E85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

E85

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tänään huomasin, että tossa Wississä (my 2007) on tarinaa myös E85 polttoaineesta.
Täälläkin ollu juttua tosta esim. lantraamisesta,eli.
Wissin mukaan voi käyttää huoletta kaikkia seoksia. Ei kerrottu mistään suosituksista.
Edelleen, "joka kerta kun käy tankilla, suoritetaan sopeutus. Kestää n. 5 min, jona aikana moottoria ei saa kuormittaa liikaa" Suurinpiirtein suora lainaus.
Edelleen varoitetaan
"jos sopeutusta ei suoriteta asianmukaisesti, se saattaa aiheuttaa käynnistysvaikeuksia, tai jopa moottoririkon"
Tää juttu varmaan jostain täältä voorumilta löytyy, mutta jos ei, niin nyt on :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: E85

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

uutta tietoa ainakin itselle,että adaptaation aikana ei kengitä...
elinsiihen saakka ihmisiksi kun esim. ad85 on saavuttanutn arvonsa joka pysyy?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: E85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tarvetta vältellä kenkimistä jos polttoaineen laatu ei muutu. Kova kuormitus tarkoittaa ajamista open loop alueella.. Käytännössä tämä on jatkuva ajo luokkaa 4500+ rpm tai ahdot yli 0,5 bar. E85:lla pysytään closed loopissa jopa 900-1150mg/C asti alemmilla kierroksilla.

Moottoririkon vaara voi tulla jos teoreettinen tilanne jossa olisi etanoliadaptaatio ollut ensin 85%, ja sitten tankataan tankki täyteen vaikkapa 95-oktaanista bensaa. Sitten kenkimään täysiä ja ennakot E85 mukaiset. Ei täällä varmaan kukaan niin tee, mutta pitäähän tuollainen ohje asiakkaalle tehtaan puolesta antaa jottei tule oikeusjuttuja, ja ehkäpä tuollainen tilanne voisi tulla autobaanalla tankatessa. Suomessa erittäin hankala saada aikaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: E85

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Ainakin oma 9-5 kävi nykimään tankkauksen jälkeen ilkeästi, kun sille antoi kenkää adaptaation ollessa vielä käynnissä. Silloinkin täysi E85 seos tankissa ennen ja jälkeen tankkauksen. Tuli sitten tavaksi ajella kevyemmällä kaasulla adaptaation aikana.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

raimsshi kirjoitti:Ainakin oma 9-5 kävi nykimään tankkauksen jälkeen ilkeästi, kun sille antoi kenkää adaptaation ollessa vielä käynnissä. Silloinkin täysi E85 seos tankissa ennen ja jälkeen tankkauksen. Tuli sitten tavaksi ajella kevyemmällä kaasulla adaptaation aikana.
Sidiin tulee ilmoitus adaptaatiosta mutta mistä tietää että adaptaatio on suoritettu koska näyttäisi sama teksti pysyvän näkyvillä vaikka kuinka kauan. Itse olen jonkin aikaa ajellessa vain näpytellyt näytön näyttämään muuta. Kaippa adaptaatio silti jatkuu oman aikansa riippumatta mitä tekstiä sidissä näkyy.
Entäs jos auton sammuttaa kun adaptaatio teksti sidiin on vasta ilmestynyt. Tekeekö adaptaation uusiksi kun jälleen lähtee ajelemaan. Miten pelkällä tyhjäkäynnillä seisoskelu adaptaation alkaessa.
Että tämmöistä....
-Arska-
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: E85

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Viinan päälle kun on lyönyt viinaa ja lähtenyt rampista alas motarille on joskus huomannut että auto tuntuu hivenen laiskalta. Kun viina-arvo on asettunut niin tuntuu hiukan pirteältä.

Toki päänsisäisessä dynossakin voi olla vikaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin