Runkonaulain

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

ng900aero kirjoitti:Taitaa olla naulaimen jälkimarkkinat aika huonot, ehkä 300e:n naulaimesta voisi satasen saada käytettynä? Pientalossa on kuitenkin aina jotain nikkaroitavaa niin sille lienee käyttöä jatkossakin?
Oma naulaimeni maksoi 89e
Kyllä sen reilun 100€ joudut pulittaan paljon käytetystäkin Sencon runkonaulaimesta, se kun toimii, kestää ja säilyttää siten hintansa. Kuluvia osia noissa ei oikein ole tai sitten saat olla aikas HC runkorakentaja, kun alkaa toimintaa haittaavat urat pyssyssä olla. Väärin käyttämällä saa tietysti rikki mitä vaan. Olin hetken selin ja kaveri onnistui työtää naulat pyssyyn "väärinpäin" ja sai niitä muutaman laukastuakin lippaasta läpi :?
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

K-raudassa oli jokin noin reilun 300e:n hintainen runkonaulain jota tutkin kun aikoinaan runkonaulainta olin hankkimassa, mielestäni siinä ei ollut mitään sellaisia ominaisuuksia tai niin hyvää laatuvaikutelmaa että sen olisin hankkinut tuon kiinanaulaimen sijaan.
Mutta vaikea sanoa onko esimerkiksi laatu keskimäärin parempaa ns. merkkituotteilla, ehkä on. Onhan noilla kuitenkin vuoden takuu jonka aikana pitäisi selkeät valmistusvirheet jo löytyä.
9000 automaatilla kirjoitti:..Itse mätin autotallin laudoituksen käsipelillä kiinni, hyvin jaksaa 60 ja 75 mm naulaa koputella, kun ei tarvii räystäslautoja laitella. ne menikin sitten pyssyllä :lol:.
...
Sori OT mutta olen kanssa ihmetellyt vanhempien talojen hankalasti huollettavaa ja hivenen epäkäytännöllistä (ainakin silloin kun katemateriaali on suoraan kiinni kattolaudoituksessa) avoräystäsmallia, sen täytyy johtua vain siitä ettei naulaimia ollut vielä keksitty.

Topicia lainatakseni: onko kokemuksia laadukkaista viimeistelynaulaimista? Ainoa kriteeri olisi se ettei listoitushommissa saisi tulla rumaa iskurin jälkeä listoihin. Itselläni on jokin tarjouskorista 10 eurolla ostettu mikälie keltainen naulain jolla ei saa siistiä naulausjälkeä. Sopii se kyllä hyvin panelointihommiin silloin kun panelit kiinnittää alumiiniklipseillä, muuhun siitä ei oikein olekaan.
Saako satasella kunnolisen viimeistelynaulaimen vai paljonko sellaiseen pitää investoida?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kerran jo mainitsinkin tuosta samasta asiasta, halpaa hyvää viimeistelynaulainta ennoo käsissä pitäny, mutta eihän se Senco maksa ku n.180€ ja siihen vielä rakentajan bonarit päälle. Halvalla pilaa sen 80€ edestä sitä paneelia, kun muutamat saunanpaneelit ja listoitukset nappaa paikalleen :lol:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikös listoitus ole yleensä työvaiheena semmoinen, että kaikki mätetään kerralla kiinni? Eli naulaimen käyttöaika on melko lyhyt. Voisko sitä vaikka vuokrata? Kunnollinen maksaa melko paljon, parempi mättää ne listat sillä halpiksella ja hyväksyä ne pienet jäljet siinä listassa :mrgreen:. Ostat sitten aina kopan kepua säästyneillä rahoilla, kun alkaa häiritsemään :P

Pasloden impulssinaulain listoitukseen oli muistaakseni jossai 600 euron kieppeillä ja taitaa silläkin saada jäljen listaan... Sencon naulain varmaan letkumallina yli puolet halvempi, olisko jossain parin saturaisen pinnassa. Peruskompura ja halpisnaulain sekä pienet paineet, jotta jää kanta koholle. Normivasaralla loppuun ja kunnon jäljet listoihin :D. Kyllä käden jälki saa näkyä, kun ite tekee :P.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No jos viimeistelynaulaimet on kaikki ihan susia niin sama kait ostaa edullinen? Piti kokeilla omaani äsken pitkästä aikaa ja siinä olikin tosiaan sellainen vika että ampuu noin joka kolmannella kerralla kaksi naulaa yhtä aikaa, lienee siis loppuunkulunut ja joutaa kaatikselle.
Tuo lienee riittävän laadukas: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3264
Toinen vaihtoehto olisi tuo: http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/sahko ... eID=154052
Mutta noista Deuzer -merkkisistä kiinalaitteista ei itselläni ole hyviä kokemuksia, hajoavat pääsääntöisesti muutaman kuukauden sisällä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

