Nonniin, saabbia käytettiin leimalla mutta, ..pientä sanomista tuli ei paha homma, taka jarruvalot eivät palaneet maadotus vika, kuskinpuolen vetarin suojakumi sekä käsijarru pitää säätää. Vasen puoli ei ota yhtään, muuten kehui, pohja on kunnossa ja tässä kuukauden aikana laitan kuntoon niin tulee leima. Kuvia tulee huomenna
Menisikö käsijarru (vaijereiden) säädöllä vielä? Liikkuuko mykän puolen käppärin vipu kevyesti? Jos liikkuu niin että liikuttaa mäntääkin niin ei muuta tosiaan kuin säätelemään vaijerit kohdilleen. Muista että ne menee vivun päässä ristiin eli kiristät kabiinissa oikean puoleista vaijeria.
Voi olla kyllä että jos herkistelty ja elvytelty niin joudut vielä lähtemään sinne satulakauppaan. Tai sitten purat satulat täysin osiin ja korjaat je herkitelet ne oikeasti.
Juu onnistuu. Ei tarvii erikoistyökaluja tai muuta. Nurkka ylös ja ruuvaten.
Varmaan ulompi suojakumi pitää vaihtaa? Suosittelen joka tapauksessa koko olka-akselin irroitusta kokonaisuutena niin että myös vetari tulee mukana. Sitten vaan paketista tripodi irti ja tällöin vaikka molemmat suojakumit on helposti vaihdettavissa. Ulomman nivelen irroittaminen vetoakselista on pykälää nihkeämpi homma kun lukkorengas on "nivelen sisällä" vetarirasvan alla, eli sitä kautta en lähtis ellei koko niveltä tarvii vaihtaa.
Etujarrujen yhteydessä olevasta käsijarrusta kyse? Kyllähän sen huomaa keula ylös tunkattuna ja käsijarruvipua kädella painamalla, että vaijerin kiristäminen ei auta käsijarruun, pyörää pystyy pyörittämään vaikka vipu olisi pohjaan painettuna. Otetaan pyörä irti, sisempi jarrupala irti ja pyöritetään mäntää lähemmäs (vastapäivään) niin, että käsijarru ottaa aiemmin. Jarrulevyn reunassa ei saa olla paksua ruostereunaa, pitää ainakin jarrupalan leveydeltä koputella reunusta pois, jotta palan saa takaisin.
Jos jarrulevyssä on ulkokehällä lovettu kohta (säde loven kohdalta muutaman millin pienempi) niin kannattaa pyöritella levy niin, että palat on loven kohdalla. Reunus on siinä kohdalla pienempi tai jopa olematon.
Käsijarruvaijerit on oikeassa säädössä, kun käsijarrukahva alhaalla on satuloissa käsijarruvipujen takakulma 0,5 mm päässä liukukehyksestä.
f-19 kirjoitti:Juu onnistuu. Ei tarvii erikoistyökaluja tai muuta. Nurkka ylös ja ruuvaten.
Varmaan ulompi suojakumi pitää vaihtaa? Suosittelen joka tapauksessa koko olka-akselin irroitusta kokonaisuutena niin että myös vetari tulee mukana. Sitten vaan paketista tripodi irti ja tällöin vaikka molemmat suojakumit on helposti vaihdettavissa. Ulomman nivelen irroittaminen vetoakselista on pykälää nihkeämpi homma kun lukkorengas on "nivelen sisällä" vetarirasvan alla, eli sitä kautta en lähtis ellei koko niveltä tarvii vaihtaa.
Joo ulompi pitää vaihtaa, joo niin tuo inssikin opasti että kokonaisuutena ottaa pois.
jus kirjoitti:Etujarrujen yhteydessä olevasta käsijarrusta kyse? Kyllähän sen huomaa keula ylös tunkattuna ja käsijarruvipua kädella painamalla, että vaijerin kiristäminen ei auta käsijarruun, pyörää pystyy pyörittämään vaikka vipu olisi pohjaan painettuna. Otetaan pyörä irti, sisempi jarrupala irti ja pyöritetään mäntää lähemmäs (vastapäivään) niin, että käsijarru ottaa aiemmin. Jarrulevyn reunassa ei saa olla paksua ruostereunaa, pitää ainakin jarrupalan leveydeltä koputella reunusta pois, jotta palan saa takaisin.
Jos jarrulevyssä on ulkokehällä lovettu kohta (säde loven kohdalta muutaman millin pienempi) niin kannattaa pyöritella levy niin, että palat on loven kohdalla. Reunus on siinä kohdalla pienempi tai jopa olematon.
