takana
Synteettinen öljy jossa lämmönsietoa nostetaan voidaan käyttää esim polyolester pohjaista synteettia
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: Öljy.
Kaikki moottoriöljyt tehdään kuitenkin maaperästä saatavasta raakaöljystä ja täyssynteetiset öljyt ovat vain enemmän jalostettuja. Tarkoittanee huolellisempaa valikointia ja lajittelua sekä kalliimpien lisäaineiden käyttöä. Eipä niitä tunnettuja lisäaineitakaan ollut kuin kymmenkunta ja niitä sitten sekoitetaan eri suhteissa eri tarkoituksia varten. Kaikki edellämainittu löytyy öljy-yhtiöiden sivuilta.
Tuosta olen itselleni vetänyt johtopäätöksen ja päättänyt oman öljyvalintani sillä perusteella, että kaupallisen alan ollessa kyseessä kukaan ei myy kallista tavaraa halvalla.
GM:n öljyssä on matalakitkaisuus ja happamuudenhallinta toteutettu jollakin lisäaineistuksella joka poikkeaa muiden aikaisemmin käyttämistä aineista. Näin ne kertovat epäsuorasti GM:n öljysivuilla. Siitä on saatu muihin verrattuna "halpa" LL-öljy. Se ihmetyttää ainakin minua.
Lisäksi ihmetystä on herättänyt se, että GM Dexos 2-öljyä on osunut kohdalleni sekä vihertävällä että ruskealla väriaineella. Tämä on tapahtunut 2010-2012 Motonetin myymälöissä. Siitä olen vetänyt johtopäätöksen, että GM mahdollisesti valmistuttaa öljyään eri paikoissa. Tasalaatuisuus on siis kysymysmerkki. Tulee mieleen Bilteman akkuvalmistuttaminen.
Se oli vain yhden saabistin mielipide.
Tuosta olen itselleni vetänyt johtopäätöksen ja päättänyt oman öljyvalintani sillä perusteella, että kaupallisen alan ollessa kyseessä kukaan ei myy kallista tavaraa halvalla.
GM:n öljyssä on matalakitkaisuus ja happamuudenhallinta toteutettu jollakin lisäaineistuksella joka poikkeaa muiden aikaisemmin käyttämistä aineista. Näin ne kertovat epäsuorasti GM:n öljysivuilla. Siitä on saatu muihin verrattuna "halpa" LL-öljy. Se ihmetyttää ainakin minua.
Lisäksi ihmetystä on herättänyt se, että GM Dexos 2-öljyä on osunut kohdalleni sekä vihertävällä että ruskealla väriaineella. Tämä on tapahtunut 2010-2012 Motonetin myymälöissä. Siitä olen vetänyt johtopäätöksen, että GM mahdollisesti valmistuttaa öljyään eri paikoissa. Tasalaatuisuus on siis kysymysmerkki. Tulee mieleen Bilteman akkuvalmistuttaminen.
Se oli vain yhden saabistin mielipide.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: Öljy.
aajule00 kirjoitti: Synteettinen öljy valmistetaan täysin kemiallisesti ilman öljyä, esim. kivihiilestä
Ristiriitaista tietoa liikkella?matula kirjoitti:Kaikki moottoriöljyt tehdään kuitenkin maaperästä saatavasta raakaöljystä ja täyssynteetiset öljyt ovat vain enemmän jalostettuja.
Aikaisemmin mainittu yljyalalla toimiva henkilö kommentoi aikanaan tätäkin, kun kyselin öljyistä. Sanoi, että autoihin myytävät "täyssynteettiset öljyt" eivät ole mitään oikeita synteettisiä öljyjä. Oikeita synteettisiä öljyjä löytyy kuulemma vain laboratorioista ja joistain erikoissovelluksista, kuten kilpamoottoripyöristä. Ja nämä öljyt maksavat sitten oikeasti paljon.
En itse näistä tiedä sen enempää kuin mitä kyseisen herran kanssa olen kerran keskustellut, ja mitä netistä voi lukea, joten en voi tämän enempää ottaa kantaa asiaan.
