900 t8 jat16 eroja tehollisesti?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vapari
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 15:56
Paikkakunta: paimio

900 t8 jat16 eroja tehollisesti?

Viesti Kirjoittaja vapari »

siis kyselisin että kummasta koneesta on helpompi saada tehoa ulos ja onko 16v jo vakiona selvästi kovempikulkuisempi kuin 8v, kyse siis turbo koneista.
Article
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Et yhtään ole vaivautunut lukemaan aikaisempia viestejä?

t8ic:155 t16ic:175 t16cat:165

Tehoa saa molemmista helposti.
Aki Peltola #1132
vapari
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 15:56
Paikkakunta: paimio

Viesti Kirjoittaja vapari »

niin kyllä mä noi tehot hevosvoimina tiesin mut ne ei oikeestaan sano mitään, et sitä et miten ne niinku tuol ajaes kulkee?
Article
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

T16 on kyllä vakiona aika eri laite kuin T8, tehoja saa myös ulos helpommin kun kansi virtaa ja vakioruisku riittää pitkälle.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin meinasin vain että näistä on taitettu peistä aikaisemmin monipuolisemminkin.

Riippuu mistä roikkuu. t8 saa 200 helposti ja t16 230 yhtä helposti.

0-100 ei suurta eroa vakiona mutta siitä eteenpäin t16 on jonkinverran riskimpi. Viritettynä t8 vääntö ainakin tuntuu kovemmalta, kun se on enemmän piikkivehe. t16 "sivistyneempänä" tuntuu lussummalta.

Jos valinnanvaraa on niin tietenkin t16. Mutta ei t8kaan huono ole, jos ei oo ruuvauspeukalo keskellä kämmentä. Siinä kun wanha k-jetti tuottaa varmasti ongelmia jossain vaiheessa. Sen kans pitää osata pelata.
Aki Peltola #1132
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Minun näkemykseni on, että erot ovat selviä jos viritetään kohtuudella, eli ei lähdetä tekemään kovin radikaaleja muutoksia.

T8:ssa suurin ongelma on ruisku. Sen tuotto ei riitä kunnolla kuin n. 190 hv, enemmänkin voidaan ottaa, mutta menee laihalle. Rata-Saabeissa APC on viritetty niin, että ahdot tippuu kierrosten mukana, jolloin ruiskun tuotto juuri ja juuri riittää. Itse sain T8:n kiihtymään 0-160 km/h n. 18:ssa sekunnissa (vakio 31 sek) Mitsun TE-05 -ahtimella varustettuna. Tällöin vakioruiskun tuotto oli tapissa, ja 200 cc lisäsuutin oli säädetty n. 3/4 teholle. Vääntöä oli reippaasti (ohituskiihtyvyys oli erittäinkin hyvä), mutta loppurekisterissä kansi ja ahdin ahdistivat.

T16 Lucas: noin suunnilleen yhtä paljon modattu, paitsi T3/T4 hybridi-ahdin, saa tehoja 260 hv ja vääntöä 414 Nm siten, että ahtopaine 0.9 bar läpi koko ahtokäyrän, totaalisesti ilman nakutusta vakiopuristuksillakin.
Kiihtyy 0-160 km/h 13.5 sekuntia (teho- ja vääntökäyrät verraten todella laakeat).

Jos viritetään pitemmälle - laitetaan ohjelmoitava ruisku ja vaihdetaan nokkia, ahdinta, työstetään kantta reilummin, laitetaan matalampipuristeista mäntää jne, saadaan tehoa ja vääntöä niin paljon kuin lompakko kestää. Absoluuttisia arvoja tavoiteltaessa silloin ei enää ratkaise onko 8V vai 16V, mutta 16V:ssä käyttöominaisuudet on paljon helmpompi säilyttää.

Nyrkkisääntö (vakioruiskun tehorajat vakiosuuttimilla):

T8:sta saa 190 hv
T16 Boschista saa 220-230 hv
T16 Lucasista saa 260-270 hv
Vastaa Viestiin