Auto on 2002 9-5 2.0t automaattii, ajettu 117.000 km.
En tiedä onko kyseessä nyt laatikko mutta testailujeni perusteella olen ehkä hieman siihen päätymässä, jostain tulee kierrosten mukaisesti nakuttava / kalkattava ääni, ei kauhean kova mutta selvästi kuuluu ohjaamoon.
Ääntä ei kuulu lainkaan jos vaihdevalitsin on P-asennossa tai N-asennossa ja kierroksia nostaa 3-4 tonniin asti, kone tuntuu kehräävän mukavasti.
Kun laittaa vaihteenvalitsimen D, 4,3,L (eli pakkoykkönen, tai minkä vain muun vetävän vaihteen) ei nakutusta kuulu tyhjäkäyntinopeudella, mutta kiihdyttäessä kuuluu.
Pakkoykkösellä jos kiihdyttää niin 3000 – 4000 kierrokseen olen koittanut ja nakutus tulee kokoajan, ei nopeuden mukaan vaan silloin kun on veto päällä ei painan kaasua, jos helppaan kaasusta ja tulee moottorijarrutus niin nakutus vaimenee tai katoaa yleensä täysin.
Nakutus tulee myös 2. ja 3. vaihteella, mutta aina vaimeammin, 4. ja 5. vaihteella se ei kuulu ainakaan ohjaamon mielestäni.
Jos auto on paikoillaan ja laitan D:n päälle ja painan jarrua (ettei auto liiku) ja sitten nostan kaasua, 2000 rpm asti olen koittanut, nakutus kuuluu silloinkin.
Laatikko tuntuu toimivan täysin oikein, hieman se välillä nykäisee 2-3 vaihtaessa mutta muuten en voi sanoa että siinä olisi minkäänlaista vikaa toiminnassa. Laatikko hajosi 2011 ja se korjattiin, siitä asti toiminut moitteetta.
Tuo ääni on vaan häiritsevä, alkoi tyhjästä nyt viikonloppuna ja tuntuu että on tosiaan vain silloin kun on veto / kiihdytys päällä. Tasakaasulla kaupunkinopeuksissa sitä ei kuulu eikä moottoritienopeuksissa.
Ääni kuuluu selvästi ohjaamoon, lähinnä 0-40 km/h alueella kiihdytyksessä.
Katsoin vaihdelaatikon öljyt, minusta oli ihan kirkkaat ja ei tuoksuja (katsoin koneen käydessä pitkän ajomatkan jälkeen).
Myös huollossa automaatin öljyt katsottiin loppuvuodesta, ei mitään huomautusta tullut silloin.
Mulle tulee mieleen (jos yhtään oikein muistan sen laatikon toimintaa) että siellä joku falskaa kun on veto päällä, turbiini tms ja klankuttaa jotain vasten tai jotain sellaista?
Tietysti voi olla kyseessä jokin moottorin ja laatikon välinen osa myös, mutta tuon diagnosoinnin perusteella vahvasti näin maallikkona veikkaan tosiaan laatikkoa..
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Mielipiteitä, vinkkejä?