Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ylipäänsä ohjeiden ja neuvojen tarkkuutta saa parannettua, kun malttaa laittaa omiin tietoihin sen paikkakunnan näkyviin. Turha sitä on salailla.
On aivan totta että öljypohjan avaus ja pikku puhdistus on kova homma, jos sitä koittaa teettää Saabia tuntemattomilla yleishääräämöillä, esim. paljon radiossa ja tv:ssä mainostavat yritykset on syytä kiertää kaukaa. Ei mitenkään ole mahdollsita että esim. Autoasi tai Fixux suoriutuisi operaatiosta päivän aikana, kun ovat tottuneet tekemään yleisvaraosin ylihintaisia öljynvaihtoja, saamaan niistäkin melko hyvän korvauksen...
Ei se valtuutus merkkikohtaisesti ihan turhaan ole ja monesta pitäjästä löytyy hieman edukkaampiakin valtuutettuja ja/tai vakavan Saab-ammattitaidon omaavia "nyrkkipajoja", jotka näinkin helposta operaatiosta suoritutuvat kohtuu korvauksella. Ei välttämättä tarvitse asioida autoja myymään tottuneiden kirkkaiden valojen huolloissa
On aivan totta että öljypohjan avaus ja pikku puhdistus on kova homma, jos sitä koittaa teettää Saabia tuntemattomilla yleishääräämöillä, esim. paljon radiossa ja tv:ssä mainostavat yritykset on syytä kiertää kaukaa. Ei mitenkään ole mahdollsita että esim. Autoasi tai Fixux suoriutuisi operaatiosta päivän aikana, kun ovat tottuneet tekemään yleisvaraosin ylihintaisia öljynvaihtoja, saamaan niistäkin melko hyvän korvauksen...
Ei se valtuutus merkkikohtaisesti ihan turhaan ole ja monesta pitäjästä löytyy hieman edukkaampiakin valtuutettuja ja/tai vakavan Saab-ammattitaidon omaavia "nyrkkipajoja", jotka näinkin helposta operaatiosta suoritutuvat kohtuu korvauksella. Ei välttämättä tarvitse asioida autoja myymään tottuneiden kirkkaiden valojen huolloissa
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Mulle ei nyt oikein auvennut noiden O-renkaiden paikat. Pussissa tuli 3kpl renkaita ja yhden osasin sijoittaa siihen sihdin putkeen, mutta mihin noi 2 muuta tulee?
Purkaessa ei tullut vastaan kuin tuo yksi o-rengas..
ÖP muuten asennusta vaille valmis tallin lattialla..
Purkaessa ei tullut vastaan kuin tuo yksi o-rengas..
ÖP muuten asennusta vaille valmis tallin lattialla..
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä vesa67 mainitsee kaksi O-rengasta 14 x 3 mm Väliputkeen. Olisiko ne niitä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Väliputkeen juurikin.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
No sinneppä ne meni.lepisto89 kirjoitti:Väliputkeen juurikin.
ÖP nyt paikoillaan ja eihän tuo hommana nyt aivan älytön ollut ja TODELLA hyvä että tuli tehtyä: sihti oli aivan tukossa ja pohja niin paskanen ettei ole varmasti koskaan käytetty auki (-00).
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Laitetaanpa Motonetin osanumero muistiin kun satuin näkemään hyllyssä: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/807531/0siili69 kirjoitti:Vielä pitäisi löytää tuollainen nostopalkki kuten aloitusviestissä näkyy... Motonetissa oli eioota eli pitää kysellä muualta.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Onkos muuten suurtakaan merkitystä hankkiiko vm. 2004 -> femman jossa on viimeisin ja "toimiva" huohotinpäivitys, tai vanhemman koneversion? Siis jos meinaisi ajella etanolilla joka kaiketikaan ei aiheuta öljylietettä? Etanolikäyttöön siirryttäessä tulisi kait joka tapauksessa käyttää öljypohja auki ja puhdistaa sihti, kaiketi myös nosta viimeisistä b2x5 -moottorityypeistäkin?