Käsijarruvaijerit on oikeassa säädössä, kun käsijarrukahva alhaalla on satuloissa käsijarruvipujen takakulma 0,5 mm päässä liukukehyksestä.
Kiitokset ohjeista, tässä on kuukausi aikaa laitella kuntoon niin pääsee vielä halvemmalla katsatuksella.
Pitää tutkia noi takavalot kun sieltä on napattu rosvoliitännöillä sieltä täältä virtaa mutta kyllä tämä tästä, muuta huomautettavaa inssillä ei ollut.
Jos satula ei ole jumissa, se säätyy automaattisesti. Vedetään käsijarrua 5 napsua päälle ja poljetaan jarrupoljinta ronskisti 20kertaa. Sitten käsijarrun kokeilua ja sama uudestaan. Yleensä jos säätö on toiminut, jarrupoljin tuntuu ottavan ylempää ja jarrut muutenkin pelaa napakammin. Jos satulan mäntä on jumissa, niin tuo ei toimi. Vaijereiden säätö ei yleensä ole etukäppärin ongelma vaan nuo satulat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Onhan se jäinen, katsastukseen ajettiin suoraan oulaisista, Raiten korjaamolta.
Ja Ensi viikon lopulla jälkitarkastukseen, ens viikol laittelen vetarin suojakumen, tänään sain tutkittua noita sähköjohtoja ja oliha melkonen homma, maadoitusvika, uudet johdot laittelin niin johan rupes jarruvalot pelaa.
Mertmi kirjoitti:Jos satula ei ole jumissa, se säätyy automaattisesti. Vedetään käsijarrua 5 napsua päälle ja poljetaan jarrupoljinta ronskisti 20kertaa. Sitten käsijarrun kokeilua ja sama uudestaan. Yleensä jos säätö on toiminut, jarrupoljin tuntuu ottavan ylempää ja jarrut muutenkin pelaa napakammin. Jos satulan mäntä on jumissa, niin tuo ei toimi. Vaijereiden säätö ei yleensä ole etukäppärin ongelma vaan nuo satulat.
Samaa mäkin pohdin että kyllähän ne säätyy itsestään jos vaan satulat ei ole jumissa? Ei ole vastaavaa esisäätöä mitä takakäppärissä, toki kyllähän tuolla ainakin nopeuttaa säätymistä kun ruuvailee männät tuntumalle.
En edes muistanut miten tuo männän esisäätö tapahtuu niin en kommentoinut mitään siitä
Molemmissa versioissa on säätö ja automaattisäätö. Etupyöriin ottavassa säätö mäntää pyörittämällä ja takakäppärissä on tulpan alla kuusioruuvi, josta säätö. Etukäppäri vaatii jostain syystä automaattisäätöön tuon kertomani kikan. Takakäppäri ei vaadi automaattisäätöön mitään toimenpiteitä. Valitettavasti kaikilla ne satulat ei ole kunnossa ja sit pitää käsin säädellä katsastukseen vähntäänkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Molemmissa versioissa on säätö ja automaattisäätö. Etupyöriin ottavassa säätö mäntää pyörittämällä ja takakäppärissä on tulpan alla kuusioruuvi, josta säätö. Etukäppäri vaatii jostain syystä automaattisäätöön tuon kertomani kikan. Takakäppäri ei vaadi automaattisäätöön mitään toimenpiteitä. Valitettavasti kaikilla ne satulat ei ole kunnossa ja sit pitää käsin säädellä katsastukseen vähntäänkin...
Kiitos vinkeistä, ens viikon aikana alkaa vetarin suojakumen vaihto, säädän tuon käppärin, vilkun viiksi pitää irroitella katsoa miksi se on niin löysä (ajat töyssyyn niin vilkku menee päälle ) Katon uudelleen verhous alkaa myös, verhoilen katon suoraan paikalleen, pitää saada vaa katto kuivattua..
Kyllähän tämä tästä, korjattavien ja vaihdettavien osien lista pienenee kokoajan ja samalla autokuume syvenee saabbiin
Vähän epäilen että katon verhouksesta ei tule yhtään mitään ellet irroita sitä sisäkattoa autosta. Sisäkatto täytyy myös kyllästää lasikuituhartsilla että uusi kangas tarttuu t. kahdesti katon liimannut.
Etukäppärin säätöön on saatavilla työkalu. Samoin jarrupalojen ulosvetäjä (liukuvasara, jossa kynnet palan vetoon) on vallan hyvä ostos. Ite taisin Biltemasta ostaa nuo aikoinaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01