Osa öljyistä muuten jalostetaan jäteöljystä saatavasta perusöljystä. Jäteöljystä puhdistetaan pois bitumi, vesi ja ylimääräiset töhnät, niin saadaan täysin kirkasta perusöljyä, josta öljynjalostaja sekoittaa lisäaineillaan taas myytävää voiteluöljyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Öljy.
kuluminen näkyi suoraan syl.putkissa hoonaus jäljet näkyvissä, kampikammio puhdas / verrokissa hoonausjäljet kuluneet alkavaa killoittumista, kampikammio likainen.baasenar kirjoitti:sye, mitkä oli tulokset? Oliko osissa kulumaa? Oliko kone likainen sisältä?
Kokonaisemäsluku eli TBN (Total Base Number), ilmoittaa öljyn emäksisyyden
eli toisin sanoen öljyn kyvyn neutraloida palamisessa syntyviä happamia
ainesosia. Öljyyn muodostuu happoja ja hapokkeita pääasiassa
palamisjätteistä.
Synteettiset voiteluaineet valmistetaan raakaöljystä tai tarkemmin sanottuna
raakaöljyn raaka-aineista, esim. eteenistä, ja luonnonkaasusta
lämpökrakkauksen avulla . Synteettiset perusöljyt
ovat tarkasti määriteltyjä kemiallisia tuotteita, ja niillä on täysin hallittu
molekyylirakenne ja voiteluominaisuudet jotka ovat ennalta määrätyt. Tällainen
perusöljy on kallista, johtuen juuri monimutkaisesta valmistustavasta ja
valmistukseen tarvittavista raaka-aineista. Lopputuotteena on kuitenkin
lämpötilan ja käyttöiän suhteen parempia voiteluaineita. (Exxon Mobil
Corporation 2003, 6).
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Öljy.
Terve,
Ajoneuvojen voiteluaineoppaasta, joka löytyy osoitteesta http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... ;2698;2706 (ks. pdf-dokumentti)
löytyy vastauksia moottoriöljyjen koostumusta ja valmistusta koskeviin kysymyksiin...
Ajoneuvojen voiteluaineoppaasta, joka löytyy osoitteesta http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... ;2698;2706 (ks. pdf-dokumentti)
löytyy vastauksia moottoriöljyjen koostumusta ja valmistusta koskeviin kysymyksiin...
AZP kirjoitti:aajule00 kirjoitti: Synteettinen öljy valmistetaan täysin kemiallisesti ilman öljyä, esim. kivihiilestäRistiriitaista tietoa liikkella?matula kirjoitti:Kaikki moottoriöljyt tehdään kuitenkin maaperästä saatavasta raakaöljystä ja täyssynteetiset öljyt ovat vain enemmän jalostettuja.
Aikaisemmin mainittu yljyalalla toimiva henkilö kommentoi aikanaan tätäkin, kun kyselin öljyistä. Sanoi, että autoihin myytävät "täyssynteettiset öljyt" eivät ole mitään oikeita synteettisiä öljyjä. Oikeita synteettisiä öljyjä löytyy kuulemma vain laboratorioista ja joistain erikoissovelluksista, kuten kilpamoottoripyöristä. Ja nämä öljyt maksavat sitten oikeasti paljon.
En itse näistä tiedä sen enempää kuin mitä kyseisen herran kanssa olen kerran keskustellut, ja mitä netistä voi lukea, joten en voi tämän enempää ottaa kantaa asiaan.
Osa öljyistä muuten jalostetaan jäteöljystä saatavasta perusöljystä. Jäteöljystä puhdistetaan pois bitumi, vesi ja ylimääräiset töhnät, niin saadaan täysin kirkasta perusöljyä, josta öljynjalostaja sekoittaa lisäaineillaan taas myytävää voiteluöljyä.
Re: Öljy.
Motonet vastasi sähköiseen kyselyyni toimittaen käyttöturvallisuustiedotteen GM-LongLife 5W30-öljy 5l "dexos2" öljystä. Kauheata salailua on, koska tiedotteesta ei käy kuin muutama fysikaalinen ja kemiallinen ominaisuus selväksi.