Toisin sanoen onko etanolikäytössä huohottimen mallilla niinkään merkitystä, siis sillä onko lohkoon porattu yksi ylimääräinen öljynpaluukanava?
(Verotuksellisesti vuonna 2001 käyttöönotettu mallivuoden 2002 femma voisi olla edullisin.)
Toisin sanoen onko etanolikäytössä huohottimen mallilla niinkään merkitystä, siis sillä onko lohkoon porattu yksi ylimääräinen öljynpaluukanava?
(Verotuksellisesti vuonna 2001 käyttöönotettu mallivuoden 2002 femma voisi olla edullisin.)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
2001 käyttöönotettuhan menee jo päästöjen mukaan.ng900aero kirjoitti: (Verotuksellisesti vuonna 2001 käyttöönotettu mallivuoden 2002 femma voisi olla edullisin.)
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Eikös vm. 2001 käyttöönotetujen osalta saanut valita verotetanko ne joko kokonaispainon vaiko Co2 -päästöjen perusteella?
Varmaankin jokin ennen vuotta 2001 käyttöönotettu femma olisi kätevin siinä mielessä että päästöt (ajoneuvovero) määräytyisivät kokonaispainon mukaisesti, eikä tarvitsisi katsastuksessa suorituttaa mitään turhaa OBD-tsekkausta.
Varmaankin jokin ennen vuotta 2001 käyttöönotettu femma olisi kätevin siinä mielessä että päästöt (ajoneuvovero) määräytyisivät kokonaispainon mukaisesti, eikä tarvitsisi katsastuksessa suorituttaa mitään turhaa OBD-tsekkausta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Menee off-topiikin puolelle tämä juttu mutta ei tuota veroperustetta pysty valitsemaan. Alle 2500 kg kokonasmassainen henkilöauto verotetaan päästöpohjaisesti jos on otettu käyttöön vuonna 2001. Tosin eipä siinä kovin paljoa eroa ole 9-5:ssa kumman mukaan verotetaan. Itsellä on juurikin tuollainen 2001 puolella käyttöönotettu mutta 2002 mallin 9-5.
Tuolta tietoa verosta:http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... e_ja_maara
Tuolta tietoa verosta:http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... e_ja_maara
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Moi!
Tein omaan E10:llä ajettuun -98 femmaan naftahuuhtelut. Öljypohjan avaus on listalla, mutta toivotaan että oli ansiavuksi niin kauan kunnes saan mekaanisen putsauksen työnalle. Ei ainakaan vielä mitään hälyttävää ole näkynyt.
Jälkiviisaana voisin mutuilla että onkohan nuo Motonetissäkin myytävät GM lonkkarit melko huonosti pesevää tavaraa. Öljytikku ainakin alkoi ottaa väriä itseensä kun mobilista vaihdoin hinnan vuoksi halvempaan GM:ään, mutta en sen kummemmin asiaa noteerannut. Kympin välein oon vaihtanut ja ajot pääosin matka-ajoa(työmatkakin 28km ja tolpasta tolppaan mennään). Sen vuoksi kai näin vanha auto onkin sinnitellyt näin pitkään.
Kakkosen männässä renkaat jo alkaneet jumia, löpöä valui läpi. Muissa vielä pysyi sen 6 tuntia mitä annoin löpön vaikuttaa.
Kiitos hyvästä topicista ja ohjeesta!
PS. alkaa olla vaarassa ylittää 300 000km rajapyykki ilman remontteja ja alkuperäisellä GT17 turbolla... Vajaa parikymppiä vielä uupuisi.
- Matti
Tein omaan E10:llä ajettuun -98 femmaan naftahuuhtelut. Öljypohjan avaus on listalla, mutta toivotaan että oli ansiavuksi niin kauan kunnes saan mekaanisen putsauksen työnalle. Ei ainakaan vielä mitään hälyttävää ole näkynyt.
