Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Tuoreena Saabin omistajana olen tehnyt autooni niin huohotinpäivityksen kuin öljypohjan puhdistuksen. Ennen öljypohjan avauttamista tein moottorille forte pesun, jonka loppuvaiheessa (noin 15 min, käytön jälkeen) koneesta osa vedestä ulos paisuntasäiliön kautta. Lämmöt eivät kuitenkaan mittarin mukaan nousseet missään vaiheessa. Voisiko tuo johtua löystyneestä kannesta? Vastaavasti jos tyhkäkäynnissä avaa öljyn täyttökorkin muuttuvat kierrokset hetkeksi jonkin verran. Aiemmista keskusteluista yritin löytää ohjeet tuohon kannen kiristämiseen ja ne helposti löytyivätkin, mutta onko suositeltavaa uusia nuo pultit suoraan vai vaan kiristellä uudelleen? Pultithan ovat tuollaiset mallia "venyvät" ja kaiketi alunperin ajateltu kertakiristeisiksi?
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Se öljykorkin irrotus muuttaa kierroksia kaiketi suunnilleen kaikissa autoissa, joissa ilmamäärää yleensä mittaillaan. Sehän imasee huohotinjärjestelmän kautta sieltä öljypohjasta/tikun reiästä sitte ilmaa mittarin ohitte...
Kannenpultit on tosiaan kertakäyttösiksi suunniteltu, mutta on kait noilla kahteen tai kolmeenki kertaan kansia kiristelty eikä ne vielä toisella kertaa kait liikaa pitäis olla venyny.
Itellä ei kyllä jälkikiristely vastaavassa tilanteessa autellu, kansipahvista oli liekkirengas poikki... Kokeile kiristää niillä vanhoilla vaan (ja toivoa, ettei niitä ole kovin moneen kertaan vielä noilla kiristelty). Se jäähdytysneste osaa katoilla sitte sillain hetkittäin eli saattaa pysyä merkissään vaikka kuukaudenki ja sitte kuitenki kerralla vajuta useammanki sentin ja taas olla pitkäänki aloillaan (just mulla teki noin ko oli se liekkirengas poikki). Ihan jo tuostaki syystä kiristelisin niillä vanhoilla ja ostelisin sitte vasta uudet kun vaihtaa kansipahvin - eipähän tartte kaksia ostella ku ei ne ihan halvatkaan oo
Kannenpultit on tosiaan kertakäyttösiksi suunniteltu, mutta on kait noilla kahteen tai kolmeenki kertaan kansia kiristelty eikä ne vielä toisella kertaa kait liikaa pitäis olla venyny.
Itellä ei kyllä jälkikiristely vastaavassa tilanteessa autellu, kansipahvista oli liekkirengas poikki... Kokeile kiristää niillä vanhoilla vaan (ja toivoa, ettei niitä ole kovin moneen kertaan vielä noilla kiristelty). Se jäähdytysneste osaa katoilla sitte sillain hetkittäin eli saattaa pysyä merkissään vaikka kuukaudenki ja sitte kuitenki kerralla vajuta useammanki sentin ja taas olla pitkäänki aloillaan (just mulla teki noin ko oli se liekkirengas poikki). Ihan jo tuostaki syystä kiristelisin niillä vanhoilla ja ostelisin sitte vasta uudet kun vaihtaa kansipahvin - eipähän tartte kaksia ostella ku ei ne ihan halvatkaan oo
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Kiitoksia vastauksesta, tuota vähän arvelinkin tuon huohotuksen osalta. Pitää seurailla tuota nestepintaa, ja ainakin tarkistaa noiden pulttien kireys. Nestettä ei sinällään ole merkittävästi hävinnyt, tosin termostaattikin tuli vaihdettua jolloin noiden nesteiden kanssa on tullut läträttyä muutenkin. Käynnistyksen yhteydessä sekä reippaammin kiihdytettäessä tuo pöläyttelee valkoista savua, joka ehkä eniten sai epäilykset hetäämään tuosta kannen kireydesta. (Toisaalta aika moni auto tupruuttelee talvisin valkoista savua, joten voi olla vähän ylireagointiakin)
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Voi olla turbokin...