Sulamispiste/sulamisalue: Ei määritelty
Kiehumispiste/kiehumisalue: Ei käyttökelpoinen
Leimahduspiste: 230C ASTM D92
Räjähdysrajat, ylempi,alempi: Ei määritelty/ei määritelty
Tiheys: 0,86g/cm3
Vesiliukoisuus: Liukenematon
Liukoisuus muihin liuottimiin: Liukenee useisiin tavallisiin liuottimiin
Kinemaattinen viskositeetti (40c) 67mm2/s
Kovin on salaista..
Puuttuu ainakin:
viskositeetti-indeksi
kinemaattinen viskositeetti -35c
kinemaattinen viskositeetti 100c
jähmepiste
sulfaattituhka
ominaispaino
Nämä on siis esimerkiksi castrollin ja mobilin käyttöturvallisuustiedotteissa annettu..
Sulamispiste/sulamisalue: Ei määritelty
Kiehumispiste/kiehumisalue: Ei käyttökelpoinen
Leimahduspiste: 230C ASTM D92
Räjähdysrajat, ylempi,alempi: Ei määritelty/ei määritelty
Tiheys: 0,86g/cm3
Vesiliukoisuus: Liukenematon
Liukoisuus muihin liuottimiin: Liukenee useisiin tavallisiin liuottimiin
Kinemaattinen viskositeetti (40c) 67mm2/s
Kovin on salaista..
Puuttuu ainakin:
viskositeetti-indeksi
kinemaattinen viskositeetti -35c
kinemaattinen viskositeetti 100c
jähmepiste
sulfaattituhka
ominaispaino
Nämä on siis esimerkiksi castrollin ja mobilin käyttöturvallisuustiedotteissa annettu..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Öljy.
Tällaista kokemusperäistä tietoa on noista GM öljyistä luettavissa toisella palstalla:
"n.1,5 milj km GM öljyillä. Kun fiat pohjainen diesel kestää ilman murheita 1/2 milj km ja siltin öljyn paine kuumalla koneella tyhjäkäynnillä on yli 2bar ei se kovin huonoa öljyä voi olla. Jos se tuntuu liian halvalta hakekaa merkkiliikkeestä jolloin hinta nousee reilusti tai jos haluaa tosi hyvää (joistakin hinta kertoo kaiken) GM öljyä Trollparts myy sitä omaan astiaan 50e/l"
T:Aero
"n.1,5 milj km GM öljyillä. Kun fiat pohjainen diesel kestää ilman murheita 1/2 milj km ja siltin öljyn paine kuumalla koneella tyhjäkäynnillä on yli 2bar ei se kovin huonoa öljyä voi olla. Jos se tuntuu liian halvalta hakekaa merkkiliikkeestä jolloin hinta nousee reilusti tai jos haluaa tosi hyvää (joistakin hinta kertoo kaiken) GM öljyä Trollparts myy sitä omaan astiaan 50e/l"
T:Aero
Re: Öljy.
GM 5W-30 Motor Oil (W=winter)
Super Synthetic
Fuel Economy Longlife
GM-LL-A-025,
GM-LL-B-025,
ACEA A3, B3,
API SL/CF
ExxonMobilin mukaan Mobil 1 New Life 0W-40 on seuraavaa laatutasoa:
API CF
VW 503 01
SAAB
OPEL GM-LL-A-025; GM-LL-B-025
Pitäis kelvata saabille. Molemmat täyttävät GM.n laaturajat.
Super Synthetic
Fuel Economy Longlife
GM-LL-A-025,
GM-LL-B-025,
ACEA A3, B3,
API SL/CF
ExxonMobilin mukaan Mobil 1 New Life 0W-40 on seuraavaa laatutasoa:
API CF
VW 503 01
SAAB
OPEL GM-LL-A-025; GM-LL-B-025
Pitäis kelvata saabille. Molemmat täyttävät GM.n laaturajat.
Re: Öljy.
Entäs bilteman 5w-40 täyssynteettinen, jonkun huhun mukaan se olis statoilin "kelpokamaa" Jokatapauksessa 5tkm vaihtovälillä ei niinpaljon merkitystä öljymerkillä, väitän.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)