Jälkiviisaana voisin mutuilla että onkohan nuo Motonetissäkin myytävät GM lonkkarit melko huonosti pesevää tavaraa. Öljytikku ainakin alkoi ottaa väriä itseensä kun mobilista vaihdoin hinnan vuoksi halvempaan GM:ään, mutta en sen kummemmin asiaa noteerannut. Kympin välein oon vaihtanut ja ajot pääosin matka-ajoa(työmatkakin 28km ja tolpasta tolppaan mennään). Sen vuoksi kai näin vanha auto onkin sinnitellyt näin pitkään.
Kakkosen männässä renkaat jo alkaneet jumia, löpöä valui läpi. Muissa vielä pysyi sen 6 tuntia mitä annoin löpön vaikuttaa.
Kiitos hyvästä topicista ja ohjeesta!
PS. alkaa olla vaarassa ylittää 300 000km rajapyykki ilman remontteja ja alkuperäisellä GT17 turbolla... Vajaa parikymppiä vielä uupuisi.
- Matti
Viimeksi muokannut e0000333, Pe Kesä 07, 2013 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Hieman samoja ajatuksia tuon öljyn suhteen, sihti oli tukossa. Lyhyet vaihtovälit sekä huohotinpävitys oli tehty. Autossa oli alle 130tkm. Etanolipäivitys tuon paljasti.Öljypohjan avaus on listalla, mutta toivotaan että oli ansiavuksi niin kauan kunnes saan mekaanisen putsauksen työnalle. Ei ainakaan pariin starttaukseen ääntä ole kuulunut, mutta seurataan.
Jälkiviisaana voisin mutuilla että onkohan nuo Motonetissäkin myytävät GM lonkkarit melko huonosti pesevää tavaraa. Öljytikku ainakin alkoi ottaa väriä itseensä kun mobilista vaihdoin hinnan vuoksi halvempaan GM:ään, mutta en sen kummemmin asiaa noteerannut. Kympin välein oon vaihtanut ja ajot pääosin matka-ajoa(työmatkakin 28km ja tolpasta tolppaan mennään). Sen vuoksi kai näin vanha auto onkin sinnitellyt näin pitkään.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
SAAB 9-5 Aero Automaatti MY2005, ensimmäiset n. 120 tkm Ruotsissa huolto-ohjelman mukaisesti 30 tkm:n huoltoväleillä (vain viisi huoltoa). Sen jälkeen öljyt vaihdettu omatoimisesti n. 15 tkm välein ja siirrytty etanolikäyttöön.
160 tkm mittarissa, STP Motor Flush + öljypohjan tarkistus:
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/op1.jpg
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/op6.jpg
, sekä öljysihti:
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/os1.jpg
Kuvat ja työ: PRO-Carservice
160 tkm mittarissa, STP Motor Flush + öljypohjan tarkistus:
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/op1.jpg
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/op6.jpg
, sekä öljysihti:
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/os1.jpg
Kuvat ja työ: PRO-Carservice
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Pesevä öljy toimii juuri näin. Eli tarkoitus on siirtää koneen sisällä olevat epäpuhtaudet öljypohjaan josta se suodatetaan takaisin kiertoon. Öljn väri tummenee. Kertoo sen pesevän aiemmat sakat pois. Lyhennä öljyn vaihtoväli toistaiseksi, vahda myös suodatin. Eli nykyinen öljysi on pesevämpi kuin edellinen.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Viinalla kun ajaa niin melkeen kyllä vaihtelisin öljyt 10tkm välein, varsinkin jos tulee pätkäajoo.hma kirjoitti:SAAB 9-5 Aero Automaatti MY2005, ensimmäiset n. 120 tkm Ruotsissa huolto-ohjelman mukaisesti 30 tkm:n huoltoväleillä (vain viisi huoltoa). Sen jälkeen öljyt vaihdettu omatoimisesti n. 15 tkm välein ja siirrytty etanolikäyttöön.
160 tkm mittarissa, STP Motor Flush + öljypohjan tarkistus:
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/op1.jpg
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/op6.jpg
, sekä öljysihti:
https://dl.dropbox.com/u/1575689/saab/os1.jpg
Kuvat ja työ: PRO-Carservice