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Kyllähän taitaa olla vesihöyryä mitä sieltä tuubasta tulee.
Turbo kun menee tulee yleensä sinistä savua
Turbo kun menee tulee yleensä sinistä savua
Viimeksi muokannut Sabanisti, Ma Tammi 28, 2013 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Mulla ei kyllä kunnolla erottanut oliko sinistä vai valkoista kun oli vaalean harmaata.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Nyt Tuo voisi olla enemmän tuollaista valkoista kuin sinistä. Ennen vuotavan kampiakselin stefan vaihtoa (öljypohjan pseun yhteydessä) ja sitä ennen tehtyä forte pesua oli käynnistys savut olivat toki enemmän tuollaista sinistä. Turbo tuohon on kuulemma hiljattain vaihdettu, mutta sen kummemmin tuotakaan ole ehtinyt tutkia.
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
osui tuommoinen silmään... laadusta ja hinnasta ei ymmärrystä, mut ei noi nyt kauheen kalliilta vaikuta
http://www.ebay.co.uk/itm/HEAD-BOLT-BOX ... 4d08f0c2dd
Myyjällä näyttäis olevan kaikki vuosimallit tarjolla
http://www.ebay.co.uk/itm/HEAD-BOLT-BOX ... 4d08f0c2dd
Myyjällä näyttäis olevan kaikki vuosimallit tarjolla
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Eikös nuo ole tonnariin?
Ei kyllä mittään hajua yhdensopivuudesta femmaan
Ei kyllä mittään hajua yhdensopivuudesta femmaan
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
otin ekan 2,3 koneen pultin ja linkitin sen. sieltä myyjän shopin kautta kattomaan mikä sarja sopii kenenkin koneeseenSabanisti kirjoitti:Eikös nuo ole tonnariin?
Ei kyllä mittään hajua yhdensopivuudesta femmaan
tossa paremmin toi linkki
http://stores.ebay.co.uk/aacarpartsuk/H ... 1004452121
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Hain ko. Paikasta muita varaosia ja pulttien osalta tuomioksi tuli, "kiristä olemassa olevat niin pääset paljon helpommalla." Tuolla ajatuksella siis eteenpäin. Seuraavana askeleena luja usko siihen, että nyt kaikki kunnossa ja softan vaihtoon (etanoli) kuin säästämään uutta mitsun turboa varten. (Nykyinen biltema garret kiina kopio) Tosin ajatusta tuosta turbosta ja muusta pitä viel vähän miettiä kun kilometrejä on kuitenkin kertynyt jo yli 350 tkm. Toisaalta pienistä ongelmista huolimatta hämmästyttää miksi Saab ei ole aikaisemmin tarttunut "perheenjäseneksi" niin käteen sopivalta kun se tuntuukin.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Mape95 kirjoitti: Pultithan ovat tuollaiset mallia "venyvät" ja kaiketi alunperin ajateltu kertakiristeisiksi?
onko tuo tietoa? ainakaan og satkuissa ja tonnareissa ei ole mallia venyvät, ja itsekkin tuon femman pultit samalla menttaliteetilla kiristin että eivät olisi venyvät..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Mäkelän Auto Järvenpäässä ohjeisti minua niin, että pultit voi uudelleenkäyttää, näin tekevät siis itse huollossa. Uusia pultteja en siis sieltä ostanut ja hyvin on mennyt ilman ongelmia vuosi eteenpäin pienestä kansiremontista.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
On venyvät.mikkoimp kirjoitti:Mape95 kirjoitti: Pultithan ovat tuollaiset mallia "venyvät" ja kaiketi alunperin ajateltu kertakiristeisiksi?
onko tuo tietoa? ainakaan og satkuissa ja tonnareissa ei ole mallia venyvät, ja itsekkin tuon femman pultit samalla menttaliteetilla kiristin että eivät olisi venyvät..
9-5 Aero - 00