Itsellä on hyviä kokemuksia Bexin naulaimista(2 vuotta rakennuspuuseppänä) toimii hyvin ja kestää ammattikäytössä huollettuna kauan.. Nyt jos joku pitäs ittelle ostaa niin se olis bexin kaasukäyttöinen.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Soppa79
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 11:42

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja Soppa79 »

Laitetaas hiukan kokemuksia eri vehkeistä

Hitachin kaasu viimeistelynaulain = susi.
Kerää pölysotkua ja jumittaa (en tiedä onko sama ongelma muilla esim. paslode) ja kaasut on melko kalliita. ok laite pieneen viimeistelyyn kun kompuran levitys tuntuu isolta hommalta. Myös selkeästi suurempi koko pienentää käyttö aluetta vs. kompura käyttöinen naulain.

Makitan viimeistely naulain paketti (kompura ja naulain).
Naulain ihan ok, kompura levis n. vuoden ikäisenä.

Senko viimeistely naulain paketti
Kesti n.3 vuotta jonka jälkeen pöllittiin, joten ei tietoa kokonais kestosta :wink:
Naulain teki siistiä jälkeä.

BEX viimeistely naulain paketti
Kompurasta levisi n. 2,5 vuoden jälk. ilmeisesti jokin tiiviste siitä päineiden "tyhjennys" ventiilistä. Ei ymmärrystä voiko huoltaa. Muuten ollut hyvä setti.

Nää vehkeet olleet ammatti käytössä linjasaneerausten yhteydessä tehtävissä töissä (pääsääntöisesti alakatto, listoitus ja sauna hommissa)

Sitten on x kappaletta ns. merkittömiä kiinan naulaimia. Osa tekee siistiä jälkeä ja osa jättää rumaa jälkeä, mutta yksikään ei ole hajonnut :lol:
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
MASA 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 22:42
Paikkakunta: SAVONLINNA

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja MASA 9-3 »

Moi,olen myynyt ja huoltanut naulaimia 15 vuotta ja mielestäni kaasunaulaimista paras on http://paslode.fi/IM350.htm helpoin huoltaa ja varmatoiminen.Paineilma naulaimista Senco on mielestäni aivan yli arvostettuja.......Itselle ostaisin Hitachin NR 90AD,Dykertnaulaimesta Basso b18/55 on kätevän kokoinen ja järkevän hintainen
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Soppa79 kirjoitti:Sitten on x kappaletta ns. merkittömiä kiinan naulaimia. Osa tekee siistiä jälkeä ja osa jättää rumaa jälkeä, mutta yksikään ei ole hajonnut :lol:
Eiköhän totuus ole tuossa lauseessa. Varsinkin, jos puhutaan yhden talon edellyttämistä naulauksista. Hinta / laatu / vaiva suhde varmaan ihan kohdallaan.

Toki jokainen paukuttaa millä lystää, mutta mielipiteitähän täällä haettiinkin :mrgreen: :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja stara »

- paino on tärkeä, honkkarin 34° ja 21 ° välillä oli iso painoero, olikohan n, 700 g. otin kevyemmän 21 °
- kuumasinkittyjä nauloja sitten maalattaviin ulkopintoihin
- halpiksella pärjää ihan kivasti, en lähtisi myyntilinjalle, aina kaluja tarvii, vuoden takuulla ampuu paljon ...
- ruuvit on monessa paikoin kyllä hyviä, mutta ei niitä runkohommiin, kun se kolmas käsi puuttuu. :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Runkonaulain

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

stara kirjoitti:- ruuvit on monessa paikoin kyllä hyviä, mutta ei niitä runkohommiin, kun se kolmas käsi puuttuu. :lol:
Näinpä. Ruuveja ylipäätään nykyään viljellään ihan turhaan joka paikkaan, vaikka naulat ovat varsinkin runkohommissa sun muussa viimeistelyä edeltävässä toiminnassa lähes aina nopeampia, eikä tule ongelmia pyöreiden kantojen, häviävien kärkien, loppuvien akkujen, savuavien koneiden tai katkeavien ruuvien kanssa.

Piti jo toista päivää peräjälkeen katsoa minkä merkkisiä naulaimia meillon töissä, mutta enpä muistanut :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin